Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 10:17
So Hard kirjoitti: 02.10.2018 9:45 Lakimuutos voisi oikeastaan jäykistää teollisuuden irtisanomisia
Millä mekanismillä tämä tapahtuisi?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/2b3 ... d_pi.shtml
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ " Jos lainsäännös kirjoitetaan uudelleen, lopputulos oikeuskäytännössä on se, että pienissä yrityksissä irtisanomiskynnys pysyy ennallaan ja suurissa kiristyy. "

Aika rohkea näkemys ottaen huomioon, että lakia ei ole vielä kirjoitettu.

130%:na maallikkona väitän, että laki voidaan kirjoittaa niin, että suurten yritysten irtisanomiskynnys ei muutu mitenkään.

Toki Laatusen kompetenssi on äärettömän paljon parempi kuin mulla (jolla se on nolla), mutta väitän, että Laatunen tässä ajaa kuitenkin ensisijaisesti vanhan työnantajansa asiaa ja ei häntä kinosta muu kuin teollisuuden lakkojen välttäminen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 10:27 ^ " Jos lainsäännös kirjoitetaan uudelleen, lopputulos oikeuskäytännössä on se, että pienissä yrityksissä irtisanomiskynnys pysyy ennallaan ja suurissa kiristyy. "

Aika rohkea näkemys ottaen huomioon, että lakia ei ole vielä kirjoitettu.

130%:na maallikkona väitän, että laki voidaan kirjoittaa niin, että suurten yritysten irtisanomiskynnys ei muutu mitenkään.
On se kirjoitettu. Hallituksen esitysluonnoshan siitä on ollut kommentilla. Olen Laatusen kanssa 100% samaa mieltä miten tässä käy.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Oikei. Jos Laatunen on lakiluonnoksen tekstin pohjalta tuota mieltä, se toki muuttaa asian. Mutta edelleen; laki _voidaan_ kirjoittaa niin, että se ei vaikuta suurten yritysten irtisanomisiin. Lisäksi tulevan oikeuskäytännön arvuuttelukin vaatii kirkasta kristallpalloa. Tietysti valistuneita arvauksia voivat asiantuntijat esittää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 10:32 ^Oikei. Jos Laatunen on lakiluonnoksen tekstin pohjalta tuota mieltä, se toki muuttaa asian. Mutta edelleen; laki _voidaan_ kirjoittaa niin, että se ei vaikuta suurten yritysten irtisanomisiin.
Missaat nyt oleellisen pointin. Tämä on tämmöinen epämääräinen miellyttämishanke. joka ei hyödytä EK:n jäsenfirmoja mitenkään. Ja kuitenkin paineet ja toimet osuvat EK:n jäsenyrityksiin. Luulen että EK:stä tulee tällä hetkellä aika kovaa tekstiä hallituksen suuntaan kulissien takana.

Tämä laki ei muuta käytännössä mitään, se ei aseta mitään täsmällistä kriteeriä ja tuomioistuin tekee yhä kokonaisharkinnan. Rikoslain muutoksista voi nähdä, etteivät tuomioistuimet muuta rangaistuskäytäntöä vaikka asteikon maksimia nostettaisiin. Jos haluttaisiin oikeasti muuttaa jotain, niin tehokkaita keinoja olisi löydettävissä.Vaikka laittoman irtisanomisen korvauksille asetettaisiin yrityksen liikevaihtoon sidottu katto, jolloin virhearvio ei mahdollisesti kaataisi koko pumppua. Silloin ei jäisi epämääräistä tuomioistuinharkintaa ja pieni firma voisi ennustaa mikä riski sille enintään tulee virherekrystä. Esim. Virossa laittoman irtisanomisen korvaus on max 3 kk palkka. Meillä se on 3 - 24 kk.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 02.10.2018 10:42
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 10:32 ^Oikei. Jos Laatunen on lakiluonnoksen tekstin pohjalta tuota mieltä, se toki muuttaa asian. Mutta edelleen; laki _voidaan_ kirjoittaa niin, että se ei vaikuta suurten yritysten irtisanomisiin.
Missaat nyt oleellisen pointin. Tämä on tämmöinen epämääräinen miellyttämishanke. joka ei hyödytä EK:n jäsenfirmoja mitenkään. Ja kuitenkin paineet ja toimet osuvat EK:n jäsenyrityksiin. Luulen että EK:stä tulee tällä hetkellä aika kovaa tekstiä hallituksen suuntaan kulissien takana.

Tämä on tietysti selvä asia. Kerran näinkin päin. Perinteisestihän kolmikannassa ovat olleet hallitus, EK ja AY-liike ja pienyritysten asia ei ole kiinnostanut ketään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Työntekijää ei kannata palkata, jos palkkauksen odotusarvo ei ole positiivinen. Jos marginaalia jää tarpeeksi, niin kyllä virherekryn kustannuksen pystyy kantamaan. Koeaika ja asiallinen suorituksenjohtaminen vähentävät riskiä. Jos ei maistu, niin voi maksaa vuokrafirmalle homman pyörittämisestä. Työkaluja on. Irtisanomissuoja ei yrityksissä ole oikea ongelma.

Hallituksen pitäisi lopettaa ryntäily ja keskittyä valmistelemaan asiat paremmin. Vaikuttaa siltä, että ’projektien’ määrä pitäisi laskea kymmenesosaan, että edes jotkut menisivät kunnialla maaliin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.10.2018 11:04Irtisanomissuoja ei yrityksissä ole oikea ongelma.
Kyllä se itseasiassa on. Rima on ihan liian korkealla ja virheet liian kalliita. Joku voi olla ihan hyvä rekry 5 vuotta sitten ja muuttua sen jälkeen yrmyksi alkoholistiksi jota ei työ paljon nappaa ja minimisuorituksella mennään. Henkilöperusteisen irtisanomisen sijaan firmat sitten tekevät yt-kierroksilla puhdistuksia, mutta siinä taas on sellainen ongelma että kasvavan yrityksen on vaikea niin tehdä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 02.10.2018 11:12 Henkilöperusteisen irtisanomisen sijaan firmat sitten tekevät yt-kierroksilla puhdistuksia,
Sanontahan on, että Suomessa on helpompi sanoa irti 1000 työntekijää kuin yksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 11:15
So Hard kirjoitti: 02.10.2018 11:12 Henkilöperusteisen irtisanomisen sijaan firmat sitten tekevät yt-kierroksilla puhdistuksia,
Sanontahan on, että Suomessa on helpompi sanoa irti 1000 työntekijää kuin yksi.
Niin onkin. Tai kerralla 20 paskinta sen 1 paskimman sijaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Varsinaista hölmöläisten hommaa tämä metrotouhu. Tehdään lyhyet asemat, että säästettäis yks sata miljoonaa ja nyt pohditaan saman rahan käyttämistä kääntöraiteeseen, kun kapasiteetti ei riitä. Bonuksena tulisi jatko-osan lykkääntyminen, joka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti valmiiksi, että länsiosien palvelutaso pääsisi edes lähelle metroa edeltänyttä aikaa.

Autoilijasta looginen ratkaisu metron ruuhkaongelmiin olisi avata vanhoja bussilinjoja kamppiin niiltä alueilta joista matka-ajat tynkämetron myötä piteni eniten, mutta tämä nyt varmaan olisi liian edullinen ja raideliikennemyöteisen politiikan vastainen ajatus.

EDIT: Oli mulla linkkikin uutiseen: https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.Pluzw4k
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005849518.html

Oho, Trumpin hallinto on sitä mieltä, että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos aiheuttaa maapallon lämpenemisen. Onko enää Elco ainoa, joka ei ole sortunut moiseen hömpötykseen?

Ps. Trumpin hallinto ei toki tarkoita, että asialle voisi tehdä jotain.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 15:43 Ps. Trumpin hallinto ei toki tarkoita, että asialle voisi tehdä jotain.
Mä olen kyllä samoilla linjoilla. Uskoisin, että ainakin nykyisin käytössä olevat öljyalueet poltetaan loppuun ja sitten nähdään mitä siitä seuraa. Sen takia Suomen kaltaisten pienten maiden ei kannattaisi olla ilmastonsuojelun kärjessä vaan tehdä vain se minkä isommatkin taloudet tekee ja keskittyä ennemmin vaikka vesistön suojeluun jossa paikallisilla toimilla on paljon suurempi merkitys paikallisiin olosuhteisiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei.

Maapallon lämpeneminen on aivan normaalia tietyllä syklillä. Ihmisen toimet kylläkin kiihdyttävät sitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja elco »

Ennusteen mukaan Malediivit upposi jo ja on ihan hilkulla miten Suomessa pärjätään tulvien kanssa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.10.2018 15:52
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 15:43 Ps. Trumpin hallinto ei toki tarkoita, että asialle voisi tehdä jotain.
Mä olen kyllä samoilla linjoilla. Uskoisin, että ainakin nykyisin käytössä olevat öljyalueet poltetaan loppuun
Mä uskon, että viimeistään 50 vuoden päästä öljyn polttamisesta laitetaan ei-sokerilepurin leipomaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 16:28
Vagabondo kirjoitti: 02.10.2018 15:52
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 15:43 Ps. Trumpin hallinto ei toki tarkoita, että asialle voisi tehdä jotain.
Mä olen kyllä samoilla linjoilla. Uskoisin, että ainakin nykyisin käytössä olevat öljyalueet poltetaan loppuun
Mä uskon, että viimeistään 50 vuoden päästä öljyn polttamisesta laitetaan ei-sokerilepurin leipomaa.
Missä laitetaan ja missä ei. Maapallolla on maita joilla menee sen verran heikosti, että ne käyttää öljyä niin pitkään kun se on niille halvin vaihtoehto välittämättä pitkän tähtäimen kustannuksista. Toisaalta löytyy maita joiden intresseissä on porata ja myydä öljyä pitkän tähtäimen kustannuksista välittämättä, jos siitä saa riittävästi tuloja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.10.2018 16:47
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 16:28
Vagabondo kirjoitti: 02.10.2018 15:52

Mä olen kyllä samoilla linjoilla. Uskoisin, että ainakin nykyisin käytössä olevat öljyalueet poltetaan loppuun
Mä uskon, että viimeistään 50 vuoden päästä öljyn polttamisesta laitetaan ei-sokerilepurin leipomaa.
Missä laitetaan ja missä ei. Maapallolla on maita joilla menee sen verran heikosti, että ne käyttää öljyä niin pitkään kun se on niille halvin vaihtoehto välittämättä pitkän tähtäimen kustannuksista. Toisaalta löytyy maita joiden intresseissä on porata ja myydä öljyä pitkän tähtäimen kustannuksista välittämättä, jos siitä saa riittävästi tuloja.
Riippuu tietysti silloisesta geopoliittisesta tilanteesta. Rannikolle ilmaantuvat vieraan lipun alla olevat lentotukialukset saattavat hillitä öljynmyynti-intoa, vaikka ostajia olisikin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Akkukäyttöinen tukialusosasto, josta laukaistaan kuminauhavetoisia liidokkeja?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 02.10.2018 17:15 ^ Akkukäyttöinen tukialusosasto, josta laukaistaan kuminauhavetoisia liidokkeja?
Veikkaan ydinkäyttöinen lentotukialus. Sotilaskoneet varmaankin 50 vuoden päästäkin polttavat jotain nestemäistä hiilivetyä tai sitten puhdasta vetyä. Sotilaslentokoneisiin aina tulee energiatihein voimanlähde. Ydinenergia sinänsä on tietysti energiatiheintä, mutta 50 vuodessa sitä ei varmastikaan puristeta kokonaispakettina energiatiheimpään pakettiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja elco »

Nestemäistä hiilivetyä? Miten tilanne siis eroaa nykyisestä, jossa poltetaan nestemäistä hiilivetyä?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 02.10.2018 17:36 Nestemäistä hiilivetyä? Miten tilanne siis eroaa nykyisestä, jossa poltetaan nestemäistä hiilivetyä?
Sotilaskoneissa ei välttämättä mitenkään. Pidän aivan mahdollisena, että 2068 jossain sotilasvehkeissä edelleen poltetaan lentopetrolia tai dieseliä, vaikka kaikki muut kulkuvälineet kulkisivatkin yksisarvisen pieruilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 16:28 Mä uskon, että viimeistään 50 vuoden päästä öljyn polttamisesta laitetaan ei-sokerilepurin leipomaa.
Hiilestä tulee suunnilleen saman verran hiilidioksidia kuin öljystä, kaasusta suunnilleen puolet.

Fiksuinta olisi hoitaa homma tiukasti valvotun päästökaupan kautta, viime kädessä aseellisin keinoin puuttumalla. Päästökaupan polttoaineille tuoman lisähinnan ei välttämättä tarvitse olla mikään huikea, koska aurinko- ja tuulivoiman hinta ovat menossa vauhdilla alas samaan aikaan kun varastointi- ja joustoratkaisut yleistyvät.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.10.2018 21:01
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 16:28 Mä uskon, että viimeistään 50 vuoden päästä öljyn polttamisesta laitetaan ei-sokerilepurin leipomaa.
Hiilestä tulee suunnilleen saman verran hiilidioksidia kuin öljystä, kaasusta suunnilleen puolet.
juu. Monet EU-maathan ovat innokaita hiilen polttajia (esim. Saksa, koska ydinvoimalat suljetaan :dumb: )


Sivuhuomiona, että nestemäisiä hiilivetyjä voidaan tuottaa co2-neutraalistikin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E ... ch_process

Mutta siinä ei ole oikein järkeä muuten kuin jos tarvittaisiin hyvin energiatiheää energianlähdettä (so. nestemäistä hiilivetyä), mutta haluttaisiin olla CO2-neutraaleja. Ko. prosessin kokonaisenergiasaantohan on negatiivinen. Mutta periaatteessa voidaan tuottaa nestemäisiä hiiilivetyjä esim. aurinkoenergialla CO2-neutraalisti. Toki kalliiksi tulee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2018 17:48 Sotilaskoneissa ei välttämättä mitenkään. Pidän aivan mahdollisena, että 2068 jossain sotilasvehkeissä edelleen poltetaan lentopetrolia tai dieseliä, vaikka kaikki muut kulkuvälineet kulkisivatkin yksisarvisen pieruilla.
Mä epäilen että öljyn saatavuuden heikkeminen vie aika ison osan motiivista ja mahdollisuuksista kaikenlaiseen isompaan sotilastoimintaan, palataan mies ja ase - aikakaudelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_us ... s_military
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin