Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homie pyysi minua kommentoimaan köyhyyskeskustelujuttuaan, lupailin mutta en taida kertakaikkiaan jaksaa. Homie tietää kuinka lopussa olen.

Yllättävän hyvin on So Hard yllä ja edellisellä sivulla kommentoinut, minulla ei olisi juurikaan lisättävää. Juurikin elämäntilanteet voivat olla erilaisia kuin Helsingin lähes keskustassa ilman tarvettaa autoon lähes ilmaiseksi yksin elävälle Homielle, jolla ei ole tosiaan kirppareilla kulkemista VHS-kasetteja plokkaamassa estävää sairautta eikä vastuuta kenestäkään nyt eikä ikinä. Vaikka tilillä olisi vain kymppejä ja taskussa vipattua rahaa,, ei siitä ole Homien maailmassa katastrofiksi, on päässyt kelluvaan tilaan jolle ei muutosta oikeastaan tarvitse. Tuloksena sitten tyytyväinen "kiitos kiitos hyvin riittää ja nyt röpöttämään" -köyhä.

Siihen, käytettäisiinkö lasten ruokaan ja vaatteisiin annettuja lisävaroja sitten päihteisiin, vaikea sanoa. Aika tuohtuneita kuitenkin haastatellut köyhät ovat, että heidän tilanteensa johtuisi päihdeongelmasta. On paljon aivan muita syitä vaikeaan elämäntilanteeseen.

(Kuitenkin omakohtaisena anekdoottina äitini kertoi dramaattisesti, että kun olin ihan pieni ja isäni vei minut rokotukseen... äitini kävi siellä maksamassa etukäteen koska oletti että muuten isäni joisi senkin rahan. Isäni oli siihen aikaan erilainen juoppo kuin minä. Oli holtiton ja hedonistinen. Nuorena sen takia työttömyysjaksoja eikä siihen aikaan työttömyystukea ollut. Sitten raitistui kunnes ihan lopussa taas alkoi.

Itselläni taas tilanne menee siihen, että vaikka omaisuutta on, käytännössä pakolliset menoni pian ylittävät käytössä olevat tuloni eli olen kusessa ja ilman sos.tukea tietenkin. Joten eivät nuo lehtijutut minun aailmastani ole. Kerskakulutusta en ole harrastanut Iso telkkari on, läppäri ja vanha mutta hyvä auto on välttämättömyys näillä selkosilla. Vaatteita ostan harvoin, halvimpia paitoja ja farkkuja. Samat kengät jo kymmenen vuotta. Syön halparuokaa. Suurin arjen tarpeeton menoeräni ei ole rahallisesti edes olut, vaan toinen narkomania eli tupakki)

Iltalehdellä näkyy olevan vanhustenhoito-skandaalin lisäksi myös sensaatiojutut köyhyydestä esillä viime päivinä.

Tässä kaksi uutta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e61d ... 7fec33f15b
(Äiti, miksi meidän pitää aina olla niin köyhiä)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3caa ... 7b929d2a4a
(Näin köyhyys kurittaa suomalaisia)

Juurikin lapsiperheistä enimmäkseen. Tosin jälkimmäisessä jutussa on myös niiden tyytyväisten ja mainiosti pärjäävien köyhien lausuntoja.
Viimeksi muokannut Gat, 29.01.2019 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ erinomainen pointti. Tuon unohdin mainita. Ruoskaa vaan niin perkeleesti, että pleikkarin räplääminen ei jatkossa enää voi olla päätyö. Kepin lisäksi porkkanana nuorille kolleille on duunin tuoma status ja pilde.

Pitäsköhän vesijohtoveteen lisätä jotain panetusta aiheuttavaa ainetta?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 29.01.2019 12:24
Tässä kaksi uutta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e61d ... 7fec33f15b
(Äiti, miksi meidän pitää aina olla niin köyhiä)
Juu, köyhien lapset sijoitetaan, koska köyhyys. Tosi uskottavaa.

Voisko niistä lapsista pitää huolta, jos niitä hankkii? Vähän niinku eläimetkin tekee? Jos haluaa perseillä, niin ei hanki lapsia, eikä perseile muiden rahoilla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 12:15
Työperäisen maahanmuuton lisääminen on kuitenkin vaikeaa, koska meillä työtä verotetaan niin raskaasti. Jos on vaihtoehtona tehdä duunia Suomessa tai muualla EU:ssa, niin miksi duunari valitsisi Suomen?
Pienissä palkkatuloissa verotus on Suomessa kilpailukykyisellä tasolla. Bussikuski Suomessa voi elää leveämmin kuin bussikuski jossain muussa EU-maassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 29.01.2019 12:19


Nuoret miehet syrjäytyvät koulutuksesta ja töistä, eikä sellaisen kanssa kukaan halua tehdä lapsia. Oppivelvollisuus täysi-ikäisyyteen asti ja porukka duuniin.
Mutta syntyvyys on romahtanut vasta muutaman viime vuoden kuluessa. Mikä nyt on muuttunut verrattuna vaikka 2012 vallinneeseen tilanteeseen?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 29.01.2019 12:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 12:07
So Hard kirjoitti: 28.01.2019 22:19 Totta helvetissä köyhyys vahingoittaa lapsia, sekä itsetunnon että ihan esim. kasvavan lapsen tarvitseman monipuolisen ravinnon kautta.
Emme elä missään kehitysmaassa. Lapset saavat nykyisillä tulonsiirroilla ihan kelpo sapuskat jos vanhemmat heille sen sapuskan antavat. Jos eivät anna, niin miten lisäraha tilannetta muuttaisi?

Vanhemmat ovat tärkeampiä kuin raha. Varakkaassakin perheessä voidaan laiminlyödä lapsia ja ei niitä lapsia silloin lohduta merkkivaatteet. Jos lapsilta kysytään, niin he haluavat lähes poikkeuksetta enemmän aikaa ja läsnäoloa vanhemmiltaan yli kaiken muun.
Montako kertaa minun pitää sanoa, että en pidä ratkaisuina nälkäisiin lapsiin lisää rahaa vanhemmille jotka eivät huolehdi lapsistaan? Taistelet nyt jotain itse luomaasi rahaa helikopterista -olkiukkoa vastaan. Pikemminkin voisi ajatella, että jos evidenssi on sen puolella, että lapsista ei huolehdita, lasten elatukseen tarkoitettu raha otetaan pois ja toimitetaan lasten elatukseen tarvittavat asiat kuten ruoka ja vaatteet.
Viimeksi muokannut So Hard, 29.01.2019 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat: sen verran huomautan että kyllä minäkin elän aika vaatimatonta elämää. Ja haen töitä. Pienten asumismenojen takia työn saanti tarkoittaisi minulla aika reipasta tulojen lisäystä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 29.01.2019 12:41
Montako kertaa minun pitää sanoa, että en pidä ratkaisuina nälkäisiin lapsiin lisää rahaa vanhemmille jotka eivät huolehdi lapsistaan? Taistelet nyt jotain itse luomaasi rahaa helikopterista -olkiukkoa vastaan.
En ole oikein nöhnyt mitään ratkaisuehdotuksia sinulta?

Enkä oikein tiedä mistä me puhutaan. Eiväthän kaikki toimeentulotuella elävät laiminlyö lapsiaan. Ja vastaavasti kaikki duunissa käyvät eivät hullehdi lapsistasn vaikla fyrkkaa olisi. Eli onko nyt köyhyys joku ongelma, vai vanhempien toiminta? Jos toiminta on ongelma, niin puututtaisiinko siihen ihan suoraan ilman mitään tulotasoihin liittyvää lätinää?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 29.01.2019 12:24

Itselläni taas tilanne menee siihen, että vaikka omaisuutta on, käytännössä pakolliset menoni pian ylittävät käytössä olevat tuloni eli olen kusessa ja ilman sos.tukea tietenkin.
Väärin. Et hae sinulle lain mukaan kuuluvaa etuutta eli sairauspäivärahaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 12:37
urpiainen kirjoitti: 29.01.2019 12:19


Nuoret miehet syrjäytyvät koulutuksesta ja töistä, eikä sellaisen kanssa kukaan halua tehdä lapsia. Oppivelvollisuus täysi-ikäisyyteen asti ja porukka duuniin.
Mutta syntyvyys on romahtanut vasta muutaman viime vuoden kuluessa. Mikä nyt on muuttunut verrattuna vaikka 2012 vallinneeseen tilanteeseen?
Villi veikkaus: kriisien jälkeen naisten turvallisuudenhakyisuus lisääntyi ja nosti vaatimustasoa miesten elätyskyvylle. Eli tossa käppyrässä on 80 luvulta laskeva trendi, jossa suhdannevaihteluna isot nousu- ja laskukaudet.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 12:49
James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 12:37
urpiainen kirjoitti: 29.01.2019 12:19 Nuoret miehet syrjäytyvät koulutuksesta ja töistä, eikä sellaisen kanssa kukaan halua tehdä lapsia. Oppivelvollisuus täysi-ikäisyyteen asti ja porukka duuniin.
Mutta syntyvyys on romahtanut vasta muutaman viime vuoden kuluessa. Mikä nyt on muuttunut verrattuna vaikka 2012 vallinneeseen tilanteeseen?
Villi veikkaus: kriisien jälkeen naisten turvallisuudenhakyisuus lisääntyi ja nosti vaatimustasoa miesten elätyskyvylle. Eli tossa käppyrässä on 80 luvulta laskeva trendi, jossa suhdannevaihteluna isot nousu- ja laskukaudet.
En ole harrastanut tätä tematiikkaa, mutta kun tässä on nyt kai jonkinlainen some-taisto menossa demarien ja tilastoniilojen välillä siitä, että onko se eriarvoistuminen nyt lisääntynyt Suomessa vai ei, niin kai yksi tilastoissakin näkyvä ilmiö on nimenomaan se, että 25-34-vuotiaiden miesten ikäryhmässä työttömyys, kouluttamattomuus ja pienituloisuus on kasvanut aivan viime vuosina. Osuvalla hakusanalla löytyy varmaan Tilastokeskuksen tilastot, mun huonolla yrityksellä vain satunnaisia lehtiartikkeleja, esim. https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... eaa-muista
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos tuo selittää, niin syntyyvyden pitäisi varmastikin nyt kääntyä nousuun, kun työllisyys on parantunut. Toivotaan niin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 12:47
Gat kirjoitti: 29.01.2019 12:24

Itselläni taas tilanne menee siihen, että vaikka omaisuutta on, käytännössä pakolliset menoni pian ylittävät käytössä olevat tuloni eli olen kusessa ja ilman sos.tukea tietenkin.
Väärin. Et hae sinulle lain mukaan kuuluvaa etuutta eli sairauspäivärahaa.
Palaan vielä tähän, että tämähän on kyllä erikoista, että opiskelijana et hakenut asumistukea ja sairaana et hae sairauspäivärahaa. Jos nyt vielä kuolet ilman testamenttia, olet kyllä melkoinen sankari ja ansaitsisit postuumisti jonkin mitalin. Sun nykyinen kulutuskin lienee pääasiassa tupakkaa ja alkoholia, eli rankasti verotettuja tuotteita.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 29.01.2019 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ gattis on myös yksityisautoilija!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 13:02 ^Jos tuo selittää, niin syntyyvyden pitäisi varmastikin nyt kääntyä nousuun, kun työllisyys on parantunut. Toivotaan niin.
Tarkoitatko syntyvyyden suhdannenousua? Pitkä trendihän on alas, koska miehet nössöilee edelleen ja yliopistot ovat naisia täynnä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 13:06 ^ gattis on myös yksityisautoilija!
Tekee vielä itsemurhan polttamalla asunnon bensalla!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 13:02 ^Jos tuo selittää, niin syntyyvyden pitäisi varmastikin nyt kääntyä nousuun, kun työllisyys on parantunut. Toivotaan niin.
Joo. Tuossa linkkaamassani raportissa Hetemäen viimeinen johtopäätös on, että "Jos rekisteriaineistoihin perustuvat tarkastelut tukevat tässä saatuja tuloksia, voidaan odottaa, että nuorten miesten viime vuosien työllisyysasteen nousu alkaa ennen pitkää vaikuttaa syntyvyyttä nostavasti. Toki syntyvyys voi tästä huolimatta edelleen laskea, jos samaan aikaan on muita voimakkaasti syntyvyyttä alentavia tekijöitä."

Tilastokeskuksen yhteenveto tilastoista (täällä) on, että "18–34-vuotiaiden osuus pienituloisista on kasvanut viime vuosina selvästi". Ehkä tuo sinunkin mainitsema vuosi 2012 tosiaan erottuu tilastoissa (ja ehkä pelkkiä miehiä tarkastelemalla ilmiö olisi jyrkempi)?
Kuva
(Pienituloisten ikärakenne vuosina 2000–2016)

Ja vielä kertaukseksi tuoreimmat luvut näkyviin, vaikka Davella vähän eri muodossa ne jo olivatkin:
Kuva
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.01.2019 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 13:04
James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2019 12:47
Gat kirjoitti: 29.01.2019 12:24

Itselläni taas tilanne menee siihen, että vaikka omaisuutta on, käytännössä pakolliset menoni pian ylittävät käytössä olevat tuloni eli olen kusessa ja ilman sos.tukea tietenkin.
Väärin. Et hae sinulle lain mukaan kuuluvaa etuutta eli sairauspäivärahaa.
Palaan vielä tähän, että tämähän on kyllä erikoista, että opiskelijana et hakenut opintotukea ja sairaana et hae sairauspäivärahaa. Jos nyt vielä kuolet ilman testamenttia, olet kyllä melkoinen sankari ja ansaitsisit postuumisti jonkin mitalin. Sun nykyinen kulutuskin lienee pääasiassa tupakkaa ja alkoholia, eli rankasti verotettuja tuotteita.
Opintotuen tietysti hain ja opntolainan, joka siihen aikaan oli isompi ja kannattavampi. Vaan solukämppääni en kerta kaikkiaan ymmärtänyt hakea asumistukea, vaan pappa betalar. Samaten ihan äidin viimeisenä kuukautena hokasin netistä, että äiti olisi voinut saada tähän Varkauden kämppään asumistukea ja vieläpä jotain lesken tukea! ei mikään periaatteen asia, vanhemman kansan ihmisinä ei vaan tainnut tulla äidilleni mieleenkään. Ennenvanhaan kun kaikki maksoivat itse. Nykyään minä olen varmaan ainoa tässä alunperin kaupungin herrojen kerrostalossa joka muuttui eläkeläisten ja ja sosiaalitapausten asuntolaksi... ainoa joka ei saisi asumistukea.

Useaan kertaan mainitsemasi työtä tekemättömälle yrittäjällekin mahdollinen sairauslomakorvaus oli minulle sekin ihan uusi asia. Mistä vitusta sellaisia tiedetään jos kukaan ei kerro ja tyrkytä? Varmaan se luukuilla juokseminen on vähäjärkisille köyhille vaikeaa ymmärtää edes mitä pyytää.

Itse olen muuten niin lopussa, että en ole vielä jaksanut mihinkään terveyskeskukseen selittämäsi asian tiimoilta. Joka olisi ilmeisesti Varkauden kaupunkilaisena Varkaudessa eikä Orimattilassa, jossa "yritys" on.

(Olen muuten pariinkin kertaan anellut, että jospas juuri sää kirjoittaisit minulle reseptin juuri niitä samoja mömmöjä joita itsekin vedät. Ja kenties voisit kirjoittaa ne sairauslomápaperitkin. Mutta sää et suostu, ties mistä intimiteettisyyistä, normaaliin yksityspraktiikassasi käyntiini. Yksinkertaisinta se minulle olisi niin,, ei tarvitsisi selostaa kun jo tiedät.)

Sivustahuutajalle että joo minullakin särähti yhden lehtijutun vanhemman lapsen sijoittaminen. Silti ei siinä päihderiippuvuuden tarvitse olla syynä, muu asunnottomuus voi olla yhtä hyvin. Tosin onhan holismi ja muu narkomania sekin nykyään luokiteltu sairaudeksi.

Samaten kun yksi haastatelluista tuli "teiniäidiksi" niin totta kai saamattomassa katkeruudessani ajattelin että ne köyhät ilmeisesti Saa. Sitä minulle kaikein saavuttamattominta ja ylellisintä. :mrgreen: (Ja joojoo, mahdollista että olisin saanut ja teknisesti ottaen sainkin)
Viimeksi muokannut Gat, 29.01.2019 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Gat kirjoitti: 29.01.2019 13:31Mistä vitusta sellaisia tiedetään jos kukaan ei kerro ja tyrkytä? Varmaan se luukuilla juokseminen on vähäjärkisille köyhille vaikeaa ymmärtää edes mitä pyytää.
On semmoinen uusia asia kuin internetti, oletko kuullut?

https://www.suomi.fi/etusivu/
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 12:47
So Hard kirjoitti: 29.01.2019 12:41
Montako kertaa minun pitää sanoa, että en pidä ratkaisuina nälkäisiin lapsiin lisää rahaa vanhemmille jotka eivät huolehdi lapsistaan? Taistelet nyt jotain itse luomaasi rahaa helikopterista -olkiukkoa vastaan.
En ole oikein nöhnyt mitään ratkaisuehdotuksia sinulta?

Enkä oikein tiedä mistä me puhutaan. Eiväthän kaikki toimeentulotuella elävät laiminlyö lapsiaan. Ja vastaavasti kaikki duunissa käyvät eivät hullehdi lapsistasn vaikla fyrkkaa olisi. Eli onko nyt köyhyys joku ongelma, vai vanhempien toiminta? Jos toiminta on ongelma, niin puututtaisiinko siihen ihan suoraan ilman mitään tulotasoihin liittyvää lätinää?
Jos et lue kirjoitettua tekstiä, en voi auttaa. Se auttaa myös siihen, että tietää mistä puhutaan. Ongelma on perheet, joissa lapsilla eivät tyydyty edes perustarpeet. Hyvätuloisten osalta se lienee aina lastensuojelukysymys, mutta puheenaiheena oli nyt köyhyyden vaikutus. Olen moneen kertaan, kuten avausviestissäni todennut, että ratkaisu ei ole rahan antaminen käteen jos raha ei ohjaudu niihin tarpeisiin. Jos tähän olisi joku yksinkertainen ja simppeli suitsait hipspoks rubiininpunaista vaan kaikille malli mahdollinen, niin ehdottaisin sitä. Tunnustan kuitenkin ongelman kompleksisuuden, avausviestistä lähtien. Fundamentaalinen ero tässä tuntuu olevan se, että sinä olet valmis hyväksymään lasten kärsimyksen jos vanhemmat eivät osaa olla, minä en. Syököön puuroa jos faijansa dokaa sossun tilin.

En tiedä miten suoremmin voi vanhempien toimintaa puuttua kuin muuttaa rahapohjaisia etuuksia perustarvepohjaiseksi + tueksi arkeen. Hyvätuloisten kohdalla tämmöisen toiminnan voi tietysti laskuttaakin, mutta veikkaisin että hyvätuloisten perheissä jääkaapissa on vain valo moninkertaisesti harvemmin joten se ei nyt ole se oleellinen asia. Huostaanotto on hiton kallista, huonojen vanhempien laittaminen vankilaan myös, sakot eivät toimi rahattomalle. Miten puuttuisit vanhempien toimintaa ilman tulotasoon liittyvää lätinää?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksi toimeentulotukea saavien kohdalla laiminlyönti ei olisi lastensuojelukysymys?

Turha meidän on keskustella köyhyydestä jos fyrkkaa on, mutta sitä ei käytetä lapsiin. Fyrkan määrällä ei ole merkitystä, jos se ei kohdistu oikein.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bluntly kirjoitti: 29.01.2019 13:40
Gat kirjoitti: 29.01.2019 13:31Mistä vitusta sellaisia tiedetään jos kukaan ei kerro ja tyrkytä? Varmaan se luukuilla juokseminen on vähäjärkisille köyhille vaikeaa ymmärtää edes mitä pyytää.
On semmoinen uusia asia kuin internetti, oletko kuullut?

https://www.suomi.fi/etusivu/
Olen netistä vaan en tuosta sivustosta. Mutta äitivainaani ei osannut edes hiirtä käyttää. Lisäksi tuohon tarvitaan ns. tietokone ja ns. nettiyhteys. Omista ekat kaksi ostin ihan peruspäivärahalla. Sitä Homielle suosittelen. Tosin asuin silloin ihan ilmaiseksi täällä vanhempieni kotona Kuten he myöhemmin ilmaiseksi välillä Orimattilan talossa. Eivät tieneet eivätkä olisi pystyneet saamaankaan tietoonsa, että jo pelkkä eläkeläisyys oikeuttaa asumistukeen. Kun ennen ei niin. 30 ja 32 syntyneitä.
Viimeksi muokannut Gat, 29.01.2019 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 29.01.2019 13:31
Sivustahuutajalle että joo minullakin särähti yhden lehtijutun vanhemman lapsen sijoittaminen. Silti ei siinä päihderiippuvuuden tarvitse olla syynä, muu asunnottomuus voi olla yhtä hyvin. Tosin onhan holismi ja muu narkomania sekin nykyään luokiteltu sairaudeksi.
Eiköhän sijoittaminen maksa enemmän kuin asunnon järkkääminen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2019 13:59
Gat kirjoitti: 29.01.2019 13:31
Sivustahuutajalle että joo minullakin särähti yhden lehtijutun vanhemman lapsen sijoittaminen. Silti ei siinä päihderiippuvuuden tarvitse olla syynä, muu asunnottomuus voi olla yhtä hyvin. Tosin onhan holismi ja muu narkomania sekin nykyään luokiteltu sairaudeksi.
Eiköhän sijoittaminen maksa enemmän kuin asunnon järkkääminen.
Paitsi jos ei sijaisvanhemmat vaan joku köyhäin asuntola, siis asunto.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 29.01.2019 13:31 Itse olen muuten niin lopussa, että en ole vielä jaksanut mihinkään terveyskeskukseen selittämäsi asian tiimoilta. Joka olisi ilmeisesti Varkauden kaupunkilaisena Varkaudessa eikä Orimattilassa, jossa "yritys" on.
Sun vaikeus hoitaa tuota asiaa on varmasti suurelta osin sairaudestasi johtuvaa. Mutta yritä nyt jaksaa, ajattele sitä, että saisit rahaa joka kuukausi ja kun jaksaisit reilun vuoden käydä sovituissa kontrolleissa ja jos vointi ei paranisi, niin sitten sairauseläke.

Etkös sä nyt ole siellä Varkaudessa? Nyt nimenomaan olisi se aika mennä sinne terveyskeskukseen, kun olet varkautelainen. Halutessasi tietysti voit mennä yksityiselle psykiatrillekin. Ne kirjoittaa jatkuvasti ihmisiä sairauseläkkeelle masennuksen takia, eli varmasti sujuu jouhevasti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin