Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kun kulkiskin CAT3. Sehän olisi paljon hienompaa kuin nämä VDSL:t joissa kuitu menee jonnekin alueboksiin ja siitä puhelinkaapelilla.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.09.2018 10:27 Vähän nillitän. Mielestäni ei pitäisi laskea mukaan jos taloyhtiöön kyllä tulee valokuitu, mutta sitten kuso kulkee jotain CAT3-puhelinkaapelia pitkin huoneistoon. Toki se ei ole operaattorin vika.

Digitaloudelle tärkeät valokuituverkot leviävät
Mikäs ongelma tuo on, kun Vpussalla saa 300 Mbit/s downstream and 100 Mbit/s upstream 250m lyhyemmillä matkoilla aivan lapamatoa pitkin?
SoHard, mulla on VDSL2 (muistaakseni) ja sitä pitkin tulee kotiin 30 Mb/s lapamatoa pitkin, en kyllä keksi, miksi tarvisin kotiin nopeampaa yhteyttä. Yrittivät myydä pari vuotta sitten väkisin parilla tonnilla valokuitua, mutta en kyllä tosiaan keksi, mihin 30Mb ei kotona riittäisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.09.2018 10:31
Bluntly kirjoitti: 24.09.2018 10:27 Vähän nillitän. Mielestäni ei pitäisi laskea mukaan jos taloyhtiöön kyllä tulee valokuitu, mutta sitten kuso kulkee jotain CAT3-puhelinkaapelia pitkin huoneistoon. Toki se ei ole operaattorin vika.

Digitaloudelle tärkeät valokuituverkot leviävät
Mikäs ongelma tuo on, kun Vpussalla saa 300 Mbit/s downstream and 100 Mbit/s upstream 250m lyhyemmillä matkoilla aivan lapamatoa pitkin?
SoHard, mulla on VDSL2 (muistaakseni) ja sitä pitkin tulee kotiin 30 Mb/s lapamatoa pitkin, en kyllä keksi, miksi tarvisin kotiin nopeampaa yhteyttä. Yrittivät myydä pari vuotta sitten väkisin parilla tonnilla valokuitua, mutta en kyllä tosiaan keksi, mihin 30Mb ei kotona riittäisi.
Mulla on firman puolesta joku 50/10 tms ja kyllä se etätyössä on ihan tuskaisen hidas. Kun kaikki on pilvessä, erityisesti paluukanavan hitaus on ihan kauheaa. Toki se on parempi kuin aiempi ADSL jossa paluuta oli teoriassakin 2. Nopeampaa ei meille saa ellei taloyhtiö osta kuitua.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 24.09.2018 10:43
James Potkukelkka kirjoitti: 24.09.2018 10:31
Bluntly kirjoitti: 24.09.2018 10:27 Vähän nillitän. Mielestäni ei pitäisi laskea mukaan jos taloyhtiöön kyllä tulee valokuitu, mutta sitten kuso kulkee jotain CAT3-puhelinkaapelia pitkin huoneistoon. Toki se ei ole operaattorin vika.

Digitaloudelle tärkeät valokuituverkot leviävät
Mikäs ongelma tuo on, kun Vpussalla saa 300 Mbit/s downstream and 100 Mbit/s upstream 250m lyhyemmillä matkoilla aivan lapamatoa pitkin?
SoHard, mulla on VDSL2 (muistaakseni) ja sitä pitkin tulee kotiin 30 Mb/s lapamatoa pitkin, en kyllä keksi, miksi tarvisin kotiin nopeampaa yhteyttä. Yrittivät myydä pari vuotta sitten väkisin parilla tonnilla valokuitua, mutta en kyllä tosiaan keksi, mihin 30Mb ei kotona riittäisi.
Mulla on firman puolesta joku 50/10 tms ja kyllä se etätyössä on ihan tuskaisen hidas. Kun kaikki on pilvessä, erityisesti paluukanavan hitaus on ihan kauheaa. Toki se on parempi kuin aiempi ADSL jossa paluuta oli teoriassakin 2. Nopeampaa ei meille saa ellei taloyhtiö osta kuitua.
Minkälaista dataa sä latailet? Maallikkona kuvittelen, että sun työdatasi on word, powerpoint tai pdf formaattia. Erikoista, että siinä 50 Mb muodostaisi merkittävää hitautta. Onkohan vika kuitenkin jossain muualla kuin kaistanleveydessä?

Edit: videoneuvotteluissakin tuolla pitäisi HD-tasoisen kuvan siirtyä ongelmitta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt tulee jakamosta VDSL2:lla ja 100 Mbit/s on maksimi.

1080p/50 lätkälähetykset toki näkyy ok, mutta kunhan reso nousee niin voi tehdä tiukkaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.09.2018 10:48Minkälaista dataa sä latailet? Maallikkona kuvittelen, että sun työdatasi on word, powerpoint tai pdf formaattia. Erikoista, että siinä 50 Mb muodostaisi merkittävää hitautta. Onkohan vika kuitenkin jossain muualla kuin kaistanleveydessä? Edit: videoneuvotteluissakin tuolla pitäisi HD-tasoisen kuvan siirtyä ongelmitta.
Ison powerpointin tallennus voi viedä yli minuutin ja freesata koko muun käytön, koska se syö kaiken upstreamin. Sanotaanko, että ne excelit ja powerpointit joita käsittelen sisältävät melko massiivisia tietomääriä. Skypen yhteys on usein kehno.

Yhteys toimii hienosti routerin ja koneen välillä. Jos siirrän WLAN:in yli koneelta toiselle tavaraa niin teoreettiset nopeudut napsuu ihan kivasti. VDSL on se pullonkaula.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ :sir:

Luin viestisi huonosti, eli ongelma on siis uploadissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.09.2018 11:35 ^ :sir:

Luin viestisi huonosti, eli ongelma on siis uploadissa.
Njoo, jos olisi 50/50 niin sitten olisi lähinnä kärsivällisyysongelmia isompia tiedostoja kuten vaikka steam-pelejä ladattaessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paljon parempaa draamaa kuin töllön tylsät sarjat:

Ruotsissa alkaa tänään hallituspeli, ja siitä on tulossa harvinaisen vaikea
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onkohan nyt mietitty ihan viimoisen päälle? Reisille menee.

Nokia perustaa yhteisyrityksen Rostelecomin kanssa ja tekee Venäjälle miljardi-investoinnin
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 24.09.2018 15:11 Onkohan nyt mietitty ihan viimoisen päälle? Reisille menee.

Nokia perustaa yhteisyrityksen Rostelecomin kanssa ja tekee Venäjälle miljardi-investoinnin
Jotenkin mahtavia nämä ehdottoman asiantuntevat kannanotot investoinneista. Itse tuppaisin ajattelemaan, että joku on siellä tehnyt riskianalyysiä ja tullut siihen tulokseen että noppaa kannattaa heittää. Nokiallahan on kassassa valtavasti rahaa, se ei tuota mitään.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan varmasti idässä on valtavasti potentiaalia tehdä rahaa, mutta riski reisille menossa on melko valtava. Tässähän näitä esimerkkejä on pilvin pimein. Enkä edes tarkoita kuinka joku siperialainen tuomari tehtailee päätöksiä yritysten pakkohaltuunotosta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Niin, kuten sanoin, siellä on varmasti joku tehnyt riskianalyysin ja silti todennut, että noppaa kannattaa heittää. Kyse on kuitenkin ammattijohdetusta pörssiyrityksestä, joka ei investoi miljardia kevyin eväin. Yhteisyritys paikallisen jätin kanssa lienee pieniriskisempi kuin että menisi markkinalle itse ja Rostelecom on kuitenkin Lontoossa ja Frankfurtissa noteerattu yhtiö, joten sen toiminnan on oltava jossain määrin läpinäkyvää.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Siinä ei hirveästi yrityksen läpinäkyvyys auta kun "poliittiset päättäjät" vähän vilauttaa keltaista.

Tietenkin osakkeenomistajana toivon, että yritys onnistuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No kauppalehti ei osannut muuttaa valuuttoja. Nyt kuulostaa paljon paremmalta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja elco »

Aina kun sitä mussuttaa poliisin huonosta performanssista niin täytyy Bull Mentulan sanoin todeta, että ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.

Nyt vaan sitten pakkolunastamaan ne tontit ja laivat takaisin.

Täytyy toivoa, että tämä heilauttaa mielipidettä naton suuntaan, mikä saattaa tietty olla turha toive.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Afrikan vanhimmassa tasavallassa on vielä kotoutuminen kesken. 88 miljoonan euron rahakontit kateissa.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005840112.html
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

elco kirjoitti: 24.09.2018 18:44Aina kun sitä mussuttaa poliisin huonosta performanssista niin täytyy Bull Mentulan sanoin todeta, että ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.
No kai ne liikkuu kun käskijänä on valtakunnan kovin voima, veroviranomainen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.09.2018 7:44 Afrikan vanhimmassa tasavallassa on vielä kotoutuminen kesken. 88 miljoonan euron rahakontit kateissa.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005840112.html
Tuhannet kansalaiset mellakoivat suuttuneena, koska he itse onnistuneet varastamaan kontteja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yllättävää, että täynnä käteistä olevat rahakontit katoavat satamasta :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Oletko valmis, jalka kaasulta ota!

Onko liikkuminen tarpeeksi rajoitettua Suomessa?
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2018 9:01 Yllättävää, että täynnä käteistä olevat rahakontit katoavat satamasta :D
Missä ite säilyttäsit!? Jossain vitun holvissa vai? Hyvä sinetöity merikontti on kuule turvallinen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.09.2018 16:02
James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2018 9:01 Yllättävää, että täynnä käteistä olevat rahakontit katoavat satamasta :D
Missä ite säilyttäsit!? Jossain vitun holvissa vai? Hyvä sinetöity merikontti on kuule turvallinen.
Joo ja kätevä, kun sen voi lastata suoraan laivaan tai rekkaan!
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin