Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olikos tuo 0,7 viimeinen Rinteen vaalilupaus, joka siirretään myöhemmäksi (eli perutaan)?

Vappusatanen ja leikkuri on ainakin menneet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Voisiko joku täsmentää, mitä järkeä tässä kepun ajamassa kaupan omien merkkien noitavainossa on?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... c800cf9913

Onko kauppojen omien merkkien suitsiminen edes mahdollista lainsäädännöllä? Tuntuisi erikoiselta, että pirkka kiellettäisiin, mutta Lidl saisi myydä omia merkkejään. Täydellinen omien merkkien kielto taas tuskin menisi EU:ssa läpi. Ja mihin raja vedetään? Jos pirkka on nou nou, niin saako euroshopperia edelleen myydä?

Hienosti aloitti hallitus Suomen valtiontalouden tervehdyttämisen. Prioriteetit kohdallaan. Persut kuittaa ja kiittää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.06.2019 16:11
urpiainen kirjoitti: 06.06.2019 11:55
James Potkukelkka kirjoitti: 06.06.2019 11:18 Varmasti joku Oikeuskanslerille kantelee.
Jonkun lehtijutun mukaan Rinne oli pyytänyt jo etukäteen oikeuskanslerilta lausunnon Kaikkosen mahdollisesta epäsopivuudesta ministeriksi: ei ongelmia!

Edit: Ei Rinne, vaan Sipilä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2 ... 544fb651c1
Oikeuskansleri ehtii ja kerkeää - on lausunut jo nimettömän kantelun pohjaltakin! http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1202/
"Oikeuskanslerille osoitetussa nimettömässä kantelukirjoituksessa pyydettiin tutkimaan"... miksi tuollaisia edes tutkitaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oikeuskanslerin pitäisi keskittyä vähintään nimimerkillllä kirjoitettuihin kanteluihin, joita löytää mm. Kitinästä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2019 8:44 ^ Oikeuskanslerin pitäisi keskittyä vähintään nimimerkillllä kirjoitettuihin kanteluihin, joita löytää mm. Kitinästä.
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2019 8:15 Voisiko joku täsmentää, mitä järkeä tässä kepun ajamassa kaupan omien merkkien noitavainossa on?
Eiköhän tämä ole Kepun tuottaja-äänestäjille suunnattu PR-kampanja. EU-lainsäädäntö ei missään tapauksessa mahdollista omien merkkien kieltoa miltään osin. Mutta kun väittää yrittävänsä ja syyttää sitten Brysseliä, niin saa positiivista (?) PR:ää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu, suuri osa poliitikkojen puheista on signalointia, jolla ei oletetakaan olevan mitään varsinaista reaalista vaikutusta, mutta jonka on tarkoitus kuulostaa hyvältä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nämä ovat mansikoita persuille. Tämänkin saa käännettyä kahdeksi kärjeksi:
1. Hallitus haluaa pakottaa kansalaiset ostamaan kalliita merkkituotteita
2. Hallitus puhkuu ja puhisee, mutta ei saavuta hallitusohjelman tavoitteita
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 06.06.2019 22:41 Olikos tuo 0,7 viimeinen Rinteen vaalilupaus, joka siirretään myöhemmäksi (eli perutaan)?

Vappusatanen ja leikkuri on ainakin menneet.
Mä en ole ollut kovin kiinnostunut koko vappusatasesta, mutta jotenkin olin siinä käsityksessä, että sen suhteen on lähdetty liikkeelle kutakuinkin siten kuin Rinne on koko ajan esittänytkin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 9:14 ^juu, suuri osa poliitikkojen puheista on signalointia, jolla ei oletetakaan olevan mitään varsinaista reaalista vaikutusta, mutta jonka on tarkoitus kuulostaa hyvältä.
Kannattaa muistaa, että hallitusohjelmassa aiotaan selvittää 130:tä asiaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 07.06.2019 9:19Mä en ole ollut kovin kiinnostunut koko vappusatasesta, mutta jotenkin olin siinä käsityksessä, että sen suhteen on lähdetty liikkeelle kutakuinkin siten kuin Rinne on koko ajan esittänytkin?
Sehän kai tippui ensin viiteenkymppiin ja nyt rahojen riittävyys siihenkin on kyseenalaista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.06.2019 9:19
Bluntly kirjoitti: 06.06.2019 22:41 Olikos tuo 0,7 viimeinen Rinteen vaalilupaus, joka siirretään myöhemmäksi (eli perutaan)?

Vappusatanen ja leikkuri on ainakin menneet.
Mä en ole ollut kovin kiinnostunut koko vappusatasesta, mutta jotenkin olin siinä käsityksessä, että sen suhteen on lähdetty liikkeelle kutakuinkin siten kuin Rinne on koko ajan esittänytkin?
Loppu on jätetty työllisyyskehityksen vastuulle, työllisyyskehitys on jo siirretty työmarkkinajärjestöjen vastuulle ja eläkejärjestelmääkin selvitellään että voidaanko suurempia eläkkeitä nauttivilta siirtää pienempiä eläkkeitä nauttiville rahaa ilman lisämenoja. Vaikuttaa vakuuttavalta tieltä kohti vappusatasta!11!

Rinteen mandaatti on niin kehno, että eiköhän se tuohon kepullekin istuvaan kansaneläkkeen kohottamiseen maaseudun kotirouville jää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 07.06.2019 9:49 eläkejärjestelmääkin selvitellään että voidaanko suurempia eläkkeitä nauttivilta siirtää pienempiä eläkkeitä nauttiville rahaa
Tuollaisesta en ole kuullut?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 10:05
So Hard kirjoitti: 07.06.2019 9:49 eläkejärjestelmääkin selvitellään että voidaanko suurempia eläkkeitä nauttivilta siirtää pienempiä eläkkeitä nauttiville rahaa
Tuollaisesta en ole kuullut?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ek-k ... 9d5e780c1e

Demarit voisi kyllä päivittyä ja muuttaa rehellisesti nimensä Eläkeläisten puolueeksi. Sekä jäsenet, äänestäjät että agenda ovat jo.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 07.06.2019 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 10:05
So Hard kirjoitti: 07.06.2019 9:49 eläkejärjestelmääkin selvitellään että voidaanko suurempia eläkkeitä nauttivilta siirtää pienempiä eläkkeitä nauttiville rahaa
Tuollaisesta en ole kuullut?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ek-k ... 9d5e780c1e

Demarit voisi kyllä päivittyä ja muuttaa rehellisesti nimensä Eläkeläisten puolueeksi. Sekä jäsenet, äänestäjät että agenda ovat jo.
:sir:

VMP (Ei tässä tarkoita Varamiespalvelua)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 10:05
So Hard kirjoitti: 07.06.2019 9:49 eläkejärjestelmääkin selvitellään että voidaanko suurempia eläkkeitä nauttivilta siirtää pienempiä eläkkeitä nauttiville rahaa
Tuollaisesta en ole kuullut?
Rahat on loppu. Jakopuoluiden pitää raapia jostain jaettavaa, muuten niillä ei ole mitään luvattavaa.

Olen aika vakuuttunut, että tilaisuuden tullen jakopuolueet lähtevät muuttamaan sovittuja diilejä, kuten eläkkeitä, ja samalla kajotaan omaisuuteen aina kun pystytään, eli esim kiinteistövero tulee raketoimaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän naureskelin kun joku spekuloi kämppien varainsiirtoveron poistolla.

Ei tule tapahtumaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itsehän olen pts:ssa ottanut tämän eläkkeiden konfiskaatiomahdollisuuden huomioon siinä, että en maksa niin isoa eläkemaksua vaan sijoitan rahaa Oy:n nimiin. Olen tarkoituksella mitoittanut eläkemaksut niin, että saan vain jonkin verran suomalaisten keskieläkettä isompaa eläkettä, ajatuksena, että se on vielä kuitenkin niin lähellä äänestäjien suurta massaa, että sitä ei pystytä konfiskoimaan demokratiassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 9:14 ^juu, suuri osa poliitikkojen puheista on signalointia, jolla ei oletetakaan olevan mitään varsinaista reaalista vaikutusta, mutta jonka on tarkoitus kuulostaa hyvältä.
Aika jäätävää tämä Kepulointi kyllä on. "Hallitusohjelman kirjauksen taustalla on vuorineuvos Reijo Karhisen tekemä selvitystyö. Sitä pyysivät entinen pääministeri Juha Sipilä sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vuosi sitten. Karhisen tehtävänä oli selvittää, millä keinoin maatalouden yrittäjätuloa voitaisiin vuositasolla parantaa 500 miljoonalla eurolla."

Kepu jatkaa siitä mihin jäi. Muiden rahoilla jönsteriin, joka rintamalla. VIhreiden vahingollisuudesta voi kyllä puhista, mutta näytöt aikaansaannoksista siltä rintamalta ovat aika pieniä. Kepu sen sijaan on vuosikymmenien, systeemitason ja lukemattomien miljardien haittapuolue.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 10:36 Olen tarkoituksella mitoittanut eläkemaksut niin, että saan vain jonkin verran suomalaisten keskieläkettä isompaa eläkettä, ajatuksena, että se on vielä kuitenkin niin lähellä äänestäjien suurta massaa, että sitä ei pystytä konfiskoimaan demokratiassa.
Päätyyn asti kun mennään, niin eläkkeet tiputetaan niin alas, että suurin osa tarvitsee eläkkeen rinnalle jotain lisätukea. Lisätukea ei tietenkään saa, jos on omaisuutta.

Omistamisen teoriassa omistamisen perimmäisenä merkityksenä pidetään kykyä estää muita käyttämästä omaisuutta ilman sopimusta. Samaa logiikkaa käyttäen yksilö omistaa itsensä vain voidessaan nostaa kytkintä omaisuus mukanaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Millähän vihreät aikovat kompensoida esimerkiksi tämän pikku puhauksen?

Venäläistulivuori heräämässä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 07.06.2019 10:44

Kepu jatkaa siitä mihin jäi. Muiden rahoilla jönsteriin, joka rintamalla. VIhreiden vahingollisuudesta voi kyllä puhista, mutta näytöt aikaansaannoksista siltä rintamalta ovat aika pieniä. Kepu sen sijaan on vuosikymmenien, systeemitason ja lukemattomien miljardien haittapuolue.
Juu, kepu on helvetin taitava, ei voi muuta sanoa. Nytkin gallupeissä viidentenä oleva puolue pyörittää maata halunsa mukaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2813
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2019 9:35 Mm. Kyllähän Turussakin esim. Åbo Akademi on toiminut ihan esimerkillisesti: se on valinnut muutaman profiilialan, joille keskittää vähäisiä resurssejaan, ja onkin onnistunut näillä aloilla nousemaan lähes Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tasolle. Näillä aloilla ÅA myös on kansainvälisesti verkottunut ja houkutteleva kumppani EU-rahoitteisiin ison rahan tutkimuskonsortioihin.

Ei tässä minusta ole (pelkkää) Helsinki-keskeisyyttä vaan sitä, miten surkean pienen ja köyhän maan kannattaa positioitua kansainvälisessä korkeakoulukentässä: olemmeko esimerkiksi Tanskan, Ruotsin ja Hollannin kanssa mukana ykkösluokan tutkimuksessa ja sen synnyttämässä innovaatiopelissä (mikä edellyttää kansainvälisesti merkittäviä yksikköjä), vai identifioimmeko itsemme enemmän Romanian ja Intian niemimaan maiden kaltaisiin maihin, jotka kouluttavat akateemista massatyövoimaa.

Toi Turun seudun verkostoyliopistokeissi FITech on ihan hyvä esimerkki: kun Varsinais-Suomessa ilmeni meriklusterin positiivisen rakennemuutoksen synnyttämä työvoimatarve, suomalainen selkäydinreaktio oli tietysti aluepoliittinen intohimo pystyttää uusi meritekniikan DI-ohjelma Turun yliopistoon. Tyhjästä tällaisen rykäisy vaatisi tietysti hirvittäviä investointeja, ja kansainvälisesti merkittävän tason tutkimuspohjainen koulutusosaaminen olisi ehkä voitu rakentaa kymmenessä vuodessa, jolloin oltaisiin hyvin myöhässä vastaamaan akuuttiin tarpeeseen (luultavasti kansainvälisesti merkittävää tasoa ei olisi silloinkaan saavutettu, koska resurssit ovat niin pienet). Onneksi järki voitti jonkin ihmeen kautta, ja pks:n, Tampereen ja Lappeenrannan vuosikymmenien aikana rakennettu osaaminen ja yhteistyösuhteet valjastettiin myös Turun seudun käyttöön verkostoyliopistomallin kautta.
Kuvittelin aikoinaan tuota edeltävää viestiä kirjoittaessani, että tällä hetkellä olisi jonkinlainen status quo, mutta heti tuon jälkeen alkoi tulla useampia lehtijuttuja ja mielipidekirjoituksia että Turkuun pitää saada useampi uusi DI-ohjelma, rehtoria myöten kirjoittajina.

Meinasin kirjoittaa (mutta jätin kirjoittamatta koska asia kiinnosta n. 1,5 ihmistä), että aikoinaan tietotekniikan DI-ohjelmankin kanssa meni varmaan se 10 vuotta tilanteen vakiinnuttamiseen, vaikka yliopistolla oli vahvaa pohjaa alaa sivuavista jutuista. Entä sitten jokin ihan uusi ala?

Åbo Akademilla on btw isoja vaikeuksia saada varsinkin prosessitekniikan paikat täyteen. Ehkä ala ei sykähdytä :)

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... sen+paalla

(Ilmaisessa osassa juttua on suunnilleen oleellinen.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2019 11:16 Juu, kepu on helvetin taitava, ei voi muuta sanoa. Nytkin gallupeissä viidentenä oleva puolue pyörittää maata halunsa mukaan.
Pohjoisessa on sanonta: "Antti Rinteella on vähän rahaa, lypsetyllä Rinteellä ei ole yhtään".
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Näin maatalousministeri Leppä selittää Pirkka- ja Rainbow -kohua: Viljelijöille lisää rahaa - hallitus ei puutu tuotteiden hintoihin
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... c800cf9913

Mitä ihmettä tuo kepu-ministeri selittää? Hallitushan juuri puuttuu hintoihin, jos hintojen kautta tavoitellaan viljelijöille lisää rahaa!? Viljelijän myymistään tuotteista saama raha on niiden tuotteiden HINTA.

Tälläistä paskaa te kannatatte, jos kannatatte isoa valtiota.
Vastaa Viestiin