Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52 Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Just. Jos heroiinin myyminen olisi laillista, niin toki sitä saisi myydä. Moraalit vaihtelee ja toisten moraali sallii enemmän kuin toisten. Mua ärsyttää moraalisäteilijät jotka pyrkivät määrittämään jonkun yleisen moraalin tason jonka mukaan kaikkien pitäisi tuntea. Niin kauan kuin toiminta on lain puitteissa se on laillista ja siitä on turha lähteä huutelemaan. Jos riittävän monesta meno tuntuu pahalta, niin lakia kyllä muutetaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 15:11
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52 Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Just. Jos heroiinin myyminen olisi laillista, niin toki sitä saisi myydä. Moraalit vaihtelee ja toisten moraali sallii enemmän kuin toisten. Mua ärsyttää moraalisäteilijät jotka pyrkivät määrittämään jonkun yleisen moraalin tason jonka mukaan kaikkien pitäisi tuntea. Niin kauan kuin toiminta on lain puitteissa se on laillista ja siitä on turha lähteä huutelemaan. Jos riittävän monesta meno tuntuu pahalta, niin lakia kyllä muutetaan.
No just joo. Entisaikojen orjuus oli varmaan myös mielestäsi ihan OK, eettisesti? Etelä-Afrikan Tasavallan taannoinen rotuerottelu? Minkä ihmeen takia YK ym. Etelä-Afrikkaa boikotoi, ko. rotuerottelu oli siis täysin laillista, peräti maan perustuslakiin kirjattu. TÖRKEÄÄ boikotointia!
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52
Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:29
urpiainen kirjoitti: 07.08.2018 14:18 Hönö jankkaus. Homien kanta on se ihan terveen järjen kanta, että eettisesti vastuullinen aikuinen toimija ei samaista eettisyyttä ja lainmukaisuutta (kolikon toinen puoli on sitten se, että aikuinen ei myöskään siirrä eettistä vastuutaan sillä, että toiminta oli lain mukaista).
Ihan huuhaa hommaa tollanen eettisyys. Jos se on lain mukaista, niin antaa mennä vaan. Kyllä lakia sitten muutetaan, jos meno näyttää liian pahalta.
Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Alkoholin myynti on laillista. Voisitko myydä alkoholia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52
Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Pollea en ole myynyt, mutta on ollut pari tilannetta opiskeluvuosina R-kioskilla, missä on tehnyt mieli kieltäytyä myymästä jotain muuta.

Esimerkki: Äiti ja teinix saapuvat kioskille, isä jää odottamaan ulos. Äiti täyttää bussikortin, teinix vaatii suklaata. Äiti kieltäytyy ostamasta suklaata vedoten siihen, että ko. päivänä on syöty jo herkkuja, ja nyt ollaan juuri matkalla syömään. Teinix huutaa, huorittelee ja on muutenkin hirviö. Palkinnoksi tästä isä saapuu pihalta ja ostaa teinixille suklaata.

Suklaan myynti on laillista, mutta moraalisesti/ kasvatuksellisesti/ kaikista mahdollisista syistä olisin halunnut jättää suklaan myymättä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:18
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52
Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:29

Ihan huuhaa hommaa tollanen eettisyys. Jos se on lain mukaista, niin antaa mennä vaan. Kyllä lakia sitten muutetaan, jos meno näyttää liian pahalta.
Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Alkoholin myynti on laillista. Voisitko myydä alkoholia?
Kyllä. Tämä maa ei ole Saudi-Arabia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:22
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:18
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52

Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Alkoholin myynti on laillista. Voisitko myydä alkoholia?
Kyllä. Tämä maa ei ole Saudi-Arabia.
Alkoholistahan on tunnetusti paljon haittaa? Miksi et myisi heroiinia (jos se olisi laillista), mutta olisit valmis myymään alkoholia?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:23
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:22
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:18

Alkoholin myynti on laillista. Voisitko myydä alkoholia?
Kyllä. Tämä maa ei ole Saudi-Arabia.
Alkoholistahan on tunnetusti paljon haittaa? Miksi et myisi heroiinia (jos se olisi laillista), mutta olisit valmis myymään alkoholia?!
Alko hoitaa alkoholin. Se ei kuitenkaan pyri tekemään ihmisistä juoppoja vaan pyrkii ohjaamaan heitä kohtuulliseen, hallittuun ja vastuulliseen alkoholin käyttöön. Mielestäni tämä on OK. Yhdessäkään länsimaassa alkoholia ei ole kielletty. Kieltolain (1919-1932) kokemukset olivat erittäin negatiivisia. Kun ostat viskipullon Alkosta sinun ei tarvitse myöskään pelätä että siihen on sekoitettu viemärinaukaisuainetta tms.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:17 No just joo. Entisaikojen orjuus oli varmaan myös mielestäsi ihan OK, eettisesti? Etelä-Afrikan Tasavallan taannoinen rotuerottelu? Minkä ihmeen takia YK ym. Etelä-Afrikkaa boikotoi, ko. rotuerottelu oli siis täysin laillista, peräti maan perustuslakiin kirjattu. TÖRKEÄÄ boikotointia!
Tänä päivänäkin on maita, jotka on mielestäni täysin paskoja paikkoja ja sen takia en kyseisiin maihin matkusta. En kuitenkaan millään tasolla kanna vastuuta niiden maiden laeista ja jos kyseisten maiden kansalaiset on sitä mieltä, että näin on hyvä, niin en kiistä heidän oikeuttaan kokea niin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:28Kun ostat viskipullon Alkosta sinun ei tarvitse myöskään pelätä että siihen on sekoitettu viemärinaukaisuainetta tms.
Onko sitten oikein, että heroiinikoukussa olevat ihmiset joutuvat jännittämään ostamansa tuotteen laatua?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 15:32
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:28Kun ostat viskipullon Alkosta sinun ei tarvitse myöskään pelätä että siihen on sekoitettu viemärinaukaisuainetta tms.
Onko sitten oikein, että heroiinikoukussa olevat ihmiset joutuvat jännittämään ostamansa tuotteen laatua?
No ei.
Mutta kun jankkaat että se mikä on laillista on laillista niin muistutan että laki ja oikeus ovat eri asioita:
Laki on sääntökokoelma.
Oikeus on filosofiaa.
Vastaapa nyt tähän oliko entisaikojen orjuus OK koska se oli laillista?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 15:30
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:17 No just joo. Entisaikojen orjuus oli varmaan myös mielestäsi ihan OK, eettisesti? Etelä-Afrikan Tasavallan taannoinen rotuerottelu? Minkä ihmeen takia YK ym. Etelä-Afrikkaa boikotoi, ko. rotuerottelu oli siis täysin laillista, peräti maan perustuslakiin kirjattu. TÖRKEÄÄ boikotointia!
Tänä päivänäkin on maita, jotka on mielestäni täysin paskoja paikkoja ja sen takia en kyseisiin maihin matkusta. En kuitenkaan millään tasolla kanna vastuuta niiden maiden laeista ja jos kyseisten maiden kansalaiset on sitä mieltä, että näin on hyvä, niin en kiistä heidän oikeuttaan kokea niin.
No tietenkään et kanna vastuuta. Muistutan vain että läheskään aina ei ole niin että laki= oikeus. Ja että lait eivät ole absoluutteja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:37 Vastaapa nyt tähän oliko entisaikojen orjuus OK koska se oli laillista?
Ei mulla ole tähän asiallista vastausta. Olen modernin yhteiskunnan tasa-arvoon kasvanut kansalainen maasta jossa orjuus on kielletty jo 1335, joten tietenkään orjuus ei ole minusta hyväksyttävää. En pysty rehellisesti määrittämään mitä mieltä olisin asiasta, jos olisin kasvanut ympäristössä, jossa sitä pidettäisiin normaalina osana yhteiskuntajärjestystä. Et pysty kyllä sinäkään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:39Muistutan vain että läheskään aina ei ole niin että laki= oikeus. Ja että lait eivät ole absoluutteja.
Väitinkö muka että on?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:22
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:18
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 14:52

Eli jos heroiinin myyminen on laillista niin jatketaan sen myyntiä. Siirretään eettinen vastuu kokonaan lainsäätäjälle. Enhän minä itse (aikuinen, normaaliälyinen ihminen) mitenkään PYSTY tekemään ihan OMIA moraalisia valintoja.
Alkoholin myynti on laillista. Voisitko myydä alkoholia?
Kyllä. Tämä maa ei ole Saudi-Arabia.
Etelä-Afrikka, 1970-luku. Argumentti: "Tämä maa ei ole Ranska."
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:28
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:23
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:22

Kyllä. Tämä maa ei ole Saudi-Arabia.
Alkoholistahan on tunnetusti paljon haittaa? Miksi et myisi heroiinia (jos se olisi laillista), mutta olisit valmis myymään alkoholia?!
Alko hoitaa alkoholin. Se ei kuitenkaan pyri tekemään ihmisistä juoppoja vaan pyrkii ohjaamaan heitä kohtuulliseen, hallittuun ja vastuulliseen alkoholin käyttöön. Mielestäni tämä on OK. Yhdessäkään länsimaassa alkoholia ei ole kielletty. Kieltolain (1919-1932) kokemukset olivat erittäin negatiivisia. Kun ostat viskipullon Alkosta sinun ei tarvitse myöskään pelätä että siihen on sekoitettu viemärinaukaisuainetta tms.
Tämäkin on huono. 1919 sai myydä heroiinia ihan vapaasti. Se kiellettiin vasta 50-luvulla. Kieltolaki on toiminut huonosti ja synnyttänyt lukratiivisen rikollisuuden.

On tuo etiikkatuomarina toimiminen vaan tosi vaikeaa, ehkä olis helpompi pitäytyä lakeihin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Paria kansanedustajaa veikkaillaan sinisille ja eivät välttämättä saa yhtään
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 82023.html

Jotkut kuvittelivat aikoinaan persujen kuihtuvan ja 'sisäsiistien' sinisten pärjäävän. Kuinkas kävi? Mitäköhän linjaa persuja äänestäneet kannattavivat edellisissä eduskuntavaaleissa? Eivät ainakaan Soinin linjaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 07.08.2018 16:37
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:28
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:23

Alkoholistahan on tunnetusti paljon haittaa? Miksi et myisi heroiinia (jos se olisi laillista), mutta olisit valmis myymään alkoholia?!
Alko hoitaa alkoholin. Se ei kuitenkaan pyri tekemään ihmisistä juoppoja vaan pyrkii ohjaamaan heitä kohtuulliseen, hallittuun ja vastuulliseen alkoholin käyttöön. Mielestäni tämä on OK. Yhdessäkään länsimaassa alkoholia ei ole kielletty. Kieltolain (1919-1932) kokemukset olivat erittäin negatiivisia. Kun ostat viskipullon Alkosta sinun ei tarvitse myöskään pelätä että siihen on sekoitettu viemärinaukaisuainetta tms.
Tämäkin on huono. 1919 sai myydä heroiinia ihan vapaasti. Se kiellettiin vasta 50-luvulla. Kieltolaki on toiminut huonosti ja synnyttänyt lukratiivisen rikollisuuden.

On tuo etiikkatuomarina toimiminen vaan tosi vaikeaa, ehkä olis helpompi pitäytyä lakeihin.
Voi pyhä yksinkertaisuus... :roll:
Niin sai myydä koska sen vaaroja ei oltu VIELÄ havaittu. Jotenkin nyt rivien välistä olen lukevinani että mielestäsi heroiini pitäisi laillistaa?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 16:01
Homeboy65 kirjoitti: 07.08.2018 15:39Muistutan vain että läheskään aina ei ole niin että laki= oikeus. Ja että lait eivät ole absoluutteja.
Väitinkö muka että on?
Siis tajuat että laki ei ole läheskään aina sama kuin oikeus mutta mielestäsi on kuitenkin oikein toimia epäoikeudenmukaisesti kunhan noudattaa lakia? Selvä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 08.08.2018 13:27
Voi pyhä yksinkertaisuus... :roll:
Niin sai myydä koska sen vaaroja ei oltu VIELÄ havaittu. Jotenkin nyt rivien välistä olen lukevinani että mielestäsi heroiini pitäisi laillistaa?
Alkoholia saa myydä, vaikka sen vaarat ovat hyvinkin tiedossa. Ei huumausaineiden laittomuus vrt. alkoholin laillisuus liity aineiden haittoihin/haitattomuuteen, kuten ei muukaan päihdepolitiikka.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 08.08.2018 15:21
Homeboy65 kirjoitti: 08.08.2018 13:27
Voi pyhä yksinkertaisuus... :roll:
Niin sai myydä koska sen vaaroja ei oltu VIELÄ havaittu. Jotenkin nyt rivien välistä olen lukevinani että mielestäsi heroiini pitäisi laillistaa?
Alkoholia saa myydä, vaikka sen vaarat ovat hyvinkin tiedossa.
Suomi ei ole Saudi-Arabia!1 Homien hyrränä pyörivän moraalikompassin (voisiko sitä käyttää tuulettimena näin helteillä?) mun mielestäni nimenomaan tulisi osoittaa, että kieltäytyisi myymästä alkoholia, vaikka myynti onkin laillista. Jostain syystä se tässä tapauksessa on jumittunut asentoon "alkoholin myynti on ok, koska se on laillista ja Suomi ei ole Saudi-Arabia".

Itse olen sitä mieltä, että mitä vähemmän ihmiset sekoittavat päätään sen parempi, mutta jokainen kuitenkin vastaa omasta orgasmistaan. Eli kannatan yksilön vapautta tehdä haittaa itselleen. En kuitenkaan kannusta siihen. Paitsi jos tarvitsen ryyppykaveria.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 08.08.2018 15:21
Homeboy65 kirjoitti: 08.08.2018 13:27
Voi pyhä yksinkertaisuus... :roll:
Niin sai myydä koska sen vaaroja ei oltu VIELÄ havaittu. Jotenkin nyt rivien välistä olen lukevinani että mielestäsi heroiini pitäisi laillistaa?
Alkoholia saa myydä, vaikka sen vaarat ovat hyvinkin tiedossa. Ei huumausaineiden laittomuus vrt. alkoholin laillisuus liity aineiden haittoihin/haitattomuuteen, kuten ei muukaan päihdepolitiikka.
OK. Kerrohan sitten oma mielipiteesi. Kannatatko ehkä kieltolakia? Tiukempaa holhousta? Vai mitä?
Mielestäni ainakaan kovia huumeita ei pitäisi laillistaa koska yhteiskunnassa ei tarvita enempää pään sekoittavia mömmöjä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 08.08.2018 15:35
OK. Kerrohan sitten oma mielipiteesi. Kannatatko ehkä kieltolakia? Tiukempaa holhousta? Vai mitä?
Mielestäni ainakaan kovia huumeita ei pitäisi laillistaa koska yhteiskunnassa ei tarvita enempää pään sekoittavia mömmöjä.
Tässä nyt sekottuu kaksi asiaa:
1) Miten kansallista päihdepolitiikkaa tehdään
2) Miten minun mielestäni kansallista päihdepolitiikkaa pitäisi tehdä

En näe mitään yhteyttä omalla mielipiteelläni tähän keskusteluun. Lisäksi tämä on aihe, joka liippaa tosi läheltä leipätyötäni/asiantuntija-alaani, joten en osaa tarkastella tätä puhtaasti mielipidekysymyksenä. Mielipiteenä sanottakoon, että mielestäni päihdepolitiikan ei missään tapauksessa pitäisi perustua mielipiteille, uskomuksille ja perinteille (kuten nyt), vaan käytössä olevaan tutkimustietoon ja asiantuntijamietintöihin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 08.08.2018 15:52 Mielipiteenä sanottakoon, että mielestäni päihdepolitiikan ei missään tapauksessa pitäisi perustua mielipiteille, uskomuksille ja perinteille (kuten nyt), vaan käytössä olevaan tutkimustietoon ja asiantuntijamietintöihin.
Ihan ok, mutta demokratiassa on pakko ottaa äänestäjien enemmistön mielipide huomioon. Eo. ei tietenkään rajoitu päihdepolitiikkaan, vaan mihin asiaan tahansa. Eli päätöksiä ei voida tehdä pelkästään asiantuntijakonsensuksen perusteella.

Lisäksi tietysti monessa asiassa saa asiantuntijoilta selvästi ristiriitaisia ehdotuksia riippuen siitä, keneltä kysyy (esim. talouspolitiikka). Joskus ehdotukset kyllä ovat samansuuntaisia (ilmastopolitiikka).

Mitenkäs alkoholipolitiikka; onko asiantuntijoiden konsensus se, että alkoholin saannin pitää olla mahdollisimman vaikeaa ja sen pitää olla mahdollisimman kallista? Uskoakseni tässäkin riippuu siitä, keneltä kysyy, ja kuka katsotaan asiantuntijaksi. Sos. ja terveysministeriön "asiantuntija" on tod. näk. eri mieltä, kuin panimoliiton "asiantuntija"? He katsovat asiaa täysin eri näkökulmasta. Eli ensin pitää määritellä, mihin kysymykseen halutaan vastaus.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.08.2018 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005784086.html

Positiivista:
- budjetin loppusumma alenee
-palkkaverotus ei kiristy

Negatiivista:
-velkaantuminen jatkuu
-Palkkaverotus ei kevene

Indifferentti:
-Haittaverot kiristyvät
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 08.08.2018 13:29 Siis tajuat että laki ei ole läheskään aina sama kuin oikeus mutta mielestäsi on kuitenkin oikein toimia epäoikeudenmukaisesti kunhan noudattaa lakia? Selvä.
Mikä mä olen sanomaan miten toisten kuuluu elää. Ei se mulle kuulu. Poliisille kuuluu, jos lakia rikkoo.

Mä en myöskään halua, että homie, joku vanhoillislestadiolainen niuhottaja ja tai kallion punavihreä moraalisäteilijä tulee kertomaan mulle miten mun pitäisi elää. Kun se ei kuulu niille pätkääkään.

Elä ja anna toisten elää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin