Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

Sanokaa jotain Sri Lankan eli Ceylonin tapahtumista. Minä en uskalla.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2019 16:23
Bluntly kirjoitti: 23.04.2019 16:10 Popparit on parhaita.
:?:
Unohtui quotettaa pari viestiä aikaisempi.

Tip: The Healthiest Snack Food
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 23.04.2019 16:28 Sanokaa jotain Sri Lankan eli Ceylonin tapahtumista. Minä en uskalla.
Just pari viikkoa sitten mietin sri lankan olevan harkittavissa oleva matkakohde. Mietitään 10v päästä uudestaan.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.04.2019 17:40
Gat kirjoitti: 23.04.2019 16:28 Sanokaa jotain Sri Lankan eli Ceylonin tapahtumista. Minä en uskalla.
Just pari viikkoa sitten mietin sri lankan olevan harkittavissa oleva matkakohde. Mietitään 10v päästä uudestaan.
Minä harkitsin todella vakavasti viime syksynä menemistä Sri Lankaan. Laiskuuteni esti matkan tutkinnan. Laiskuuteni esti kuolemani?

PÄÄSIÄISENJÄLKEINEN HUHTIARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2019 16:02
Vagabondo kirjoitti: 23.04.2019 15:35
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2019 8:46 Ei se sitä muuta, että sijoituksen odotusarvon pitäisi olla positiivinen, jotta se olisi sijoitus.
Kyllä mä oletan voittavani jossain vaiheessa todennäköisyyksistä huolimatta, joten nähdäkseni sijoutukseni odotusarvo on positiivinen. En kai mä lottoaisi, jos en uskoisi voittavani.
Kyllä sä varmaan tunnet matemaattisen odotusarvon käsitteen. Se on kaikissa rahapeleissä luonnollisesti negatiivinen. Esim. loton palautusprosentti on 41% ja pitkävedon 91%. House always wins.
Mä oletin, että "todennäköisyyksistä huolimatta" olisi ollut selkeä ja yksiselitteinen ilmaisu. Musta on vaan kiva ajatella positiivisesti ja uskoa että just mulle tapahtuu hyviä asioita, joten mä oletan kuuluvani siihen poikkeustapausten joukoon joka nettoaa lotolla. Mä lopetan lottoamisen sitten kun en enää jaksa uskoa.

Mahdolliseen jatkokysymykseen: Joo, joudun toisinaan pettymään elämässä, mutta mä otan ne aika hyvin. Mulla on kuitenkin yleensä pari varasuunnitelmaa odottomassa :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.04.2019 14:25
sivustahuutaja kirjoitti: 23.04.2019 14:14 ^ kyllä se painoindeksi tässä yhteydessä on hyvä mittari. Ihan turha tulla selittämään miten puolet parikymppisistä on sellaisia karpaaseja ettei indeksit päde.
Mitä sä vouhotat.
180 cm pitkä ja 85kg painava on taulukon mukaan ylipainoinen. Mielestäni terveellä lihasmassalla varustettu, siis muuta kuin kestävyysurheilua harrastava, nuorimies ei oikein voi olla ylipainoinen em. spekseillä. Ylipainolla ymmärrän tässä sellaista terveydelle haitallista ylipainoa, jolla on oikeasti jotain terveyshaittaa. Merkittävä osa nuorista miehistä kuuluu ym. joukkoon.
Joo-o.

https://yle.fi/uutiset/3-10754087
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 24.04.2019 23:02
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2019 16:02
Vagabondo kirjoitti: 23.04.2019 15:35

Kyllä mä oletan voittavani jossain vaiheessa todennäköisyyksistä huolimatta, joten nähdäkseni sijoutukseni odotusarvo on positiivinen. En kai mä lottoaisi, jos en uskoisi voittavani.
Kyllä sä varmaan tunnet matemaattisen odotusarvon käsitteen. Se on kaikissa rahapeleissä luonnollisesti negatiivinen. Esim. loton palautusprosentti on 41% ja pitkävedon 91%. House always wins.
Mä oletin, että "todennäköisyyksistä huolimatta" olisi ollut selkeä ja yksiselitteinen ilmaisu. Musta on vaan kiva ajatella positiivisesti ja uskoa että just mulle tapahtuu hyviä asioita, joten mä oletan kuuluvani siihen poikkeustapausten joukoon joka nettoaa lotolla. Mä lopetan lottoamisen sitten kun en enää jaksa uskoa.

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Hyvinvointiguru Karita Tykkä on joskus todennut: "Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita."
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kai Helkama olisi voinut vetää tämän jotenkin vieläkin pahemmin reisille:

Jopon runko meni yhtäkkiä poikki
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 21:11 Kai Helkama olisi voinut vetää tämän jotenkin vieläkin pahemmin reisille:

Jopon runko meni yhtäkkiä poikki
No itse asiassa Helkama teki aika reilun tarjouksen, koska ei sillä ollut vammoista mitään vastuuta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikö Suomessa yrityksellä X ole mitään vastuuta vahingoista jos tekee paskan tuotteen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 21:39 Eikö Suomessa yrityksellä X ole mitään vastuuta vahingoista jos tekee paskan tuotteen?
Millään yrityksellä ei ole mitään vastuuta siitä jos tuotetta käytetään siten kun ei ole tarkoitettu. Jos työnnät hehkulampun perseeseen ja se hajoaa, turha kitistä hehkulampun valmistajalle. (Tositarina!)

Markka vetoa, että etunimi on koraanista peräisin:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/43f2 ... 2ecfe0182b
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tosin jomman kumman pitäisi kai jotenkin todistaa että tuotetta on/ei ole käytetty väärin?

Pidä markkasi, kerroin toiselle vaihtoehdolle on liian pieni.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 21:48Tosin jomman kumman pitäisi kai jotenkin todistaa että tuotetta on/ei ole käytetty väärin?
Tämähän on hauska tarina siitä miten tarkasti toimittaja kysyy kohuttajalta ja miten kohuttajan tarina paranee joka kerta. Ylellä tarina oli jotain ihan muuta, Iltalehdessäkin kaveri puhui enemmän totta. Iltasanomille jo väittää että kyseess on vuoden käytetty pyörä jolla ei ole keulittu.

https://yle.fi/uutiset/3-10752811

Yle: "Veli-Matti Aalto-Setälä sanoo, että hänen poikansa on keulinut pyörällä jonkin verran. Pojalla on kuitenkin temppupyöränä erikseen siihen soveltuva pyörä. Emme tienneet, ettei sillä saisi keulia. Lapset ja nuoret keulivat paljon."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5400 ... 310df59078

IL: "Aalto-Setälän mukaan hänen poikansa ei juurikaan keulinut tai temppuillut pyörällä. Hajonnut pyörä oli noin kuusi vuotta vanha, mutta sitä ei ollut käytetty jatkuvasti. Poika oli käyttänyt pyörää noin vuoden, sitä ennen se oli ollut käytössä tämän siskolla, Aalto-Setälä kertoo.

IS: "Aalto-Setälä ei niele selitystä keulimisen aiheuttamasta murtumasta. – Se ei pidä kyllä paikkansa. Pyörää ei ole käytetty väärin, ja poika käyttänyt sitä vain vuoden."

Tuollainen alumiinirunko ei normaalista ajosta katkea millään. Ylellä: "Valtosen mukaan kaikki tapaukset on tutkittu, ja niille on ollut yhteistä alumiinirunkoisen pyörän vääränlainen käyttö. Hän muistuttaa, että pyörällä ei saa keulia eikä hyppiä." Ei valmistaja siitä ole vastuussa jos Jopoa käytetään temppupyöränä. En hetkeäkään usko että 13 vee kolli jolla on temppupyörä vain ajelee Jopolla mummolaan, eikä uskonut tämäkään kohuttaja ennen ilta-sanomien toimittajaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 25.04.2019 22:12En hetkeäkään usko että 13 vee kolli jolla on temppupyörä vain ajelee Jopolla mummolaan, eikä uskonut tämäkään kohuttaja ennen ilta-sanomien toimittajaa.

Kieltämättä kuulostaa yhtä uskottavalta kuin vihreiden maahanmuuttosuunnitelma.

Kuitenkin jos ongelmat rajoittuu vain tietylle ajalle niin joku ulkopuolinen instanssi olisi voinut tarkastaa rungon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 22:29
So Hard kirjoitti: 25.04.2019 22:12En hetkeäkään usko että 13 vee kolli jolla on temppupyörä vain ajelee Jopolla mummolaan, eikä uskonut tämäkään kohuttaja ennen ilta-sanomien toimittajaa.

Kieltämättä kuulostaa yhtä uskottavalta kuin vihreiden maahanmuuttosuunnitelma.

Kuitenkin jos ongelmat rajoittuu vain tietylle ajalle niin joku ulkopuolinen instanssi olisi voinut tarkastaa rungon.
Tukes oli testannut mallin eikä vaatinut takaisinvetoa tms.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 21:48 Tosin jomman kumman pitäisi kai jotenkin todistaa että tuotetta on/ei ole käytetty väärin?
Ihan näin pelkän yhden kuvan perusteella sanoisin, että tyypillinen väsymismurtuma, joka lähtenut hitsisauman reunasta, niin kuin teoriassa pitää. Vain vähän reilu puolet näyttää revenneen yllättäen kerralla, joten teoriassa halkeama olisi ollut havaittavissa ennen katkeamista, mutta harvapa pyörän runkoja tarkastelee.

Koska suurin osa jopoista ilmeisesti kestää vaurioitta vuodesta toiseen, oletettavasti painavampienkin ihmisten käyttöä kuin 13v poika, niin olen taipuvainen Helkaman analyysin kannalle. Pitäisin jopa uskottavampana, että lopullinen katkeaminen on tapahtunut jonkun keulimisen tai hypyn lopuksi kuin huonoonnisena katkeamisena alamäessä nätisti ajaen. Mutta tämä vain lehtijutun perusteella mutuiltuna henkilöltä joka ei ole koskaan ymmärtänyt jopojen suosiota. Surkea pyörä IMHO.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 25.04.2019 22:51Tukes oli testannut mallin eikä vaatinut takaisinvetoa tms.
Kah, tämä meni ohi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.04.2019 21:45
Bluntly kirjoitti: 25.04.2019 21:39 Eikö Suomessa yrityksellä X ole mitään vastuuta vahingoista jos tekee paskan tuotteen?
Millään yrityksellä ei ole mitään vastuuta siitä jos tuotetta käytetään siten kun ei ole tarkoitettu.
Kun kioskieni takia olen tuotevastuuta tutkinut, niin asia ei ilmeisesti ole ollenkaan noin yksinkertainen. Tosiaan, jos työntää hehkulampun perseeseen tai puukon keuhkoon, on selvä, että valmistajalla ei ole tuotevastuuta. Mutta keuliminen polkupyörällä ei imho ole ollenkaan noin yksinkertainen asia. Ei mielestäni yksiselitteisesti voi väittää, että polkupyörällä keuliminen olisi käyttöä, johon valmistajan ei tulisi varautua.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 26.04.2019 9:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

OTT Pertti Virtanen
Ma. Kauppaoikeuden professori
Lapin yliopisto

Dia 55

http://iwwww.ulapland.fi/includes/loade ... aea79c4ff5

Elinkeinonharjoittajille tapahtuvasta markkinoinnista poiketen tulee yksityishenkilöiden osalta pyrkiä ennakoimaan mahdollista virhekäyttöäkin (jos tällainen riski on olemassa tulee vähintään varoittaa virhekäytön vaarallisuudesta).
Virhekäytön kieltävä varoitus ei välttämättä vapauta korvausvastuusta, jos valmistaja tiesi virhekäytöstä (ja se on yleistä) ja asia olisi ollut helposti korjattavissa (esim. vaihtamalla materiaalia).
Esim. sellaista esinettä, jonka aikuinenkin voi pistää suuhunsa (kuten kynänpää) ei saa tehdä myrkyllisestä materiaalista.
Mielikuvituksellisia virhekäyttömahdollisuuksia ei tarvitse huomioida.
Puukoissa ei tarvitse olla varoitusta siitä, että sillä voi tappaa jonkun tms


Mielestäni polkupyörällä ajoittainen temppuilu on hyvin tavallista virhekäyttöä, johon valmistajan tulisi varautua ja jonka valmistaja varmasti tietää. Ainakin, jos myy nuorison suosiman pyörän.

Jos tilanne sitten on se, että loppukäyttäjä temppuilee pyörällä tunnin joka päivä vuoden ajan, siihen valmistajan ei varmaankaan/ehkä tarvitse varautua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ olen ihan eri mieltä. Helkama myy myös maastopyöriä junnuille, joten ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää mihin tarkoitukseen eri pyörät ovat. Tosin mitään pikeita temppupyöriä Helkama ei myy, joten maastopyörätkin ovat enemmän poluilla ajamiseen kuin hyppimiseen.

On ihan sairas ajatus, että joposta pitäisi tehdä vielä raskaampi ja kalliimpi sen takia, että pari isä-jonnea ei osta jonneilleen tarkoituksen mukaista pyörää.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Se pieni ero: Rinne lupailee hattarat taivaalta ja saa kohta alkaa nieleskelemään lupauksiaan, persut ainakin pistää paukut lupauksiensa toteuttamiseksi.

Persuille värisuora eduskunnassa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin