Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Yksityinen lääkäri jolla olen käynyt on kyllä ollut vaatimatta KELA-korttia kun se ei ole ollut mukana. Olen silti saanut Kela-korvauksen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 11.02.2019 10:04 Yksityinen lääkäri jolla olen käynyt on kyllä ollut vaatimatta KELA-korttia kun se ei ole ollut mukana. Olen silti saanut Kela-korvauksen.
Suorakorvauksena?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 10:05
So Hard kirjoitti: 11.02.2019 10:04 Yksityinen lääkäri jolla olen käynyt on kyllä ollut vaatimatta KELA-korttia kun se ei ole ollut mukana. Olen silti saanut Kela-korvauksen.
Suorakorvauksena?
Juu. Milläs sen kukaan todentaa onko korttia näytetty.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 11.02.2019 10:18
James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 10:05
So Hard kirjoitti: 11.02.2019 10:04 Yksityinen lääkäri jolla olen käynyt on kyllä ollut vaatimatta KELA-korttia kun se ei ole ollut mukana. Olen silti saanut Kela-korvauksen.
Suorakorvauksena?
Juu. Milläs sen kukaan todentaa onko korttia näytetty.
ok.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Nyt sama se. Uusi Kelakorttini tuli tänään postissa kunhan olin tilannut. Vaan kyllä muistaakseni yksityishammaslääkärikin haluaa sen (vain) ekalla käynnillä nähdä (kertoi kyllä, että muuten voi jälkikäteen anoa Kelalta) , ja myös julkinen influenssarokotuksen piikittäjä haluaa nähdä Kelakortin- Hmmm. jäi rokotuskin hankkimatta tällä kertaa.

Luulisi tosiaan, että ajokortti kelpaisi kaikkeen siihen.
Viimeksi muokannut Gat, 11.02.2019 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 9:08
Ilmeisesti lääkäriasemien tietojärjestelmillä ei ole pääsyä Kelan tietokantaan, eli ainoa mahdollisuus todentaa se on fyysinen kortti.
Kirjastossa voin käyttää kännykkää kirjastokorttina, mutta kelakortin ainoa mahdollisuus on olla fyysinen? Asia selvä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.02.2019 16:36
James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2019 9:08
Ilmeisesti lääkäriasemien tietojärjestelmillä ei ole pääsyä Kelan tietokantaan, eli ainoa mahdollisuus todentaa se on fyysinen kortti.
Kirjastossa voin käyttää kännykkää kirjastokorttina, mutta kelakortin ainoa mahdollisuus on olla fyysinen? Asia selvä.
Tietenkin yhteys voitaisiin rakentaa. Kyse on siitä, kuka sen maksaa. Kts. viestini edellä.

Kelallahan on ihmisistä yksityisyyden suojaan kuuluvaa tietoa paljon, eli yhteyden pitää olla riittävän turvallinen. Mutta kuten sanottua, tietenkin yhteys voitaisiin rakentaa, kunhan joku sen maksaisi. Kela varmaan katsoo, että ei ole sen asia maksaa, kun heillä on jo tämä kätevä kortti. Yksityiset lääkäriasemat puolestaan arvioivat, että siihen laitetut rahat eivät tulisi takaisin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mikä vitun yhteys? Se kortti on pala muovia, joka ei ole yhteydessä mihinkään.

Jos kirjastokortin tyylinen appsi ei riitä, niin tehdään sitten bussilipun tyylinen. Jos noi on liian kalliita, niin asia ei varmaan ole niin iso, että fyysistä korttiakaan tarvitaan.

Kysehän on siirä, että pölkkypääbyrpkraatit eivät kykene virheen pelossaan hyväksymään muita kuin yliturvallisia ja ylikalliita ratkaisuja. Näin siitä huolimatta, että okäytössä oleva ratkaisu on kuvaton muovinpala.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 9:06 ^ mikä vitun yhteys? Se kortti on pala muovia, joka ei ole yhteydessä mihinkään.

Kortti osoittaa, että sulla on Kelan sairauskuluvakuutus voimassa. Korttiin myös merkitään mahdolliset lääkkeiden erityiskorvattavuudet ja sairauskassojen jäsenet.

Tuolla sun logiikallasi luottokortti, passi tai ajokorttikin ovat pala muovia ja voitaisiin korvata niistä otetuilla mustavalkokopioilla.

Yritäpä mennä ulkomailla yksityiseen sairaalaan ilman, että sulla on osoittaa mitään dokumenttia siitä, että sulla on voimassa oleva sairauskuluvakuutus tai sitten tukku käteistä tai luottokortti.

Ja vielä kerran; kyllähän se reaaliaikainen yhteys luodaan heti, jos sä lyöt rahat tiskiin. Otapa yhteyttä Kelaan ja lääkäriasemien potilastietojärjestelmiä tekeviin firmoihin ja kerro, että sä haluat maksaa ko. yhteyden luomisen ja osoita, että sulla on siihen rahaa. Varmasti onnistuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tietoturvasta vielä; Kela korttiin siis merkitään kroonisten sairauksien erityiskorvattavuudet. Eli se sisältää salassapidettävää tietoa. Luotavan ratkaisun pitää olla sellainen, ettei kuka tahansa pääse tutkimaan kenen tahansa kroonisia sairauksia. Mutta tietysti triviaali asia, kunhan joku maksaa sen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2019 9:19 Kortti osoittaa, että sulla on Kelan sairauskuluvakuutus voimassa.
Osoittaa että on joskus ollut voimassa - eihän se enää ole jos on muuttanut ulkomaille pidemmäksi aikaa. Ei sitä korttia kukaan sulta vie, eikä siinä ole mitään voimassaoloaikaa (ainakaan normaalikortissa, terve mies ei mitään erityiskorvauskorttia ole nähnytkään).

Ei muuten viime keväänä hammaslääkäriasemalla pyydetty kortia nähtäväksi vaikka suorat korvaukset sainkin.

Mä luulen että lääkäriaseman kannattaa asiakaspalvelun nimissä ottaa riski että joutuu ehkä laskuttamaan myöhemmin jos ei korvauksia tipu, tai ottamaan omaan piikkiin ja merkitsemään asiakasrekisteriin tiedon.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

On kuvattomassakin Kela-kortissa sentään viivakoodi. Oletan, että valaisevat sen apteekissa. Samaten kun äitiäni niin usein käytin lääkärissä, varattuihinkin aikoihin saapuessa tarvitsi itse vilauttaa kelakorttia osaston viivanlukulaitteessa. Jota äitini ei osannut, minäkin vaivoin että kummin päin. Jos tiskin takana oli joku, itse piti silti mennä sille laitteelle. Kuitenkaan yksityiset eivät käytä laitetta, saati influenssarokotuspiikittäjä, kunhan muodollisesti ovat silmillään vilkaisevansa kortin.

Silti uudestaan: Luulisi että ajokortti tai muu ei-kela henkkari myös viivakoodeineen kelpaisi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2019 9:19
Tuolla sun logiikallasi luottokortti, passi tai ajokorttikin ovat pala muovia ja voitaisiin korvata niistä otetuilla mustavalkokopioilla.
Eihän maksukortit ole olleet enää aikoihin muovinpaloja? Jopa magneettiraita on käänyt historiaan ja nyt ratkaisuna on siru+pin. Ja todellakin kännykkät ovat alkaneet korvata fyysisiä kortteja. Passit on nykyään sähköisesti luettavia.

Järkevä kustannustehokas ja turvallinen kelakortin korvaaja-kännykkäappsi:
- kuvallinen
- tunnistaudutaan vahvasti kerran ja sitten kortin tiedot on haettavissa appsiin kännykän salasanan, sormenjäljen, tms avulla helposti
- aktivoidaan esim 24h kerrallaan, jolloin appsi hakee noi supertärkeät ja tietoturvalliset ja vaikeasti mihin tahansa muuhun kuin muovinpalaan päivitettävöt erityishömpötykset yms.
- aktivoitu kortti on samanlainen kuin esim se hsl animoitu bussilippu. Voidaan tuottaa aktivointihetkestä vaikka joku koodi, jolloin voidaan halutessa valvoa jälkikäteen onko lekuri oikeasti tarkistanut kortin.
- kuvallinen tietenkin

Ratkaisu on miljoona kertaa parempi kuin tyhmä muovinpala.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 10:22 On kuvattomassakin Kela-kortissa sentään viivakoodi.
Mites ajattelit kirjastokortin toimivan kännykkäapsissa?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 10:32
Gat kirjoitti: 12.02.2019 10:22 On kuvattomassakin Kela-kortissa sentään viivakoodi.
Mites ajattelit kirjastokortin toimivan kännykkäapsissa?
Minulla ei ole älykännykkää. Minuakin vanhemmat ihmiset, ne jotka jatkuvaa lääkärinapua tarvitsevat, eivät oppisi sellaisia käyttämään. Eivät ole tottuneet.
(Ja nyt varmaan selitätte, että teidän rinnakkaistodellisuutenne vanhukset kyllä. Ei mun edesmenneet vanhukset tässä todellisuudessa)

Kirjastokorttinikin on luonnollisesti kateissa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 10:32
Ratkaisu on miljoona kertaa parempi kuin tyhmä muovinpala.
Tietenkin on. Jos jossain vaiheessa on jäänyt epäselväksi, en mä pidä muovikorttia mitenkään erityisen hyvänä ratkaisuna. Mutta kuten jo monta kertaa kirjoitin, jonkun pitäisi maksaa tuo kuvaamasi ratkaisu. Lääkäriasemilla ei ole siihen insentiiviä. Kelassa varmaan ajatellaan, että ei ole vielä tarvinnut kohteliaaksi ruveta, aina on rahanpyytäjiä riittänyt muutenkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ nykyisen muovinpalan korvaaminen kortin tietosisällöllä varustetulla appsilla ei maksa juuri mitään.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 12.02.2019 10:50
sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 10:32
Gat kirjoitti: 12.02.2019 10:22 On kuvattomassakin Kela-kortissa sentään viivakoodi.
Mites ajattelit kirjastokortin toimivan kännykkäapsissa?
Minulla ei ole älykännykkää. Minuakin vanhemmat ihmiset, ne jotka jatkuvaa lääkärinapua tarvitsevat, eivät oppisi sellaisia käyttämään. Eivät ole tottuneet.
(Ja nyt varmaan selitätte, että teidän rinnakkaistodellisuutenne vanhukset kyllä. Ei mun edesmenneet vanhukset tässä todellisuudessa)

Kirjastokorttinikin on luonnollisesti kateissa.
Sinä ja muut avuttomat tietty käytätte muovinpaloja maailman tappiin. Mikä tuossa on vaikeaa? Antaa muiden mennä menojaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 12:10 ^ nykyisen muovinpalan korvaaminen kortin tietosisällöllä varustetulla appsilla ei maksa juuri mitään.
Pitäähän sen reaaliaikaisesti pollata Kelan tietokantaa, jotta appsissa olisi jotain järkeä? Kait se nyt jotain maksaa? 10 miljooonaa? (infra huomioiden, ylläpito jne). Jos appsista tulisi suosittu, siihen kohdistuisi aika iso liikenne. Varmasti huippuaikaan (vuoden viimeisenä päivänä, kun Kela korvauskatto täynnä) tulisi vähintään satoja kyselyitä sekunnissa.

Mulla ei ole _mitään_ käsitystä hinnoista, eo. puhdas stetson-harrison luku.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksi pitäisi? Ei se muovinpalakaan tee tuota.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.02.2019 12:49 ^ miksi pitäisi? Ei se muovinpalakaan tee tuota.
Jotta siinä olisi jotain järkeä imho.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän muovinpalassakaan ole järkeä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei oikein tee järkeä luoda muovinpalan tilalle appsi, joka ei tuo mitään lisäarvoa. Sehän nyt olisi imho kaikkein tyhmintä julkisen rahan käyttöä. Jatketaan joko tyhmällä muovinpalalla tai sitten tehdään älykäs appsi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KELA-kortin pitää toimia niillekin joille ei ole appseja joten ne eivät ole vaihtoehtoisia järjestelmiä. Kyse on siitä onko toinen järjestelmä muovikortin päälle muuta kuin lisämenoa. Muovikortin on käytännössä ikuinen jos ei huku.

Eurooppalainen sairausvakuutuskortti vaatisikin sitten jo satojen järjestelmien yhteensovituksen että siitä saisi applikaation.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Eurooppalaisessa sairaanhoitokortissa lukee viimeinen voimassaolopäivä. Kitinäraadin kritiikin perusteella Kela-kortin ikuisuus just nimenomaan on se ongelma, ja viimeinen voimassaolopäivä itäisi lisätä Kela-korttiinkin lisäämään stressiä tämän maailman gattacoille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin