Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.

Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi/paremmaksi tai en osaa sanoa tai yhdentekevää

Paremmaksi tullut paljon
4
40%
Paremmaksi tullut hiukan
3
30%
En osaa sanoa
0
Ei ääniä
Huonommaksi mennyt hiukan
0
Ei ääniä
Huonommaksi mennyt paljon
3
30%
Ei kiinnosta, yhdentekevää minulle
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 10

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Eli varsin selkeä kysymys, jonka vastauksen kaikki tuntee sisimmässään.

Tietenkin tarkoitan kysymykselläni niitä kaikkia asioita, joita Suomessa on ilmentynyt nyt varsinkin viimeisten 30 vuoden aikana.

Asuminen, miehen ja naisen asema, lasten käyttäytyminen ja oikeudet, yhteiskunnassa olevat ilmiöt, suomen kielen asema, nuorison käytös, vanheneminen, arvostukset, nettiyhteiskunta, some, sairauksien hoito, tasa-arvon näkyminen, epätasa-arvo, nykyajan viisudet ja tyhmyydet, kaipuu entiseen tai toiveet nykyiseen, luonto, ilmastoasiat, ihmisten käytös, maahanmuutto, pride, nykyajan uutisointi, nykyajan tekniikka, onko hyvää vai huonoa, haavoittuvaa, köyhien asema, rikkaiden asema, parempi tai huonompi olo sisimmässä entiseen nähden.

Siis tuo viimeinen kertoo asian.

Onko entinen paremmin vai onko nykyinen parempi. Vastatkaapa rehellisesti ja rehellisyys tullee monivalintavastauksessa parhaiten esille!

SYYSMUKAVATA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hyvin vaikeaa olisi väittää, että eläminen olisi huonompaan suuntaan keskimäärin mennyt. Väittääkö joku tosissaan niin?

Jos mietin omasta näkökulmastani, niin en keksi yhtään asiaa, joka olisi huonommin kuin 30 vuotta sitten. Tai noh, ehkä jokin gender fluidity -hömpötys voi ärsyttää, mutta ennemmin se naurattaa ja ei siitä ole mulle itselle mitään haittaa. Jos joku haluaa seurustella world trade centerin tornien kanssa, ei se ole multa pois.

Pallotin "Paremmaksi tullut paljon".

Jos oikein väkisin hakemalla yritän hakea jotain negatiivista muutosta, niin 80-luvulla 120 km/h nopeusrajoitus alkoi Turun motarilla Munkkiniemestä, nyt vasta Kehä III:lla. Mutta toisaalta motari sitten loppui nykyistä aiemmin...
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.09.2019 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mamut ovat muuttaneet PKS:llä elämistä monella tavalla huonoon suuntaan. Muuten kehitys on kehittynyt ja on menty parempaan suuntaan. Valitettavasti mamujen efekti ulottuu aina päiväkodeista koulun kautta yleiseen turvallisuuteen ja järjestykseen. Olisi mukava tietää miten mukavaa olisi ilman humamamujen tuomio kehityskaaria.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mulla ei subjektiivisesti ole mamuista neg. kokemuksia. Käytännössä olen heidän kanssaan tekemisissä työni kautta, eli aina kun tapaan mamun, kassaan kilahtaa rahaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ihan järjettömästi on menty parempaan. Ihan kaikki on niin paljon ihanampaa kuin 30v sitten.

Toisaalta viimeisen 30v kehitys ei ole ollut niin upeaa kuin sitä edeltäneen 30 vuoden. 1960-1990 oli upeaa menoa. 1990-2020 sekin hienoa, mutta ei sentään yhtä mahtavaa.

Sen toisaalta ymmärrän, että 90-luvun lama ja 2008 kriisi ovat voineet monelle jäädä kaivelemaan. Ehkä jostain löytyy se olkatopattu mohikaani, jonka mielestä -89 oli se huippuvuosi, vaikka ei oltu edes lätkässä tai euroviisuissa voitettu tuolloin.

Mamuilu, työkykyisten aikuisten paapominen ja eläkekusetus ovat ne ehkä negatiivisimmat piirteet. Mamuilu näyttäisi saatavan kuriin, koska kukaan ei halua nähdä persuja 40% kannatuksella. Työkykyisten aikuisten paapomista on leikattu ja tullaan leikkaamaan, kunhan vaan jokin polittinen teatteri siihen kehitetään. Eläköityminen ja eläkepommi säilyy ongelmana. Näiden asioiden suhteen olen hieman toiveikkaampi kuin pari vuotta sitten.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hyvä keskustelunavaus Arskalta. Ja vielä ilman ihmeempiä värejä/fontteja tai tyhjää lässytystä Arskasta itsestään.

Ajattelin vastata ensisijassa ihan subjektiivisen kokemusmaailmani pohjalta, ja vastaus on ilman muuta, että paremmaksi on tullut paljon.

Oikeastaan ainoa asia, joka on selvästi mennyt huonompaan suuntaan minua haittaavalla tavalla, on vesistöjen rehevöityminen ja punkkien lisääntyminen. Vielä 30 vuotta sitten näkösyvyys Suomenlahden ulkosaarilla oli helposti +10 metriä, eikä sinilevästä ollut tietoakaan. Nyt vesi on sameaa, ja heinäkuussa saattaa olla hernekeittoa laajoilla alueilla, eikä uimaan kerta kaikkiaan pääse. Punkkeja en kohdannut lapsuudessa lainkaan, nyt saattaa yhdessä päivässä joutua nyppimään kymmenenkin ällötystä. Melkein tuntuu myös, että kunnon talvea olisi pääkaupunkiseudulla nykyisin vähemmän (ja ällöloskamärkäpimeää enemmän), mutta tässä havainto saattaa olla vääristynyt.

Henkilökohtaisessa kokemusmaailmassani mamutkin ovat ilman muuta yksinomaan myönteinen asia. Mitään haittaa niistä ei kai koskaan ole minulle ollut, mutta syön hyvin usein mamujen valmistamia etnisiä ruokia suurella ilolla. 30 vuotta sitten Annankadulla taisi olla yksi kiinalainen ravintola, ja siinä se sitten oli. Mukava myös, että joku siivoa toimiston.

Vähän ahdistaa äärioikeiston nousu julkisella areenalla, mutta omat riesansa on toki ollut siinäkin asiayhteydessä aina.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 15:42

Oikeastaan ainoa asia, joka on selvästi mennyt huonompaan suuntaan minua haittaavalla tavalla, on vesistöjen rehevöityminen
Onko noin? Ihan puhtaasti fundeerauksella; miten rehevöityminen olisi lisääntynyt? Eikö siinä ravinnekuormitus ole määräävä? Miksi se olisi 30:ssä vuodessa lisääntynyt?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 15:41 . Työkykyisten aikuisten paapomista .
Eikö tuossa ollut kovin meno päällä ennen -90 luvun lamaa? Mun käsittääkseni työttömyysturvaetuudet olivat aivan poskettomat silloin. Vanhemmat tieteenharjoittajat joskus muistelivat, että esim. viikonloppuisin tehty työ ei vaikuttanut työttömyyskorvauksiin, eli lääkärinä pystyi olemaan laillisesti työttömänä ja samaan aikaan tekemään viikonloppuisin päivystystä. Tosin tämä perustuu henk. koht. tiedonantoon, en ole tätä yksityiskohtaa mistään lukenut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olet ihan oikeassa, mutta samalla tiellä ollaan edelleen. Yhteiskunnan selkäranka on osin mädäntynyt. Monet yksilöt eivät näe työtä sinä ainoana hyvinvoinnin lähteenä mitä meillä on.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 16:00
urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 15:42 Oikeastaan ainoa asia, joka on selvästi mennyt huonompaan suuntaan minua haittaavalla tavalla, on vesistöjen rehevöityminen
Onko noin? Ihan puhtaasti fundeerauksella; miten rehevöityminen olisi lisääntynyt? Eikö siinä ravinnekuormitus ole määräävä? Miksi se olisi 30:ssä vuodessa lisääntynyt?
Mä puhun kuormituksen arjessa aistinvaraisesti havaittavista haitoista, ja olen aivan varma, että tutut paikat ovat olleet paljon sameampia ja leväisempiä viime vuosina kuin lapsuudessani (voi kyllä olla, että 30-vuoden sijaan mielessäni on pikemminkin 35-40 vuoden aikaikkuna). Kuormitus on kyllä vähentynyt, mutta vanhat kuormitussynnit painavat havaittavia ilmiöitä vielä vuosia, kun aiemmalla kuormituksella on luotu hitaasti korjautuva vahinko, joka on pahimmillaan jopa itseään ruokkiva. Kuormituksen ollessa korkeimmillaan ilmiö ei vielä tuottanut yhtä havaittavia haittoja kuin myöhemmin.

Tässä tätä selitetään (https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen ... i/seuranta), ja johtopäätös vastaa subjektiivista kokemustani: "Levämäärien kasvaessa pintavesi alueella on samentunut 1970-luvulta aina vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen loppuun saakka. 2010-luvulla merivesi on hieman kirkastunut, ravinnepitoisuuksien laskun myötä. Pohjanläheinen vesi on jatkanut samentumista, vielä tuntemattomista syistä."
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 16:20 ^ Olet ihan oikeassa, mutta samalla tiellä ollaan edelleen. Yhteiskunnan selkäranka on osin mädäntynyt. Monet yksilöt eivät näe työtä sinä ainoana hyvinvoinnin lähteenä mitä meillä on.
On vähän tylsää kun näitä samoja pointteja joutuu jatkuvasti toistamaan... :roll:

- Työttömiä työnhakijoita on melkein 10 kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja
- Suuri osa avoimista työpaikoista on lyhytaikaisia, osapäiväisiä, epävarmalla provisiopalkalla (puhelinmyynti ym.)
- Pinta-alaltaan suuri maa ja omistusasumisen ihannointi: työpaikat ja työntekijät eivät helposti kohtaa
- Trendi ei kun jatkuu: automatisointi, robotit, itsepalvelu...
- Noita robotteja tullaan kehittämään niin että ne tekevät muutakin kuin vaan rutiinitöitä: ne kun eivät vaadi palkkaa, ei lomia, eivät inise työsuojelusta eivätkä käy ay-liikkeen kokouksissa työajalla
- Työpaikkailmoitukset ovat (usein) harhaanjohtavia: ko. ilmoissa ei useinkaan tule ilmi että kyseessä on keikkatyö nollasopimuksella. Samoin monet kaupunkien avoimet työpaikat: niihin on jo työntekijä valmiina mutta lain_mukaan_ne_pitää laittaa yleisen hakuun tuonne www.mol.fi

Sivustahuutaja: en pysty/jaksa varmaan vääntämään enemmän rautalangasta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^

Kuva

Seison korjattuna.

Mielenkiintoista kyllä, että sameus mennyt huonompaan suuntaan, vaikka ravinnekuormitus vähentynyt (80-luku vs. nyt). Kyllä ennen oli kaikki paremmin!

Voiko lämpötilan nousu selittää tuota? Vai onko kyse tosiaan ravinteiden kumulatiivisesta keräytymisestä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ehkä isoin miinus on kaikenlainen netissä sattuva hössötys. Sen on sellaista sielutonta, juuretonta, pinnallista sosiotekohengitystä. Tarkoitan siis somemaailmaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 10.09.2019 16:44 On vähän tylsää kun näitä samoja pointteja joutuu jatkuvasti toistamaan... :
Voit tulla keräämään sieniä minulle vaikka jo huomenna. Maksan sen mukaan paljonko keräät. Ota mukaan niin monta kaveria kuin haluat.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 16:23 Mä puhun kuormituksen arjessa aistinvaraisesti havaittavista haitoista, ja olen aivan varma, että tutut paikat ovat olleet paljon sameampia ja leväisempiä viime vuosina kuin lapsuudessani (voi kyllä olla, että 30-vuoden sijaan mielessäni on pikemminkin 35-40 vuoden aikaikkuna).
Mun havainnot tukee tätä. Niissä vesistöissä joissa liikun rehevöityminen edistyy tasaisen varmasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 16:46 Voiko lämpötilan nousu selittää tuota?
Veikkaisin tuota. Nyt kasvaa kaikenlaista mikroöttiäistä ja -levää enemmän lämpöisessä. Luultavasti olen väärässä.

Ja kaikki on mennyt päin persettä. Kyljyksissä ei ole kunnon ihrareunusta, kaupasta ei saa Siesta-limpparia, metoon jälkeen ei naisille uskalla puhua ja autoissa on kaikenlaista turhaa hilavitkutinta, joka poistaa ajamisen ilon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 18:32
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 16:46 Voiko lämpötilan nousu selittää tuota?
Veikkaisin tuota. Nyt kasvaa kaikenlaista mikroöttiäistä ja -levää enemmän lämpöisessä. Luultavasti olen väärässä.

Ja kaikki on mennyt päin persettä. Kyljyksissä ei ole kunnon ihrareunusta, kaupasta ei saa Siesta-limpparia, metoon jälkeen ei naisille uskalla puhua ja autoissa on kaikenlaista turhaa hilavitkutinta, joka poistaa ajamisen ilon.
Uskalsitko sitten puhua naisille ennen metoota?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kännissä. Nyt en tosin harrasta sitä olotilaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 19:01 Kännissä. Nyt en tosin harrasta sitä olotilaa.
Olet tyypillinen kalapuikkopersumeetoovastustaja. Sivisty, mies!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Luovuin hiljattain kalapuikoista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hyviä vastauksia, kiva.

Itse olen ajatellut ja miettinyt tätä maailman monimutkaistumista. Kyllähän tämä yleiseen hallinnantunteeseen vaikuttaa nämä kaikki, jotka mainitsin. Erilainen kertakäyttökulttuuri ja maahanmuutto ja EU-asiat ja somemaailma, jolloin vasta onkin ilmaantunut suuri sananvapauden ongelma.

Mutta kun vaakakuppiin laitetaan kaikenlainen tekninen hyvä edistys ja turvallisuuden jatkumo Suomessa niin onhan se hyvä. Siksi laitoinkin kyselyyni pari mahdollisuutta vastata!

Mielestäni värifontit eivät ole suuri ongelma, hehheh. Kiitos Urpiaiselle kivoista kannustavista sanoista!

Koetan pysyä sellaisena, etten vitsinäkään korosta eri arskojen juttua paitsi blogissani! :D

SYYSARSKIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 16:46 Kyllä ennen oli kaikki paremmin!
Joo, kyllä se on näin! Vasta nyt tuli mieleen, että musiikki ja elokuvat - vaikka en enää niitä koskaan kuuntele/katsokaan - ovat ainakin ihan roskaa nykyisin. Kunnon rouhevaa rockia ei tee kukaan, ja elokuvissa pyörii vain joku 34. jatko-osa jostain täydellisen mielenkiinnottomasta trikoosaagasta. Olettavatko ne, että joku yli 11-vuotias haluaa katsoa sukkahousupelleilyä! Ja itse leffateatterit sitten. Lapsuuteni Töölössä oli varmaan kymmenkunta tunnelmallista pikkuteatteria, nyt meillä on vain muutama jättiviihdekeskus, joissa ei ole jälkeäkään elokuvataiteen magiasta. Presidenttikään ei hiihdä eikä kalasta, vaan rullaluistelee ja pelaa pipolätkää! Ja lätkästä puheenollen, enää ei ole punakonetta, vaikka Stadin derbytkin on tuhottu myymällä se nolompi joukkue Putinin propagandapelleiksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Älä unohda remake-buumia vanhoista leffoista, jotka kaikki on paskaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Onneksi remaket vanhoista biisestä ovat jautaa.

https://www.youtube.com/watch?v=zYqABr-rAZo&t=5183s
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Äänestys: Onko Suomessa eläminen tullut huonommaksi kuin ennen

Viesti Kirjoittaja Vesper »

urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 15:42Oikeastaan ainoa asia, joka on selvästi mennyt huonompaan suuntaan minua haittaavalla tavalla, on vesistöjen rehevöityminen ja punkkien lisääntyminen.
Älä unohda hirvikärpäsiä! Tavoistani poiketen en ole käynyt tänän syksynä vielä kertaakaan sienimetsässä, koska ihan oikeasti ahdistaa punkki- ja hirvikärpästilanne.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin