Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://yle.fi/uutiset/3-11298139

” Toisin kuin luvuista voisi päätellä, eivät demareiden uudet kannattajat kuitenkaan tule perussuomalaisten leiristä vaan esimerkiksi toisista hallituspuolueista.”

Öö? Muista hallituspuolueista Keskustan kannatus ennallaan, Vihreät -0,5 Vas +0,5 RKP +-0. Eli miten +3% voi tulla muilta hallituspuolueilta, kun muiden yhteenlaskettu muutos on 0?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 12:13 https://yle.fi/uutiset/3-11298139

” Toisin kuin luvuista voisi päätellä, eivät demareiden uudet kannattajat kuitenkaan tule perussuomalaisten leiristä vaan esimerkiksi toisista hallituspuolueista.”

Öö? Muista hallituspuolueista Keskustan kannatus ennallaan, Vihreät -0,5 Vas +0,5 RKP +-0. Eli miten +3% voi tulla muilta hallituspuolueilta, kun muiden yhteenlaskettu muutos on 0?
Jos Kepu - PS liikkujat on liikkunut Kepuun ja Kepu-SDP -liikkujat on liikkunut SDP:hen?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Teoriassa, mutta toisaalta ” – Perussuomalaisten kannatuksen laskussa taas on kyse siitä, että osa puolueen kannattajista on siirtynyt katsomon puolelle, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Tuomo Turja.

Osa aiemmin perussuomalaisten puolesta liputtaneista ei siis osaa sanoa, mitä puoluetta äänestäisivät, mikäli eduskuntavaalit pidettäisiin nyt.”
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Näitä on tosi vaikea vertailla, kun nämä aina ilmoitetaan siten, että kannatusprossat summautuvat sataan, vaikka aika iso prosentti vastaajista siis ei ilmaise mitään kantaa. Käsittääkseni ilmoitettu kannatusprosentti ei myöskään ole suoraviivaisesti prosenttiosuus kantansa ilmaisseista, vaan välissä sovelletaan erilaisia historiaan ja valistuneisiin oletuksiin perustuvia korjauskertoimia koskien myös kantaansa ilmoittamattomia.

Yleensähän gallupit kysyvät paitsi sitä, mitä puoluetta vastaaja nyt äänestäisi, niin myös sitä, mitä äänesti ja/tai kannatti aiemmin. Kiinnostavaa siis on se, että persujen kannatuslasku näyttäisi johtuvan entisten kannattajien siirtymisestä katsomoon, ei toisten puolueiden taakse.

Edit. No, Dave kerkesikin jo tuuppaamaan itse väliin melkein kaiken sen, mitä halusin sanoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tosiaan eri gallup-firmat käyttävät käsittääkseni erilaisia korjauskertoimia muuttaessaan raakadataa ilmoitetuiksi tuloksiksi. Mutta jos katsotaan ilmoitettuja tuloksia, Taloustutkimuksen viskaalin tulkinnat vaikuttavat matemaattisesti mahdottomilta; SDP:n kannatusnousu tulee muilta hallituspuolueilta, vaikka niiden kannatus ei muutu ja vaikka persujen kadonneet kannattajat eivät
ole siirtyneet kenenkään taakse...

Jos katsoo muuta oppositiota, niin Kok -0,4 muut -0,8 ja Nyt -0,4 ja KD +1. Eli ei noistakaan irtoa riittävästi ääniä vaikka ne siirtäisi hallituspuolueille, joista sitten taas demareille.

Olen liian autistinen hyväksymään tällaista uutisointia!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 09.04.2020 12:30 Yleensähän gallupit kysyvät paitsi sitä, mitä puoluetta vastaaja nyt äänestäisi, niin myös sitä, mitä äänesti ja/tai kannatti aiemmin.
Jos näin yleisesti on, miksi tätä ei (joka kerta) ilmoiteta varsinaisen hillotolppailun lisäksi? Siis kyllähän tuolla on iso informaatioarvo itse kellekin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.04.2020 12:58
urpiainen kirjoitti: 09.04.2020 12:30 Yleensähän gallupit kysyvät paitsi sitä, mitä puoluetta vastaaja nyt äänestäisi, niin myös sitä, mitä äänesti ja/tai kannatti aiemmin.
Jos näin yleisesti on, miksi tätä ei (joka kerta) ilmoiteta varsinaisen hillotolppailun lisäksi? Siis kyllähän tuolla on iso informaatioarvo itse kellekin.
Kyllä ne mun mielestäni aika usein juuri tuossa tutkimuksen tehneen firman sanallisessa selvityksessä mainitaan.

Tiedä sitten kuinka luotettavia noi ”ketä äänestitte viimeksi” ovat. Lukemani mukaan ainakin Yhdysvalloissa on nähtävissä ”voittajan kyytiin hyppääminen” siten, että jos heti vaalien jälkeen kysytään, ketä äänestitte, tulos on korkeampi kuin itse vaaleissa saatu osuus.

Kun aikaa kuluu ”ketä äänestitte viimeksi” vastaus varmaan liukuu koko ajan lähemmäs sitä, mitä kannattaa nyt (tämä mun oma mutu).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Huhujen mukaan seuraava varuste-erä on tilattu Johanna Tukiaiselta. Mukana ovat myös Markku Ritaluoma ja Sambian entisen presidentin leski Regina Chiluba.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 13:00
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.04.2020 12:58
urpiainen kirjoitti: 09.04.2020 12:30 Yleensähän gallupit kysyvät paitsi sitä, mitä puoluetta vastaaja nyt äänestäisi, niin myös sitä, mitä äänesti ja/tai kannatti aiemmin.
Jos näin yleisesti on, miksi tätä ei (joka kerta) ilmoiteta varsinaisen hillotolppailun lisäksi? Siis kyllähän tuolla on iso informaatioarvo itse kellekin.
Kyllä ne mun mielestäni aika usein juuri tuossa tutkimuksen tehneen firman sanallisessa selvityksessä mainitaan.

Tiedä sitten kuinka luotettavia noi ”ketä äänestitte viimeksi” ovat. Lukemani mukaan ainakin Yhdysvalloissa on nähtävissä ”voittajan kyytiin hyppääminen” siten, että jos heti vaalien jälkeen kysytään, ketä äänestitte, tulos on korkeampi kuin itse vaaleissa saatu osuus.

Kun aikaa kuluu ”ketä äänestitte viimeksi” vastaus varmaan liukuu koko ajan lähemmäs sitä, mitä kannattaa nyt (tämä mun oma mutu).
:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Jotain tarkempaa tietoa esim. just tästä kyselystä saa tuolta: http://data.yle.fi/dokumentit/Uutiset/p ... uu2020.pdf

Täytyy sanoa, että ehkä mä nyt kuitenkin liityn Daven kriittiseen kelkkaan ja kyselen, mihin ne johtopäätökset siirtymistä oikein muka perustuvat. Korjauskertoimet ja data selitetään jotenkin viimeisessä kalvossa, enkä nyt ymmärrä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 13:13Huhujen mukaan seuraava varuste-erä on tilattu Johanna Tukiaiselta.

Se olin minä. Naamioiduin peruukilla ja viisi tyynyä puseron alla, ihan heittäen meni läpi ministerille.


Ja eipä tuosta koronasta näytä olleen huolestunut etukäteen kuin persut.

Perussuomalaisten Arja Juvonen vaatii hallitukselta reagointia koronavirus-härdelliin: ”Seisoo tumput suorina”
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tietääkö joku, mikä noissa äänestyskyselyissä on sanamuoto? Onko se jotakin, minkä puolueen sisältö koskettaa simpukkaasti taidokkaimmin vai mitä? Tämä on vähän jaarittelua, mutta esmes itse olen äänestänyt eduskuntavaaleissa ehdokasta puolueesta, jonka voi tulkita olevan kaukana ajatusmaailmastani - siis ihan vaan ehdokkaan tiettyjen kannaltani oleellisten mielipiteiden vuoksi. En tiedä, onko tällä esiintuonnillani mitään merkitystä isossa kuvassa, meneekö tuollaiset voimakkaan henkilösidonnaiset äänestyspäätökset sitten ristiin ja noin tasan isossa kuvassa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 09.04.2020 13:27
James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 13:13Huhujen mukaan seuraava varuste-erä on tilattu Johanna Tukiaiselta.

Se olin minä. Naamioiduin peruukilla ja viisi tyynyä puseron alla, ihan heittäen meni läpi ministerille.
Kait varusteet kuitenkin ovat kunnollisia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.04.2020 13:29Tietääkö joku, mikä noissa äänestyskyselyissä on sanamuoto?
"Mitä puoluetta äänestäisit tällä hetkellä"
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No, tuon linkkaamani lisätiedon mukaan tässä tutkimuksessa:

Haastateltaville esitettiin kannatusarvion laskentaa varten kaksi kysymystä:
▪“Minkä puolueen tai ryhmittymän listalla olevaa ehdokasta Te äänestäisitte, jos eduskuntavaalit olisivat nyt?”
▪“Minkä puolueen tai ryhmittymän listalla olevaa ehdokasta Te äänestitte vuoden 2019 eduskuntavaaleissa?”
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 09.04.2020 13:37 No, tuon linkkaamani lisätiedon mukaan tässä tutkimuksessa:

Haastateltaville esitettiin kannatusarvion laskentaa varten kaksi kysymystä:
▪“Minkä puolueen tai ryhmittymän listalla olevaa ehdokasta Te äänestäisitte, jos eduskuntavaalit olisivat nyt?”
▪“Minkä puolueen tai ryhmittymän listalla olevaa ehdokasta Te äänestitte vuoden 2019 eduskuntavaaleissa?”
No niin. Tämähän selventää. Siirtymä eri puolueiden välillä tulkitaan edellisiin eduskuntavaaleihin verrattuna, ei edelliseen galluppiin verrattuna.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... edb98af184
Draaman kaari huutaa vielä yhteyttä Olof Palmen murhaan. Loppuukohan popparit kaupoista kesken, kun ihmiset jäävät seuraamaan tilanteen kehittymistä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

13 elokuvateatteria joutui Ranskassa sairaalahoitoon.

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006468420.html
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 9:20
Bluntly kirjoitti: 09.04.2020 9:10 En ihan heti uskoisi, että huoltovarmuuskeskus käyttää ylipäätään jobbareita. Varsinkaan noin hyvämaineisia.
Huoltovarmuus­keskuksen epäonnistuneen kasvosuojain­kaupan taustalla on miljoonien eurojen kiista, johon kytkeytyy alamaailmaan verkottunut liikemies
Joo. Mukana botox-missi, kohuliikemies, kohujuristi ja Helvetin Enkelit. Jos joku kirjoittaisi tällaista fiktiota, pidettäisiin täysin naurettavana saippuasarjana. :D
Uusin käänne taisi olla että Sarmaste kävi ostamassa Bentleyn.

Tietysti vaan kateettisten kyseenalaistusta. Sarmasteella näyttää menevän sen verran lujaa että alkaa hahmottua mistä on kyse.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sarmaste pitäisi olla jo pidätettynä. Tuohan on ihan päivänselvää törkeä petos.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Poikkeusolot vaativat poikkeustoimia. Minulla on täysi luotto hallitukseen ja Huoltovarmuuskeskukseen. Varastoissa riittää suojaimia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.04.2020 18:44 ^ Poikkeusolot vaativat poikkeustoimia. Minulla on täysi luotto hallitukseen ja Huoltovarmuuskeskukseen. Varastoissa riittää suojaimia.
Aprillipäivä meni jo
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 15.04.2020 18:11
James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2020 9:20
Bluntly kirjoitti: 09.04.2020 9:10 En ihan heti uskoisi, että huoltovarmuuskeskus käyttää ylipäätään jobbareita. Varsinkaan noin hyvämaineisia.
Huoltovarmuus­keskuksen epäonnistuneen kasvosuojain­kaupan taustalla on miljoonien eurojen kiista, johon kytkeytyy alamaailmaan verkottunut liikemies
Joo. Mukana botox-missi, kohuliikemies, kohujuristi ja Helvetin Enkelit. Jos joku kirjoittaisi tällaista fiktiota, pidettäisiin täysin naurettavana saippuasarjana. :D
Uusin käänne taisi olla että Sarmaste kävi ostamassa Bentleyn.

Eipäs puhuta muunneltua totuutta! Osti nimittäin myös Porschen.

Sarmaste vahvistaa vanhan ulosottomiehen toteamuksen; jos henkilö on vahvistettu ulosotossa varattomaksi, hän tod. näk. ajaa kalliilla autolla. Toki Sarmaste toteuttajana
sitten ajaakin Bentelyllä ja Porschella eikä millään mersulla.

On kyllä aikamoista, jos tuosta pystyy välttämään velallisen epärehellisyyden.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2020 11:33 Eipäs puhuta muunneltua totuutta! Osti nimittäin myös Porschen.

Sarmaste vahvistaa vanhan ulosottomiehen toteamuksen; jos henkilö on vahvistettu ulosotossa varattomaksi, hän tod. näk. ajaa kalliilla autolla. Toki Sarmaste toteuttajana
sitten ajaakin Bentelyllä ja Porschella eikä millään mersulla.

On kyllä aikamoista, jos tuosta pystyy välttämään velallisen epärehellisyyden.
Ehkä hilloa oli kertynyt sen verran että ulosottovelatkin olisivat menneet maksuun kunhan tärkeämmiltä hommilta ehtii.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 16.04.2020 13:01Ehkä hilloa oli kertynyt sen verran että ulosottovelatkin olisivat menneet maksuun kunhan tärkeämmiltä hommilta ehtii.
Eiköhän sillä ole kohta 5 miljoonaa uutta ulosottovelkaa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin