Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Poliisi on päässyt kompromissiin Elokapinan kanssa
ja esittelee uudet ajoneuvonsa putkakuljetuksia varten



Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onhan tuo vegaanista nahkaa?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Postilaatikkoon kolahti tällainen: Koko EU:n alueella astuu voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021. Jatkossa myös alle 22 euron arvoisista tavaralähetyksistä on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus.

Toivottavasti lopettaa kiinalaisen kaatopaikkaroskan ostamisen tänne. Vieläkö Kiina luokitellaan kv. postihommissa kehitysmaaksi, jonka ei tarvitse postitusmaksuja maksella?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Hmm.. elokapinan painopiste näyttää siirtyneen ilmastohätätilasta antirasismiin nyt kun Halla-aho kävi peukuttamassa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Islannissa kokeiltiin neli­päiväistä työ­viikkoa: ”Kaikin tavoin yli­voimainen menestys”
https://www.hs.fi/talous/art-2000008105555.html

Alkuun innostuin, mutta sitten:

”Tutkimus osoittaa, että lyhyemmän työviikon kokeilu julkisella sektorilla oli kaikin tavoin ylivoimainen menestys”, tutkimusjohtaja Will Stronge sanoo BBC:lle.

Strongen mukaan tutkimus osoittaa, että julkinen sektori voi olla lyhempien työviikkojen edelläkävijä ja samalla antaa oppeja muille hallituksille.


Käviköhän tässä vaan niin, että julkisen sektorin työntekijät tekivät hommansa lyhyemmässä ajassa, koska niihin hommiin ei olisi alun perinkään tarvittu niin paljoa tunteja?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.07.2021 11:36
Käviköhän tässä vaan niin, että julkisen sektorin työntekijät tekivät hommansa lyhyemmässä ajassa, koska niihin hommiin ei olisi alun perinkään tarvittu niin paljoa tunteja?
Mikä muu selitys edes teoriassa olisi mahdollinen? Jos samat
työt saadaan tehtyä aiempaa lyhyemmässä ajassa ja mikään muu ei muutu, eikö ole itsestään selvää, että ko. työt olisi aiemminkin voinut tehdä lyhyemmässä ajassa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tarkoitin, että luultavasti julkkarilla oli tuon verran löysää, eli sieltä olsii voinut irtisanoa jengiä ja pienempi porukka olisi saanut ne hommat hoidettua normipituisella päivällä.

Toinen tuottavuuden nousutapa voisi joihinkin luoviin asiantuntijahommiin, joissa lyhyt työaika ruokkisi jotenkin fiksumpia ratkaisuja tavalla, jota pitempi työaika ei tekisi. Vassarit tietty esittävät, että julkkarin paperinpyörittelijoiden töiden tehostumisessa olisi kyse juuri tästä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.07.2021 12:07 ^ Tarkoitin, että luultavasti julkkarilla oli tuon verran löysää, eli sieltä olsii voinut irtisanoa jengiä ja pienempi porukka olisi saanut ne hommat hoidettua normipituisella päivällä.

Juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toisaalta. Jos tekee nyt 7,5 tunnissa 100 yksikköä ja voi samalla rasituksella tehdä 6 tunnissa 100 yksikköä, ei siitä mielestäni suoraan voi päätellä, että voi samalla rasituksella tehdä 7,5
tunnissa 125 yksikköä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.07.2021 13:40 Toisaalta. Jos tekee nyt 7,5 tunnissa 100 yksikköä ja voi samalla rasituksella tehdä 6 tunnissa 100 yksikköä, ei siitä mielestäni suoraan voi päätellä, että voi samalla rasituksella tehdä 7,5
tunnissa 125 yksikköä.
Noinhan se on. Jotenkin sitä vaan julkkarin kanssa tuntuu Occamin partatera liikkuvan toiseen suuntaan.

Yksityisellä ei mielestäni kukaan esitä, että kategorisesti 6 tunnissa voisi saada aikaan saman kuin 7,5 tunnissa. Joissain hommissa tuo voi varmasti toteutua, mutta nuo hommat luultavasti ovat erittäin hyvin skaalautuvia luovia hommia. Voisin kuvitella, että jossain koodin vääntämisessä 6h tulos voi olla parempi kuin 7,5h tulos.

Realistisin skenaario varmaan olisi, että 6h tuottaisi hitusen vähemmän kuin 7,5h, jolloin palkka hieman laskisi. Samalla pitäisi pystyä palkkaamaan hieman lisää työntekijöitä. Itse uskon eniten tähän skenaarioon ja lähinnä silloinkin vain kun kun puhutaan asiantuntijoista ja tietotyöstä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mun mielestä voidaan jatkaa vanhalla systeemillä, mutta pienellä twistillä. Koska uni on välttämätöntä myös työnteon kannalta, niin työnantajan pitäisi kustantaa se. Eli töissä ollaan 8h, mutta työnantaja maksaa kuudeltatoista tunnilta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vaikea uskoa, että tuo olkihimmeli pysyy kasassa.
Stefan Löfven valittiin pääministeriksi luvuin 116 puolesta, 173 vastaan. 60 valtiopäiväedustajaa äänesti tyhjää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 07.07.2021 20:22 Vaikea uskoa, että tuo olkihimmeli pysyy kasassa.
Stefan Löfven valittiin pääministeriksi luvuin 116 puolesta, 173 vastaan. 60 valtiopäiväedustajaa äänesti tyhjää.
Öö? Miten voi tulla valituksi, jos vastaan äänesti enemmän kuin puolesta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.07.2021 8:31
Bluntly kirjoitti: 07.07.2021 20:22 Vaikea uskoa, että tuo olkihimmeli pysyy kasassa.
Stefan Löfven valittiin pääministeriksi luvuin 116 puolesta, 173 vastaan. 60 valtiopäiväedustajaa äänesti tyhjää.
Öö? Miten voi tulla valituksi, jos vastaan äänesti enemmän kuin puolesta?
Tuossa tyhjät tulkitaan ei vastaan eli tyhjiä oli riittävästi. Näin itse tulkitsin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008111109.html

Mun eettiset intuitioni ovat kallellaan siihen suuntaan, että ei pitäisi karkottaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eettinen tuntosarveni ei iän myötä ole enää niin herkkä, että heti osaisin sanoa kantaani. Mutta on yllättävää, että Suomessa syntynyt voidaa karkottaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei mullakaan heti muodostu mikään lopullinen ja kiveen hakattu kanta ja olen toki valmis päivittämään arviotani argumenttien ja informaation kertyessä, kuten yleensäkin intuitiivisen reaktion tapauksessa. Mutta lähtökohtaisesti kuulostaa siis omituiselta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Etiikka takaisin etiikkapulloon. Ei muuta kuin ruutia piippuun ja tykillä avaruuteen. Sen jälkeen koko ihmiskunta voi taputtaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mun eettistä tuntosarvea vähän naurattaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.07.2021 13:19 Eettinen tuntosarveni ei iän myötä ole enää niin herkkä, että heti osaisin sanoa kantaani. Mutta on yllättävää, että Suomessa syntynyt voidaa karkottaa.
Vähän erikoiselta tuo tuntuu. Ihmeteltäviä asioita:
- voitiin karkoittaa?
- oli munaa karkoittaa?
- miksi silti sai rötöstellä 28 vuotiaaksi asti ennen kuin karkoitettiin?

Erittäin hyvä ennakkotapaus mielestäni. Tämä voi parantaa kotiutumista, kunhan sosiaaliturvaa vähän leikataan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.07.2021 13:02 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008111109.html

Mun eettiset intuitioni ovat kallellaan siihen suuntaan, että ei pitäisi karkottaa.
Ei suomen kansalainen. Hyvä jos päästiin eroon.

Mun mielestä ihan kantasuomalaisiakin suomen kansalaisia saisi karkottaa, jos elo sääntöjen rajoissa ei ala maistumaan. Valitettavasti tälläinen kansalaisuuden epääminen ei onnistu. Perin harmillista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Suljetaan ne Ahvenanmaalle! Tuo Suomen oma pieni Australia!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Lolita »

urpiainen kirjoitti: 08.07.2021 13:02 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008111109.html

Mun eettiset intuitioni ovat kallellaan siihen suuntaan, että ei pitäisi karkottaa.
Olen tätä päätöstä odotellut jo varmaankin vuoden, ja olen tyytyväinen päätökseen. Näin sen pitääkin mennä.

Mä en näe tuossa mitään kummallista. Rikoksiin syyllistynyt ulkomaan kansalainen pitää voida karkottaa maasta, tietenkin punniten seikat puolesta ja vastaan. Jos rikosten laatu ja määrä on painava ja Suomeen ei ole pystynyt syntymästään huolimatta juurtumaan siten, että olisi koulutus, työ ja todellinen perhe, niin menoksi vaan.

Disclaimer: En tiedä kyseisen henkilön koulutusta tai työtilannetta, perustuu oletukseen ja vastaaviin tapauksiin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ ymmärsin kyllä ajatuksen. Mutta ehkä tässä on se, että suurina eetikkoina haluamme Homien kanssa aina korostaa sitä, että lakitekninen oikeellisuus ei ole sama asia kuin eettinen hyväksyttävyys.

Ymmärsin, että tyyppi on syntynyt ja kasvanut Suomessa, eikä koskaan ole edes käynyt Somaliassa. Kuulostaa Suomen ongelmalta, ja karkoitus Somaliaan menneiden vuosisatojen meiningiltä, jolle pykälät antavat mahdollisuuden.

Kuulostaisi siltä, ettei tyypillä ole oikeastaan mitään sisällöllistä yhteyttä Somalian valtioon, vaikka kansalaisuuden kautta muodollinen yhteys onkin. Vaikka tyyppi ei ole juurtunut Suomeen hyväksyttävällä tavalla, Suomi on kuitenkin kai se valtio, johon on juurtunut edes jotenkin. Tässä ei minusta oikein toteudu hyväksyttävän karkoituksen idea.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.07.2021 18:20 ^ ymmärsin kyllä ajatuksen. Mutta ehkä tässä on se, että suurina eetikkoina haluamme Homien kanssa aina korostaa sitä, että lakitekninen oikeellisuus ei ole sama asia kuin eettinen hyväksyttävyys.

Ymmärsin, että tyyppi on syntynyt ja kasvanut Suomessa, eikä koskaan ole edes käynyt Somaliassa. Kuulostaa Suomen ongelmalta, ja karkoitus Somaliaan menneiden vuosisatojen meiningiltä, jolle pykälät antavat mahdollisuuden.

Kuulostaisi siltä, ettei tyypillä ole oikeastaan mitään sisällöllistä yhteyttä Somalian valtioon, vaikka kansalaisuuden kautta muodollinen yhteys onkin. Vaikka tyyppi ei ole juurtunut Suomeen hyväksyttävällä tavalla, Suomi on kuitenkin kai se valtio, johon on juurtunut edes jotenkin. Tässä ei minusta oikein toteudu hyväksyttävän karkoituksen idea.
Mitä väliä sillä on mihin tyyppi on juurtunut? Kyseessähän on rangaistus eikä mikään palkintomatka.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin