Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

So Hard kirjoitti: 03.11.2020 9:53
Joo, tuomioistuinten pitäisi ottaa vakavissa väkivaltarikoksissa kädet pois taskusta. Aina kun puukko heiluu, heti vangitaan ja linnaa. Ja lainsäätäjänkin. 2 henkirikosta tai yritystä ja olet out, kunnes psykiatri sanoo ettei sinusta ole muille vaaraa. Nämä on muualla ihan perusitsestäänselvyyksiä, meillä tapon yrittäjä kulkee saatana viikon päästä kadulla.
Jollain erikoistavalla oon siis samoilla linjoilla, erityisesti lasten kohdalla. Silloin kun kakaraikäinen on niin holtittoman hukassa että jonkun bensarahakeikan yhteydessä puukko heilahtaa, niin silloin hän on vaaraksi itselleen ja muille. En tiedä oliko tässä välissä joku rauhoittumisaika, jonka jälkeen hänen on katsottu taas olevan täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa, mutta arvio näyttänee olevan virheellinen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.11.2020 9:55
urpiainen kirjoitti: 03.11.2020 9:50 suhtauduin pienellä varauksella esim. Jamesin ylistämään ranskalaisten taipumattomaan rohkeuteen militantin fundamentalismi-islamin edessä
Nyt tulee mieleen, että en ehkä sittenkään kirjoittanut tällaista viestiä Kitinään. Suunnittelin kuitenkin vastaavani näin, mutta ehkä viesti jäi lähettämättä? Oletan, että osasitte kuitenkin arvata näkökulmani.
urpiainen kirjoitti: 26.10.2020 14:56
James Potkukelkka kirjoitti: 26.10.2020 12:27 Täytyy nostaa ranskalaisille hattua. Rohkeita.
Mm. Vaikea olla symppaamatta Macronin projektia. Totisesti toivon, että hän onnistuu, ja kykenee tukemaan valistuneen islamin asemaa Ranskassa. Toisaalta pelkään vähän tämän kirjoittajan tapaan (https://suomenkuvalehti.fi/vallan-mahot ... 9b9971-999), että riskejä hankkeessa on. Ranskassa kun myös riittää näitä kahden rintaman kulttuurisodasta hekumoivia tyyppejä, jotka mielellään tekevät tästä aika vahvan kahtiajaon ja vastakkainasettelun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kiitos. Onkohan mulla jotain alkavaa dynastiaa. Täytyy reflektoida kognitiivsen apparaattini suorituskykyä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exsu kirjoitti: 03.11.2020 10:01
So Hard kirjoitti: 03.11.2020 9:53
Joo, tuomioistuinten pitäisi ottaa vakavissa väkivaltarikoksissa kädet pois taskusta. Aina kun puukko heiluu, heti vangitaan ja linnaa. Ja lainsäätäjänkin. 2 henkirikosta tai yritystä ja olet out, kunnes psykiatri sanoo ettei sinusta ole muille vaaraa. Nämä on muualla ihan perusitsestäänselvyyksiä, meillä tapon yrittäjä kulkee saatana viikon päästä kadulla.
Jollain erikoistavalla oon siis samoilla linjoilla, erityisesti lasten kohdalla. Silloin kun kakaraikäinen on niin holtittoman hukassa että jonkun bensarahakeikan yhteydessä puukko heilahtaa, niin silloin hän on vaaraksi itselleen ja muille. En tiedä oliko tässä välissä joku rauhoittumisaika, jonka jälkeen hänen on katsottu taas olevan täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa, mutta arvio näyttänee olevan virheellinen.
Mä taidan olla Exsun kanssa samoilla linjoilla. Ihmisten istuttaminen vankiloissa on tehotonta ja kallista. Parempi olisi käyttää rahaa siihen, että ongelmayksilöt tunnistettaisiin tehokkaammin ja ohjattaisiin hoitoon ajoissa, joilloin niistä voisi kuluerän sijaan syntyä jopa tuottavia kansalaisia tai minimitapauksessa voitaisiin edes ennaltaehkäistä tälläiset kuolemantapaukset. SH:n linjoilla siinä, että tämä voisi vaatia matalampaa kynnystä ihmisten sulkemiseen yhteiskunnasta kunnes ovat yhteiskuntakelpoisia. Ainakin valtion huostaanottokynnystä pitäisi pystyä laskemaan, että saataisiin lapset pois vanhemmilta, jotka ei jälkikasvuaan pysty kasvattamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni näitä ei voi ratkaista pelkästään taulukkolaskennalla. Yksi yhteiskunnan tärkeä piirre on, että ihmiset kokevat sen oikeudenmukaiseksi (ja jokainen kannattaa oikeudenmukaisuutta, kuten olen koettanut tarmokkaasti tuoda esille!).

Vankila ei tod. näk. ole kustannusmielessä kannattava, mutta ihmiset haluavat, että rikoksesta seuraa rangaistus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vagabondo kirjoitti: 03.11.2020 10:30 Ainakin valtion huostaanottokynnystä pitäisi pystyä laskemaan, että saataisiin lapset pois vanhemmilta, jotka ei jälkikasvuaan pysty kasvattamaan.
Myös sijaishoidon laatuun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Suomessa sijaishoito on kasvavassa määrin pörriäisten ja muiden isojen talojen pyörittämää rahabisnestä, jossa kilpailutuksessa menestytään tarjoamalla halvin hinta, ei parhaat tulokset. Kakarat kulkee dosetin kanssa ja kaikki ongelmat yritetään ratkaista diagnoosilla ja uudella lääkkeellä. Halpa hinta saadaan vetämällä työntekijämäärät alas, jolloin kasvattajista tulee lääkejakelua suorittavia vartioita koska muuhun ei ole aikaa eikä voimavaroja. Yleensä ei myöskään koulutusta, koska lähäri on halpa.

Mutta tietysti iso osa tätä vyyhtiä on järjestelmä, jossa lapsen oireilua "tarkkaillaan" ja kirjataan ensin 14-15 vuoden ajan, ennen kuin lapsi kiireellisesti huostaanotetaan johonkin ennalla kuvatuista laitoksista ihmeparantumaan ennen täysi-ikäisyyttään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 03.11.2020 12:20 Suomessa sijaishoito on kasvavassa määrin pörriäisten ja muiden isojen talojen pyörittämää rahabisnestä, jossa kilpailutuksessa menestytään tarjoamalla halvin hinta, ei parhaat tulokset.
Pörriäisten ja muiden isojen talojen pitäisi parantaa toimintaansa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo, ja maksajan eli kuntien pitäisi osata vaatia sitä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toimittaja toimittaa sitä, mitä asiakas haluaa. Jos asiakas haluaa halpaa hintaa, silloin toimitetaan sitä.

Lastenkoti (mikä lie virallinen nimi) kait maksaa n 100k vuodessa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Hintahaitari on tosi suuri. Myös lapsen tarvitsevuus vaikuttaa hintaan, eli yleensä on muutama eri hintapykälä sen mukaan miten paljon työntekijäresurssia nuoren ajatellaan tarvitsevan. Tuo kuulostaa summana sieltä haitarin alapäästä olevalta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 03.11.2020 13:16 Tuo kuulostaa summana sieltä haitarin alapäästä olevalta.
Oh gosh

Ps. what you measure is what you get
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kuten Sipilä aikanaan totesi: Valtiota tulee johtaa kuten yritystä. Yritykset myötävät tappionsa ja alaskirjaavat virheinvestoinnit pois taseesta. Myös tämä 16-vuotias tulisi alaskirjata ja työntää jätepuristimeen. Ymmärtääkseni kaikki asiantuntijat ovat sitä mieltä, että psykopaatteja ei pidä yrittää parantaa, joten millimetrin levyksi vaan. Pitkässä juoksussa halvempaa näin.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vastuuulliset metsästäjät haastattelussa: https://areena.yle.fi/1-50673319

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nai ... #gs.kfkr8t



Onko tämä Kummelista?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Laillisen väkivaltakoneiston osana kaipaan noiden raiteiltaan sortuneiden nuorten kohdalle enemmän kuria ja tiukempia rajoja. Suljettuja laitoksia ja pakkohoitoa. Lopultahan se minunkin mielipiteeni on, että siihen päästään enemmällä ajalla lapselle ja varhaisemmalla puuttumisella.

Twitterissä entinen nettipoliisi Marko Forss pohtii näitä asioita aika perinpohjaisesti. Sossun ja poliisin välillä keinoissa nuorten auttamiseksi on vielä suuri kuilu. Suosittelen Foban seuraamista.

Edit. Niin, ja vähäisten kriminologian itseopintojeni mukaan nuorten rikoskäyttäytymistä ehkäisee tehokkaimmin varhainen puuttuminen perheen asioihin jo lapsuudessa. Riittävä tuki päiväkoti- ja ala-asteiässä taitaa myös jossain määrin ehkäistä sosiopaatiksi kehittymistä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kävin eilen 2 tuntia kertomassa Pasilassa asiasta. Ensimmäisen kerran ikinä kuultiin todistajana eikä epäiltynä jostain, niin olihan se huomattavasti kivempi kokemus. Tutkija oli super asiallinen ja mielestäni asiantunteva ja juttu käytiin todellakin läpi pienintä yksityiskohtaa myöten.

Oli mielenkiintoista kuulla olevansa hyvä todistaja, minkä arvelen johtuvan taikuuden harrastamisesta: Ei jää jumiin yksityiskohtiin asioissa. Esimerkiksi vaimoni kuvaus oli täysin eriävä siitä, mitä uutisissa sitten kerrottiin: Hänen mielestä yksi pahoinpitelijä olisi ollut tyttö, mutta yhdenkään ruumiinrakenne, kieli tai mielikuva ei sitä tukenut. Eniten päätelmää vastaan soti se, ettei kukaan heistä lyönyt kuin tytöt.

Seksismi sikseen, mutta 14-17v tyttö juoksee ja lyö eri tavalla, kun saman ikäinen poika, jos siis ei ole treenannut asiaa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

nokkaelain kirjoitti: 03.11.2020 23:13 Vastuuulliset metsästäjät haastattelussa:
Onko tämä Kummelista?
Itse kysyisin onko tämä naisvihaa? Uutisesta: ”Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy”.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Haemaeraemies kirjoitti: 04.11.2020 7:57 Oli mielenkiintoista kuulla olevansa hyvä todistaja
Kun tein työkseni kuulusteluja, sanoin usein todistajille, että kerrot vain sen mitä näit ja kuulit. Älä pyri tilkitsemään tarinaasi, äläkä tulkitse. Älä myöskään yritä suotta olla tähtitodistaja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 04.11.2020 9:01
Haemaeraemies kirjoitti: 04.11.2020 7:57 Oli mielenkiintoista kuulla olevansa hyvä todistaja
Kun tein työkseni kuulusteluja, sanoin usein todistajille, että kerrot vain sen mitä näit ja kuulit. Älä pyri tilkitsemään tarinaasi, äläkä tulkitse. Älä myöskään yritä suotta olla tähtitodistaja.
Ymmärrettävää. Itse erottelin kuulustelijalle asiat mistä olin varma (3 henkilöä, tässä muodostelmassa tilanteen alusta, tämä löi, näin tapahtumat kulkivat pääpiirteittäin) ja mistä en ollut aivan varmaa ( hyökkääjien ulkonäkö, mitä huudettiin, iskujen ja lyöntien tarkka kronologia) ja nihin mihin en voi ottaa kantaa mitenkään koska en tiedä ( mistä tulivat, mihin menivät päijänteentieltä, tunsivatko toisensa, vaativatko uhrilta jotain)
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä vastailin viime kesänä puhelimessa kysymyksiin yli vuoden takaisen tappelun/pahoinpitelyn silminnäkijähavaintoihin. Kyseessä oli ilta, jolloin olin soittanut poliisille useammastakin tappelusta ja oli vaikea edes itse erotella mikä näistä on kyseessä. Tuntui sekä oman että molempien osapuolten oikeusturvan kannalta melko hataralta sanoa yhtään mitään. Varmaan ainoa mitä uskalsin sanoa oli, että en osaa sanoa varmaksi. En usko, että tällä tavoin venyvä tutkinta on kenellekään eduksi. Osapuolet olivat silmämääräisesti alaikäisiä ainakin tekoaikaan.

Samalla tuntui kovin oudolta ne kadonneiden tapauksissa vuosikymmenten jälkeen tulleet uudet tarkat havainnot. Miten hitossa!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 04.11.2020 10:53
Samalla tuntui kovin oudolta ne kadonneiden tapauksissa vuosikymmenten jälkeen tulleet uudet tarkat havainnot. Miten hitossa!
No eiköhän me molemmat tiedetä, että kyse on valemuistoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.11.2020 11:09
exsu kirjoitti: 04.11.2020 10:53
Samalla tuntui kovin oudolta ne kadonneiden tapauksissa vuosikymmenten jälkeen tulleet uudet tarkat havainnot. Miten hitossa!
No eiköhän me molemmat tiedetä, että kyse on valemuistoista.
Sanoisin tähän, että rikosasioita koskevat lehtijutut ovat AINA nimen omaan lehtijuttuja. Toimittajat laittavat lähes aina jotakin omaa tulkintaa yms. Jos poliisi lähtisi kaikkea tai suurintakaan osaa oikomaan, ei muuta ehtisi tehdä. En tarkoita valheita, vaan sellaista omaa tulkintaa ja varmasti myös älyllistä laiskuutta ja amattitaidottomuutta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 04.11.2020 12:13
James Potkukelkka kirjoitti: 04.11.2020 11:09
exsu kirjoitti: 04.11.2020 10:53
Samalla tuntui kovin oudolta ne kadonneiden tapauksissa vuosikymmenten jälkeen tulleet uudet tarkat havainnot. Miten hitossa!
No eiköhän me molemmat tiedetä, että kyse on valemuistoista.
Sanoisin tähän, että rikosasioita koskevat lehtijutut ovat AINA nimen omaan lehtijuttuja. Toimittajat laittavat lähes aina jotakin omaa tulkintaa yms. Jos poliisi lähtisi kaikkea tai suurintakaan osaa oikomaan, ei muuta ehtisi tehdä. En tarkoita valheita, vaan sellaista omaa tulkintaa ja varmasti myös älyllistä laiskuutta ja amattitaidottomuutta.
Ja sensaatiohakuisuutta--->lisää kiinnostusta--->lisää myyntiä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Lolita kirjoitti: 03.11.2020 23:31 Edit. Niin, ja vähäisten kriminologian itseopintojeni mukaan nuorten rikoskäyttäytymistä ehkäisee tehokkaimmin varhainen puuttuminen perheen asioihin jo lapsuudessa. Riittävä tuki päiväkoti- ja ala-asteiässä taitaa myös jossain määrin ehkäistä sosiopaatiksi kehittymistä.
Nyt löytyi tutkimustakin: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5220302555

Lapsuuden psykopaattiset persoonallisuuspiirteet eivät tarkoita rikollista aikuista. Varhainen puuttuminen on siis tärkeää. (En ole vielä itse lukenut artikkelia.)
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja annepa »

nokkaelain kirjoitti: 03.11.2020 23:13 Vastuuulliset metsästäjät haastattelussa: https://areena.yle.fi/1-50673319

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nai ... #gs.kfkr8t



Onko tämä Kummelista?
Tätä on puitu eri foorumeilla. Itse en ole pätkää katsonut, enkä katso. Olen antanut itselleni kertoa, että pätkän hahmoilla ei ole metsästystaitoa eikä itsekunnioitusta riistan kunnioituksesta puhumattakaan. En vittu ikinä viitsisi mennä televisioon kertomaan että "kyllähän minä tiesin että en osuisi" sen jälkeen kun olen vääränlaisissa varusteissa ampunut jotain tietä pitkin. Tai paremmin sanottuna sellaista tilannetta ei voi syntyä, koska mulla ON oikeanlaiset varusteet ja mieluummin jätän ampumatta kuin roiskin sinne tänne väärässä paikassa. Ja olen jättänytkin. Tämä myötähäpeän määrä on jo näiden kertomusten perusteella niin suuri, että en edes YRITÄ katsoa tuota pätkää. Toivottavasti tuolta tyypiltä otetaan aseet pois.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja annepa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 04.11.2020 9:01
Haemaeraemies kirjoitti: 04.11.2020 7:57 Oli mielenkiintoista kuulla olevansa hyvä todistaja
Kun tein työkseni kuulusteluja, sanoin usein todistajille, että kerrot vain sen mitä näit ja kuulit. Älä pyri tilkitsemään tarinaasi, äläkä tulkitse. Älä myöskään yritä suotta olla tähtitodistaja.
Olin kesällä käräjillä todistamassa asiassa, joka tapahtui joskus 2-3 vuotta sitten. Olin asiassa osallisena vain sähköpostitse. Sanoin useita kertoja ja aloitin melkein joka puheenvuoroni, että "siis tapahtumastahan on jo niin ja niin monta vuotta, enkä muista tarkkaan mitä silloin on sähköpostissa sanottu, että jos saisin käyttää niitä lähettämiäni sähköposteja, jotka teille on myös luovutettu, muistiinpanoina, voisin kertoa tarkkaan mitä kukainenkin on sanonut". En saanut, joten selitin mitä muistin. Muisti perustui siihen, että olin muutaman kerran lukenut ne iän vanhan säpot läpi kun olin saanut määräyksen tulla todistamaan. Siis oikeudenkäynnissä ilmoitin, että en muista ja silti minulle vain sanottiin, että kerro mitä muistat. Tuomio tuli vasta ja se osapuoli, joka minut haastoi todistamaan, hävisi. Mikä muuten oli minusta ihan oikein sen perusteella mitä asiasta tiedän, mutta kuulostaa falskilta tuollainen. Olisi ehkä ollut parempi vaan sanoa ja toistaa papukaijana, että "asiasta on niin kauan, että en muista, voin tarkistaa sähköposteistani, jos annatte siihen luvan" ja muuten pysytellä hiljaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin