Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.01.2021 13:11En nyt kyllä, urppis, yhtään ymmärrä, mitä yllä oikein selität?!
No, mä en ole kovin kilpaurheiluhenkinen. Pikemminkin suhtaudun sellaisella vanhanaikasella, englantilaisen harrasteurheilun eetoksella kisailuun: soisin kannattamani urheilijan mieluummin häviävän kun rikkovan rehdin urheiluhengen (vaikka ei sääntöjen kirjainta olisi jonkuin konklaavin mukaan rikkonutkaan). Mun mielestä ihmisen on parempi olla elävältä syöty kiltti kuin kyynärpäätaktiikalla voittava mulkvisti.

Tää antiikin Rooman "terve sielu terveessä ruumiissa" on ymmärretty minusta aika yleisesti väärin kun ajatellaan, että ruumiin huoltaminen jotenkin lähtökotaisesti auttaa myös sielua. Tulkitsisin Juvenaliksen runoa mieluummin niin, että hän on vähän huolissaan fokusoimisesta ruumiin kulttuuriin ja on sitä mieltä, että tulee rukoilla, että toivottavasti siinä terveessä ruumiissa on sitten myös terve sielu (ja implisiittisesti siis sanoo, että ehkä kannattaisi vähän enemmän huolehtia siitä sielun kehittämisestä eikä vain ruumiin).

Mun mielestä suomalainen hiihtäjä teki nyt ruumiinkulttuurin nimissä hallaa sielulleen, ja koska kansakunnan identiteetti on sidoksissa maastohiihtoon, vahinko on kollektiivinen. Suomineidon ruumis voitti, mutta sielun puhtaus kärsi. On vältettävä sellaisen kulttuurin tukemista, jossa kiltit syödään elävältä ja siksi jokaisen tulee koettaa olla kovempi ja armottomampi. Suunnan pitäisi olla päinvastainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 13:40 No, mä en ole kovin kilpaurheiluhenkinen. Pikemminkin suhtaudun sellaisella vanhanaikasella, englantilaisen harrasteurheilun eetoksella kisailuun: soisin kannattamani urheilijan mieluummin häviävän kun rikkovan rehdin urheiluhengen (vaikka ei sääntöjen kirjainta olisi jonkuin konklaavin mukaan rikkonutkaan). Mun mielestä ihmisen on parempi olla elävältä syöty kiltti kuin kyynärpäätaktiikalla voittava mulkvisti.
Sä unohdat nyt sen, että peesaamalla saa pienemmän ilmanvastuksen takia paremman vauhdin alamäestä, jonka takia on ihan tyypillistä taktikoida itsensä toiseksi viimeisen mäen päälle, jotta saa laskusta paremman vauhdin loppua varten. Eli tän sun rehdin urheiluhengen mukaan kummankin pitäisi laskea omaa kaistaansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Otat nyt vähän romanttisen näkökulman antiikin kisoihin. Kreikkalaisten, roomalaisten ja vaikkapa amerikan mantereen alkuperäisasukkaiden kisat olivat ajoittain varsin brutaaleja. Kreikasssa saattoi joka tulla ruumiita kisassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Pankration
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja Etelä-Amerikassa voittaja uhrattiin jumalille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Wolt sai 440 miljoonaa rahoitusta
https://www.talouselama.fi/uutiset/wolt ... 298e330bd1

Oho!? Aika uskomatonta. Muistan lukeneeniuseamman vuoden takaa Vergesta jutun CES-tapahtumasta, jossa oli pilvin pimein ruuan tilaus -appseja. Wolt on siis tullut vähän jälkijunassa mukaan kisaan ja silti pärjännyt hyvin. Tyytyväisenä asiakkaana olen iloinen Woltin puolesta.

Viikonloppuna erehdyin pitkästä aikaa kokeilemana Foodoraa jonkun alennuskoodin takia. Kokemus oli susipaska. Vitutuksen määrä ylitti kirkkaasti alennuksen määrän. Ei enää ikinä Foodoraa.

Toivottavasti Wolt saa lisää ravintoloita asiakkaikseen Espoosta. Vaikka nyt Woltissa alkavat olla jo kaikki.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eilen ekaa kertaa foodoraa luurilla, muuta ongelmaa kuin hiukan typerä maksaminen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 12:58"Ruotsalainen ex-hiihtäjä muistuttaa sääntöjen sanovan, ettei toista kilpailijaa saa estää. Kaistaa saa toki vaihtaa, jos ei samalla blokkaa muita. Hän piti ”päivänselvänä”, että Mäki rikkoi tilanteessa sääntöjä."
Eiköhän sen asian ratkaissut jo kisan tuomaristo. Vittu näitä urpoja.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Maksaminen kusee. Lähetyksen seuranta kusee. Eipä sitä muuta tarvitakaan susipaskaan asiakaskokemukseen. Tarjonta oli jostain syystä tantunut pelkkiin pizzoihin, joten senkään takia ei tarvitse uudestaan kokeilla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 14:50Toivottavasti Wolt saa lisää ravintoloita asiakkaikseen Espoosta. Vaikka nyt Woltissa alkavat olla jo kaikki.
Woltin kuljetusetäisyydet ovat pirun lyhyet.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Toivottavasti saadaan Viroon nuori naispääministeri
https://www.talouselama.fi/uutiset/viro ... a25d596406

Hän on katsos Paha, vaikkka naispääministerin pitäisi olla Hyvä. Meidän pääministerimme ei tiedä miten tähän pitäisi suhtautua.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 14:59 Woltin kuljetusetäisyydet ovat pirun lyhyet.
Stadin keskustaan ei tosiaan yllä. Tapiolaan, Leppävaaraan ja Matinkylään yltää, joten silta osin homma kunnossa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 15:00Stadin keskustaan ei tosiaan yllä. Tapiolaan, Leppävaaraan ja Matinkylään yltää, joten silta osin homma kunnossa.
Loppuu muutaman kymmenen metriä ennen kämppää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 13:40 On vältettävä sellaisen kulttuurin tukemista, jossa kiltit syödään elävältä ja siksi jokaisen tulee koettaa olla kovempi ja armottomampi. Suunnan pitäisi olla päinvastainen.
Sä ymmärrät asian ilmeisesti tahallasi väärin. Huippu-urheilu on huippu-urheilua. Jos perse ei kestä merivettä, niin älä huippu-urheile. Tähän kytkeytyy isoja taloudellisia intressejä yksilöstä aina sponsoreihin ja monesti vielä paljon laajemmalle. Sitten on tietenkin henkilökohtaiset intressit eli on tuotava leipää omaan ja perheen pöytään. Annat kaikkesi urheilijana vuodesta toiseen. Teetkö kaiken tämän hävitäksesi loppusuoralla, ettei vastustajalle tule paha mieli, vaikka et riko sääntöjä tai edes moraalikoodistoa?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 25.01.2021 15:19 Loppuu muutaman kymmenen metriä ennen kämppää.
Tilaat naapuriin ja menet ovelle väijyyn.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2021 8:30
Ei noi kuivanmaanmökit niin paljoa maksa.
Sitä paitsi se ei kuulemma ole Putlerin: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007762006.html

Vaikka se on halpa kuivanmaanmökki, niin kai joku se voisi omia, kun kerran omistajaa ei tunnu löytyvän.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Putin on hyvää hyvyyttään pitänyt tuolla lämpöjä päällä. Tuollahan oli aiemmin putket hajonneet pakkasella ja siitä tullut homevaurio.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kauheasti lämmitettävää. Miten Putinilla pienituloisena eläkeläisenä olisi varaa huolehtia tuollaisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Älyttömän kiinnostava oli tämä:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000007764005.html

Eli kaksisuuntaisen mielialahäiriön mekanismeista uutta tietoa. Oon aiemminkin lukenut jotain suoliston kunnon yhteydestä mielialaan, mutta tässä oli vielä muutakin, kuten uni-valverytmin säätely.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 27.01.2021 7:05 Älyttömän kiinnostava oli tämä:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000007764005.html

Eli kaksisuuntaisen mielialahäiriön mekanismeista uutta tietoa. Oon aiemminkin lukenut jotain suoliston kunnon yhteydestä mielialaan, mutta tässä oli vielä muutakin, kuten uni-valverytmin säätely.
Aamulla kahvikupin kanssa lehteä selaillessani skippasin koko jutun, koska ainoana tutkijalähteenä näytti olevan Turun Markus Rantala. Tämä on perinteisesti ollut resepti juttuun, jossa esitetään aivan tuulesta temmattuja evoluutiohistoriallisia spekulaatioita, joista johdetaan normatiivista oikeutusta nykyajassa nähtäville sosiaalisille hierarkioille. Mielenkiinnotonta pseudotiedettä konservatiivisella twistillä siis. Nähtyäsi kehusi luin kuitenkin.

Yllättäen (?) tässä jutussa olikin asiallinen meininki: esitetyt tulkinnat perustuivat laajan empiirisen aineiston review'lle, ja evoluutiohistorialliset jutut oli jätetty artikkelin loppuun. Ja nekin olivat aivan asiallisia ja kiinnostavia: yleinen tulkintakehikko komparatiivisella aineistolla alkuperäiskansoista eikä näitä tavanomaisia fantasioita, joita Kiplinginsä jo koulussa lukeneet englantilaiset kutsuvat just so -storieseiksi, ja jotka suomeksi voisivat olla vaikka miksi karhulla on lyhyt häntä -tarinoita. Eli hyvä ja kiinnostava juttu, jonka melkein ennakkoluuloissani missasin. Ehkä jonain päivänä kuuntelen vielä Sarasvuon podcastinkin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 27.01.2021 8:57 Aamulla kahvikupin kanssa lehteä selaillessani skippasin koko jutun, koska ainoana tutkijalähteenä näytti olevan Turun Markus Rantala.
Luin vastaavan jutun aiemmin Turun sanomista. Tuo samantapainen otsikointi kuin "Nyt suomalainen tutkimus­ryhmä ratkaisi arvoituksen" herätti vähän ärsytystä (Ehkä yleistajuista juttua pitää vähän tyhmentää kiinnostavalla otsikolla.)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Marin suosituin seuraavaksi pressaksi, kannoilla vähän kyselytavasta riippuen Rehn, Haavisto, Vanhanen, Stubb, Heinäluoma, Vapaavuori, Urpilainen, Aho, Andersson, Liikanen: https://yle.fi/uutiset/3-11756086

On vähän ennenaikaista spekuloida asialla, vielä ei voi nähdä, kenelle nousujohde siunaantuisi, ja näissäkin nimissä on aika vahvasti taaksepäin katsova sävy.

Jos kuitenkin harrastaa ennenaikaista spekulaatiota, niin melkein luulen, että Marin ei tässä vaiheessa uraansa ole edes kiinnostunut, vaan jatkaa mieluummin taistelua valtioneuvostopaikoista. Liikanen on liian vanha. Luulen, että demarien kandidaatti on Jutta Urpilainen. Varmaan Heinäluoma ja Antti Rinnekin olisivat halukkaita, mutta vaikea nähdä heille olevan suurta nostetta.

Haavisto olisi tuskin päässyt vihreiden ehdokkaaksi ilman perustuslakivaliokunnan moitteitakaan. Haavisto-ilmiö on ollut ja mennyt. Veikkaan, että vihreiden ehdokkaaksi nousee Ville Niinistö.

Kokoomuksella on pakka auki. Istuvaa puheenjohtajaa kukaan ei taida edes ehdottaa, ja vaikea oikeastaan nähdä Stubbinkaan innostuvan pressahommista, kyllä hänella on paljon enemmän vetoa EU-virkojen suuntaan. Vapaavuori asemoituu kyttäilemään, mutta on suhteellisesta kansansuosiostaan huolimatta ehkä liian helsinkiläinen ja liian tuomittu rikoksista (ja sen nimi on Jan). Saattaa kuitenkin nousta kokoomuksen kandidaatiksi.

Ei kai kukaan voi ukkelin viimeaikaisesta aktivoitumisesta huolimatta ajatella Ahoa kepun ehdokkaaksi? Luulen myös, että Vanhanen haluaa Nurmijärvelle rakentamaan aittaa eikä Mäntyniemeen. Rehn olisi eurokokenut ja muutenkin manuilee sieltä Suomen Pankista siihen malliin, että lienee kepun ehdokas, kun tuskin Saarikko haluaa itse hommaan.

Vasemmistoliitosta on vaikea sanoa mitään. Nää ei ole varmaan niiden vaalit. Kuten ei persujenkaan.

Tällä haavaa veikkaan: Tokalle kierrokselle Urpilainen ja Rehn, pressaksi Rehn. Arvioni muuttunee monta kertaa ennen kuin vaalit ovat ajankohtaiset.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vapaavuori voittaisi Rehnin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen juttu. Kumpi voittaa, EU vain Ismo Tuominen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pitäskin tilata taas lasti.
Vastaa Viestiin