Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »


Ylelle Ohisalo sanoi myös, että Suomi ottaisi turvapaikanhakijat vastaan ja käsittelisi kaikki hakemukset, jos vuoden 2015 tapahtumat toistuisivat. Suomeen tuli tuolloin yli 30 000 turvapaikanhakijaa.

”Kansainvälisen oikeuden mukaan turvapaikkahakemukset pitää käsitellä. Suomelta ei valtiona löydy sellaisia keinoja, että voisimme sanoa, että emme käsittelisi näitä hakemuksia. Me käsittelisimme ne hakemukset”, Ohisalo sanoi Ylen mukaan.”

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006430165.html

Ohisalo on väärässä. Suomi ei ottaisi vastaan hakemuksia, jos niitä tulisi liikaa. Tarvittassa vaihdetaan asiasta päättävää ministeriä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ohisalo ja viimeksi eilen Modig A-studiossa ovat niin sokeasti rakastuneita kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja oikeuksiin, että mukamas niillä lyömällä ratkeaa kaikki maailman kriisit ja ongelmat. Jokainen sivistynyt ja tervejärkinen ihminen ymmärtää, että usein kiltit syödään elävältä ja eri peleissä on osallistujista ja asioista riippuen eri säännöt, joissa ei tunneta EIS- korttia kaiken vahvimpana mahtikorttina. On tulkittava itse pelin säännöt ja mietittävä, miten pelata.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä palaan tähän:
urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 13:03 Omien reaktioiden lisäksi Ohisalon täytynee ottaa huomioon tämä uusi muoti siitä, että kaikki kyttäävät mahdollisuutta tarttua politiikkojen puheisiin juridisesti.
Mä luulen, että Ohisalo ei kerta kaikkiaan suostu sanomaan, että suosittelee, valmistelee tai edes harkitsee lainvastaisia toimia, saati sitten että edellyttää niitä suomalaisilta virkamiehiltä. Kuitenkin käytännön toiminta EU-tasolla näyttää, että käytännössä tällaista ollaan valmiita valittaen ymmärtämään ja tukemaan. Pidän tätä kaksinaismoralismia epätoivottavana (mutta toisaalta pidän Ohisalon epäselviä vastauksia yrityksinä artikuloida tätä hankalasti artikuloituvaa positiota).
Viimeksi muokannut urpiainen, 06.03.2020 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 16:22 Mä palaan tähän:
urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 13:03 Omien reaktioiden lisäksi Ohisalon täytynee ottaa huomioon tämä uusi muoti siitä, että kaikki kyttäävät mahdollisuutta tarttua politiikkojen puheisiin juridisesti.
Mä luulen, että Ohisalo ei kerta kaikkiaan suostu sanomaan, että suosittelee, valmistelee tai edes harkitsee lainvastaisia toimia, saati sitten että edellyttää niitä suomalaisilta virkamiehiltä. Kuitenkin käytännön toiminta EU-tasolla näyttää, että käytännössä tällaista ollaan valmiita valittaen ymmärtämään. Pidän tätä kaksinaismoralismia epätoivottavana.
En usko, että juridisen puuttumisen mahdollisuus on Ohisalon mielessä ensisijaisena. Tai jos on, ei sekään ole hänelle kunniaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun näkemistäni Niinistön haastatteluista tämä oli ehkä kiinnostavin: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006426908.html Pitäisi lukea enemmän Hesaria ja vähemmän iltaroskaa. Joudun ehkä vetämään takaisin sen arvioini, että Niinistö olisi tässä vähemmän tyylikäs kuin Ohisalo.

Tässä haastattelussa kun mun mielestä Niinistön linja on paitsi ihan suht perusteltu (ja ottaa huomioon Daven ja Yllen peräänkuuluttaman terveen kaupunkilaisjärjen sopimusautismin sijaan), niin toisaalta myös aika lailla sama, jonka siinä pidemmässä viestissäni ymmärsin Ohisalon linjaksi. Eikä kaukana olla tästä Haaviston tiukasta rautaa rajalle -linjastakaan: https://www.is.fi/politiikka/art-2000006058695.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4290
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Turkki on turvallinen maa, ei sieltä ketään tarvitse vastaanottaa. Noin yleisesti kv-sopimukset eivät ole mitään muuta kuin tahroja paperilla jos kakka osuu tuulettimeen. Ja nythän se on osunut, kun itämainen ihmispaska on valumassa rajan yli.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4290
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Arvoisa pääministeri @MarinSanna, lämpimästi tervetuloa perussuomalaiselle järkilinjalle. Toivottavasti tämä tällä kertaa on totta ja asia on koordinoitu myös sisäministeri @MariaOhisalo n kanssa.

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mitähän pitäisi tehdä sille yhdelle ministerintapaiseelle, joka on aivan vastakkaista mielta?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aika tytöillä laittaa sauna lämpimäksi

https://www.hs.fi/talous/art-2000006432879.html

https://www.hs.fi/talous/art-2000006432566.html

Taantumassa ollaan.

Vähän pelottaa, mitä tuo kepparihallitus keksii.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 10:33Vähän pelottaa, mitä tuo kepparihallitus keksii.
Totuuden nimissä tilanne on se, että aika vähän mikään hallituspohja voi tehdä taantuman välttämiseksi, kun koko maailman on ihan sekaisin. Se on pidempiaikainen ongelma, että Suomessa tuotetaan lähinnä investointihyödykkeitä, ei kulutustavaraa.

Mutta epäilemättä tämä sakki pistää velkaruuvin sellaiselle kireydelle, että luottuluokittajat voivat irroittaa jengat.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu, ei varmastikaan mikään hallitus voi tilannetta korjata, mutta aina sitä voi pahentaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 09.03.2020 10:48Totuuden nimissä tilanne on se, että aika vähän mikään hallituspohja voi tehdä taantuman välttämiseksi, kun koko maailman on ihan sekaisin. Se on pidempiaikainen ongelma, että Suomessa tuotetaan lähinnä investointihyödykkeitä, ei kulutustavaraa.
Välttämiseksi varmaan mitään, mutta kuopan syvyyden hillitsemiseksi edes jotain. Mutta rahaa seinästä ja matuille uusia lenkkareita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 10:50 ^Juu, ei varmastikaan mikään hallitus voi tilannetta korjata, mutta aina sitä voi pahentaa.
Suunnitelma valmistuu kesäkuussa, kuten on luvattu. Syksyllä sitten katsotaan, pitääkö koronan ja laman takia päivittää suunnitelmaa keväällä 2021.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aina puhutaan mustasta joutsenesta. Nyt se tuli.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Noissa alkuvuoden vientiluvuissa korona ei näy vielä
ollenkaan ja silti kovaa laskua (myös sen jälkeen, kun vuoden takaiset alustoimitukset poistetaan vertailusta).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 12:15 Aina puhutaan mustasta joutsenesta. Nyt se tuli.
Teknisesti tämä ei kai ole musta joutsen, koska tälläisen epidemian mahdollisuus on ollut tiedossa.

Lisäksi itse juurisyy ei ole monillekaan relevantti, vaan se vaikutus. Firman kannalta kannalta riittää pohtia, että mitä tehdään jos kysyntä syystä tai toisesta sukeltaa vaikka 30%. Sehän on pohjimmiltaan epärelevanttia, onko syy virus vai finanssi.

Minusta korona alleviivaa hallituksen kyvyttömyyttä. Normaalissa taloustilanteessa hallituksen pitäisi olla hiljaa, mutta meillä on silloin lässytys kovimmillaan. Nyt on tilanne, jossa hallitus voisi toimia. Mutta vastauksena on "tonnin seteli".
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No on se musta joutsen imho, koska se kuitenkin tulee
täysin ennakoimatta. Mistään teenlehdistä ei olisi voinut tietää etukäteen, vaikka toki oli tiedossa, että joskus tulee uusi virusepidemia.

Jos otettaisiin noin tiukka tulkinta mustaan joutseneen, ei kait mikään olisi musta joutsen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saa nähdä, onko koronavirus vahvempi kuin Trumpin vaihtoehtotodellisuus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 13:04 Saa nähdä, onko koronavirus vahvempi kuin Trumpin vaihtoehtotodellisuus.
Joo, mä olin jo ajatellut, että Trumpin valinta toiselle kaudelle on käytännössä varma, kun demokraateilta ei riittävän vahvaa ehdokasta löydy. Mutta voi olla, että korona kaataa Trumpin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu. Tähän mennessä Yhdysvallat on sössinyt koronaviruksen torjunnan täydellisesti ja Trumpin mukaan kaikki on täydellisesti hallinnassa.

https://edition.cnn.com/2020/03/09/poli ... index.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 09.03.2020 13:08Mutta voi olla, että korona kaataa Trumpin.
Ehkä jopa kirjaimellisesti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Trump saa kyllä käyttää kaikki fake news -manansa, jos korona osuu Yhdysvalloissa tuulettimeen. Vaikea spinnata linjaa, kun vielä tänään viesti on, että kaikki on täydellisesti hallinnassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 12:47 No on se musta joutsen imho, koska se kuitenkin tulee
täysin ennakoimatta. Mistään teenlehdistä ei olisi voinut tietää etukäteen, vaikka toki oli tiedossa, että joskus tulee uusi virusepidemia.

Jos otettaisiin noin tiukka tulkinta mustaan joutseneen, ei kait mikään olisi musta joutsen?
Musta joutsen on määritelmän mukaan niin epätodennäköinen, että siihen ei kukaan ole osannut varautua.

Korona taas on ihan tuttua kamaa. Vaikka detskut ja ajankohta eivät ole tiedossa, niin kyllä epidemian mahdollisuus on tunnettu ja siihen on voinut varautua. Eikä esim finskkä mielestäni pitäisi kiinnostaa mistä kysyntädroppi johtuu. Riittää että ovat varautuneet toimimaan, jos jostain syystä droppaa.

Finanssikriisiä pitäisin mustana joutsenena, koska moni piti koko systeemin romahdusta mahdollisena, eikä kukaan oikein tiennyt kuinka toimia. Tuon jälkeenhän keskuspankit loivat toimintamalllit tuollaisiin tilanteisiin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.03.2020 13:50 Trump saa kyllä käyttää kaikki fake news -manansa, jos korona osuu Yhdysvalloissa tuulettimeen.
Taudit kuitenkin lisäävät protektionistisen politiikan kannatusta. En ihan keksi miksi jenkit haluaisivat avata meksikon rajan, koska korona.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vaikea nähdä, minkälainen sotku noin niinku kansanterveydellisesti koronaviruksesta vielä seuraa, mutta jo nyt näyttää, että joitain kulttuurisia muutoksia, joista on puhuttu vuosia mutta toteutettu laiskahkosti, hässäkkä kyllä vauhdittaa.

Trumpin kaatamisen lisäksi ainakin kokouksia, konferensseja ja muita tapaamisia ja matkoja on siirretty fyysisestä kohtaamisesta verkkoon sillä tahdilla, että ehkä paluuta entiseen matkailuun ei ole, vaikka virus pian hellittäisikin. Kiinnostava myös nähdä, vaikuttaako noussut hygieniatietoisuus tavanomaisten tartuntatautien leviämiseen. Ainakin korkeakoulumaailmassa e-opetus on myös saamassa uutta tuulta siipiinsä, kun kampuksia suljetaan ympäri maailman. Ja höpiseväthän jotkut jotain myöskin yleisestä Kiina-riippuvuudesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin