Sivu 88/242

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:04
Kirjoittaja urpiainen
Bluntly kirjoitti: 21.09.2020 10:01 Käsittääkseni alakannella on ovi tämmöisiä tapauksia varten.
No näin mäkin ajattelin, mutta mun mielestä Hesarin ainakin jossain versiossa kirjoitettiin, että laivalla oli kuulutuksella kehoitettu matkustajia siirtymään ulos kannelle 10, minkä jälkeen heidät evakuoitiin. Sietämätöntä, että toimittajat eivät millään saa kerrottua mulle tätä yksityiskohtaa! Vai pitäisiköhän lukea tarkemmin?

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:06
Kirjoittaja Bluntly
Kuvissa pörräsi heko vierellä. Jos ruotsalaiset VIP-vieraat sai sillä kyydin.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:09
Kirjoittaja urpiainen
Voi olla. :D

Toki mahdollista lienee sekin, että kun raavitaan pohjaa, ja vettä tulee ainakin johonkin osastoihin, niin porukka kannattaa aluksi ohjata jonnekin yläkansille. Sitten ne kai ajoivat koko laivan pohjaan siihen saaren rantaan, jolloin tilanne asettui eikä ainakaan uppoamisvaaraa ollut. Varmaan sen jälkeen evakuointi onnistui alemmista ovista?

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
Varmastikin default-asetus on, että kun tulee hälytys, siirrytään sinne, missä pelastuslautat ja veneet ovat. Vaikka evakuointi sitten lopulta tapahtuisikin alakannella olevien ovien kautta.

Viimeksi kun laivalla matkustin (Riikaan, kuten tarkkaavainen lukija muistaa) matkustin paremman väen Commodore-hytissä. Luonnollisesti tarkistin pelastusreitin ja se olisi vienyt pari kantta alemmas, koska juuri lautat ja veneet siellä.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:35
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 21.09.2020 10:30 Varmastikin default-asetus on, että kun tulee hälytys, siirrytään sinne, missä pelastuslautat ja veneet ovat. Vaikka evakuointi sitten lopulta tapahtuisikin alakannella olevien ovien kautta.
Kuulostaisi järkevältä. Mikseivät toimittajat kerro tätä mulle! Tää on tärkeää paitsi tämän uutisen eläytymispotentiaalin kannalta, myös risteilykansan valistusaspektin näkökulmasta, jos korona joskus päättyy ja pääsen tekemään kenttäsosiologiaa ruotsinlaivalle.

Mun kaksisormijärjestelmässä on muuten sellainen hämmentävän freudilainen ominaispiirre, että hyvin usein, kun koetan kirjoittaa sana "tärkeä", kirjoitan vahingossa "törkeä". Melkein aina se sopii aika hyvin asiayhteyteen.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:40
Kirjoittaja James Potkukelkka
^ Twitterissä joku oli pahoittanut mielensä, kun ennustava tekstinsyöttö oli tarjonnut hänelle ”iltatyttöäänestys” sanaa.

Ruotsissahan oli muuten (tietenkin!) oikein lehtiinkin päätynyt pahennus jotain 20 vuotta sitten, kun kännyköiden tekstinsyöttö
tunsi poliittisesti sopimattomia sanoja.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:44
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 21.09.2020 9:56 Sähköviankin tapauksessa luulisi jotekin olevan varajärjestelmän varajärjestelmiä, mutta ei ehkä sitten. Miten evakuointi muuten käytännössä tehdään? Vinssaako ne matkustajia sieltä korkeuksista merivartioston pikkuveneiden kannelle vai miten? Kuulostaa aika seikkailulta, vaikka kai keli oli loistava ja merenkäynti olematon.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

Kuva

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 10:45
Kirjoittaja urpiainen
Kiitos! Just tätä mä olen kaivannut! Täydet pisteet MTV:n kuvatoimitukselle, ehdot muille!

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 12:36
Kirjoittaja annepa
urpiainen kirjoitti: 21.09.2020 9:56 Sähköviankin tapauksessa luulisi jotekin olevan varajärjestelmän varajärjestelmiä, mutta ei ehkä sitten.
Ilmeisesti ei, on vain varajärjestelmä tai siis hätäjärjestelmä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5114 ... f601b2523a

"Pian Sandön sivuutuksen jälkeen käännyttäessä kohti Hjulgrundin kapeikkoa Ahvenanmaan saaristossa aluksen sähköjärjestelmään tuli noin kello 12.33 häiriö, joka aiheutti aluksen ohjattavuuden menetyksen. Vaaratilanne, ohjailukyvyn menetys, tapahtui ahtaalla ja kapealla Hjulgrundin väyläosuudella, jossa aluksen ohjailu vaatii erityistä tarkkuutta ja kokemusta. Myös tämänpäiväinen onnettomuus sattui Hjulgrundin kapeikolla.

Hätäohjailujärjestelmän käytöstä ja hätäankkuroinnista huolimatta alus ajautui karille ja sai vuodon keulapiikkiin."

Tämä siis v. 2013.

"Ohjailujärjestelmä". Miksi "ohjailu"?

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 12:39
Kirjoittaja So Hard
annepa kirjoitti: 21.09.2020 12:36"Ohjailujärjestelmä". Miksi "ohjailu"?
Lienee kyse siitä mitä ohjataan. Laivoissa on ohjailupotkurit. Varmaan kyse on siitä, miten eksaktia toiminta on. Potkurit ohjailevat laivan kurssia, mutta eivät suoraan määritä sitä vs. auton ohjaaminen.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 12:47
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:00
Kirjoittaja Bluntly
Otin vähän kierroksia kun luin sen tekstin FB:stä.

Ei varmaan kenellekkään tule yllätyksenä mihin suuntaan ajatukseni tästä kiusaajajoukosta kohdistuu.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:04
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006643213.html

"Raportin mukaan kapeikossa kohdistuu Amorellan kokoiseen laivaan niin sanottu matalavesivaikutus. Kyse on tilanteesta, jossa aluksen tullessa matalampaan kohtaan sen pohjan alla vallitseva paine laskee ja alus alkaa äkisti uida tavallista syvemmällä."

Ilmeisesti tuo liittyy Bernoullin lakiin?

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:04
Kirjoittaja Bluntly
Ei ihan hirveät pelivarat ole kyseessä potskeilla:
PELIVARAN vähyyttä kuvastaa se, että kapeikossa väylän kulkusyvyys on seitsemän metriä, kun Amorellan syväys on Viking Linen alusesitteen mukaan 6,35 metriä. Alusten kulkutietoja välittävään AIS-järjestelmään Amorella oli Marinetraffic.comin ja muiden vastaavien sivustojen mukaan merkinnyt tämänhetkiseksi syväykseksi 6,3 metriä.
Amorellan onnettomuus sattui seitsemän metriä syvällä väylällä ja laivan syväys runsaat 6,3 metriä

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 21.09.2020 13:04 Ei ihan hirveät pelivarat ole kyseessä potskeilla:
PELIVARAN vähyyttä kuvastaa se, että kapeikossa väylän kulkusyvyys on seitsemän metriä, kun Amorellan syväys on Viking Linen alusesitteen mukaan 6,35 metriä. Alusten kulkutietoja välittävään AIS-järjestelmään Amorella oli Marinetraffic.comin ja muiden vastaavien sivustojen mukaan merkinnyt tämänhetkiseksi syväykseksi 6,3 metriä.
Amorellan onnettomuus sattui seitsemän metriä syvällä väylällä ja laivan syväys runsaat 6,3 metriä
Tosin väylän syväys 7 metriä ei tarkoita, että väylällä meren pohja on seitsemän metrin syvyydessä vaan että väylää voi käyttää alus, jonka syväys on 7 metriä. Olen asiantuntija, koska juuri luin tuon saman artikkelin!

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006643238.html

Savu Yhdysvaltojen länsirannikolta näkyy täällä :o

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 13:31
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti: 21.09.2020 12:39
annepa kirjoitti: 21.09.2020 12:36"Ohjailujärjestelmä". Miksi "ohjailu"?
Lienee kyse siitä mitä ohjataan. Laivoissa on ohjailupotkurit. Varmaan kyse on siitä, miten eksaktia toiminta on. Potkurit ohjailevat laivan kurssia, mutta eivät suoraan määritä sitä vs. auton ohjaaminen.
Käsittääkseni ruotsinlauttoja ajetaan pääasiassa peräsimellä ja potkureita käytetään lähinnä satamassa, kun alus käännetään pienessä tilassa ympäri.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 14:51
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti: 21.09.2020 13:31
So Hard kirjoitti: 21.09.2020 12:39
annepa kirjoitti: 21.09.2020 12:36"Ohjailujärjestelmä". Miksi "ohjailu"?
Lienee kyse siitä mitä ohjataan. Laivoissa on ohjailupotkurit. Varmaan kyse on siitä, miten eksaktia toiminta on. Potkurit ohjailevat laivan kurssia, mutta eivät suoraan määritä sitä vs. auton ohjaaminen.
Käsittääkseni ruotsinlauttoja ajetaan pääasiassa peräsimellä ja potkureita käytetään lähinnä satamassa, kun alus käännetään pienessä tilassa ympäri.
Niin. Mietin siis tuota termiä. Ohjailu viittaa epämääräisempään, epäeksaktimpaan ohjaamisprosessiin kuin täsmällisempi ohjaus. Laiva ohjaantuu jos ohjaantuu. Sitä vievät tuulet, merivirrat ja veden paine. Peräsin, potkurit, ankkurit ja purjeet taas ohjailevat kulkua. Kuulostaa ihan loogiselta kielellisesti.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 14:53
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ihmisen hulluus on käsittämättömän monimuotoista

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006643266.html

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 15:13
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 21.09.2020 14:53Ihmisen hulluus on käsittämättömän monimuotoista
Monessakin mielessä. Arkkitehdit piirrustelee muna pystyssä pytinkejä ulkonäkö edellä, käytettävyydellä ei väliä.

Aalto-yliopiston uusi rakennus Väre on Finlandia-ehdokkaana, mutta opiskelijat pitävät tiloja täysin sopimattomina taiteen opiskelulle

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 15:37
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Hulvaton artikkeli. Jos rakennus ei toimi toimintaa palvelevana rakennuksena, niin eikös se ole todella epäonnistunutta arkkitehtuuria? Työmaakonttikin on parempi, koska se kuitenkin toimii. Jos toiminnallista vaatimusta ei ole, niin voin paskantaa tehosekoittimeen ja sanoa teoksen olevan yliopiston uusi kampus.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 17:50
Kirjoittaja Bhven
Maailmassa ei ole olemassa mitään ongelmaa, jota ei voisi pahentaa arkkitehtuurilla.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 22:31
Kirjoittaja annepa
So Hard kirjoitti: 21.09.2020 14:51

Niin. Mietin siis tuota termiä. Ohjailu viittaa epämääräisempään, epäeksaktimpaan ohjaamisprosessiin kuin täsmällisempi ohjaus. Laiva ohjaantuu jos ohjaantuu. Sitä vievät tuulet, merivirrat ja veden paine. Peräsin, potkurit, ankkurit ja purjeet taas ohjailevat kulkua. Kuulostaa ihan loogiselta kielellisesti.
Makes sense kielellisesti. Ohjailu toimii myös soutuveneessä, jonka perään on laitettu pikkuinen moottori. Tuli koettua kesällä tuulisella ilmalla. Ei se mitenkään kovin eksaktia ollut, tosin rantauduin juuri siihen mihin halusinkin ja juuri niin päin kuten oli aikomus.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 21.09.2020 22:34
Kirjoittaja annepa
Vantaan sivuilla olevassa uutisessa sanotaan, että "Kytöpuiston koulun väkivallantekoon puututtu tiukasti". Ei ole, tuo on vale. Tai on ehkä tähän yksittäiseen pieksemiseen ja kuristamiseen, mutta tilannehan on ollut päällä kertomuksen mukaan kaksi kuukautta. Juu tiukasti on puututtu, juu-u.

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Lähetetty: 22.09.2020 0:27
Kirjoittaja So Hard
annepa kirjoitti: 21.09.2020 22:34
Vantaan sivuilla olevassa uutisessa sanotaan, että "Kytöpuiston koulun väkivallantekoon puututtu tiukasti". Ei ole, tuo on vale. Tai on ehkä tähän yksittäiseen pieksemiseen ja kuristamiseen, mutta tilannehan on ollut päällä kertomuksen mukaan kaksi kuukautta. Juu tiukasti on puututtu, juu-u.
Lainsäädäntö on asiassa yhä ihan perseellään. Jokainen noista pitäisi erottaa ja siirtää eri kouluihin kauemmas. Jos touhu jatkuu, huostaanotto koulukotiin. Tekemisiin puuttomattomille rehtoreille penaltia ja viraltapano. Alkaisi kiinnostamaan.

PKS:n mamulaumat aiheuttavat tätä. Joku päivä jollain vanhemmalla naksahtaa päässä ja tulee raatokasa.