Ukkolan henkilökohtaiset psykoosi-anekdootit kannattaa jättää imho vähälle huomiolle, koska meillä ei ole mitään tietoa siitä mitkä ovat olleet todelliset lähtökohdat tai tapahtumien kulku. Kyllä, mielenterveysongelmat saattaa pahentua jos niihin on selkeitä taipumuksia, mutta yleinen konsensus tiedemaailmassa on, ettei kannabis itsessään aiheuta psykoosia. Kylläpä väitetään, että alkoholista saa aikaan psykoosin kun kannabiksella itsessään ilman taipumuksia se ei onnistu oikein mitenkään.
Tuo toinen linkki onkin sitten paljon mielenkiintoisempi. On mielestäni loogista, että ihmisistä löytyy kannabista enemmän sen jälkeen, kun siitä tulee laillista. Eli käyttö lisääntyy tietyissä ryhmissä, sitä ei voi kiistää, eikä mielestäni ole tarpeellista. Kukaan ei ole väittänyt että käyttö vähenee laillistumisen myötä, mutta se ei myöskään kasva räjähdysmäisesti on laillistajien sanoma mielestäni.
Haluaisin noista numeroista tietää, että onko tuossa eroteltu sitä onko ihmiset olleet: Päihtyneitä, vai puhutaanko metaboliiteista? Metaboliitit eivät ole psykoaktiivisia, eikä näin vaikuta ajokykyyn. Sanomattakin selvää että pajareissa pidä rattiin menemän, ja tämän vuoksi onkin ollut aiheellista kehittää testausmenetelmä, joka tunnistaa aktiiviset THC:n = kuski on päihtynyt, eikä sitä että on nauttinut THC tuotteita viimeisen 12- 36 tunnin aikana.
Kannabiksen vaikutusta ajokykyyn on tutkittu aika paljon, ja näkemys tuntuu olevan tämä: Se vaikuttaa ajokykyyn suurissa annoksissa kyllä, mutta pienissä määrin ei mainittavasti. Tätä on vaikea tutkia, koska ero on esimerkiksi lajike-kohtainen kuinka lamauttavasti toimii, ja miten henkilö on tottunut toimimaan.
Coloradossa esimerkiksi tuo merkintä tilastoon pilvessä ajamisesta tulee ymmärtääkseni, jos elimistöstä löytyy mitään kannabis-metaboliitteja ja joutuu onnettomuuteen. Tämän takia on vaikea ottaa tosissaan noita arvioita, mutta kuten sanoin: Modernit testausmenetelmät ja selvät THC:tä veressä arvot tulee määrittää kuten alkoholissa on.
Se että on tai ei ole jotain elimistössä ei pitäisi olla mielestäni peruste. Jos tuohon mennään, niin sitten tulisi mitata jokaisen kolaritapauksen adenosiini-arvot ja tuomita henkilö, joilla on liian korkeat adenosiini-arvot. Ja eihän tuo ole kestävä logiikka.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.