Koronan opetukset ihmiskunnalle

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.

Kuinka nopeasti tilanne palautuu "normaaliksi" koronan jälkeen?

1 päivä
3
38%
1 viikko
1
13%
1 kuukausi
0
Ei ääniä
1 vuosi
0
Ei ääniä
Ei koskaan
4
50%
 
Ääniä yhteensä: 8

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuinka nopeasti nussiva maailma nussii taas ristiin ja kalja virtaa kun korona on ohi.

Oma veikaus jossain 1 päivän ja 1 viikon välillä, lähempänä 1 päivää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mitä tarkoitat "ohi"? Ei se koskaan tule olemaan täysin ohi. Virus jää kiertämään pysyvästi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niin kiertää muutkin influessat, mutta ei niistä kukaan välitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, tosikkona olin kommentoimassa samaa kuin James. Ei varmaan ole mitään erityistä ajankohtaa, jolloin koronan voisi sanoa olevan ohi. Luulen, että tänä syksynä tilanne pikku hiljaa pahenee, loppusyksystä ja alkuvuodesta otetaan vähän tiukempia rajoituksia taas käyttöön. Siitä sitten kitkutellaan kohti kesää, jolloin tilanne taas helpottaa, ja joskus syksyllä porukkaa aletaan rokottaa vähän laajamittaisemmin. Siitä sitten tauti muuttuu aika pienesti kiertäväksi ja taka-alalla olevaksi uhaksi, jota jengi ei enää oikein ota kausi-influenssaa enempää huomioon, ja reilu vuoden kuluttua nykyhetkestä (ehkä loppuvuodesta 2021 tai alkuvuodesta 2022) ollaan aika lailla unohdettu koko homma.
Viimeksi muokannut urpiainen, 11.09.2020 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo samaa mieltä, eihän tämä ohi tule olemaan. Reagointi vaan muuttuu ajan myöten, jos parannuskeinoja/rokotteita/ muita tapoja hallita tilannetta löytyy. Toki eri koronavirustyypit tunnetaan jatkossa ehkä paremmin. Siitä tulee yksi kiertotauti tuberkuloosien, polioiden ja muiden joukkoon.

Mä uskon, että tässä syntyy joku rutiini, mitä tehdään kun merkkejä jostain uudesta pandemiasta on ilmassa. Toivon että kohennettu käsihygienia jää toimintatavaksi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mitä aloittaja tässä oikein hakee? Asia ei luonnollisestikaan ole selväpiirteinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 13:02 Joo, tosikkona olin kommentoimassa samaa kuin James. Ei varmaan ole mitään erityistä ajankohtaa, jolloin koronan voisi sanoa olevan ohi. Luulen, että tänä syksynä tilanne pikku hiljaa pahenee, loppusyksystä ja alkuvuodesta otetaan vähän tiukempia rajoituksia taas käyttöön. Siitä sitten kitkutellaan kohti kesää, jolloin tilanne taas helpottaa, ja joskus syksyllä porukkaa aletaan rokottaa vähän laajamittaisemmin. Siitä sitten tauti muuttuu aika pienesti kiertäväksi ja taka-alalla olevaksi uhaksi, jota jengi ei enää oikein ota kausi-influenssaa enempää huomioon, ja reilu vuoden kuluttua nykyhetkestä (ehkä loppuvuodesta 2021 tai alkuvuodesta 2022) ollaan aika lailla unohdettu koko homma.
Toivottavasti menee noin, tosin ilman noita rajoituksien tiukentamisaiheita. Toki toivoisin, että nopeammalla aikataululla päästäisiin tilanteeseen, jossa ei kinosta kausi-influenssaa enempää, mutta tuo lienee realistinen. Uskon ja toivon, että henkiseksi taitekohdaksi tulee rokotusohjelma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2020 13:44
urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 13:02 Joo, tosikkona olin kommentoimassa samaa kuin James. Ei varmaan ole mitään erityistä ajankohtaa, jolloin koronan voisi sanoa olevan ohi. Luulen, että tänä syksynä tilanne pikku hiljaa pahenee, loppusyksystä ja alkuvuodesta otetaan vähän tiukempia rajoituksia taas käyttöön. Siitä sitten kitkutellaan kohti kesää, jolloin tilanne taas helpottaa, ja joskus syksyllä porukkaa aletaan rokottaa vähän laajamittaisemmin. Siitä sitten tauti muuttuu aika pienesti kiertäväksi ja taka-alalla olevaksi uhaksi, jota jengi ei enää oikein ota kausi-influenssaa enempää huomioon, ja reilu vuoden kuluttua nykyhetkestä (ehkä loppuvuodesta 2021 tai alkuvuodesta 2022) ollaan aika lailla unohdettu koko homma.
Toivottavasti menee noin, tosin ilman noita rajoituksien tiukentamisaiheita. Toki toivoisin, että nopeammalla aikataululla päästäisiin tilanteeseen, jossa ei kinosta kausi-influenssaa enempää, mutta tuo lienee realistinen. Uskon ja toivon, että henkiseksi taitekohdaksi tulee rokotusohjelma.
Mä hain sellaisia aika paikallisia rajoituksia: esim. Vaasan yliopisto taisikin jo mennä kokonaan etäopetusmoodiin, vaikka muualla vielä harrastetaan jonkin verran myös kontaktiopetusta. Ja matalakoulujen porukkaa sekä esimerkiksi urheiluseurojen väkeä on pistelty karanteeneihin nytkin kiihtyvästi. Ehkä joitain sisätila-aktiviteetteja rajoitetaan kategorisemminkin syksymällä, saa nähdä.

Mun arvioni oli paitsi parhaan arvioni mukaan deskriptiivisesti realistinen, myös tavallaan normatiivinen: tällä aikataululla normaaliin pitääkin palata, ei juuri nopeammin - ei ainakaan ennen rokotusohjelmaa. Tässä kai sä edustat eri kantaa? Etkö just jossain toisessa ketjussa sanonut, että normaaliin pitäisi palata nyt heti eikä rokotteen myötä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 13:52

Mun arvioni oli paitsi parhaan arvioni mukaan deskriptiivisesti realistinen, myös tavallaan normatiivinen: tällä aikataululla normaaliin pitääkin palata, ei juuri nopeammin - ei ainakaan ennen rokotusohjelmaa. Tässä kai sä edustat eri kantaa? Etkö just jossain toisessa ketjussa sanonut, että normaaliin pitäisi palata nyt heti eikä rokotteen myötä?
Anomuumipalstalla tuollaista huutelen. En ole aivan varma, mikä olisi mielipiteeni, jos pitäisi oikeasti päättää asiasta.

HUS:ssa ei ole lehtitietojen mukaan yhtään potilasta teholla ollut koronan takia pitkään aikaan ja koko maassa 1 kpl.

https://yle.fi/uutiset/3-11533386

Eli onko nykyinen linja ylimitoitettu?

Nyhän hallitus keventää matkustusrajoituksia onneksi aika merkittävästi.

Selvyyden vuoksi; en ehdota käsien pesun ja kasvomaskien käytön lopettamista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2020 14:19
urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 13:52 Mun arvioni oli paitsi parhaan arvioni mukaan deskriptiivisesti realistinen, myös tavallaan normatiivinen: tällä aikataululla normaaliin pitääkin palata, ei juuri nopeammin - ei ainakaan ennen rokotusohjelmaa. Tässä kai sä edustat eri kantaa? Etkö just jossain toisessa ketjussa sanonut, että normaaliin pitäisi palata nyt heti eikä rokotteen myötä?
Anomuumipalstalla tuollaista huutelen. En ole aivan varma, mikä olisi mielipiteeni, jos pitäisi oikeasti päättää asiasta.

Nyhän hallitus keventää matkustusrajoituksia onneksi aika merkittävästi.
Mm. Mun käsittääkseni taloustieteilijöiden enkelikuoro veisaa aika yksiäänistä virttä: taloudelle ruttoa on pandemia (ei nää kielikuvat näemmä ainakaan parane tässä viestin edetessä...) itse, eivät rajoitukset sinänsä. Talouden kannalta keskeisintä on pitää pandemia kurissa. Tää rajoitekeskustelussa viljelty vastakkainasettelu terveyden ja talouden tarpeiden välillä on vähän väärin asetettu. Meillähän alkaa olla tästä kansainvälistä komparatiivista evidenssiäkin: maat, jotka eivät laittaneet rajoituksia, ovat joissain tapauksissa kuitenkin kärsineet taloudellisesti rajoitusmaita pahemmin, koska rajoittamaton pandemia pelottaa ja rajoittaa ihmisiä enemmän kuin rajoitukset (lähde).

Edit. Argumentoin siis tässä aika lailla itseänikin vastaan. Taisin olla keväällä aika voimakkaasti rajoituksia vastaan ja arvelin, että kuteen yleensä, Ruotsin tie olisi hyvä. Edelleen ajattelen, että koulu- ja Uudenmaan sulku olivat varmaan tarpeettomia, mutta ehkä isojen sisätapahtumien kielto, yökerhojen sulku jne. ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Otetaan käytännön esimerkiksi hallituksen päätös keventää matkustusrajoituksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 14:37 Talouden kannalta keskeisintä on pitää pandemia kurissa.
Just noin. Pitää valita toimet taloudellisin perustein. Ei voi sulkea koko maata ilman perusteita. Ei voi avata maata ilman perusteita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2020 14:42 ^Otetaan käytännön esimerkiksi hallituksen päätös keventää matkustusrajoituksia.
Ah. En osaa sanoa vielä. Suoraan sanottuna, en edes oikein ymmärrä ohjeita, saati niiden rationaliteettia: https://vnk.fi/-/hallitus-teki-periaate ... stamisessa
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 15:01
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2020 14:42 ^Otetaan käytännön esimerkiksi hallituksen päätös keventää matkustusrajoituksia.
Ah. En osaa sanoa vielä. Suoraan sanottuna, en edes oikein ymmärrä ohjeita, saati niiden rationaliteettia: https://vnk.fi/-/hallitus-teki-periaate ... stamisessa
Sama. Muutamat poliitikkojen kommentit eilen kuultuani jäi monta asiaa epäselväksi. Se toisaalta varmaan oli tarkoituskin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4287
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 13:02 (ehkä loppuvuodesta 2021 tai alkuvuodesta 2022) ollaan aika lailla unohdettu koko homma.
Lisää velkaa keritään ottamaan toiset 30 rahaa. Koronasta jää 60 miljardin euron muistilappu. Homma ei tule unohtumaan, kunhan eivät kriminalisoi persuja.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 11.09.2020 15:01
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2020 14:42 ^Otetaan käytännön esimerkiksi hallituksen päätös keventää matkustusrajoituksia.
Ah. En osaa sanoa vielä. Suoraan sanottuna, en edes oikein ymmärrä ohjeita, saati niiden rationaliteettia: https://vnk.fi/-/hallitus-teki-periaate ... stamisessa
Kepu hallituksessa. Lapin matkailu kusessa. Ei tämä ole vaikeaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Professor of gender studies :o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:on:

Uskon, että tänä kesänä Tuskassa heilutetaan harventuneita hiuksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei varmaankaan opetus, mutta pysyvä muutos; uskon etätyön lisääntyneen pysyvästi. Sillä on sitten erilaisia seurannaisvaikutuksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2021 13:02 Ei varmaankaan opetus, mutta pysyvä muutos; uskon etätyön lisääntyneen pysyvästi. Sillä on sitten erilaisia seurannaisvaikutuksia.
Kyllä. Työpaikkaruokaloiden bisnes, liikennemäärät, julkisen liikenteen matkustajamäärät, konttoritilan kysyntä tulevat kaikki laskemaan. Ergonomisten kotityöpisteiden rakentaminen vaikka leasing -periaatteella voisi olla hyvä kasvubisnes.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Helsingin keskustan liikkeiden myynti myös kärsii pysyvästi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 06.04.2021 13:05
James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2021 13:02 Ei varmaankaan opetus, mutta pysyvä muutos; uskon etätyön lisääntyneen pysyvästi. Sillä on sitten erilaisia seurannaisvaikutuksia.
Kyllä. Työpaikkaruokaloiden bisnes, liikennemäärät, julkisen liikenteen matkustajamäärät, konttoritilan kysyntä tulevat kaikki laskemaan. Ergonomisten kotityöpisteiden rakentaminen vaikka leasing -periaatteella voisi olla hyvä kasvubisnes.
Omalla työpaikalla on mielenkiintoista nähdä, miten etätyö jatkuu suositusten poistumisen jälkeen. Nythän kyseessä on pakko, ja on kokonaan auki kuinka rohkeasti työnantaja asiaan oikeasti suhtautuu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2021 13:19 ^Helsingin keskustan liikkeiden myynti myös kärsii pysyvästi.
Veikkaan, että ydinkeskusta voi näivettyä pysyvästi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronan opetukset ihmiskunnalle

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Jos yksityispuolen työnantaja toteaa, että hommat sujuvat etänä yhtä hyvin, niin jatkossa työpaikalla ei ole tilaa niin paljon, että koko töissä oleva porukka voisi samaan aikaan olla konttorilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin