Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.11.2017 17:55 ^ rahan arvo syntyy siitä, että sitä tarvitaan transaktioihin.

Oletetaan, että luon uuden rahan ja lasken sitä liikkeelle 100 yksikköä. Jos nuo rahat tarvitaan miljoonan euron transaktioihin 100 minuutin aikana ja yksi transaktio kestää 10 min, niin yhden rahan alin hinta olisi 100ke mikäli kaikki rahat olisivat koko ajan kierrossa. Jos transaktionopeus painuisi 0,1 minuuttiin, niin rahani orvo tippuisi 1000 euroon.

Tuo on mielestäni se päämekanismi, joka bitcoinia kannattelee ja nostaa. Suurin osa bitcoineista on spekulaation takia epälikvidejä, joten hämäriin transaktioihin ei tahdo riittää bitcoineja, jolloin niiden arvo nousee. Euroja ja pankkeja ei näihin ostoihin haluta käyttää.

Käsittääkseni mikään ei estä tekemästä bitcoinista tai muista kryptoista hinnaltaan vakaita. Tarvitaan vain pankkeja, jotka voivat luoda uutta rahaa. Tämä ei tosin olisi yhtä jännä peli kuin nykyviritykset.
Bitcoinia vaihdetaan yli miljardilla dollarilla päivässä, eli markkina on kyllä likvidi kaikessa normaalissa hämärätoiminnan transaktion kokoluokissa. Ainoa rajoitus on se keskimäärin kymmenen minuuttia, mikä kestää kaupan syntyyn, mutta eiköhän ne isommat huumediilit suunnitella ja toteuteta ajan kanssa.

https://blockchain.info/fi/charts/trade-volume
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.11.2017 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä juttu kertoo isojen poikien näkemyksestä tällä hetkellä, mielenkiintoisia pointteja

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -crackdown

UBS:n Chief Investment Officer
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.11.2017 14:27
Bitcoinia vaihdetaan yli miljardilla dollarilla päivässä, eli markkina on kyllä likvidi kaikessa normaalissa hämärätoiminnan transaktion kokoluokissa. Ainoa rajoitus on se keskimäärin kymmenen minuuttia, mikä kestää kaupan syntyyn, mutta eiköhän ne isommat huumediilit suunnitella ja toteuteta ajan kanssa.
Likvidi on ihan eri asia kuin se, että kysynnän ylittäessa tarjonnan hinta nousee. Jos jatkuvasti on saatavilla bitcoineja, kunhan maksaa 5% yli viimeisen kaupan, niin tuo ei ole mikään ongelma huumekauppaa tekevälle. Hänhän vain vaihtaa 500€ bitcoineiksi ja tekee transaktion. Sillä ei ole tässä mitään väliä, paljonko kurssi on.

Jos tuota transaktiokäyttöä ei olisi, niin hintaa kannattelisi pelkkä spekulaatio. Silloin kurssin pudotessa se pohja ei välttämättä tulisi kovinkaan pian vastaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vika on varmaankin täällä päässä, mutta en vieläkään tajunnut, miksi se, että Lightningilla btc:n osto olisi helpompaa, pudottaisi niiden kurssia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rahan_kiertonopeus

Kiertonopeuden lisääminen siis nostaa hintatasoa, eli kaikki maksaa rahassa enemmän. Ts. rahan arvo laskee.

Normaalisti eri valuuttoja tarvitaan sen takia, että eri talousalueilla transaktioihin käytetään eri valuuttaa. Jos joku haluaa esim. ostaa jenkeistä krääsää, hän tarvitsee dollareita. Tätä ei muuta se, että kuluttajan ei tarvitse asiasta välittää kun hommat tapahtuvat taustalla joko verkkokaupan tai luottokorttiyhtiön toimesta.

Bitcoinilla ja muilla virtuaalivaluutoilla ei ole mitään omaa talousaluetta. Periaatteessa kaikkia kryptoja voidaan käyttää niitä vaativiin transaktioihin, jos toinen osapuoli vain krypton hyväksyy. Tästä syystä muiden kryptojen lisääntyminen voi laskea bitcoinin transaktiokysyntää. Itse tykkäisin myös vakaammasta kryptosta, jos olisin huumekauppoja tekemässä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2017 9:13 ^

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rahan_kiertonopeus

Kiertonopeuden lisääminen siis nostaa hintatasoa, eli kaikki maksaa rahassa enemmän. Ts. rahan arvo laskee.

Mutta mikä on syy ja mikä on seuraus? Oma teoriaosaaminen tässä on nolla, mutta eikös tuolla tavalla ajatellessa saata olla niin, että seuraus tulkitaan syyksi? Kiertonopeus varmaankin lisääntyy, kun taloudellinen toimeliaisuus lisääntyy tai keskuspankki pyörittää setelipainoa? Eli kiertonopeuden lisääntyminen on seuraus, ei syy?

Rahan absoluuttista määräähän ei btc:ssa olla lisäämässä.

Ihmisillä kuitenkin on se määrä btc:a, mikä heillä on. Vrt se, että vaikka pankkiautomaateja laitettaisiin kadulle 10 metrin välein, ei se yksinään aiheuttaisi inflaatiota, koska ihmisten pankkitileillä olevan rahan määrä ei siitä lisääntyisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos ihmiset holdaa rahaa pankkitilillä, niin rahan kiertonopeus on pieni, vaikka systeemissä oleva rahamäärä olisi suuri. Kuulostaako tutulta?

EDIT: raha on siis hyödyke siinä missä muutkin. Rahaa ei kannata omistaa, ellei sille ole jotain käyttöä. Sinullakaan ei varmaan ole kovinkaan paljoa euroja lojumassa, vaan olet sijoittanut varallisuutesi muualle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2017 9:39 ^ Jos ihmiset holdaa rahaa pankkitilillä, niin rahan kiertonopeus on pieni, vaikka systeemissä oleva rahamäärä olisi suuri. Kuulostaako tutulta?
Niin. Voi olla, että mun vajavainen talousteorian ymmärrykseni on syynä, mutta mä en vieläkään ymmärrä, miksi Ligningnetworkin luominen vaikuttaisi btc:n hintaan alentavasti. Lightnin networkhan on vain kanava siirtää btc:a nopeasti. Eihän se lisää btc:n tarjontaa mitenkään.

Viimeksi kun meillä oli tällainen kommunikaatio-ongelma (metsänhoitoon liittyen), syynä oli se, että puhuimme eri asiasta. Sinä puhuit siitä, kuinka kauan kestää, että metsä kasvaa hakkuuta edeltävälle tasolle, minä puhuin siitä, kuinka kauan kestää, että metsä saavuttaa trendikäyrän, jolla se olisi ilman hakkuutta.

Olisikohan tässä kyse samanlaisesta.

Minä puhun siis tästä
sivustahuutaja kirjoitti: 17.11.2017 16:24

Jos jokin teknologia mahdollistaa nopeammat transaktiot, niin transaktiokysyntä ei enää kannattele hintaa. Tuo lighting saattaa romauttaa bitcoinin jos laillista kysyntää ei synny kompensoimaan.
Eli kysyn, miksi Lighning network pudottaisi btc:n hintaa? En siis väitä, että se automaattisesti nostaa. Kysyn, miksi sinä väität, että se saattaa pudottaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.11.2017 9:46 Niin. Voi olla, että mun vajavainen talousteorian ymmärrykseni on syynä, mutta mä en vieläkään ymmärrä, miksi Ligningnetworkin luominen vaikuttaisi btc:n hintaan alentavasti. Lightnin networkhan on vain kanava siirtää btc:a nopeasti. Eihän se lisää btc:n tarjontaa mitenkään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rahan_kvantiteettiteoria

M * V = P * T

M on rahan määrä eli tietyn periodin, kuten vuoden, aikana kierrossa olevan rahan määrä
V on rahan kiertonopeus, joka kertoo missä ajassa keskimäärin yksi rahayksikkö kulutetaan
P on yleinen hintataso
T on taloudellisen toimeliaisuuden määrä, jota voidaan mitata transaktioiden reaaliarvon indeksillä

Jos kiertonopeus kasvaa ja rahanmäärä sekä toimeliaisuuden määrä pysyy vakiona, niin yleinen hintataso nousee. Hintatason nousu siis tarkoittaa asioiden kallistumista bitcoineissa, eli bitcoinien arvon laskua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Aivan. Mutta et mielestäni ole kertonut, miksi LN lisäsi rahan kiertonopeutta.

"The term "velocity of money" (also "The velocity of circulation of money") refers to how fast money passes from one holder to the next"

Miksi BTC vaihtaisi omistajaa LN:n ansiosta nykyistä nopeammin, jos sen käyttö ei muuten lisäänny?

Voin helposti ostaa koska tahansa rintaliivit, mutta koska en käytä, en osta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eihän käytön täydykään tuossa lisääntyä? Jos kiertonopeus nousee ja transaktioiden reaaliarvo pysyy samana, niin hintataso laskee.

Sinulla dave on luultavasti tieto siitä, kuinka suurta osaa bitcoineista ei käytetty lainkaan transaktioihin vuoden aikana. Nuo bitcoinit ovat efektiivisesti pois rahan tarjonnasta, ne eivät ole kierrossa. En olisi yhtään hämmästynyt, jos selviäisi, että nykyisin transaktioissa käytetyt bitcoinit olisivat peräisin pääosin hiljattain toteutuneista transaktioista. Varsinkin tällöin transaktionopeudella on iso merkitys vallitsevaan hintatasoon.

Edit: miten muuten sen bitcoin ekosysteemin pitäisi kehittyä, jos kukaan ei halua käyttää bitcoinejaan ennen kuin on miljönääri? Miksi tuollainen holdaaminen vaatisi tuekseen esim. kauppiaita?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2017 23:47 ^
Eihän käytön täydykään tuossa lisääntyä? Jos kiertonopeus nousee ja transaktioiden reaaliarvo pysyy samana, niin hintataso laskee.

Mutta miksi kiertonopeus nousisi, jos ihmiset eivät käytä btc:a nykyistä enempää? Eihän pelkkä rahanvälityskapasiteetin nosto lisää rahan kiertoa, jos ei ole osto- ja myyntitapahtumia?

Sulla on varmaan jokin taustaoletus, jonka oletat mun ymmärtävän, mutta jota mä en ymmärrä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voi myös olla, että mä oletan sun ymmärtävän BTC:sta jotain, mitä sä et ymmärrä..
BTC:han ovat tälläkin hetkellä koko ajan käytettävissä jokaisella joka niitä omistaa. Ei rahoja ole lukittu mihinkään aikalukon taakse. Eli ei LN vapauta treidattavan rahan määrää mitenkään.

Vielä sellainen lisäpointti, että treidausrahasta osa ei kierrä varsinaisen btc:n blockchainin kautta nytkään, vaan pyörii trading-välittäjien back officessa pelkästään. Eli lyhytaikaisen treidauksen frekvenssille ei mun käsittääkseni (en ole asiaan erikseen perehtynyt, kun en harrasta) ole nytkään aikarajoitusta. Voit ostaa, myydä ja ostaa saman possan hyvin nopeasti. En tiedä, onko olemassa varsinaisia HFT-mahdollisuutta btc:lla, mutta manuaalisesti voit possaa naksuttaa treiderin järjestelmässä mun käsittääkseni niin usein, kuin hiirikäsi toimii ja kaupat syntyvät. Tämä ei toimi välittäjien järjestelmästä toiseen, mutta saman välittäjän sisällä kyllä. Edit: pakko tarkentaa, että en ole tästä aivan varma. JOS onkin niin, että sun pitää traiderin järjestelmässäkin odottaa aina blockchainin 10 min pyörähdys, ennen kuin voit tehdä uudet kaupat, niin silloin LN kyllä monikertaistaa treidausrahan määrän..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.11.2017 8:57
BTC:han ovat tälläkin hetkellä koko ajan käytettävissä jokaisella joka niitä omistaa. Ei rahoja ole lukittu mihinkään aikalukon taakse. Eli ei LN vapauta treidattavan rahan määrää mitenkään.
Tuotahan juuri kysyin, että kuinka iso osa bitcoineista on ollut käytössä viime vuoden aikana transaktioissa? Jos 95% vain holdaa käytännössä hintatasosta välittämättä, niin se transaktioihin käytössä oleva määrä on vain pieni osa kaikista bitcoineista.

Reaalimaailmassa homma toimii ihan samoin: jos jengi vain panttaa rahojaan, nousee deflaatio, ellei keskuspankki saa tuupattua pankkien kautta lisää rahaa markkinaan. Bitcoinista puuttuu keskuspankki ja kyky lisätä rahan määrä, joten systeemi on vahvasti deflatorinen.

Voihan se tosiaan olla, että huumekaupat tehdään aina saman välittäjän systeemissä. Silloin mightningin tuomalla nopeudella ei olisi vaikutusta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Okei, nyt ehkä viimein olen saanut käännettyä bitit oikeaan asentoon päässäni. Eli ajat takaa sitä, että koska suuri osa BTC:n omistajista vain holdaa btc:a (tämä on totta), niin efektiivisesti kierrossa oleva btc:n määrä on vähäinen ja kymmenen minuutin blockchain-frekvenssi rajoittaa efektiivisesti kierrossa olevan rahan määrää, raha ei voi kiertää sitä nopeampaa (muuta kuin saman välittäjän sisäisissä siirroissa). Eli ajattelet, että kun LN nopettaa rahan kiertoa, se lisää kierrossa olevan rahan määrää. Okei. Toisaalta toin esiin, että BTC:a kuitenkin vaihdetaan n miljardilla dollarilla päivässä, eli mahtaako kiertonopeus olla niin pieni, että sillä olisi merkitystä?

Onko rahan kiertonopeuden teknisen nopeuttamisen vaikutuksesta näyttöä? Kun on siirrytty sheikeistä suoriin rahasiirtoihin, onko se nostanut inflaatiota? Nythän Yhdysvalloissa puuhataan vähitellen siirtymistä shekeistä pankkimaksamiseen. Eikö tuolla ajatusmallilla pitäisi pelätä, että tämä nostaa inflaatiota?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mitäs pahaa inflaatiossa on? Yleinen tavoitehan on pitää se 2% tuntumassa. Pieni deflaatio on paljon pahempi kuin pieni inflaatio.

En osaa noista vaihtomääristä sanoa mitään. Miljardin huumekaupat eivät kuulosta järkeviltä. Luku kuulostaa aika isolta holdaajien possamuutoksillekin. Kyse ilmeisesti on kuitenkin oikeasta volasta eikä esim saman roimijan sisäisistä siirroista? Jos noilla transaktioilla on selkeä hinta, niin silloin diilit varmaan ovat todellisia.

Tämä kiteyttää hyvin omat ajatukseni bitcoinista:
https://www.forbes.com/sites/francescop ... 7d5515aac7

Tuossa tosin syrjäytetään se inristic value, että huumekaupan tekemisessä bitcoinilla on ihan erilainen arvo kuin pizzan ostamisessa. Tosin tuossa käytössä bitcoin ei ole uniikki ja jos teknologia mahdollistaa minkä tahansa krypton käytön, niin miksi huumekauppaan valittaisiin joku heiluva krypto? Itse ainakin supsisin jotain likvidiä ja vakaata.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ai vähänkö tekisi mieli ostaa itselle joululahja:

Lego 75192 UCS Millennium Falcon
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ click, click?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei juma, Moltonista 500g/m2 versio. Ihan pakko saada tuota monelle seinälle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lähikaupassa olisi 2 litran tonkissa HP kastiketta. Kestäisiköhän se matkalaukussa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.02.2018 20:46 Lähikaupassa olisi 2 litran tonkissa HP kastiketta. Kestäisiköhän se matkalaukussa?
tulee melkoista kalsaripyykkiä, jos hajoaa laukussa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ sama juttu jos juo kerralla
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikki kuteet on suljetuissa muovipusseissa, joista on ilma puristettu pois.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Rannekellon joka näyttää aikaa kun kosketan näyttöä pimeällä.
Who says you need to buy a guitar?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Diddley Bow kirjoitti: 27.02.2018 20:56 Rannekellon joka näyttää aikaa kun kosketan näyttöä pimeällä.
Mulla on Polarin 600, jossa läjä muitakin ominaisuuksia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin