Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta!

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja MrM »

NuoriDaavid kirjoitti:Eikös Kitinässä saa ammattilaisten kalorinlaskenta ja ruokavalio-ohjausta ihan ilmaiseksi?
Kyllä. Tohtori Rudolf Höss päivystää täällä perjantaisin chatissa, ja pitää huolen siitä, ettei läskileirillä potilaat lihoa!
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toinen monitori lopetti toimintansa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja saira »

Huomenna pitäis lähteä ulos kaveripariskunnan kanssa. Eilen tajusin (naisellisesti), et mulla ei ole mitään sopivaa vaatetta. Selailin nettiliikkeitä, mut ainoat sopivat housut löysin Helsingistä, ja niitähän ei millään saa tässä ajassa tänne.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Juuri kun uskoin päässeeni mahdottomista ylitöistä eroon, yksi neljästä tyypistä vaihdettiin toisiin tehtäviin. Todellisena syynä oli säästö kustannuksista. Samalla tuli ilmoitus, ettei ylitöitä makseta enää prosentteina vaan "joustovapaina". Voisi haistaa jotain koko tirehtöörijoukko. Motivaatio tuskin kajahtaa taivaisiin kenelläkään meistä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manzel kirjoitti:Juuri kun uskoin päässeeni mahdottomista ylitöistä eroon, yksi neljästä tyypistä vaihdettiin toisiin tehtäviin. Todellisena syynä oli säästö kustannuksista. Samalla tuli ilmoitus, ettei ylitöitä makseta enää prosentteina vaan "joustovapaina". Voisi haistaa jotain koko tirehtöörijoukko. Motivaatio tuskin kajahtaa taivaisiin kenelläkään meistä.
Ööh, ylitöitä ei voi maksaa vapaina jos työntekijä ei niin itse halua. Se pitää sopia, ei ilmoittaa. Muuten se on aina pengar.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Manzel kirjoitti: Samalla tuli ilmoitus, ettei ylitöitä makseta enää prosentteina vaan "joustovapaina".
Ööh, ylitöitä ei voi maksaa vapaina jos työntekijä ei niin itse halua. Se pitää sopia, ei ilmoittaa. Muuten se on aina pengar.


Normaali käytäntö toi on IT-alalla. Olen vissiin kerran 10 vuoden aikana saanut rahallisia ylityökorvauksia..
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Normaali käytäntö toi on IT-alalla. Olen vissiin kerran 10 vuoden aikana saanut rahallisia ylityökorvauksia..
Montako kertaa oot pyytäny?
Universaali disclaimer.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Normaali käytäntö toi on IT-alalla. Olen vissiin kerran 10 vuoden aikana saanut rahallisia ylityökorvauksia..
Montako kertaa oot pyytäny?
Yhtä monta kertaa kuin olen saanut. Tämä siksi, että noita korvauksia ei saa kuin speciaalihommista, jollainen tuo minunkin tekemäni oli.



Jos aiot IT-alalla saada ylityökorvauksia voit olla varma että ala ei ole sinua varten.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Normaali käytäntö toi on IT-alalla. Olen vissiin kerran 10 vuoden aikana saanut rahallisia ylityökorvauksia..
Montako kertaa oot pyytäny?
Yhtä monta kertaa kuin olen saanut. Tämä siksi, että noita korvauksia ei saa kuin speciaalihommista, jollainen tuo minunkin tekemäni oli.



Jos aiot IT-alalla saada ylityökorvauksia voit olla varma että ala ei ole sinua varten.
Kait Suomessa toimivan IT-alan yrityksen täytyy kuitenkin noudattaa Suomen lakia? Eli jos lakikirja sanoo, että pyydettäessa on maksettava, niin minkäs yritys sille voi?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Yritys pistää ylitöihin henkilön, jolle kelpaa vapaa.

Kerran sain ylityöt rahana kun firmalla oli paskat housussa toimituksen kanssa ja oli saanut muutaman miltsin riskisijoittajilta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Kait Suomessa toimivan IT-alan yrityksen täytyy kuitenkin noudattaa Suomen lakia? Eli jos lakikirja sanoo, että pyydettäessa on maksettava, niin minkäs yritys sille voi?
Toki jos haluaa lähteä tappelemaan korvauksista niin mikäs siinä. En vaan tunne enkä tiedä ainuttakaan kollegaa joka olisi koskaan vääntänyt ylityökorvauksista. Aina noi on vapaina pidetty.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja elco »

Aika usein 1:1 vapaana pitämisen esittämisestäkin saa pahaa karmaa. Etenkin ulkomaalaiset esimiehet pruukaavat sanomaan, että teen minäkin aika paljon ylitöitä enkä pidä niitä vapaina.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä mä tiedän, että IT-tyypit on aika lampaita pitämään huolta ittestään, mutta että jos ei ylityöt maistu tai korvauksia tipu, voi aina tehdä normaalimittaista päivää. Ymmärrän tommosen herrahissimielessä, mutta en rivijannulta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Konsultilla ei paljoa sananvaltaa ole. Vapaa on hyväksytettävä niin monella taholla, ettei niitä kovin usein kykene pitämään. Jos kitisee niin aika nopeasti pistetään vaihtoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Niin. Kyllä mäkin ymmärrän sen, että olemalla "hankala" ja vaatimalla, että työnantaja noudattaa Suomen lakia, voi tehdä haittaa omalle urakehitykselleen. Mutta se on oma valinta. Jos ei välitä hankalan tyypin maineesta ja mahdollisesta urakehityksen hankaloitumisesta, niin työnantajalla ei ole mitään paukkuja vastustaa työntekijää, joka vaatii työnantajaa noudattamaan lakia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bluntly kirjoitti:^ Yritys pistää ylitöihin henkilön, jolle kelpaa vapaa.
No eikös se ole sitten win-win?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:^ Yritys pistää ylitöihin henkilön, jolle kelpaa vapaa.
No eikös se ole sitten win-win?

Tämä on alan tapa. Ne tekee ylitöitä jotka suostuvat ottamaan tehdystä ylityötunnista tunnin vapaata. Itse vähennän eilen tekemäni ylityötunnin tänään työpäivän pituudesta, enkä kerää minkäänlaista saldopankkia.

Kaiken kaikkiaan kyllä mä kirkkaasti voitolla olen noitten tehtyjen tuntiten kanssa :vihelt:


Jos alat kinuamaan rivimiehenä ylityökorvauksia, voit olla varma että seuraava mahdollinen YT-arpa osuu sinuun.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
Jos alat kinuamaan rivimiehenä ylityökorvauksia, voit olla varma että seuraava mahdollinen YT-arpa osuu sinuun.
masa kirjoitti:^ Mä olen nähnyt IT-urani aikana kymmeniä ja satoja jannuja jotka on painaneet niska limassa talolle duunia ylitöiden kera ja niin ne on samoilla lähtöviivoilla rötvien kanssa kun verokortteja jaetaan yt-neuvotteluiden tuloksena. Mitään ne ei saa siitä että on tehneet duunia perse verillä.

Mut IT-ala onkin nyt mitä on.
:think:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti::think:

Tarinan opetus on se, että tee normaalia työpäivää ja tee duunisi siten että kellään ei ole valittamista.

Tämä siis rivimiehen näkökulmasta. Herrahissiläiset ovat eri lukunsa.

Edit. Ja siis noi ylitöitä paiskineet pölvästit ovat 99%:sesti olleet Nokialaisia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Masa on jäljillä. Oma valinta. Tosin jos kaikki valitsee mukisematta tehdä, niin tietty siinä firma hyötyy ja voi toimia just niinku Manzelin hommissa - otetaan resua pois ja kulut painaa paikot samaan hintaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:Ja siis noi ylitöitä paiskineet pölvästit ovat 99%:sesti olleet Nokialaisia.
Tämä on mielenkiintoista. Sen 11,5 vuoden aikana, jona oli Nokialla, ei kertaakaan vastaan tullut tilannetta jossa ylitöistä EI olisi maksettu, ajassa tai rahassa. Luottamusmiehenä hyväksyin lisäylitöitä, kun se normimaksimi oli tullut täyteen. En tosin hyväksynyt kertaakaan juttelematta työntekijän kanssa. Kaikki, joiden tiedän tehneen ylitöitä, ovat saaneet laillisen korvauksen automaattisesti.

Sekoitetaankohan tässä nyt ylityö ja joustava työaika? Se EI ole ylityötä jos omin päin tekee pitkää päivää. Ylityö vaatii aina sopimuksen, työnantaja ei voi sanoa että "nyt teet ylitöitä ilmaiseksi". Tai voi, mutta se on laitonta ja työntekijä on typerä jos siihen suostuu. En ikinä kuullut että kukaan olisi niin sanonut. Sehän tässä täytyy ottaa huomioon, että en tietenkään tunne kaikkia nokialaisia tai ex-nokialaisia, mutta enpä kuullut vastavaa muiltakaan luottamusmiehiltä.

Summa summarum, oma moka jos tekee omin päin pitkää päivää. Se ei ole ylityötä, se on tyhmyyttä eikä siitä saa korvausta.

Nykyisen firman käytännöt eivät ole ihan selvillä, mutta viime projektissa haettiin hyväksyntää ylitöille ylemmästä portaasta ja se saatiin. Korvausten maksamisesta en tiedä, mutta kai ne johonkin viralliseen systeemiin on kirjattu kun niille oikein on haettu hyväksyntä. Se indikoi sitä että korvaukset on maksettu.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja masa »

annepa kirjoitti:Summa summarum, oma moka jos tekee omin päin pitkää päivää. Se ei ole ylityötä, se on tyhmyyttä eikä siitä saa korvausta.

Tätä minä tuossa nokiajutussa hainkin ja joka on siis eri keskustelua kuin nyt käytävä. Syytä Davea sekoittamisesta.
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Manzel kirjoitti:Juuri kun uskoin päässeeni mahdottomista ylitöistä eroon, yksi neljästä tyypistä vaihdettiin toisiin tehtäviin. Todellisena syynä oli säästö kustannuksista. Samalla tuli ilmoitus, ettei ylitöitä makseta enää prosentteina vaan "joustovapaina". Voisi haistaa jotain koko tirehtöörijoukko. Motivaatio tuskin kajahtaa taivaisiin kenelläkään meistä.
Tuo tieto oli niin uusi tapaus, ettemme juurikaan ehtineet sulatella sitä. Keino jo keksittiin: joustotyötunnit kirjataan normaalisti, mutta lisätään prossalisäykset päivittäin tuntimäärään kenenkään siitä tietämättä (tuota on mahdotonta valvoa).
Joustotöitä ei ehdi pitämään tänä vuonna (eikä ehkä seuraavanakaan), mikä on varma homma, joten työnantaja maksaa ne rahana, kuten on tehnyt tähän asti muiden yksiköiden osalta.

Kikkailu sallittakoon. Korvaus ei muutu rahallisesti ja jos muuttuu, vaihtuu myös firma. Sellaista.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manzel kirjoitti:
Manzel kirjoitti:Samalla tuli ilmoitus, ettei ylitöitä makseta enää prosentteina vaan "joustovapaina".
Keino jo keksittiin: joustotyötunnit kirjataan normaalisti, mutta lisätään prossalisäykset päivittäin tuntimäärään kenenkään siitä tietämättä (tuota on mahdotonta valvoa).
Hyvä että keino löytyi. Ylityöthän voi maksaa myös aikana eli vapaana mutta siihen pitää tosiaan ne prosentit lisätä siihenkin. Ehkäpä työnantaja tarkoittikin tätä..? Ja hei, ei ylitöitä ole PAKKO tehä edelleenkään :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Noppaelain
Elämätön Kitisijä
Viestit: 367
Liittynyt: 20.01.2011 1:33
Paikkakunta: Satunnainen

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

NuoriDaavid kirjoitti:Kait Suomessa toimivan IT-alan yrityksen täytyy kuitenkin noudattaa Suomen lakia? Eli jos lakikirja sanoo, että pyydettäessa on maksettava, niin minkäs yritys sille voi?
Olin tässä haastattelusa IT-alan firmaan. Työhaastattelussa kysytiin, millainen oli tyypillinen työpäivä ex-työpaikassa, hoituivatko hommat normaalityöaikana vai oliko yleensä ylitöitä :)

Yliopistoissa ei makseta ylityöstä. Siitä on ollut puhetta ainakin TEKissä, että on työntekijän kannalta vähintään erikoinen järjestely, ettei työajanseurantajärjestelmä anna kirjata ylitöitä, joten työntekijät joutuvat valehtelemaan täyttäessään tietoja. Kuuntelin tässä juuri myös ex-työkavereiden jutustelua siitä, että useimmat eivät viitsi merkitä sairauspoissaoloja, kun järjestelmä on niin hankala. Voidaan vain ihmetellä tilastoista, kun yliopistolla kukaan ei ole sairaana.
"säteilyä opiskelemaan pakotettu poliisiopistolainen"
Vastaa Viestiin