Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kuivahukkuminen/ sekondäärinen hukkuminen

Onko ilmiö olemassa, vai onko kyseessä joku surkeiden sattumusten sarja? Mammapalstoilla tästä puhutaan tietysti jatkuvana uhkana sen jälkeen, kun ilmiö esiintyi jossain jenkkisarjassa, ja vaaditaan lapsesta keuhkokuvia jokaisen sukelluksenkin jälkeen. Suomenkieliset lähteet ilmiöstä ovat tasoa vauva.fi ja voice.fi, mitään tieteellistä en keksimilläni hakusanoilla löytänyt. Jossain käypähoito-ohjeessa elvytetyn hukkuneen seurantaa suositeltiin infektioriskin vuoksi, mutta siinäkään ei puhuttu enää hukkumisesta. Englanniksi sitten vaikka ja mitä, mutta äkkiseltään nekään eivät näytä luotettavilta.

Tämmöistä tutkin kans, mutta vieläkin jäi vaivaamaan.
http://www.snopes.com/medical/disease/drydrowning.asp

On varmaan totta, että tilastoissa hukkuminen = hukkuminen, jonka vuoksi näitä ei eritellä, mutta onko ilmiö siis olemassa? Perustarina taitaa olla,että vettä hörpännyt, mutta välittömästi pelastettu ja hengittämään lähtenyt lapsi kuolee viikon sisällä vaikka on vaikuttanut ihan terveeltä ja reippaalta, kun keuhkoihin onkin jäänyt vettä, ja ainoa keino selvittää asia olisi röntgen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Pikainen arvioni on, että huuhaata. En lääkärikoulussa ainakaan ole moisesta kuullut. Toki mikä tahansa keuhkoihin kiskottu tavara voi aiheuttaa keuhkokuumeen (aspiraatiopnemonia), mutta ei siihen tietenkään mitenkään äkisti ilman oireita kuolla monta päivää myöhemmin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Kiitos! Näin uumoilinkin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Selailin äsken kännyllä 9Gag:a sen omalla appsilla, kun 9Gag näytti mulle mainoksen, jossa tarjottiin lääkäriduunia jossain persejönsterissä. :o :shock:

Ei helvetti. Miten ne tekee sen?

Ilmeisesti kuukkeli on jotenkin mun hauistani päätellyt mun ammattini? Aika pelottavaa. Vai olisiko mahdollista, että mainos olisi näkynyt kaikille? Tuskin?

Edit: Tarkemmin mietittyäni asia on oikeastaan selvä. Olen käyttänyt Safarissa Googlen hakua, ja kirjautunut Terveysporttiin, joka on lääkäreiden työkalu.

Mutta hämmentävää.

Olen jo aiemmin nähnyt sen, että jos hakee jotain asiaan, niin sen jälkeen kaikilla nettisivuilla mainokset näyttävät usein ko. asiaan liittyviä mainoksia. Mutta tämä oli hieno suoritus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olen joskus yrittänyt googlettaa, mutta kun Kitinäurpot kaiken tietävät.

Jotta mistä voi ostaa kädessä pidettävän akkukäyttöisen kovaäänisen eli vanhan kansan kielellä megafoonin?

Käyttötarkoitus olisi erikoislaatuinen. Vaikka vanhalla äiteelläni on kuulolaitteet, ei hän siltikään kuule kaikkia jupinoitani. Enkä enää jaksa huutaa niin kovaa että tupakoitsijan kurkkuuni ja keuhkoihini sattuu tai aina kävellä puhumaan äitini korvaan. Joten megafoni, jota tällä maalla voisi käyttää sisällä vaikkei tuskin kerrostalossa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ let me google that for you: megafoni
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mua huvittaa ajatus känniurposta karjumassa megafoniin vanhalle äidilleen. Syväjokimeininki senkun syvenee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

So Hard kirjoitti: [/color]6 user_id=1416]
Mua huvittaa ajatus känniurposta karjumassa megafoniin vanhalle äidilleen. Syväjokimeininki senkun syvenee.
Onhan tuo huvittavaa, mutta Poikuus hassuttelee. Imagon pitää säilyä. Hyvä näin.
Taitaa Poikuus silti olla alkoholityyppi oikeasti.

Asiaa tutkiskeli sanan säilyin

E L O A R S K A
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Joo, näkyy megafoneja löytyvän netistä vaikka kuinka, ja osa ei ole hinnan kiroissakaan. Olisin itsekin löytänyt, taisin luulla että on vain rakennusfirmojen erikoistavaraa tms-
So Hard kirjoitti: 26.08.2017 20:19 Mua huvittaa ajatus känniurposta karjumassa megafoniin vanhalle äidilleen. Syväjokimeininki senkun syvenee.
Olisi se vaan avuksi vanhuuden ongelmissa ja omaakin stressiäni vähentämään. Äiti kun ei kuulolaitteillakaan kuule kovin kauas ja joskus aamulla ja illalla napit eivät ole korvissa. Kun haluan tiedottaa äidille makuuhuoneeseen että vaikkapa uutiset tai muu ohjelma alkaa tai vaikka vastata äidilleni keittiöön missä joku ruokatarvike on.... mun pitää tosiaan huutaa niin kovaa että kurkkuuni sattuu ja silloinhan ääni särkyy ja kuulostan vihaiselta. Tai sitten kävellä tunnista tuntiin joka pikkuasian takia ihan viereen puhumaan normaalivolalla. Turhauttavaa vaikka pikkuasioita toki. Megafonilla voisin puhua tavallisesti ja varmasti kuuluisi sinne lähellä oleviin keittiöön ja makkariin. Kaupunkiasunnossa en tosin ilkeäisi.

Juopottelustani että kyllähän siinä menee terveys ja henki. Krapulat alkavat olla niin pahoja että jo oman voinnin takia vähennän juopottelua. Myöskin hankalaa aina puhaltaa alkometriin jos on jonnekin lähtö. Vähäksi aikaa vaihdoin Karhun Jack Danielsiin. Vähemmän nestepitoisena sopii ja jopa piristää. Mutta kun loppuu, seuraava liskojen yö on kerrassaan kammottava kuten viime yö oli.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei ne työmaiden mestarit makaa krapulassa parakissa huutelemassa äänitorveen. Tai kandee tarkistaa jannelta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Megafoni on aika tylsä ratkaisu.

Ennemmin mikrofoni,

Kuva

monikanavainen vahvistin ja niin monta kajaria kuin on huoneita, mukaanlukien vessa ja kellarin piilohuone. Sitten vain joka huoneeseen kajari (monoääni riittää) ja jonkinlaiset kytkennät. Eikun huutelemaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Toi on hyvä: ei tarvitse poistua komentokeskuksesta ollenskaan operatiivisiin tehtäviin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Silloin pitäisi olla potta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 26.08.2017 20:19 Mua huvittaa ajatus känniurposta karjumassa megafoniin vanhalle äidilleen. Syväjokimeininki senkun syvenee.
:lol:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

Itse visioin mielessäni tilanteen, jossa kuuro äiti roudaa telkkaria autoon/autosta, jotta saadaan televisio maalle/kaupunkiin ja ohjeistamispäällikkö ärjyy vieressä megafoniin ohjeistusta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Karhu toisessa kädessä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Suosittele mulle autoa! Nykyinen täyttää 10v., haluaisin päivittää Max. 5v. vanhaan. Nykyinen on Nissan note 1.4 ja on meille ehkä hieman ahdas, mutta muuten ihan fine. Vaatimukset: Pienehkö kulutus, bensakone, korkea takakontti (nykyinen ns. pieni tila-auto ja tosi hyvin tilaa), ja vakionopeudensäädin. Budjetti n. 12000 +se muutaman tonni mitä notesta saa vaihdossa (en ole selvittänyt, mutta varmaan Max 4). Nissan Qashqai ja Ford Ecosport on olleet silmän alla, jälkimmäiseen ei taida ihan budjetti venyä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exsu kirjoitti: 06.09.2017 18:26 Suosittele mulle autoa! Nykyinen täyttää 10v., haluaisin päivittää Max. 5v. vanhaan. Nykyinen on Nissan note 1.4 ja on meille ehkä hieman ahdas, mutta muuten ihan fine. Vaatimukset: Pienehkö kulutus, bensakone, korkea takakontti (nykyinen ns. pieni tila-auto ja tosi hyvin tilaa), ja vakionopeudensäädin. Budjetti n. 12000 +se muutaman tonni mitä notesta saa vaihdossa (en ole selvittänyt, mutta varmaan Max 4). Nissan Qashqai ja Ford Ecosport on olleet silmän alla, jälkimmäiseen ei taida ihan budjetti venyä.
Laitoin hakuhetosi nettiautoon ja lisäsin vielä automaatti-ilmastoinnin, koska se on vaan niin mukava. Mitä on joskus ollut vuokra-autona, niin Ford Focus on tuntunut hintaluokkaansa ihan kelvolliselta autolta ja niitä näyttää osuvan aika paljon määrittelemisiin ehtoihin. Luulisin, että farmari on Notea isompi.

Jos bensiini ei ole ihan ehdoton vaatimus, niin Volvon V50 mallia myytiin 2012 kattavalla business classic varustepaketilla edulliseen hintaan. Niitä saa nyt käytettynä 10 000 eurosta alkaen. Hintaansa nähden poikkeuksellisen hyvin varusteltuja (vakiona mm. Webasto ja nahkapenkit) ja laadukkaita autoja. Vaimo otti silloin aikoinaan tuollaisen leasing -autona itselleen, kun se oli paras mitä firman antamilla reunaehdoilla sai.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Qashqai ja Focus ovat hyviä vaihtoehtoja. Toki jonkun tietyn vuosimallin tyyppiviat kannattaa googlata.
Universaali disclaimer.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Qashqai ja Focus ovat hyviä myös ruostumaan. Noin näppituntumalta muistan nähneeni kekimääräisesti pidettyjä noita malleja aika ruosteisina paikoitellen (alusta, kynnykset Focuksessa), ja kaipaavat sen suhteen normaalia enemmän huolenpitoa. Fordin osat, muutkin kuin huolto-osat, ovat perinteisesti olleet edullisia alkuperäisinäkin.
Volvo V50 on asiallinen laitos kyllä, ajoin sellaisella n 190tkm/6 vuotta.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mites Kia? Niissä on niin pitkät takuut että se lähtisi kuitenkin kiertoon vielä takuu ajan (7v.) sisällä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 07.09.2017 7:59 Mites Kia? Niissä on niin pitkät takuut että se lähtisi kuitenkin kiertoon vielä takuu ajan (7v.) sisällä.
Takuu ei koske kuin tilanteita jossa ostat auton uutena.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo pitää kysellä. Ne halvimmat mahtuis tohon budjettiin.

Miten vaihtoauton arvo määräytyy? Mun on kutakuinkin vastaava kuin tää:
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/356 ... s=2&page=1

Minkä arvoiseksi vaihdokiksi sen uskaltaa laskea?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 07.09.2017 8:06 Joo pitää kysellä. Ne halvimmat mahtuis tohon budjettiin.

Miten vaihtoauton arvo määräytyy? Mun on kutakuinkin vastaava kuin tää:
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/356 ... s=2&page=1

Minkä arvoiseksi vaihdokiksi sen uskaltaa laskea?
Näppituntumalta sanoisin, että käytetyn auton kettu tarjoaa parhaimmillaan n. 2/3 käyvästä myyntihinnasta. Itse myymällä saa yleensä enemmän, mutta siitä on vaivaa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin