Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: Mites sinä itse? Mikset muuttanut vaikka perheinesi (nyt kuollutta) isääsi ja vielä elävää äitiäsi auttamaan? Jaa Pohjanmaalla? No entäs sitten? Kai sielläkin lääkärinduuneja on? Kai edes äitisi vielä vanhetessa otat hänet Espoon kotiisi asumaan? Miksi ei?
Äitini on onneksi vielä hyvässä kunnossa, mutta toki tuo asia on käynyt mielessä. Onneksi paikkakunnalla on paljon sukulaisia ja naapurit ovat tunteneet toisensa vuosikymmenet ja auttavat toisiaan. Äidilläni on myös muutenkin laaja sosiaalinen verkosto.

Mutta jos äiti olisi huonossa kunnossa, sukulaisia ja naapureita ei olisi, olisi tilanne vaikea. Silloin varmasti pitäisi hankkia kotiapua ja jos sen turvin ei pärjäisi, sitten vanhainkoti. Mun muutto ei tulisi kyseeseen. Persejönsteriin en palaa kuin jalat edellä. Luokseni asumaan voisin periaatteessa ottaa, mutta uskoisin, että vaimo ei siitä innostuisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:^ onko pahatkin traumat nuoruudesta, eikös väitetä ettei pohjalaisuus lähde miehestä edes pieksämällä?

Kysymyksen sävystä huolimatta ihan oikea kysymys.
Ei traumoja. Pikkupaikkakunnan ilmapiiri ei vaan kiinnosta tippaakaan. Jos Suomessa olisi pks:a isompi asuinkeskittymä, asuisin siellä.

Jos asuisin muutaman tuhannen hengen kylässä jossain kartanossa ja ajaisin Teslalla ei olisi minkäänlaista anonyymiutta.

Toki tunnen itseni edelleen pohojalaiseksi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 31.12.2015 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Gat kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:^ Joo, tarkemmin ajatellen Gat on kyllä ilman muuta oikeassa siinä, että muuttoilmoituksen teko on inhimillisesti katsoen käytännössä mahdotonta, kuten kaikki muutkin toimenpiteet elämänlaatunsa parantamiseksi.
Pitääkö se aina nakella vielä keksien vittuiluja asian sivusta?
Pahoittelut, nyt iski huono omatunto. On aivan totta, että kun omat vanhempani ovat vielä oikeinkin hyväkuntoisia, en välttämättä osaa edes kuvitella, minkälainen taakka se on jos/kun joutuu alkaa heitä hoivaamaan kuin pikkulapsia. Vähän olen kuitenkin seurannut sivusta tuonkaltaisessa tilanteessa olevia ystäviä ja kollegoita, ja onhan se vanhusten asioiden järjestely aika kuormittavaa puuhaa. Tosin nämä minun tuntemani tapaukset eroavat aika lailla sinun keissistäsi siinä, että heillä on tyypillisesti omia lapsia ja kokopäivätyö, eikä tilillä makaavaa perintöomaisuutta helpottamassa järjestelyjä. Vastavuoroisesti sitten tyypit eivät kärsi depressiosta ja alkoholismista, ja oma perhe puolisoineen antaa toki myös voimia ja tukea.

Ja ymmärrän myös, että tuo saamaton tuskailusi jonkun muuttoilmoituksen tai itse muuton käytännönjärjestelyjen (tai muiden mitättömien ja helposti ratkaistavien ongelmien) kanssa on ensisijaisesti oireilua voimattomuudesta oikeiden ongelmien edessä (sekä tietty seurausta siitä depressiosta ja alkoholismista), mutta sen verran kokoomuslainen minustakin on tullut, että en voi olla kokematta sitä tästä ymmärryksestä huolimatta jotenkin kovin ärsyttävänä. Pahoittelut, tuskin on rakentavaa tämä tällainen kommentointi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Gat kirjoitti:Mutkistaisi liikaa vielä tunnuksetkin niille hankkia ja opettaa, kun simppeli paperilappu käy.
Pankkitunnukset heille. Valtakirjat sulle. Joten vanhempasi eivät käytä niitä tunnareita vaan sinä.
Tämä asiaoiden hoitoa helpottamaan ja ohjeeksi ihan ilman ilkkumista. Oli käytössä omien isoäitieni eläessä ja helpotti paljon heidän lastensa ajankäyttöä kun ei tarvinnut juosta asioimassa niin paljoa. Isoisät kuolivat jo ennen internetsiä, heille ei tuosta olisi ollut apua 60-luvulla..
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

poisto
Viimeksi muokannut Gat, 31.12.2015 13:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mites sinä itse? Mikset muuttanut vaikka perheinesi (nyt kuollutta) isääsi ja vielä elävää äitiäsi auttamaan? Jaa Pohjanmaalla? No entäs sitten? Kai sielläkin lääkärinduuneja on? Kai edes äitisi vielä vanhetessa otat hänet Espoon kotiisi asumaan? Miksi ei?
Äitini on onneksi vielä hyvässä kunnossa, mutta toki tuo asia on käynyt mielessä. Onneksi paikkakunnalla on paljon sukulaisia ja naapurit ovat tunteneet toisensa vuosikymmenet ja auttavat toisiaan. Äidilläni on myös muutenkin laaja sosiaalinen verkosto.
No isänpuoleisella 89-vuotias tätini on myös hyvässä kunnossa, niittää itse pihansakin. Ja hänellä on koko suku apuna. Pojat, tyttäret ja vävyt. Vanhemmillani taas koko suku sitä tätiä lukuunottamatta on jo kuollut, ja nuori polvi kadonnut ulkomaille tai muuten tuntematonta. Minut taas vanhempani istuttivat Varkauteen. Jossa on Suhosia ja Koposia, mutta ei sukua. Ja kun en eukkoa saa, olen ihan yksin kun vielä vanhenen. Orimattilassakin.
James Potkukelkka kirjoitti: Mutta jos äiti olisi huonossa kunnossa, sukulaisia ja naapureita ei olisi, olisi tilanne vaikea. Silloin varmasti pitäisi hankkia kotiapua ja jos sen turvin ei pärjäisi, sitten vanhainkoti. Mun muutto ei tulisi kyseeseen. Persejönsteriin en palaa kuin jalat edellä. Luokseni asumaan voisin periaatteessa ottaa, mutta uskoisin, että vaimo ei siitä innostuisi.
Kunnallinen kotiapu ei nykyään siivoa tai pese pyykkiä. Kaupallinen kauppa voisi toimittaa jopa kaljaa ja tupakkia. Mutta tuskin esim. vanhempieni piristeenä addiktoivaa vanhanajan apteekkipulveria.

Mutta sinä itsekäs pentele!
Vanhempanikin muuttivat työn perässä minne vaan Hikilään, jopa erilleen.
Kun enoni sairastui, oli äidin vaatimuksesta itsestään selvää, että jätetään kaikki ja mennään palvelemaan.
Toki itse olin silloin työttömänä, ja pelko että eno saattaa muuten olla myymättä tilaa tai tehdä perinnöttömäksi. (Ja perintö tavallaan KKOssa mitätöityi, sitä ennen minä OSTIN talon. Kepuhelpotuksin).

Siitä vuodesta tuli kokemusta vanhuksen vaippojen vaihtamisesta, en jaksa enää viisikymppisenä. Vanhempani tuskin pystyvät tekemään minua perinnöttömäksi ellen "loukkaa rikollisella tavalla" eikä heillä paljon mitään perittävää olekaan.
urpiainen kirjoitti: Ja ymmärrän myös, että tuo saamaton tuskailusi jonkun muuttoilmoituksen tai itse muuton käytännönjärjestelyjen (tai muiden mitättömien ja helposti ratkaistavien ongelmien) kanssa on ensisijaisesti oireilua voimattomuudesta oikeiden ongelmien edessä (sekä tietty seurausta siitä depressiosta ja alkoholismista), mutta sen verran kokoomuslainen minustakin on tullut, että en voi olla kokematta sitä tästä ymmärryksestä huolimatta jotenkin kovin ärsyttävänä. Pahoittelut, tuskin on rakentavaa tämä tällainen kommentointi.
Pitääkö toistaa: Muuttoilmoitus on mitätön pikkujuttu. Kun ei ole edes päätetty mitä tehdään ja missä kunnassa. Kunhan kysyin, googletan itse kun se aika tulee jos tulee. Postia toki käännetään, mutta eri asia kuin oikea muutto.
Dynamo kirjoitti: Valtakirjat sulle. Joten vanhempasi eivät käytä niitä tunnareita vaan sinä..
Tietokonetta eivät opi käyttämään. Ja itsekkäästi yritän toistaiseksi vältellä täysvastuuta heistä. Riittää jo tämä arki että maitopurkit ja säilykkeet pitää mun avata ja ojentaa käteen sytkäri ja röökipaketti. Näpytellä kännykän numerot, kun eivät osaa ja näe. Ja kantaa ruokaostokset.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:
Dynamo kirjoitti: Valtakirjat sulle. Joten vanhempasi eivät käytä niitä tunnareita vaan sinä..
Tietokonetta eivät opi käyttämään. Ja itsekkäästi yritän toistaiseksi vältellä täysvastuuta heistä. Riittää jo tämä arki että maitopurkit ja säilykkeet pitää mun avata ja ojentaa käteen sytkäri ja röökipaketti. Näpytellä kännykän numerot, kun eivät osaa ja näe. Ja kantaa ruokaostokset.
Yritä nyt edes vähän. Pankkitunnareilla voit hoitaa useimmat asiat netitse kun vänkäävät apua. Niillä voi vaikka tsekata labratulokset kanta.fi:stä, tehdä sopimuksia, ostoksia jne. Suurempi vaiva siitä sinulle on että joudut raahautumaan fyysisesti paikalle sen sijaan että tilaat tai maksat jotain.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:
Dynamo kirjoitti: Valtakirjat sulle. Joten vanhempasi eivät käytä niitä tunnareita vaan sinä..
Tietokonetta eivät opi käyttämään. Ja itsekkäästi yritän toistaiseksi vältellä täysvastuuta heistä. Riittää jo tämä arki että maitopurkit ja säilykkeet pitää mun avata ja ojentaa käteen sytkäri ja röökipaketti. Näpytellä kännykän numerot, kun eivät osaa ja näe. Ja kantaa ruokaostokset.
Yritä nyt edes vähän. Pankkitunnareilla voit hoitaa useimmat asiat netitse kun vänkäävät apua. Niillä voi vaikka tsekata labratulokset kanta.fi:stä, tehdä sopimuksia, ostoksia jne. Suurempi vaiva siitä sinulle on että joudut raahautumaan fyysisesti paikalle sen sijaan että tilaat tai maksat jotain.
Hyvä idea kiitos. Mutta vain pieni osa tästä on rahan käyttöä. Muu vaatii fyysistä läsnäoloani.
Päiväni aamusta iltaan tunnista tuntiin täyttävät trivialiteetit kuten: "Missä on sytkäri? Missä on tupakat? Missä on kampa? Missä on tekohammaskiinnike? Missä on kaukosäädin? Missä silmälasit? Missä lehti? Missä puhelin? Ojennapa, en jaksa kävellä. Tuo pari laatikkoa ja maitoa. Älä huuda mutta anna mulle pari olutta. Avaa tämä tölkki. Kanna tämä pussi, tuoli tms, en yletä enkä uskalla nousta tuolille, ota lakana yläkaapista. Katkaise tämä pilleri" Ja ne lääkärikäynnit, kaupat ym. Auto.

Eilen äitini kävi peräti yksityisgynekologilla (Minä vein) Toissapäivänä peseytyi. Suihkussa, jonne vein tuolin ettei liukastu ja isäni vakavien vastustelujen jälkeen piteli käsisuihkua. Saunaan kellarikerrokseen jonne ei vie hissiä, eivät tietenkään pääse.

Niin mites pyykinpesu? Samassa kellarikerroksessa on myös talon pesukoneet, jonne eivät myöskään pääse tai uskalla tai voi mitään kantaa niitä portaita. Mun pitää kantaa pyykki, siis olla täällä. Hieman vituttaa, kun viimeinenkin suihkualtaassa pidettävä ja siirettävä pulsaattotorikoneemme hajosi. Eikä ole löydetty sellaista vanhan kansan laitetta johon vesi lasketaan kraanasta edes divareista tai romu-ukoilta.

Viime vuoden joulun (siis 2014) alla sain idean, että ostetaan sellainen kapea moderni rumpukone, joka sopii sinne vessakylppäriin. Niin tehtiin. Kotiinkuljetus. Mutta sitten piti kääntyä taloyhtiön puoleen, että sen saisi kiinni veden sisäänottoon. Tuli sellainen univormupukuinen vartijakoulun reputtanut pikkuhitleri. Joka selittämään virallisesti, että ei voi antaa lupaa. Koska pistorasiaan on liian lyhyt matka vaikka olisi ulkokaapelia. Minä näytin keittiön astianpesukoneen ja miten viemäriin on toinenkin putki valmiina. No keittiöön ei kuulemma saa pyykinpesukonetta asentaa, koska siellä ei ole lattiakaivoa.

Asia oli siis jo menetetty. Joten komensin natsin ulos ja annoin hartioista vauhtia. Ei seuraamuksia.

Tilasin sitten yksityisputkimiehen. Tuo selitti, että kyllä koneen saa vesijohtoon. Mutta pitää lain mukaan kysyä lupa taloyhtiöltä. Jossa kaverinsa on töissä. Eipä sen jälkeen kuulunut ukosta mitään, eikä vastannut puhelimeen kun perään soittelin.

Enimmäkseen on oltu Orimattilassa jossa pesukone. Mutta kyllä mietin, josko saisin Varkaudessa sen tänne ostetun pesukoneen putkiteipillä vessan kierteettömään ei itse suihkuun vaan tarpeettomaan suihkun kraanaan kiinni. Eikä kerrota kenellekään. Jos vanhempani kärähtävät, voivat esittää höppänää jota ovat. Ja minua ei voi häätää, koska en täällä asukaan.

Jos minä en kanna pyykkiä alas talon pesutupaan, niin äitini saa vain pikkareitaan pestyä hanan alla käsin.

Tämä vain siis esimerkkinä, ettei nämä henkimaailman pankkitunnuksilla ratkea, fyysistä läsnäoloa tarvitaan Niin ja kodinhoito nykyään ei siivoa, vie roskia tai pese pyykkiä. Kyselty on.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Voisiko lääkäri todeta fyysisen toimintakyvyn alentuneen? Koskapa:
Sosiaalipalveluna tuotettu kotisiivous on mahdollista silloin, kun henkilön fyysisen toimintakyky on pysyvästi tai tilapäisesti alentunut siinä määrin, että hän tarvitsee apua kotisiivouksen suorittamiseen. Tarve voi olla lyhytaikainen, kuten esimerkiksi sairaudesta tai leikkauksesta toipuminen tai pysyvä ratkaisu esimerkiksi iän tuoman toimintakyvyn heikkenemisen seurauksena.

Yksityinen siivouspalvelu kyllä hoitaa siisteyden, jos ei lääkärin kautta saa apua. Maksaa jotain, mutta ei muistaakseni maltaita. Vanhempani käyttivät kun äitini oli pari kuukautta vuodepotilas. Isäni kyllä pystyy jokseenkin imuroimaan, mutta lähes sokeana ei sitäkään oikein klaaraa, saati pölyjen/tasopintojen pyyhintää tavaroiden ilmeisen putoamisvaaran takia.

Työn osuudesta saat verovähennysoikeuden (siis vanhempasi saavat) varmaan vielä vuonna 2016.

Tässä yhteystiedot Varkauteen. Suunnittelukäynti lie ilmainen.
http://www.pirkonpuhdistus.fi/
http://siivouspalvelusitruuna.fi/
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ turhaan vaivaannut. Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu (menee housuun siis), mutta rahalla ei voi ostaa mitään elämänlaatua parantavaa: siivousta, ruokapalvelua, taksia, thaikkuvaimoa, asuntoa yhdessä tasossa, pesukonetta, jne.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onneksi rahalla saa ilotulitteita joita ei raatsi ampua.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Hääpari toivoo lahjaksi riihikuivaa. Paljonko sitä olis syytä antaa/nenä? Kyseessä on joitain kertoja vuodessa tavattava kaveri.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vähän noloa kerjätä rahaa, mutta jos kerran kerjäävät, niin antaisin satkun. Siis yhteensä. Eli 50/nenä, olettaen, että eivät ole muslimeja tai mormoneja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Suvinen
Kitinäaddikti
Viestit: 76
Liittynyt: 16.08.2005 11:42
Paikkakunta: Keski-maa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Suvinen »

^^Vähän ehkä suhteessa myös lahjan antajan tuloihin, eli en odottaisi kovinkaan mittavaa rahalahjaa yksinhuoltajaäidiltä mutta hyvätuloinen pikkujohtaja voisi lahjoittaa mukavamman summan. Itse annoin sinkkuna lapsuudenkaverin häälahjarahastoon viisikymppiä, enempään ei juuri olisi ollut varaa ja tuokin tuntui silloin isolta rahalta.
Apua apua!
Apua elämä lähestyy
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vesper »

No paljon mun pitää antaa?!

Eivät siis toivo mitään, mutta jos joku jotain haluaa antaa niin sitten rahaa talotahastoon.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Mä annoin viime kesällä (työttömänä) muutaman kerran vuodessa tapaamalleni pariskunnalle 80 eur. Jos olisi ollut töitä, niin 100 eur olisin laittanut.
Parin hyvää palkaa saavan kaverini mielestä maksoin liikaa, parin muun mielestä sopivasti.
Ajattelin asian niin. että mitä pariskunnalle maksaa ruoka/juoma/laulu minkä vierailleen tarjoavat ja sitten laitan vähän lisää.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Dynamo kirjoitti:^
Voisiko lääkäri todeta fyysisen toimintakyvyn alentuneen? Koskapa:
Sosiaalipalveluna tuotettu kotisiivous on mahdollista silloin, kun henkilön fyysisen toimintakyky on pysyvästi tai tilapäisesti alentunut siinä määrin, että hän tarvitsee apua kotisiivouksen suorittamiseen. Tarve voi olla lyhytaikainen, kuten esimerkiksi sairaudesta tai leikkauksesta toipuminen tai pysyvä ratkaisu esimerkiksi iän tuoman toimintakyvyn heikkenemisen seurauksena.

Yksityinen siivouspalvelu kyllä hoitaa siisteyden, jos ei lääkärin kautta saa apua. Maksaa jotain, mutta ei muistaakseni maltaita. Vanhempani käyttivät kun äitini oli pari kuukautta vuodepotilas. Isäni kyllä pystyy jokseenkin imuroimaan, mutta lähes sokeana ei sitäkään oikein klaaraa, saati pölyjen/tasopintojen pyyhintää tavaroiden ilmeisen putoamisvaaran takia.

Työn osuudesta saat verovähennysoikeuden (siis vanhempasi saavat) varmaan vielä vuonna 2016.

Tässä yhteystiedot Varkauteen. Suunnittelukäynti lie ilmainen.
http://www.pirkonpuhdistus.fi/
http://siivouspalvelusitruuna.fi/
Kiitos Dynamo. Sinulla vaikuttaa olevan kokemusta geriatrisista ongelmista suvussasi.
Kun enoni vastaanotti kunnallista kotihoitoa Orimattilassa, se oli sitä että yksi akka toi pikaisesti valmisannoksia ruokaa ja sairaanhoitaja muutaman päivän välein uudet lääkkeet. Se pulju ei siivonnut, pessyt pyykkiä tai tiskannut. Roskat tosin kantoivat... varastoon aittaan. Kaukosäädintäkään eivät osanneet opettaa, kun enolle piti digiteeveen kanavaa kääntää muiden. Nykyään olen lähteestä jota en tietenkään nyt muista, lukenut että julkinen kotihoito ei enää siivoa ym.

Meidän kun piti olla Orimattilasta yksi kuukausi poissa juurikin vanhempieni lääkärinapuun liittyen, siis Varkaudessa.... niin kotihoito lopulta kieltäytyi ottamasta vastuuta enostani eikä enää tullut.... joten me tulimme takaisin. Mutta enoni ei sittenkään päässyt vanhainkotiin eikä ehtinyt edes sairaalan vanhusosastolle.

Elikkä aika vaikeaa olisi saada kaikki vanhuspalvelut samalta luukulta. Hajanaista pikkuasiaa kun riittää heilläkin yli ihan perusruuan ja reseptilääkkeiden. Se enovainaani oli jo riittävän kuormittava. Toivoisin enemmän omavastuuta vanhemmiltani. Edes purkkien aukaisemisen ja nurkan takana lähikaupassa käynnit. Joihin piru vie vielä pystyvät. Isänikin luultavasti vielä voisi ajaa autoa valoisan aikaan tutuilla reiteillä. Tai no, kahdessa vuodessa on tullut melkoinen romahdus. Kävelykyky, tasapaino, masennus.

Ei niitä oikein voi yksin jättää. Jo kaljan säännöstely isälleni vaatii fyysistä presenssiä. Ja vaippojen osto apteekista ym ym.

Linkittämääsi Varkauden Sitruuna-siivousfirmaa olemme kerran käyttäneet. Ikkunoiden pesu ja keittiön seinien ja kaappien puhdistus. Oli niillä kahteen akkaan jonkinlainen tuntipalkka. Ei ihan viikoittain viitsisi niin.

Mihin kaupalliseen siivouspalveluun liittyen anekdootti. Minä ajattelin että parempi, jos silloin kotona ovat vain vanhukset eikä laistani "tervettä" keski-ikäistä miestä. Että jos niin motivoituisivat tai heltyisivät tekemään enemmän. Menin siis ulos, kävin Siwassa ja vetäydyin isäni auton takapenkille Karhuttelemaan ja lukemaan iltapäivälehdet. Korostetusti takapenkille, etten vaikuttaisi rattijuopolta. No siivous kesti yli kolme tuntia. Naapuritalossa pyöri jotain vartiointiliikkeen leikkipoliiseja. Jotka luonnollisesti kiinnittivät huomiota saastaiseen jätkään joka niin pitkään tärpätöi ties kenen autossa. Toinen stewardi otti minusta valokuvan ja toinen kävi kirjoittamassa rekisterinumeron muistiin. Eivät sentään puhutelleet sitä heille opetettavaa: "Onko kaikki hyvin?" Olisin vastannut että ei ole hyvin ja luetellut omat ongelmat ja vakavan maailmantilanteen ja kolmannen maailmansodan uhat. Joten ei ole hyvin mutta nämä tuskin teidän alaan kuuluu. Niin se on, minä en vain pysty elämään niin etten poikkea normeista ja herätä huomiota :D

Sitten Sivustahuutaja ja So Hard vetäkööt alahuulen päänsä yli ja nielaiskoon.
Minulla on jo Cityn ajalta teihin jotain polittiis-eläimellisiä antipatioita. Olen oppinut sietämään, mutta vieläkään en tykkää asenteistanne (muussa asiassa kuin mamutilanteessa siis). Lisäksi So Hard taitaa olla juonut jo kerran minulle ostamansa viskipullon.

Tajutkaa jo, ettei minulla ole säännöllisiä tuloja. Yrittäjä, jolla ei ole varaa tehdä töitä eikä varmaan pääsisi muillekaan töihin. Niinkin voi käydä. Viime verovuonna oli huono vuosi, en mielestäni ansainnut juuri mitään, mutta silti verottaja muisti kahdeksan tonnin mätkyillä.

Ei minulla sen enempää kuin teillä varmaan kellään olisi varaa maksaa KAHDEN muun aikuisen ihmisen (kuten vanhempani) asumista, muuta elämistä ja yksityistä lääkärinhoitoa.
Viimeksi muokannut Gat, 04.01.2016 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös sinulla pitänyt olla fyrkkaa? Mihin olet ne jemmannut, jos niistä ei heru mitään tuloja?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Eikös sinulla pitänyt olla fyrkkaa? Mihin olet ne jemmannut, jos niistä ei heru mitään tuloja?
Minulla ei ole SÄÄNNÖLLISIÄ tuloja, sinä lukutaidoton. Siis ei palkkatuloja. Joten en tosin maksa palkkatuloverojakaan, hehhehe. Verottaja joutuu sitten karkeilla arvioilla ryöstämään rahaani mamuille ja juopoille! Kohta ymmärrän Elcoa verotusasioissa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ pääomatulothan ovat säännöllisiä siinä missä palkkatulotkin? Jos heiluntaa on liikaa, niin ehkä kannattaa hajauttaa enemmän.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Ja kun faijasi luovuttaa ajokorttinsa pois, ei nyt kuitenkaan aja, niin vanhempasi varmaan saa kävelemään kykenemättöminä muutamia taksikyytejä kuukaudessa yhteiskunnan piikkiin (olikohan tossa omavastuu.. mutta hyötyä siitä varmaan on - kysele lääkäriltä Kelataksista). Ja samalla vaippojen kotiinkuljetuksesta yhteiskunnan+postin toimesta, kun ei niitä laatikoita pysty vanhempasi kuitenkaan kantamaan saati taksiin saamaan.

Eikös imuroinnista ja luuttuamisesta kerta viikkoon olisi jo suuri apu? Ja ikkunoiden pesusta kerran tai pari vuoteen. Perussiivous viikottain ei viene juuri tuntia pidempää yhdeltä (riippuu tosin kuinka suuri kartano paroonilla on!), suursiivous on sitten erikseen ikkunanpesuineen. Silloin kustannukset ovat kurissa. Saavathan vanhempasi kuitenkin eläkettä, käyttäkää sitä siivoukseen niin säästyt perintöveroilta siltä osin.

Ala omaishoitajaksi. Saat kuitenkin nelinumeroisen määrän rahaa vuodessa ns käteen. DO IT ! Ja omaishoitajilla taitaa olla oikeus lomaan, kunta hommaa tuuraajan jos et sellaista pysty osoittamaan.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:Ei minulla sen enempää kuin teillä varmaan kellään olisi varaa maksaa KAHDEN muun aikuisen ihmisen (kuten vanhempani) asumista, muuta elämistä ja yksityistä lääkärinhoitoa.
Miksi pitäisi? Asuminen ja muu eläminen on heidän tai yhteiskunnan vastuulla ja lääkäripalvelut saa kyllä julkiseltakin. Eri asia sitten, että rutinan määrästä päätellen elämänlaatuasi nostaisi jos hoitaisit palveluita ostona. Sulla menee varmaan päivässä karhuun se millä ostaisi siivouksen kerran viikkoon.
Universaali disclaimer.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Olisin menossa pikku-ukon kanssa kuuntelemaan ja kattelemaan oikein kunnon rytkettä. Ite en ole koskaan käyttänyt mitään kuulosuojaimia (ja sen kyllä huomaa!), mutta pikku-ukolle laitan jotain. Mutta mitä? Meneekö ihan tavallisilla eareilla? Kuuleeko niiken alta musan? Vai onko jotain tarkoitukseen suunniteltuja? Apteekissa varmaan osaavat neuvoa?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Diddley Bow kirjoitti:Olisin menossa pikku-ukon kanssa kuuntelemaan ja kattelemaan oikein kunnon rytkettä. Ite en ole koskaan käyttänyt mitään kuulosuojaimia (ja sen kyllä huomaa!), mutta pikku-ukolle laitan jotain. Mutta mitä? Meneekö ihan tavallisilla eareilla? Kuuleeko niiken alta musan? Vai onko jotain tarkoitukseen suunniteltuja? Apteekissa varmaan osaavat neuvoa?
Lainaa metsästävältä tai muuten ammuskelevalta kaverilta kuulevat suojaimet. Elektroniikka päästää äänen läpi mutta pitää volan sopivana. Kyllä earit toimii ainakn aikuiselle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Gat »

Netin pornografisessa nuoria naisia kuvaavassa filmimateriaalissa esiintyy joskus otsikossa ilmaisu "Emo girl".
Ei tietenkään tarkoita suomalaisittain emoa, vaan lyhennys jostain, mistä?
Ovatko he jotain punkkareita, gootteja vai muuten vaan hipahtavia vaihtoehtotyttöjä?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin