Kysy ammatista

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^ ^Tuon ostaan varauksin. Rahvaanomainen julkisuus voi olla imagolle haitaksi.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

exPertti kirjoitti:Hmm, mistähän tämä naislääkärini sitten haaveilee?
Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!
Paras päivä ikinä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Riemumieli kirjoitti:Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!
Strap on, strap off, strap on... Moderni versio Karate Kidistä.

Joo, oon kännissä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vesper kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!
Joo, oon kännissä.
Sykemittari kuitenkin toimii?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Lolita »

:off:

EW:
Jos mut joskus kutsutaan linnanjuhliin (Linnan juhliin?), niin voinko tilata pukuni sulta? Tavis-nobodynä mun on erotuttava julkkisten joukosta ja lisäksi se olisi sitä medianäkyvyyttä sun vaatteille.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Riemumieli kirjoitti:Sykemittari kuitenkin toimii?
En tiedä kun se on edelleen huollossa. Polar kyllä toimi eilisellä hiihtolenkillä.

Enkä mä oikeesti ole kännissä, mähän olen töissä. Ja tunnusta pois, nauratti!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vesper kirjoitti:Enkä mä oikeesti ole kännissä, mähän olen töissä. Ja tunnusta pois, nauratti!
Juristina en voi tietenkään tunnustaa mitään koskaan.
Paras päivä ikinä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Lolita kirjoitti:Jos mut joskus kutsutaan linnanjuhliin (Linnan juhliin?), niin voinko tilata pukuni sulta? Tavis-nobodynä mun on erotuttava julkkisten joukosta ja lisäksi se olisi sitä medianäkyvyyttä sun vaatteille.
Iik! Siis se tarkoittamani medianäkyvyys, johon suostun lähes poikkeuksetta, on kysymyksessä kun:

- vaate on huomiotaherättävässä roolissa, esim. vakavastiotettavan lehden laadukkaassa muotikuvassa tai tv-ohjelmassa juontajan päällä, ja
- tekijän nimi mainitaan (lehtien osalta kuvatekstissä, tv-ohjelmissa joko ruudussa ohjelman aikana tai lopputeksteissä).

Ja nämä vaatteet ovat siis poikkeuksetta valmiita mallikappaleita, joita toimittajat/stylistit lainaavat kuvauksiin. En siis tokikaan tee varta vasten vaatteita lehteen/televisioon vain saadakseni näkyvyyttä. Silloin olisin vararikossa alta aikayksikön.

Linnanjuhlakyselyjä tuli viimeksikin, mutta tyssäsivät hinnoitteluuni! ;) (Ei se kuitenkaan mitään riistokapitalismia edusta, vaan ihan kohtuullista tuntipalkkaa pyydän töistäni - hinnoista tulee siksi korkeita, että teen aika monimutkaisia ja paljon työtunteja vieviä vaatteita ja käytän laadukkaita -> kalliita materiaaleja. Joillekin tämä sopii, monille ei.)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä lupaan maksaa kaiken pyytämäsi jos kutsu linnaan tulee (ei sinne sokerileipurin).
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vesper kirjoitti:Mä lupaan maksaa kaiken pyytämäsi jos kutsu linnaan tulee (ei sinne sokerileipurin).
:h: En olekaan vielä kertaakaan päässyt käsittelemään.. siis tuota - muotoilemaan - kuorikerrosta noin ulottuvaiselle etuvarustukselle (pahoittelut jo etukäteen tästä esineellistävästä arviosta!). Teknisesti projekti olisi siis epäilemättä varsin kiinnostava. :D
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

EveryWoman kirjoitti:Teknisesti projekti olisi siis epäilemättä varsin kiinnostava. :D
Olisi myös mahtavaa edes joskus saada istuva kolttu, jonka ei pelkää putoavan/repeävän illan aikana.

Tai no, löytyyhän noita ns. mummomallistosta, mutta en mitenkään ihan vielä haluaisi siirtyä sille osastolle...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:Olisi myös mahtavaa edes joskus saada istuva kolttu
Sama ongelma. Pakko tehä ite kun on ala-ja yläosa eri paria. Ei puhettakaan että ostaa vois jakkupukua (paitsi tietysti jos voi ostaa erikokoset ylä- ja alaosat) tai istuvaa mekkosta. Pah.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^^Mulla ei juuri nyt ole aikaa tehdä oikein mitään vaatteiden valmistusta vaativia hommia (kuvituksia ja semmoista aina välillä ehtii), mutta ei sitä suunnittelijaa siinä välissä aina tarvitakaan. Suosittelen lämpimästi esim. tätä ompelijatarta, joka nettisivujensa lievästä epämääräisyydestä huolimatta kyllä osaa tehdä kaavat ja toteuttaa käyttövaatteita asiakkaan toiveiden mukaan. Työn jälki on erinomaista ja hinnat erittäin kohtuullisia.

Ohjenuoraksi sanoisin, että jos osaat kuvitella vaatteen jonka haluaisit, hän osaa sen toteuttaa (tarjolla olevan materiaalivalikoiman rajoissa). Jos taas haluat jotain, mitä et osaa itse kuvitella, tarvitset suunnittelijan. Useimmissa tapauksissa siis hyvä ompelija riittää (ellei osaa ja/tai halua tehdä itse).
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Dave/ (keitäs muita lekureita täällä onkaan?): kun defibrillaattoria käytettäessä lasketaan ääneen sen taukovaiheen aikana, niin tehdäänkö se Suomessakin englannin kielellä?
Mulli75

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Onslow kirjoitti:Onko paikalla hammaslääkäreitä?

Kysymys: Mikä ajaa lukemaan yliopistoon moneksi vuodeksi, että pääseee tonkimaan ihmisten mätiä hampaita?

Ymmärrän kyllä että lääketiede kiinnostaa ja että jotkut tonkii eturauhasia, mutta silti. Miksi helvetissä just hammaslääkäriksi? Sehän on kuin etujarruihin keskittynyt autonkorjaaja hyvällä liksalla. Mikä siinä motivoi. Rahako? En usko.
Hammasteknikko kuuluu samaan sarjaan mutta valmistuu AMK:sta.
Ennen vanhaan hammasteknikot oli hammaslääkäreiden tossun alla, ei enää.

Hammasteknikko saa töitä mistä vaan ja voi perustaa oman vastaanoton minne vaan. Työt ei lopu muuta kuin sillä että tekee huonoja proteeseja joista saa huonon maineen.

Kaveri valmistui hammasteknikoksi ja tarkkuutta vaativaa työtä riiittää hyvässä työyhteisössä. Sanoi että motivaationa on kun näkee oman työn onnistuneen myös asiakkaan mielestä.
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:Dave/ (keitäs muita lekureita täällä onkaan?): kun defibrillaattoria käytettäessä lasketaan ääneen sen taukovaiheen aikana, niin tehdäänkö se Suomessakin englannin kielellä?
En ole noita sairaalasarjoja Housea lukuunottamatta katsonut, mitä laskemista tarkoitat?

Ei käytännössä suomessa lasketa defibrillaattoria käytettäessä mitään ääneen, kun ei siinä ole oikein mitään syytä laskea. Silloin isketään kun on sen aika. Latautuminen kestää muutaman sekunnin.

Isketään 200J, sitten tarv. toiset 200J ja jos se ei auta, niin lopuksi kaikki mitä lähtee eli yleensä 360 Jouluea. Näin silloin kun itse olin sairaalassa, en tiedä onko muuttunut, tuskin.

Jos nuo eivät auta, niin jatketaan elvytystä ja yritetään hetken päästä uudelleen tai todetaan ihminen kuolleeksi.

edit: piti oikein tarkistaa nuo tuoreet ohjeet. Ei niissäkän mitään lasketa, isketään vain;

Defibrilloi välittömästi, jos potilaalla on defibrilloitava rytmi (VF/VT).
Jatka defibrillaatiota tarvittaessa jopa 4 kertaa ennen muita toimenpiteitä (360 J + 360 J + 360 J + 360 J tai bifaasisella laitteella 150 J–200 J × 4).
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:En ole noita sairaalasarjoja Housea lukuunottamatta katsonut, mitä laskemista tarkoitat?
No nyt kun aloin miettiä, niin en oikein tiedä itsekään. Jostain syystä minulle oli syntynyt sellainen käsitys, että latautumisen aikana lasketaan ääneen esim. viidestä yhteen.

Istuin eilen pari tuntia päivystysjonossa aivan toimenpidehuoneen ulkopuolella, ja sieltä kuului kaikkea jännää! Muuten puhuivat suomeksi, mutta tuollainen laskenta suoritettiin jossain vaiheessa kovaan ääneen englanniksi.
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ei siinä latautumisen aikana ole tosiaan järkeä laskea, koska se kestää sen ajan mitä kestää.

Sen sijaan muun elvytyksen aikana voidaan laskea ääneen.

Eli 5 painallusta ja sitten keuhkoihin puhalletaan ilmaa maskilla tai intubaatioputken kautta.

Eli silloin voidaan laskea 101-102-103-104-105 (5 painallusta) ja sitten ilmaa. Ei sanota 1-2-3-4-5 kun yo. tavalla tulee parempi rytmi.

Itse en ole koskaan englanniksi laskenut.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei siinä latautumisen aikana ole tosiaan järkeä laskea, koska se kestää sen ajan mitä kestää.

Sen sijaan muun elvytyksen aikana voidaan laskea ääneen.
Okei, muistelin siis väärin (en välttämättä sairaalasarjojen vuoksi, en ole kova katsomaan tv:tä). Mutta elvytys ja muut lääkeitsarin estämistoimet siellä varmaan olivat meneillään. Potilaan nimi oli Tuire. Jotenkin tuli elävästi mieleen se itsemurhablogi, jonka joku taannoin linkitti tänne (en muista enää blogin nimeä tai linkittäjää). Se blogisti tosin ei palannut enää juttuaan jatkamaan. Harmi - olisi ollut mielenkiintoista lukea miten ajatukset muuttuvat epäonnistuneen yrityksen jälkeen.

Jatkokysymys: miltä lääkäristä mahtaa tuntua hänen elvyttäessään itsemurhakandidaattia?
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti: Jatkokysymys: miltä lääkäristä mahtaa tuntua hänen elvyttäessään itsemurhakandidaattia?
Itsemurhakandidaattia en ole koskaan kirjaimellisesti elvyttänyt, letkuttanut (eli mahahuuhtelu)+lääkehiililet+mahd. vastalääkettä (bentsoihin ja opiaatteihin on olemassa) olen antanut kymmeniä kertoja.

Ei tunnu oikeastaan miltään. Tekee vain temput niinkuin on tarkoitus.

Keskustelu on eri asia.

Välittömästä veljeni itsemurhan jälkeen keskustellessani yrittäneiden kanssa sitten, kun olivat keskustelukunnossa, tuntui itsestä ahdistavalta, johtuen omasta historiasta. Tämä edellyttäen, että olivat suunnilleen oikean ikäisiä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei tunnu oikeastaan miltään. Tekee vain temput niinkuin on tarkoitus.
Eli tehdessä ei ajatella teon merkitystä (mm. että toimii vastoin potilaan tahtoa), vaan ainoastaan työn toiminnallista, suorittavaa tasoa?
Keskustelu on eri asia.
Kuuluuko tapahtuneesta keskustelu potilaan kanssa lääkärin tehtäviin, ja onko sitä varten olemassa jotain ohjeistuksia?
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei tunnu oikeastaan miltään. Tekee vain temput niinkuin on tarkoitus.
Eli tehdessä ei ajatella teon merkitystä (mm. että toimii vastoin potilaan tahtoa), vaan ainoastaan työn toiminnallista, suorittavaa tasoa?
Keskustelu on eri asia.
Kuuluuko tapahtuneesta keskustelu potilaan kanssa lääkärin tehtäviin, ja onko sitä varten olemassa jotain ohjeistuksia?
Kun hoidetaan intoksikaatioita, ei siinä kysellä potilaan tahtoa. Potilas ei ole sillä hetkellä oikeustoimikelpoinen.

Itsemurhaa yrittäneille järjestetään kaikille tapaaminen psykiatrin kanssa, ainakin niissä paikoissa joissa olen ollut töissä.

En ole psykiatri, mutta kyllä sitä somaattisenakin lääkärinä tuli juteltua normaalijärkeä käyttäen. Ei ollut meille mitään ohjeita tuosta muuta kuin että psyk. kons järjestetään automaattisesti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Kun hoidetaan intoksikaatioita, ei siinä kysellä potilaan tahtoa.
Ymmärrän, mutta halusinkin tietää mitä lääkäri mahtaa omassa mielessään miettiä, tai miltä se mahtaa tuntua.

Itse työtäni tehdessäni en osaa miettiä vain "laitanpa tässä langan neulansilmään", vaan mietin työn kokonaisuutta ja sen merkityksiä. Muuten en varmaan viitsisi työtä tehdäkään. Arvelen, että pyrkisin toimimaan samoin lääkärinäkin, mutta se voisi johtaa ristiriitaisiin tuntemuksiin itsemurhatapausten hoidossa. Samoin kuin vanhuuteen kuolemassa olevan henkilön elvytyksessä.

Eivätkö lääkärit siis yleensä mieti tämmöisiä?
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kun hoidetaan intoksikaatioita, ei siinä kysellä potilaan tahtoa.
Ymmärrän, mutta halusinkin tietää mitä lääkäri mahtaa omassa mielessään miettiä, tai miltä se mahtaa tuntua.

Itse työtäni tehdessäni en osaa miettiä vain "laitanpa tässä langan neulansilmään", vaan mietin työn kokonaisuutta ja sen merkityksiä. Muuten en varmaan viitsisi työtä tehdäkään. Arvelen, että pyrkisin toimimaan samoin lääkärinäkin, mutta se voisi johtaa ristiriitaisiin tuntemuksiin itsemurhatapausten hoidossa. Samoin kuin vanhuuteen kuolemassa olevan henkilön elvytyksessä.

Eivätkö lääkärit siis yleensä mieti tämmöisiä?
Yleensä tilanne on se, että kun olet päivystyksessä, niin mietit lähinnä koska pääset nukkumaan. Niin ainakin mulla.

Potilaita tulee liukuhihnalta. Olet kuin sodassa etulinjassa, jossa vihollinen puskee päälle. Siinä vaan ammutaan ja yritetään pysyä hengissä.

Sama päivystyksessä, potilaita tulee koko ajan lisää, edellisistä pitää päästä jollakin tavalla eroon. Ei siinä mitään syvällisiä mietitä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei siinä mitään syvällisiä mietitä.
Entäs jälkikäteen, kun on päässyt kotiin ja rentoutunut?
Vastaa Viestiin