Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Näin jälkikäteen täytyy kyllä ihmetellä sitä, että siviilikoneet säännönmukaisesti lensivät sotatantereen yli. Ei kenellekään lentoyhtiöiden päässä tullut mieleen, että tämä saattaa ehkä olla vaarallista?
Eihän näillä tyypeillä ollut mitään ilmatorjuntaa ennen kuin Venäjä sen toi. Sitä ennen Ukrainan ilmavoimat runttasi heitä miten halusivat.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Näin jälkikäteen täytyy kyllä ihmetellä sitä, että siviilikoneet säännönmukaisesti lensivät sotatantereen yli. Ei kenellekään lentoyhtiöiden päässä tullut mieleen, että tämä saattaa ehkä olla vaarallista?
Eihän näillä tyypeillä ollut mitään ilmatorjuntaa ennen kuin Venäjä sen toi. Sitä ennen Ukrainan ilmavoimat runttasi heitä miten halusivat.
Niinhän se olikin joo.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Persujen Pohjois-Pohjanmaan piirin pj. kirjoittaa, ilmiesesti jonkinlaisen hetkellisen selväjärkisyyden puuskassa, osin ihan asiaa: http://jari-pekkateurajrvi.puheenvuoro. ... malaisissa. Minäkin ajattelen, että persujen suuri virhe on ollut antaa näiden rasistien ja muiden breivikististen kahden rintaman fantasioijien kaapata maahanmuutokritiikki itselleen. Tämä saattaa paitsi johtaa puolueen jakautumiseen, myös järkevien persuäänten (sellaisiakin saattaa olla) marginalisoitumiseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen artikkeli Elon Muskista. Lopussa kääntyy liikaa fanituksen puolelle, mutta ensimmäiset 3/4 hyvää tekstiä

https://www.bloomberg.com/features/2016 ... r-business
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:Persujen Pohjois-Pohjanmaan piirin pj. kirjoittaa, ilmiesesti jonkinlaisen hetkellisen selväjärkisyyden puuskassa, osin ihan asiaa: http://jari-pekkateurajrvi.puheenvuoro. ... malaisissa. Minäkin ajattelen, että persujen suuri virhe on ollut antaa näiden rasistien ja muiden breivikististen kahden rintaman fantasioijien kaapata maahanmuutokritiikki itselleen. Tämä saattaa paitsi johtaa puolueen jakautumiseen, myös järkevien persuäänten (sellaisiakin saattaa olla) marginalisoitumiseen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101 ... 0_uu.shtml
Jaha. Tässä olikin kyse siitä, että kaveri, joka on aiemmin kirjoittanut ihan puhtaan hommaurpohenkisiä töräyksiä, halusi putsata pöytää tehdäkseen mahdolliseksi loikan kepuhin. Kai se laskee, että persujen kannatus kyntää niin syvällä, että erityisesti tuolla alueella kepulaisuus antaa paremmat etenemiskanavat, ja tekee siksi ainakin näennäistä pesäeroa entisiin kavereihinsa pestäkseen itsensä salonkikelposeksi (vai onko se kepun tapauksessa "tupakelpoiseksi" tai jotain vastaavaa).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Huh-huh, mitä kapitalistista hapatusta äärioikeistolaiselta Liberalta. Tämä kannattaa vasemmiston heti teilata. Liberasta ei tule mitään hyvää.

Perhevapaajärjestelmä on uskomattoman avokätinen rikkaille, ajatushautomo Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen sanoo
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101 ... 8_uu.shtml
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja par-sky »

sivustahuutaja kirjoitti:Huh-huh, mitä kapitalistista hapatusta äärioikeistolaiselta Liberalta. Tämä kannattaa vasemmiston heti teilata. Liberasta ei tule mitään hyvää.

Perhevapaajärjestelmä on uskomattoman avokätinen rikkaille, ajatushautomo Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen sanoo
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101 ... 8_uu.shtml
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikille saman suuruinen tuki tuloista riippumatta. Samoin voidaan määrittää saman suuruinen eläke tuloista riippumatta. Mutta tokihan sitten veroista menee saman verran tuloista riippumatta ;)

Nyt on jo tutkittu että mitä koulutetummat naiset, sitä vähemmän lapsia. Usein myös koulutus näkyy sosioekonomisessa asemassa. Jo nyt sitten koulutetut ja hyvätuloiset naiset hankkivat vähemmän lapsia kuin Kaisa Kaupankassalta tai Lissu Laitossiivooja. Ja sitten heitäkin enemmän hankkii lapsia Tiina Työtön ja Taina Työkyvytön. Mutta onhan se nyt saatanasta jos se Milla Myyntijohtaja on äitiyslomalla ansiosidonnaisella, sehän saa paljon enempi rahaa kuin Tiina ja Taina! Onhan siitä nyt syytä rangaista jos olet koittanut tehdä jotain urasi eteen mutta perhekin olisi kiva.

Tuo siis yksilötasolla. Kansantalouden kannaltahan lienee parempi että Milla tekee tuottavaa duunia. Synnyttäminen ja imettäminen sujuu kyllä ihan peruskoulupohjaltakin.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tervo

http://www.hs.fi/kulttuuri/a14774497107 ... usimmat-#1

Mun mielestäni Tervo on oikeassa, mutta se ei vielä oikeastaan tarkoita mitään, koska Tervo ei tarjoa mitään ratkaisua.

Eli kyllä - ostamme Turkilta ihmissäilömispalveluita, mutta kukaan ei mun mielestäni ole keksinyt parempaakaan ratkaisua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Eiks se tarjonnut ratkaisuksi sitä, että ihmiset lukisivat enemmän?

No, vakavammin, ehkä sä haet Tervolta jotain sen suuntaista konkreettista poliittista toimintaohjelmaa, jota minun mielestäni ei ole välttämättä edes järkevää kysyä jonkinlaiseen kriittisen intellektuellin rooliin halajavalta kirjailijalta. Konkreettisen politiikkaohkelman ainoa vaihtoehto ei kuitenkaan ole merkityksetön sanahelinä ja poliittisen position tyhjä signalointi. Minusta Tervo tekee sitä, mitä häneltä voidaan toivoakin (enemmän, kuin häneltä voidaan odottaa): ottaa voimakkaasti kantaa siihen, miten nykytilanne pitäisi käsitteellisesti jäsentää, miten ymmärrämme sen, mitä oikeastaan juuri nyt tapahtuu.

Tämä tilannekuvan muodostaminen ja sen käsitteellistäminen on aivan liikaa jätetty vääristeleville ääliöpopulisteille ja natsismin kanssa flirttaileville ällötyksille. Tässä asiassa Tervo tekee minusta ihan hyvää työtä. Minusta hänen jäsennyksensä tilanteesta ja miten siitä tulisi todella puhua on pääsääntöisesti ihan hyvä; järkevästä politiikasta voidaan keskustella vasta sitten, kun tilannekuvan määrittely on saatu kaapattua takaisin breivikistien fantasioista (ja, jossain määrin, toisen ääripään idealisteilta) järkevän keskustelun sfääriin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:järkevästä politiikasta voidaan keskustella vasta sitten, kun tilannekuvan määrittely on saatu kaapattua takaisin breivikistien fantasioista (ja, jossain määrin, toisen ääripään idealisteilta) järkevän keskustelun sfääriin.
"Puhe alkoi räväkällä väitteellä:

”Suomessa on tänä syksynä rauhallista, lukuun ottamatta törkeää natsiväkivaltaa. Elämme sellaisia aikoja, että noin omituinen lause on tarkka kuvaus isänmaastamme”, Tervo sanoi."

Onko tuo aloitus järkevän keskustelun sfääreissä vai kenties toisen ääripään idealisimia?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vasemmiston ja mamujen väkivalta on rauhanväkivaltaa. Edelleen, mamut johtavat natseja tappo- ja raiskaustilastoissa melkoisella etuotteella.

En kyllä kuunaan osta yhtään tuon ukon opusta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:Eiks se tarjonnut ratkaisuksi sitä, että ihmiset lukisivat enemmän?

No, vakavammin, ehkä sä haet Tervolta jotain sen suuntaista konkreettista poliittista toimintaohjelmaa, jota minun mielestäni ei ole välttämättä edes järkevää kysyä jonkinlaiseen kriittisen intellektuellin rooliin halajavalta kirjailijalta. Konkreettisen politiikkaohkelman ainoa vaihtoehto ei kuitenkaan ole merkityksetön sanahelinä ja poliittisen position tyhjä signalointi. Minusta Tervo tekee sitä, mitä häneltä voidaan toivoakin (enemmän, kuin häneltä voidaan odottaa): ottaa voimakkaasti kantaa siihen, miten nykytilanne pitäisi käsitteellisesti jäsentää, miten ymmärrämme sen, mitä oikeastaan juuri nyt tapahtuu.

Tämä tilannekuvan muodostaminen ja sen käsitteellistäminen on aivan liikaa jätetty vääristeleville ääliöpopulisteille ja natsismin kanssa flirttaileville ällötyksille. Tässä asiassa Tervo tekee minusta ihan hyvää työtä. Minusta hänen jäsennyksensä tilanteesta ja miten siitä tulisi todella puhua on pääsääntöisesti ihan hyvä; järkevästä politiikasta voidaan keskustella vasta sitten, kun tilannekuvan määrittely on saatu kaapattua takaisin breivikistien fantasioista (ja, jossain määrin, toisen ääripään idealisteilta) järkevän keskustelun sfääriin.
Niin, en minä vaadikaan, että Tervon pitäisi esittää jokin yksityiskohtainen konkreettinen ratkaisu valmiiksilasketun budjetin kanssa. Mutta kuitenkin pelkkä kritisointi ei oikeastaan tuo mielestäni kovin paljon lisäarvoa. Eli tosiaan olisi hyvä, jos olisi jokin muukin toimintasuunnitelma kuin että ihmisten pitäisi lukea enemmän :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Käsittääkseni Tervo halusi puhua yhteiskunnallisesta toiminnasta, erityisesti järjestäytyneestä tai ainakin aatteellisesti motivoituneesta väkivallasta ja rauhattomuduesta. Tällöin Tervon luonnehdinta on sekä oman että parhaan viranomaisarvion mukaan tosi. Ei se hyökännyt autojen tai viinankaan kimppuun, vaikka ne vasta onnettomuuksia ja kuolemia aiheuttavatkin.

Tervon opusten ostettavuudesta olen sen sijaan johtopäätöstasolla SH:n kanssa samaa mieltä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Käsittääkseni Tervo halusi puhua yhteiskunnallisesta toiminnasta, erityisesti järjestäytyneestä tai ainakin aatteellisesti motivoituneesta väkivallasta ja rauhattomuduesta.
:sir:

Tuossa tapauksessa asia kannattaisi kylläkin muotoilla hieman järkevämmin, eikä pyrkiä provosoimaan voimakkaalla kärjistyksellä. Mä tulkitsin aloituksen toisen ääripään mielipiteeksi ja lopetin lukemisen siihen. Aloituksen jälkeen loppusisältö ei kiinnostanut yhtään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Mä tulkitsin aloituksen toisen ääripään mielipiteeksi ja lopetin lukemisen siihen. Aloituksen jälkeen loppusisältö ei kiinnostanut yhtään.
Pertti, olet tullut takaisin! Älä vaan lue mitään, jonka sisällön ymmärtäminen edellyttää ajattelua tai jopa haastaa luutuneet käsityksesi!

Ensimmäinen sisältö sille tämän syksyn "rauhallisuudelle", jonka Tervo jutussa antaa, on se, että nyt turvapaikanhakijoita tulee maahan vähemmän kuin vuosi sitten. Mä olen tavallaan ihan tyytyväinen, että en tulkinnut tätä rasistiöyhötykseksi, jonka jälkeen kieltäydyn lukemasta enempää. Vaikka ei se Tervon juttu nyt niin briljantti ollut, ja sinänsä kyllä symppaan sitä näkökulmaa, että elämä on liian lyhyt siihen, että käyttäisi aikaansa kaiken maailman idioottimaisuuksiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagista on paha mennä neuvomaan, koska jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä. Itse olen sitä mieltä, että kannattaa lukea myös eri mieltä olevien tekstejä, vaikka itsekin itsenäni säätääkseni skippaan esim. HS:n mielipidesivut automaattisesti.

Itse koen, että luettuani kitinästä eri mieltä olevien tekstejä, maailmankuvani on avartunut positiivisesti.

Kaverini tosin epäili, että kyseessä on vain testosteronin määrän lasku.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Vaikka ei se Tervon juttu nyt niin briljantti ollut, ja sinänsä kyllä symppaan sitä näkökulmaa, että elämä on liian lyhyt siihen, että käyttäisi aikaansa kaiken maailman idioottimaisuuksiin.
LOL

James sanoi alustuksessaan, ettei jutussa annettu mitään vastauksia, kunhan osoiteltiin ongelmakohtia. Sä sanot, ettei se juttu ole briljantti ja aikaa ei pitäisi tuhlata idioottimaisuuksiin. Kuitenkin mun olisi sun mielestä pitänyt lukea se? Miksi ihmeessä?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Vaikka ei se Tervon juttu nyt niin briljantti ollut, ja sinänsä kyllä symppaan sitä näkökulmaa, että elämä on liian lyhyt siihen, että käyttäisi aikaansa kaiken maailman idioottimaisuuksiin.
James sanoi alustuksessaan, ettei jutussa annettu mitään vastauksia, kunhan osoiteltiin ongelmakohtia. Sä sanot, ettei se juttu ole briljantti ja aikaa ei pitäisi tuhlata idioottimaisuuksiin. Kuitenkin mun olisi sun mielestä pitänyt lukea se? Miksi ihmeessä?
Ei mulla ole mitään normatiivista kantaa siihen, luetko sä sen jutun vai et. Kiinnitin vain huomiota siihen, että olet ymmärtänyt yhden lauseen ihan väärin, muodostanut sen pohjalta (väärän) käsityksen jutusta ja kieltäytynyt lukemasta enempää - ja ajattelin, että tämä nyt ei pidemmän päälle kuulosta voittavalta taktiikalta.

James ei tosiaan saanut vastauksia, mutta kuten koetin argumentoida, niiden etsintä onkin vähän naiivi kulma koko juttuun. Muutenkin lukijana mä olen kiinnostuneempi hyvin perustelluista argumenteista, ymmärrystä avartavista käsitteellistyksistä ja kiinnostavista kysymyksenasetteluista kuin vastauksista, eli minusta Jamesin alustus ei ollut mitenkään vahva indikaatio sen puoelsta, että juttua ei kannata lukea (Dave myös sanoi, että Tervo hänen arvionsa mukaan oikeassa).

Minusta juttu ei ole erityisen briljantti, koska Tervon jäsennys ei ole ajattelevalle ihmiselle kovin radikaali, yllättävä, uutta avaava tai vastaavaa, vana yksinkertaisesti aika tosi viime aikojen tapahtumien valossa. Ei lisännyt esim. mun ymmärrystäni paljoakaan - mutta haastaa nyt kuitenkin aika voimakkaasti esim. pää- ja ulkoministerin käsitteelliset jäsennykset Suomen tilasta.

Idioottimaisuuksien sivuuttamisella enn tarkoittanut Tervo-juttua, tai Hesarin artikkeleita ylipäänsäkään, vaan totesin vain, että vaikka minusta ei pidä lukea vain omia ennakkoluuloja kivettäviä juttuja, vaan lukemalla kannattaa haastaa itseään ja ajatteluaan, niin en minäkään aio tuhlata nuoruuteni rippeitä lukemalla erityisen suuella hartaudella EW:n Self Help -oppaita, Hommaforumia, MV-lehteä tai vastaavia siinä toivossa, että löytäisin sieltä jonkin helmen ja uudne näkökulman.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Ei mulla ole mitään normatiivista kantaa siihen, luetko sä sen jutun vai et. Kiinnitin vain huomiota siihen, että olet ymmärtänyt yhden lauseen ihan väärin, muodostanut sen pohjalta (väärän) käsityksen jutusta ja kieltäytynyt lukemasta enempää - ja ajattelin, että tämä nyt ei pidemmän päälle kuulosta voittavalta taktiikalta.
No ei tässä ollut mitään voimakasta tunnereaktiota takana, vaan oikeastaan osa jatkuvampaa trendiä. Tajusin reilu vuosi sitten etten tule IRL pistämään tikku ristiin pakolaiskysymyksen suhteen suuntaan tai toiseen. Sen jälkeen en ole kitinän ulkopuolella viitsinyt juurikaan aiheesta lukea. En ole aihetta mitenkään aktiivisesti jaksanut täälläkään kommentoida. Nyt vaan heräsi mielenkiinto linkin järkevyyden hehkutuksen ja tekemäni lainauksen synnyttämän mielikuvan väliseen ristiriitaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ihan hyvää kirjoittelua oikeisto vs vasemmisto -jaon murtumisesta. Tässä esimerkkinä Yhdysvallat:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1477457259292

Republikaanina esiintyvä Trump puhuu vasemmiston sanomaa, tarkemmin ottaen kansallissosialistista sekasotkua.

Valitettavasti tuokin mielipidekirjoitus haksahtaa pitämään Trumpin kannattajia jotenkin köyhempinä kuin Clintonin. Näkemieni tilastojen perusteella Trumpin kannattajat ovat parempituloisia kuin Clintonin. Ne oikeasti pienipalkkaiset ovat aina äänestäneet demokraatteja, jos nyt ovat edes äänestäneet.

Republikaanit ovat perintesesti koonneet kannatuksensa näistä ryhmistä ja Trump tuhoaa tätä kannatusta kovaa vauhtia
- hyvätuloiset: Trumpin taloushöpinä on ihan järjetöntä ja varsinkin valkokaulusjengi alkaa vuotaa
- konservatiivit: Trumpin arvomaailma ei sovi näiden kanssa yhteen lainkaan, vaikka hämmästyttävän moni vielä on Trumpin kelkassa
- uskonnollinen jengi: kts. yllä.

Republikaanit aikanaan ymmärsivät, että pelkästään ylimmän tulodesiilin agendalla ei demokratiassa pärjätä, tarvitaan tukijalkoja. Näitä juttuja pitäisi suomessakin oikeiston miettiä. Mitkä ovat ne teemat, jotka voidaan yhdistää vapauden lisäämiseen, jotta puolueen tai puolueiden kannatus saadaan riittävän ylös? Leponiemen ideologisesti oikeilla idioottiteemoilla ei kovin kummoista kannatusta saavuteta.

Minun vinkkini uudelle oikeistolle:
- Kaupunkilaiset
- Ylin tulokolmannes
- Hyvätuloiset eläkeläiset
- Humamamu-kriittisyys
- Pragmaattinen viherajattelu

Noista pitäisi löytää sellainen keskustassa oleva, mutta erottuva positio. Ei mitään liian radikaalia, jotta tukijalat eivät joudu ristiriitaan ja myöskään hallituksen muodostamine ei saa mennä liian hankalaksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:- Hyvätuloiset eläkeläiset
Näiden asiaa ajamalla suututat pienituloiset eläkeläiset ja työssäkävijät. Missä on voittokortti?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:- Hyvätuloiset eläkeläiset
Näiden asiaa ajamalla suututat pienituloiset eläkeläiset ja työssäkävijät. Missä on voittokortti?
Tuohan riippuu siitä asiasta. Jos agenda on pelkkää taloudellista etupolitiikkaa, niin oikeistopuolueen kannatus jää auttamatta liian pieneksi demokratiassa. Enemmisto kuitenkin päättää viedä hyvätuloisten rahat.

Pitää löytää teemoja, joiden avulla saadaan riittävästi jengiä kasaan. Parhaiten tuo onnistuu kun etsitään tulojakauman keskustasta ryhmiä, joitä mikään muu puolue ei kosiskele taloudellisesti ja tarjotaan noille ryhmille jotain kivaa. Eläkeläisiä on 35% äänestäjistä. Pakko tuohon ryhmään on jotenkin päästä käsiksi. Pieni- tai keskituloisia eläkeläisiä on vaikea kosiskella ilman tulonsiirtojen lisäämistä. Jenkkilässä annetaan uskiksille kreationismia kouluihin, jotta äänestävät rikkaiden agendaa. Ehkä eläkeläisille riittäisi, että puhutaan ja käyttäydytään puolueena konservatiivisesti, mutta lisätään samaan aikaan vapautta.

Muiden suututtaminen ei haittaa, kunhan sitä ei tee niin räikeästi, että hallituksen muodostamisesta tulee hankalaa. 70% ei kuitenkaan äänestä oikeistopuoluetta, miksi heistä pitäisi välittää.

Pitäisi myös tehdä tiukkaa analyysiä kepun ja demareiden kannatuksesta. Molempien kanssa pitäisi kyetä hallitukseen ja mielellään ilman laumaa pikkupuolueita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Maailman vanhin ihmelapsi Kimmo Kiljunen on keksinyt hyvätuloisten eläkeläisten kosiskelun jo ennen sua. Hänen kansalaisaloitteensa taitetun indeksin poistamisesta ajaa nimenomaan heidän asiaansa.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ajamalla jonkun ryhmän suoraa taloudellista etua voi kyllä saada ääniä itselleen, mutta puoluetasolla pitää vetää linjaa siihen, kenen etuja ajetaan kun jaettavaa ei ole kaikille.

Meikäläisen Uusi Oikeistopuolue ymmärtää, että hyvätuloisten verotusta on mahdotonta laskea pelkkään taloudelliseen etupolitiikkaan perustuvassa demokratiassa. Muut puolueet tekevät väkisin hyvätuloisista maksumiehiä. Tästä syystä keskustasta pitää löytää ryhmiä, joille ei tarjota niin selkeitä taloudellisia etuja, mutta joille tarjotaan jotain muuta. Esim. hyvätuloisille eläkeläisille ei tietenkään tarjota taloudelliisa kannusteita, koska kukaan muukaan niitä ei heille tule tarjoamaan. Sen sijaan tuolle ryhmälle pitää keksiä jotain muita porkkanoita. Oikein hyvätuloisille eläkeläisille ei tietenkään tarvitse tarjota oikein mitään, koska he äänestävät joka tapauksessa oikeistoa. Sama pätee espoolaisiin vihaisiin lääkäreihin ja juristeihin. Miksi kosiskella heitä, kun vaihtoehtoja ei ole? Huolehtii vain siitä, että perälauta ei vuoda.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:vaikka minusta ei pidä lukea vain omia ennakkoluuloja kivettäviä juttuja, vaan lukemalla kannattaa haastaa itseään ja ajatteluaan, niin en minäkään aio tuhlata nuoruuteni rippeitä lukemalla erityisen suurella hartaudella EW:n Self Help -oppaita, Hommaforumia, MV-lehteä tai vastaavia siinä toivossa, että löytäisin sieltä jonkin helmen ja uuden näkökulman.
Tämä on kyllä aika hankala rajanveto. Kuten mustaa kirjaansa tarkasti päivittäneet tietävät, minulla on ollut jo vuosia tapana tilata säännöllisen epäsäännöllisesti Kanava-lehteä. Se on kuitenkin kenties merkittävin kotimainen, perinteisen koti, uskonto, isänmaa -linjan konservatiivisen sivistysporvariston keskustelufoorumi, ja olen tuuminut, että voisi olla hyvä avartaa omaa ajatteluani altistamalla itseni tällaiselle, usein vähän vieraalta tuntuvalle argumentaatiolle.

Vaikka joka numerossa annetaankin aika paljon palstatilaa kokoomuksen eläkeläisille, jotka purkavat varsin mielenkiinnottomasti traumojaan sekä asemastaan poliittisessa paitsiossa Kekkosen aikana, että alemmuudentunnostaan ruotsinkielistä vanhaa sivistyneistöä kohtaan - sekä Timo Vihavaiselle, joka kirjoittaa Kanavassa samoja konservatiivis-nationalistisia pointteja, joiden vulgaariversioita Bluntly linkittää tänne netin vihasivustoilta - niin Kanavassa kirjoittelu on kuitenkin pääasiassa aidosti argumentoivaa populistisen vääristelyn ja puhkumisen sijaan. Suurempi ongelma on se, että ilmeisesti lehden on hyvin vaikea houkutella tarpeeksi asiantuntijoita kirjoittamaan sivuillaan, ja joka numeroon joudutaan päästämään erilaisten yksityisajattelijoiden ja muiden diletanttien artikkeleja, jotka muistuttavat vähän ylipitkiä yleisönosastokirjoituksia. Epäilen, että toimitus julkaisee käytännössä kaiken, mitä lehteen tarjotaan.

Tällaisellakin on oma arvonsa. On ihan kiinnostavaa lukea, miten vanhan polven konservatiivinen ja porvarillinen sivistyneistö ajattelee. Mutta nyt viimeisimmässä numerossa meni kyllä jo maku. Lehti julkaisi jonkun ihme viheltäjän, joka kyllä mainitaan kaksinkertaiseksi tohtoriksi, monisivuisen katsauksen siihen, miten viimeaikainen kognitiotiede löytää yhä enemmän evidenssiä ajatukselle universaalista tietoisuudesta, ja tälle rakentavalle teorialle telepatiasta ja sielunvaelluksesta. Mä vähän pelkään, etten vähään aikaan pysty enää tilaamaan lehteä, joka julkaisee tällaista ensiluokkaista roskaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin