Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"valtio on organisaatio, jolla on legitiimi väkivaltamonopoli tietyllä maantieteellisellä alueella."

Eli määritelmän mukaan väkivaltamonopoli on julistautunut legitiimiksi. Samalla alueella sitten ei voi määritelmän mukaan olla samaa asiaa koskevia monopoleja kuin yksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos katalonialaiset eivät koe hallintoa legitiimiksi, niin silloinhan asia ei ole noin yksioikoinen. Joskin taitaa olla niin, että hallinnon legitiimiys on vähemmistön mielestä ongelma, oikeat ongelmat ovat alue- ja valtiohallinnon rahavirtojen jaossa. On aika monia sellaisia tilanteita, joissa ei ole kansainvälisesti tunnustettua valtiota mutta de facto tilanne on se, että jossain on legitiimiksi koettu, toimiva hallinto joka täyttää tunnustusta lukuunottamatta kaikki valtion kriteerit vaikka kansainvälisen yhteisön näkökulmasta hallinto ei ole legitiimi. Kyproksen turkkilainen puoli nyt on ainakin de facto satelliittivaltio.

Useimmat itsenäisyyshankkeet ovat tainneet saada kimmokkeen siitä, ettei hallintoa koeta legitiimiksi. Puhdas nationalismi ei yksinään riitä siihen, että rivikansalainen haluaisi heiluttaa status quota.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 12.10.2017 9:06 Jos katalonialaiset eivät koe hallintoa legitiimiksi, niin silloinhan asia ei ole noin yksioikoinen.
Juu, en yrittänytkään sanoa, etteikö katalonialaisten itsenäisyyspyrkimys voi olla oikeutettu, vaan että juridisesti voi olla, että sitä ei pysty laillisesti toteuttamaan. Tässä taas sitten olen samaa mieltä kuin Halla-aho, että suuri osa maailman maista on itsenäistynyt laittomasti ja monesti se on ainoa tie, jos valtion perustuslaki ei mahdollista laillista itsenäistymistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2017 9:16vaan että juridisesti voi olla, että sitä ei pysty laillisesti toteuttamaan
Legitiimiys ja laillisuus nyt ovat toki kaksi ihan eri asiaa. Juridis-muodollinen tarkastelu ei oikein johda mihinkään, ja se tässä taitaa olla Rajoyllakin ongelmana kun lähestyy ennen muuta sisäpoliittista asiaa juridis-muodollisena kysymyksenä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 12.10.2017 9:29
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2017 9:16vaan että juridisesti voi olla, että sitä ei pysty laillisesti toteuttamaan
Legitiimiys ja laillisuus nyt ovat toki kaksi ihan eri asiaa.
Maallikkona olen pitänyt niitä samana asiana. Mikä niiden ero on?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2017 9:30
So Hard kirjoitti: 12.10.2017 9:29
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2017 9:16vaan että juridisesti voi olla, että sitä ei pysty laillisesti toteuttamaan
Legitiimiys ja laillisuus nyt ovat toki kaksi ihan eri asiaa.
Maallikkona olen pitänyt niitä samana asiana. Mikä niiden ero on?
Juridis-muodollisesti laillinen hallinto voi olla vaikka millainen hirmuhallinto jota vastaan 99% väestä käy aseellista kapinaa. Legitiimiksi sellaista ei sano kukaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Luin juuri asiasta lyhyen Wikipedia-artikkelin, eli olen siis asiantuntija!

Sen mukaan asiassa on erilaisia näkemyksiä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Legitimiteetti
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

No, oletko sitä mieltä että tsaariperheen viimeisin vesa on Venäjän legitiimi hallitsija, koska bolshevikkien vallankumous oli lainvastainen? Tässäpä se legitiimiyden ja legaalisuuden välinen ero pitkälti on.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vastaan kuten Zhou Enlai koskien Ranskan Suuren Vallankumouksen merkitystä "liian aikaista sanoa"!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 12.10.2017 10:25 No, oletko sitä mieltä että tsaariperheen viimeisin vesa on Venäjän legitiimi hallitsija, koska bolshevikkien vallankumous oli lainvastainen? Tässäpä se legitiimiyden ja legaalisuuden välinen ero pitkälti on.
Tsaari on vallananastaja. Minulla on suvussa joku novgorodilainen ruhtinas, joten venäjän voi palauttaa minulle. Voin myös liisata koko paskan Putinille 1% bkt:sta vuosihinnalla.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ poloniumia piisaa ja se on jo maksettu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Junkkari on usein terävä ja jopa hauska, mutta yleensä aika kiltti. Nyt oli vähän ilkeä https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005408119.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mikä idiootti toi harkimo on? Bisnesmiehenä hänen pitäisi tajuta, että ajetaan maksavien asiakkaiden asiaa, eli politiikassa kokoomuksen äänestäjän. Jos ajaa kaikkien asiaa, niin kannatus tippuu muiden snaipatessa kiinnostavat segmentit.

Ainoa ero politiikan ja bisneksen välillä on se, että politiikassa pitää kyetä menemään hallitukseen, eli kaikkia siltoja muihin äänestäjäryhmiiin ei voi polttaa.

Harkimo on myös tosi pahasti metsässä kun ei tajua, että kokoomuksen äänestäjien etua ajaessaan hän ajaisi kolo suomen etua. Ei suomi viherpiiperökommarikepujakopolitiikalla mihinkään noise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005437059.html

Ei nyt erityisesti mitenkään maata järistyttävä kirjoitus, mutta kyllähän siinä jotain pointteja on.

"Jos ihminen kokee kepit kädessä lättyä jäällä jahtaavat pottapäät omaa olemista ja elämistä rajoittavana ”maskuliinisen miehisyyden linnakkeena”, kuten Mäenpää kirjoitti, se on mielestäni vain merkki pahanlaatuisesta uhrimentaliteetista. "

Itse en liikunnallisesti lahjattomana kynäniskana ole kokenut em. kaltaista maskuliinisuutta mitenkään ongelmaksi itselleni. Olen yrittänyt pärjätä niillä korteilla, jotka olen saanut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ on tuossa sen verran asiaa, että modernissa suomessa on tarjolla lähinnä nämä miesmallit:
- miehekäs juntti: kaljaa, rokkia, urheilua ja yleistä sivistymättömyyttä
- tossun alla oleva perheisä: käy töissä ja kuskaa mainoksissa kakaroita ja vaimoa

Yhteisö voi odottaa mieheltä esim statusta ja elatuskykyä, mutta ainakin pinnallisempi kulttuuri tukee tuota huonosti. Missään ei meinaan kerrota miten se lätkän katsominen ionvertoituu vaikkapa verotettaviksi tuloildi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Riippuu aika pitkälti siitä, mitä mediaa seuraa. Kauppalehdessä, Dekossa, Annassa ja Seiskassa on eri jutut. Kyllä mielestäni taloudellisesti menestyvä mies on aika monen jutun aihe.

Dekossa ei tietenkään mies ole esillä kuin epäsuorasti, kun perheenäiti sisustaa ihanaa eiralaista ullakkohuonetta.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.11.2017 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän kauppalehteä lue kukaan joka ei ole jo liittynyt kuoroon.

Joo, siitä miehen menestymisestä ja statuksesta kylöä puhutaan. Mutta ei kerrota miten se kulttuurissa esitetty junttieinarimeno muuntuu menestykseksi. Miesten massoille suunnatuissa malleissa ei kerrota miten urheilun ulkopuolella efortti ja fokus muuttuu tuloksiksi.

Naisille tuollaista on mielestäni enemmän tarjolla ja eri tasoisena. Kuinka teen onnistuneen silmämeikin ja silleen.

Toki markkina tarjoaa sitä mitä pyydetään, joten ehkä suurin osa miehistä haluaa vain juoda ylipainoisena kaljaa ja katsoa lätkää paskaisissa verkkareissa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Uskomatonta syyllistävää paskaa.

Miksi vitussa tuo pösilö vetää yhtäläisyysmerkit hullusta isoisästään ja omista henkisistä ongelmistaan miehiin ja isiin. Kiitos vaan, mutta elämäni on ihan kunnossa ilman terapiaa enkä tarvitse apua kasvaakseni aikuiseksi.

Kai toi jäbä on ihan ok opettamaan normaalia käyttäytymistä joillekin linnakundeille ja avohoitotapauksille. En vain tajua miksi helvetissä aina minut profiloidaan sukupuoleni johdosta johonkin vajakkien raivohullusakkiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Koet nyt samaa tunnetta kuin ne 5% mustalaisista, joiden maineen loput 95% on pilannut.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Älä.

Jos joku vihakoutsi kirjoittaa omien hajanaisten kokemustensa pohjalta kymmenen sivua neekereiden typeryydestä, naisten epätasapainoisuudesta, hiekkaneekereiden raiskausvimmasta tai homojen kyvyttömyydestä perhe-elämään ynnä terapiatarpeesta niin ei tule hirveästi palstatilaa.

Puuttuu vain joku kirjanoppinut dorka joka tulee viisastelemaan valta-asemien päivänselvästä epäsymmetrisyydestä. Minusta selitys on ennemmin ihan vaan tyhmyys.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suuri saatana päästelee taas natsikommentteja. Tai toisten mielestä järkevää paatosta.

Jussi Halla-aho nostaa pöydälle hurjan luvun Afrikasta: "Miten Eurooppa reagoi tämän vuosisadan suureen ilmiöön?"
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ oho? Toi oli uutta. Olin ollut siinä luulossa, että afrikassa olisi nopein kasvuvaihe alkanut jo aiemmin, mutta sehän alkoi näköjään vasta nyt.

Tekisi mieli uskoa uuteen mustaan, mutta näyttöjä ei ole. Onneksi meillä on meri välissä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aika vähän varmaan voimme asialle (Afrikan väestönkasvulle) tehdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Halla-aho on vain palaamassa viherhippisivarijuurilleen, ja alkaa omaksua Soininvaaran toistuvia lempiteemoja, esim. http://www.soininvaara.fi/2017/07/08/pa ... ta-tulosa/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin