Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.08.2019 13:23Jos väkivallan uhka poistetaan, niin lapsi voi 18 täytettyään haistattaa pitkän vitun kusipääsukulaisilleen, lukea itsensä lääkäriksi ja puhua vihapuhetta varbaareista koko loppuelämänsä.
Väkivallan uhkahan se noissa se ongelma. Se, että isä uhkaa tappaa lapsen jos hän tuottaa häpeää perheelle (kuten tuossa sunnuntain artikkelissa yksi tytöistä kertoo) ja ilmiantavansa itsensä sen jälkeen, on jotain mikä menee omasta mielestäni jo reilusti yli niistä kontrollointikeinoista joita vanhemmalta voidaan sallia. Lain puitteissa näihin on vaan niin vaikea puuttua, kun lapsen on hyvin vaikea lähteä oikeuksiaan ajamaan omia vanhempiaan vastaan, eikä siinä asemassa oikein välttämättä näe omaa parastaan.

Joo, ei mulla mitään ratkaisuja ole tarjota, mutta kovasti väärin tälläinen ja jonkun pitäisi tehdä jotain :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä mä ehkä vähän Hämeen-Anttilaakin kritisoiden ajattelisin, että ensimmäisen jutun esimerkeissä maahanmuuttajayhteisön normeista niin moni oli niin sukupuolisidonnainen (nämä tyttöjen uinti- ja jalkapallokiellot sun muut), että jo se itsessään on aika vahvasti keskeisten länsimaisten tasa-arvonormien vastaista, ja sellaisena antaa aihetta erilaiseen kritiikkiin valtaväestön puolelta kuin esim. sekä tyttöjä että poikia koskeva lihansyöntikielto. Sama argumentti on minusta ihan legitiimi pohja kritisioida valtaväestön omiakin normeja: aina on syytä vähän kyseenlaistaa, jos normi on ilmeisen sukupuolittunut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mitä vikaa on sukupuolisidonnaisissa normeissa?

Minun poikani ei saisi pukeutua hameeseen.

Minun tyttöni täytyi käyttää yläosaa julkisella rannalla jo nuorena.

Meillä on valtaväestön hyväksymiä sukupuolittuneita normeja. Minusta olisi omituista lähteä pakottamaan jotain uskonnollista ryhmää valtaväestön normeihin vain koska vähemmistön sukupuolittuneet normit ovat toisenlaisia kuin valtaväestöllä.

Valtion pitää pitää näppinsä erossa ihmisten elämästä. Lasten kasvatus kuuluu vanhemmille ja epätäydellisyydestään huolimatta muslimimivanhemmatkin ovat lapsilleen paremmat vanhemmat kuin joku keskuskomitean laatima pakollinen doktriini.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En mä ajattele, että sukupuolittuneissa normeissa olisi kautta linjan joku yhteinen vika. Sen sijaan ajattelen kuten kirjoitinkin, että normin havaittu räikeä sukupuolittuminen on hyvä peruste pysähtyä kysymään sitä Hämeen-Anttilan kysymystä, että onko kyse turhasta (ja mahdollisesti haitallisesta) menneisyyden painolastista vai onko normi arvokas ja säilytettävä.

Lisäksi mä ajattelisin että feministinen emansipaatio menneisyyden normeista on yksi viimeisen sadan vuoden keskeisistä kulttuurisista kehityslinjoista, enkä usko mailman olevan siltä osin ihan valmis. Voisi ehkä myös ajatella, että mitä perinteisempi juutalais-kristillis-islamilaisen tradition haara on kyseessä, sitä enemmän niissä tuppaa olemaan ihan suoraan tuomittavia naisten esineellistävään hallintaan liittyviä normeja, joita on syytä kyseenalaistaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ puhutaanko me nyt pakkovallan käytöstä, sosiaalisesta dissaamisesta vai jostain matalan intensiteetin vaikuttamisesta esim. omien lasten koulukaverien vanhempien ajattelumalleihin?

Minusta monilla vanhemmilla on todella paskoja normeja ja kasvatustapoja. Kynnys mennä oikomaan noita on aika kova.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No, mä puhuin (tietysti!) teoriassa. Erityisesti siitä Hämeen-Anttilan väitteestä, että jos väkivalta (ja sen uhka) rajataan pois, vaikea on mennä erilaisiin tapoihin puuttumaan. Koetin sanoa, että minusta turha sukupuolittaminen on ihan selvä tarttumakohta, jonka avulla vaikeutta voidaan hieman helpottaa. Ei yhtä selkeä kuin väkivalta, mutta kuitenkin selkeä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos valtio ei kykene puuttumaan edes lapsiin kohdistuvaan raakaan väkivaltaan ja henkiseen kidutukseen, niin miten hitossa sama koneisto pystyisi puuttumaan ’liian sukupuolittuneisiin ja valtaväestölle vieraisiin normeihin’?

Sosiaalinen vaikuttaminen yksilötasolla taas vaatii jonkin yhteyden niihin muslimi- tms. vanhempiin. Tuskin tuota yhteyttä koskaan pääsee syntymään, jos halu ja tarve besserwisseröidä toisten kasvatustapoja on kovin suuri. Jos taas hunnusta pystyy keskustelemaan samassa hengessä kuin vaikkapa peliajan rajoittamisesta, niin jotain tulosta voisi tullakin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kuten koetin sanoa, en ole tässä yhteydessä ollut kiinnostunut asian toimeenpanoon liittyvistä käytännön pulmista.

Otin kantaa Hämeen-Anttilan teoreettiseen positioon, jonka mukaan väkivallan uhan torjunta muodostaa sellaisen moraalisen selkänojan, jonka edessä on turha selittää mitän kulttuurirelativistista höttöä, mutta jos väkivallan uhka rajataan pois, homma menee teoreettisesti hankalaksi, koska moraalista arvosteluselkänojaa ei löydy ja kulttuurirelativismi palaa kuvaan.

Yritin sanoa, että minusta monessa keskustelussa olleessa normissa on kyse, ihan väkivallan uhasta riippumatta, sellaisella tavalla sukupuolittavasta normista, että tasa-arvoisuuteen sitoutuminen antaa kyllä riittävän vahvan selkänojan. Miten käytännön ongelmat sitten ratkaistaan, on eri juttu, mutta minusta vakavasti otettavan kulttuurirelativismin (multikulturalistisen politiikan, jos niin halutaan) alue kapenee huomattavasti tällä argumentilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Lasten kohdalla henkinen väkivalta on usein melko lailla yhtä paha kuin fyysinen. Riippuvuussuhde vanhemmista tekee lapsesta haavoittuvaisen kaikille painostuksen muodoille.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ just noin. On paljon tärkeämpää tukea vähemmistöjen vanhempia kasvattamaan lapsista edes jotenkin täyspäisiä kansalaisia. Joku huivi on ihan lillukanvarsia tuossa kuviossa.

Kyllä se opiskellut ja rakastettu lapsi sitten aikuisena osaa sen huivin jättää pois, jos huivi ahdistaa ja valtaväestl dissaa. Ja luultavasti vanhemmatkin ovat tuossa vaiheessa integroituneet työssäkäynnin ansiosta niin paljon, että mitään happoiskua tai polttomurhaa ei tarvita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen juttu

https://www.hs.fi/nyt/art-2000006216706.html

Nuoren SJW:n herääminen

Positiivista, että jotkut liikkeen sisällä alkavat nähdä hulluuden.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ollut aiemmin kuullut tästä influensserista, mutta pienellä googlettelulla löytyi aivan hinnatonta settiä

”Lahtinen oli ensitreffeillä pitkäaikaisimman tyttöystävänsä kanssa Three Beers -ravintolassa Turussa syksyllä 2010. Tytön puheista vaikuttunut Lahtinen sanoi ”Sä oot tosi fiksu”, minkä jälkeen seuralainen huomautti, että Lahtinen otti treffikulttuurin kontekstissa ylästatuksen, jossa arvioi naisen älykkyyttä.

Lahtinen järkyttyi ja syöksyi vessaan oksentamaan.”
:lollero:
https://www.apu.fi/artikkelit/hyvat-pahat-ja-veikka
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Miksi olisit kuullut heppulista? Tuskin tuo mitään Nobelia nappaa tai ylipäätään tekee mitään yhteiskuntaa muokkaavaa. Kun saarnaa kuorolle, niin kyllähän niitä peukuttajia riittää, mutta ei se seurakunta kasva mihinkään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen kuunnellut tyypin podcastia joitakin kertoja, ja törmännyt teksteihinkin muutamaan otteeseen. Ihan kiinnostavaa, joskaan ei mitenkään loisteliasta, sisällöllisesti. Minut on yleensä jättänyt vähän kylmäksi tuo tässä uudessakin purkauksessa esiintyvä voimakas kiinnittyminen sosiaalisen median heimoihin outoine normeineen, joihin tällainen kirjastoaikakauden jäärä tuntee väistämätöntä vierautta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 26.08.2019 15:51 Mä olen kuunnellut tyypin podcastia joitakin kertoja,
:shock:

Miten voit päätyä kuuntelemaan jonkun tuollaisen hörhön podcasteja? Millainen linkkipolku siihen vie?

Vaikka tietysti, olen mäkin kuluttanut varmaan 20 min elämästäni Airsoft fattyn youtube kanavalla ja hänestä kertovan videoblogaajan jutussa.



Mä päädyin Airsoft fattyn videoihin niin, että selasin 9GAG:a, jossa hän tuli esille ja vaikutti niin kiinnostavalta, että piti googlettaa lisää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun on helpompaa ymmärtää Airsoft fattya kuin Lahtista. Lahtisesta vielä, että hän on varmaan SJW skenestä sieltä terveimmästä päästä, kun itse tajusi, että porukalla ei ole kaikki muumit kanootissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.08.2019 16:43
urpiainen kirjoitti: 26.08.2019 15:51 Mä olen kuunnellut tyypin podcastia joitakin kertoja,
:shock:

Miten voit päätyä kuuntelemaan jonkun tuollaisen hörhön podcasteja? Millainen linkkipolku siihen vie?
En mä ole ihan varma enää.

Sanoisin kuitenkin että Lahtinen ei minusta ole ihan hörhö: vaikuttaa laajasti filosofiaa ja politiikan teoriaa ihan yliopistotasolla lukeneelta kaverilta, mikä on nykyisin aika harvinaista. Luulen jopa, että Lahtisesta on ollut joku artikkeli niinkin pikkuporvarillisessa aviisissa kuin Image. Se on vaan tämä some-heimoilu, joka on minulle vierasta, muuten puhuu ja kirjoittaa aika järkevästi (oppineesti).

Lisäksi muistaakseni säkin olit tietoinen Pontus Purokurun kirjasta Täysin automatisoitu avaruushomoluksuskommunismi. Tää Purokuru on julkaissut muutamiakin ihan vanhanaikaisia tietokirjoja, eli on sikäli jotenkin määritelmän mukaan aikaansa vanhanaikaisestikin seuraavalle ihan tiedettävissä oleva hahmo. Ja se podcast siis on nimenomaan Purokurun ja Lahtisen yhteinen. Ehkä löysin sen Purokurun kautta, en ole varma.

Mähän marisin joku aika sitten Kitinässäkin, että en enää kykene kuuntelemaan yhtään radiokanavaa, jolloin Exsu kehotti mua kuuntelemaan Sarasvuon podcasteja. Sarasvuo oli tietty minulle ideanakin liikaa, mutta lähdin kuitenkin aktiivisesti etsimään muuta kuunneltavaa, jolloin tälle suunnalle jotenkin eksyin. Esim. Lahtisen ja Tuomas Nevanlinnan keskustelu poliittisen osallistumisen mahdollisuuksista oli ihan kiinnostava. (Toki Lahtisen ulkonäkö yhdistettynä laiskan narisevaan ääneen olisi sulle liikaa.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kuten jo sanoinkin, Lahtinen on varmasti sieltä skenen terveimmästä päästä ja itse ymmärtänyt lähteä pois. Mun on vain jotenkin niin vaikea ymmärtää noita. Kovia kommunisteja ja äärivihreitäkin pystyn jollain tasolla ymmärtämään, mutta tuo ultra SJW menee mun käsityskyvyn ulkopuolelle.

Ps. Kyllähän ihminen voi olla älykäs, oppinut, sisäisesti koherentti ja objektiivisesti sekaisin.

Koko skene on sama kuin teologien väittely uskonkappaleista. Keskustelijat voivat olla oppineita ja älykkäitä ja keskustelu voi olla sisäisesti loogista, mutta ulkopäin nähdään, että siinä ei ole mitään järkeä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ itsemurhapommittajatkin on rationaalisia noihin verrattuna.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.08.2019 17:49 ^Kuten jo sanoinkin, Lahtinen on varmasti sieltä skenen terveimmästä päästä ja itse ymmärtänyt lähteä pois. Mun on vain jotenkin niin vaikea ymmärtää noita. Kovia kommunisteja ja äärivihreitäkin pystyn jollain tasolla ymmärtämään, mutta tuo ultra SJW menee mun käsityskyvyn ulkopuolelle.

Ps. Kyllähän ihminen voi olla älykäs, oppinut, sisäisesti koherentti ja objektiivisesti sekaisin.

Koko skene on sama kuin teologien väittely uskonkappaleista. Keskustelijat voivat olla oppineita ja älykkäitä ja keskustelu voi olla sisäisesti loogista, mutta ulkopäin nähdään, että siinä ei ole mitään järkeä.
No mä siis koetin sanoa, että sen vähän mitä olen kuunnellut/lukenut, mun mielestä Lahtisen keskustelu on siis ollut paitsi ihan järkevää, myös oppinutta, opettavaista ja mielenkiintoista. Ulkoapäin näyttää hyvinkin järkevältä. Koetin sanoa, että se puoli Lahtisesta, mitä en tunne, on tuo sosiaalisessa mediassa, ja miksei muuallakin, tapahtuva liittyminen erilaisiin heimoyhteisöihin, joilla on hyvin voimakas käyttäytymiskoodisto. Tuossa koodistossa ei ihan hirveästi ole ulkopuolelta katsottuna järkeä (vähän kyllä). Mutta kun sitä en tunne, minun "tuntemani" Lahtinen vaikuttaa ihan fiksulta.

Tämä taitaa olla myös Lahtisen pointti. Keskustelu sinänsä on tärkeää, mutta keskusteluja aktiivisesti harrastavien aktivistien joukkoihin on syntynyt vähän epäterveitä normistoja, jotka eivät mitenkään välttämättä liity keskusteluun. Teoreettisten pointtiensa takana Lahtinen tuntui edelleen seisovan, mutta kieltäytyy enää mukautumasta jonkun ryhmän määrittelemään käyttäytymisnormistoon. Mullahan on tyypillisesti just sama positio: olen kiinnostunut tämän(kin) alueen teoreettisesta keskustelusta, mutta ei musta ole aktivistiksi. Erityisesti en koskaan viihdy missään (samanmielisten) ryhmässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.08.2019 12:46 Koetin sanoa, että se puoli Lahtisesta, mitä en tunne, on tuo sosiaalisessa mediassa, ja miksei muuallakin, tapahtuva liittyminen erilaisiin heimoyhteisöihin, joilla on hyvin voimakas käyttäytymiskoodisto.
Yritätkö sanoa, että et ole jäsen Lahtisen mainitsemassa salaisessa feministiryhmässä, josta hänet oli heitettu ulos?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

:oops:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Törmäsin eo. keskustelun aiheena olevan porukan vihamielisyyteen tässä juuri. Nörtteily-osiossa mainitsin aiemmin, että kaverini on tehnyt soundtrackin 3DRealmsin julkaisemaan Ion Fury -peliin. Joku päätteli kehittäjien Discord-keskutelun perusteella, että pelin tehneen firman työntekijät ovat suvaisemattomia transfoobikkoja. Koko pelimedia tarttui mehukkaalta kuulostavaan uutiseen.

Hyvä kannanotto jälkimainingeissa:
https://medium.com/@sophnar0747/ion-furore-19b2aa371c6b

Pelin sivulla Steamissa esim. joku mustamaalaa, nimen mainiten, miten 3DRealms on voinut palkata tunnetun (suomalaisen) transfoobikon. Sillä ei taida olla väliä ettei se oikeastaan ole totta.

(Pelin soundtrack on btw. Youtubessa ja Spotifyssä, jos kiinnostaa. Ei tarvitse ostaa peliä.)
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Taas tuli vastaan omituista settiä kun joku irkissä googlasi ihan muuta asiaa Gimpistä.

https://itsfoss.com/gimp-fork-glimpse/

Sanana "gimp" on ilmisesti "ableistinen slurri". Koska vuosienkaan aikana ylläpitäjät eivät ole suostuneet vaihtamaan nimeä, on ollut pakko forkata projekti nimellä Glimpse.

Jutussahan selitetään myös ettei kyse ole vain polittisesta korrektiudesta, vaan etteivät pomot ottaisi vakavasti Gimp-nimistä ohjelmaa. Voisi kutenkin kärjistäen sanoa, että 9/10 sanoisi että ko. softa huono useimpiin tarpeisiin ja useimmat lopuista eivät ole koittaneet koskaan tehdä sillä mitään :D

Mistähän saisi sanakirjan kielletyistä sanoista?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006259020.html

Suomen bruttokansantuote kasvoi ilmaston lämpenemisen takia 48 prosenttia vuosina 1961–2010.

Jos pitää paikkansa (kuulostaa kyllä erikoiselta), niin huikeaa. Me siis saamme kiittää hyvinvoinnistamme pitkälti ilmastonmuutosta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin