Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 20.05.2021 13:04
James Potkukelkka kirjoitti: 20.05.2021 12:58
urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 12:07 ^Suomen ammattirakenne on hyvin sukupuolittunut
Sivustahuutajahan tästä on kirjoittanut, että ongelma (jos se on ongelma) tässä on, että ihmiset haluavat väärin.

Mitä paremmat mahdollisuudet naisilla on valita, mihin hakeutua, sitä enemmän he haluavat naisten aloille. Tai näin olen kitinästä
lukenut.
Mielestäni Suomen isoin ongelma ja haaste on, että maamme väestö on hyvin sukupuolittunut.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos suomesta poistettaisiin sukupuolet, niin kaikki ongelmamme ratkeaisivat viimeistään 100 vuodessa. Dave voi hoittaa tarvittavat leikkaukset. Sitten vaan rajat kiinni.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.05.2021 13:16
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 20.05.2021 13:04 Mielestäni Suomen isoin ongelma ja haaste on, että maamme väestö on hyvin sukupuolittunut.
:D
Kuulostaa hauskalta, mutta ongelman juurisyy löytyy perustuslaista. Miesten ja naisten välinen tasa-arvo pois ja yksilöiden yhdenvertaisuutta tilalle. Sukupuolesta riippumatta ja huolimatta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tuntemukseni on aika hyvin tässä. Tuskin on kuitenkaan syytä iloita, koska Saarikko saattaa VM:ssä tehdä vielä laajempaa tuhoa, ja eiköhän kepu löydä yhtä kamalan tiede- ja kulttuuriministerin tilalle. Epäilen, että erityisesti korkeakoulusektorilla kepu saa aikaan jälkeä, jota korjaillaan vielä ainakin vuosikymmenen.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Miksi positiivisuus ärsyttää?

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007972520.html

Tämä oli mun mielestä ihan hyvä kirjoitus, vaikka tyytyykin vain toteamaan tilanteen, kun tähän on omassakin elämässä joutunut törmäämään. Sitä kun urheilijana opetteli vahvistamaan positiivisia ajatuksia ja työntämään negatiivisia taka-alalle sekä valmentajana opetteli ilmaisemaan asiat positiivisen kautta, jotta osaa antaa rakentavaa palautetta, niin yleisestikin on jäänyt elämään vahva positiivisuus päälle. Kun ihminen pystyy vaikuttamaan omaan tapaansa ajatella ja hahmottaa maailmaa, niin mun on vaikea hahmottaa, miksi jotkut haluaa pitää kiinni negatiivisesta ajattelusta? Positiivisuudesta pitäisi saada aikaan se normi johon pyritään, koska se auttaa läpi vaikeiden elämänvaiheiden.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä olen huomannut, että positiiviseen ajatteluun suhtaudutaan usein tyhmyytenä tai naiiviutena. Ikään kun ei olisi tullut lainkaan ajatelleeksi, että vaihtoehtoisiakin mahdollisuuksia on, ja rallattelisi menemään jossain vaaleanpunaisessa kuplassa. Positiivisuutta ei osata nähdä aktiivisena valintana.

Osittain saattaa ärsyttää sekin, että positiivisuus nähdään usein kovin rohkeana tekona. On sosiaalisesti helpompaa lyödä tiskiin kaikki ne keinot, jolla tämäkin hanke varmasti tulee epäonnistumaan, kuin olla avoimen luottavainen siihen, että vaikka ei menisi kuten suunniteltiin, niin ehkä tämä tästä vielä lutviutuu. Jos on itsekin jo manannut epäonnistumista, niin kasvojen menettämisen riski on jotenkin hallitumpi tai pienempi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minusta jotkut muka-positiiviset omaksuvat sellaisen faktoista piittaamattoman positiivisen asenteen, joka ei ole ollenkaan hyvä juttu. Katteettomasta positiivisuudesta saa pisteitä lähinnä tarjoilijan hommissa tai vastaavissa.

Pitää kuitenkin muistaa, että puhe ohjaa ajattelua. Jos puhutaan onnistumisesta, niin onnistutaan todennäköisemmin kuin mitä kävisi, jos puhuttaisiin epäonnistumisesta. Positiivinen asenne ei kuitenkaan saa johtaa faktojen kieltämiseen tai ongelmien lakaisuun maton alle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.05.2021 13:58 Pitää kuitenkin muistaa, että puhe ohjaa ajattelua. Jos puhutaan onnistumisesta, niin onnistutaan todennäköisemmin kuin mitä kävisi, jos puhuttaisiin epäonnistumisesta. Positiivinen asenne ei kuitenkaan saa johtaa faktojen kieltämiseen tai ongelmien lakaisuun maton alle.
Nimenomaan. Puhe ohjaa ajattelua ja ajattelu ohjaa tekemistä. Asiat tuppaa menemään paremmin kun pyrkii onnistumaan, eikä yritä olla epäonnistumatta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exsu kirjoitti: 24.05.2021 13:46 Mä olen huomannut, että positiiviseen ajatteluun suhtaudutaan usein tyhmyytenä tai naiiviutena. Ikään kun ei olisi tullut lainkaan ajatelleeksi, että vaihtoehtoisiakin mahdollisuuksia on, ja rallattelisi menemään jossain vaaleanpunaisessa kuplassa. Positiivisuutta ei osata nähdä aktiivisena valintana.

Osittain saattaa ärsyttää sekin, että positiivisuus nähdään usein kovin rohkeana tekona. On sosiaalisesti helpompaa lyödä tiskiin kaikki ne keinot, jolla tämäkin hanke varmasti tulee epäonnistumaan, kuin olla avoimen luottavainen siihen, että vaikka ei menisi kuten suunniteltiin, niin ehkä tämä tästä vielä lutviutuu. Jos on itsekin jo manannut epäonnistumista, niin kasvojen menettämisen riski on jotenkin hallitumpi tai pienempi.
Hyviä pointteja. Positiivisuus tosiaan on valinta. Joko tietoinen tai tiedostamaton.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä olen kehopositiivinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on ongelmana negatiivisuus ja huolehtiminen. Olen yrittänyt opetella ajattelemaan ”voi käydä niinkin, että kaikki menee hyvin”
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Miten olisi "Kaikki menee hyvin, kun teen jutut x ja y"?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.05.2021 15:13 ^ Miten olisi "Kaikki menee hyvin, kun teen jutut x ja y"?
Teen joka tapauksessa jutut x ja y ja monesti vielä jutun z ja tarkistan moneen kertaan, että ne on tehty, mutta monestikaan se ei poista turhaa huolehtimista. Lisäksi monesti koko huolen kohde on lähtökohtaisesti luokaa "taivas putoaa niskaan".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.05.2021 13:58 ^ Minusta jotkut muka-positiiviset omaksuvat sellaisen faktoista piittaamattoman positiivisen asenteen, joka ei ole ollenkaan hyvä juttu.
Eikö tämä ole koulukirjaesimerkki siitä, että juuri tuo oletus on se mikä positiivisuudessa ärsyttää?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2021 15:03 Mulla on ongelmana negatiivisuus ja huolehtiminen. Olen yrittänyt opetella ajattelemaan ”voi käydä niinkin, että kaikki menee hyvin”
Miten tää näkyy sulla siinä, miten kannustat ja neuvot sun jälkikasvua?

Kysyn siksi, kun oman (nuoren aikuisen) kummipoikani kohdalla olen huomannut, että toisen vanhemman varovaisuus tuntuu välillä rajoittavan jopa sellaista "riskinottoa", joka näin ulkopuolisen silmin olisi ihan hallitun rajoissa. Siis kun hän on sellaisessa "maailma on auki ja täynnä mahdollisuuksia"- kuplassa, niin vanhempi kokee velvollisuudekseen palauttaa maan pinnalle eli listata erilaisia epäonnistumisen paikkoja. Ei millään rampauttavalla Gattaca- tasolla, mutta silti sillain, että ulkopuolelta oli helppo jeesustella se vähän tarpeettomaksi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 24.05.2021 15:58
James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2021 15:03 Mulla on ongelmana negatiivisuus ja huolehtiminen. Olen yrittänyt opetella ajattelemaan ”voi käydä niinkin, että kaikki menee hyvin”
Miten tää näkyy sulla siinä, miten kannustat ja neuvot sun jälkikasvua?
Vaikea sanoa. Uskoakseni lähinnä sillä tavalla, että pitää aina ennen matkalle lähtöä tarkistaa (minä tarkistan), että vakuutukset ovat kunnossa ja en halua laittaa pyykinpesukonetta kiinni muuton jälkeen, vaan haluan, että tilataan asentaja sitä varten. Ja huolellisesti tarkistetaan palovaroittimien kunto uudessa kodissa jne. Siis tuollaista, joka on ihan järkevää (mielestäni).

Uskoakseni en ole heidän elämäänsä rajoittanut huolehtimisella, vaan olen kannustanut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 24.05.2021 15:50
sivustahuutaja kirjoitti: 24.05.2021 13:58 ^ Minusta jotkut muka-positiiviset omaksuvat sellaisen faktoista piittaamattoman positiivisen asenteen, joka ei ole ollenkaan hyvä juttu.
Eikö tämä ole koulukirjaesimerkki siitä, että juuri tuo oletus on se mikä positiivisuudessa ärsyttää?
Miksi kyse olisi oletuksesta? Asioiden ratkominen positiivisessa hengessä on todella arvokas taito. Monet kuitenkin pyrkivät feikkaamaan tuota esittämällä positiivista ja jättämättä huomiota kaipaavat asiat huomiotta. Kyllä se yleensä selviää noin vartissa, onko positiivari ihan feikkaaja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onko positiivisuus sama kuin rohkeus ja reippaus?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.05.2021 21:04 Onko positiivisuus sama kuin rohkeus ja reippaus?
Ei. Niillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Myös negatiivinen voi olla rohkea ja reipas.

Yleensä asiat ei ole mustavalkoisia. Positiivinen kiinnittää huomiota siihen mikä on mennyt hyvin tai toimii tai on kunnossa. Negatiivinen keskittyy siihen mikä on huonosti tai ei toimi tai on rikki.

Aikoinaan kun ensimmäistä kertaa ajauduin Ranskan ja Italian syrjäseuduille, niin silmä poimi taloista luonnonkiven harmauden, rikkinäisen rappauksen, ruosteiset kaiteet, jne. Nykyisin samoista taloista näkee luonnon kiven kauneuden, talojen iän ja historian, arkkitehtuurin kauneuden. Se mikä ennen oli rumaa ja ränsistynyttä näyttäytyy nykyisin historiana ja ajan tuoman karismana. Todellisuus ei ole muuttunut. Ainoastaan oma tulkintani aiheesta. Positiivisuus onkin mielestäni jossain määrin kykyä hyväksyä epätäydellisyys ja nauttia siitä mikä on hyvin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Niin, siis tietysti positiivinen ajattelu on ärsyttävää, jos ongelmien käsittely ajautuu siihen, että kaikki palautuu yksilön vastuuseen korjata asennettaan sen sijaan, että korjattaisiin niitä ongelmia aiheuttavia pään ulkoisia asioita. Vastaavasti negatiivinen ajattelu on ärsyttävää, jos ongelmien käsittely jää tekemättä, kun vaan vatvotaan niiden kamaluutta ja sitä, että kuitenkaan ei voida korjata ja kaikki kuitenkin menee pieleen. Molemmissa ääripäissä ärsyttävää on siis jotenkin sellainen omassa päässä ja asenteissa möyriskely, jonkinlainen sisäänpäin katsominen, kun pitäisi aktiivisesti touhuilla maailmassa ja vähän vähemmän tuijotella omaa napaa. Kuten Kitinästä tiedämme, kumpikin asennoituminen on pitkälle mennessään aika ärsyttävää egoisimia tässä mielessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.05.2021 21:04 Onko positiivisuus sama kuin rohkeus ja reippaus?
Minusta positiivisuus on sitä, että pyritään löytämään katsomaan asioita niiden hyvien puolien kautta. Yleisestihän elämässä asiat menevät hyvin. Lisäksi useimmat ponnistelua ja vaivannäköä vaativat jutut tähtäävät hyvän lisäämiseen, joten kannattaa katsoa enemmän niitä tavoiteltavia hyviä juttuja kuin potentiaalisia hankaluuksia matkalla. Positiivisuuden voima tulee juuri noiden hyvien juttujen tunnistamisesta, eikä mistään "kaikki on tosi jees" oletusasenteesta. Totuuden mukaisten paikkansa pitävien positiivisten juttujen ääneen lausuminen tekee noista positiivisista tapahtumista paljon todennäköisemmin tapahtuvia. Tunnistettuihin haasteisiin voi myös suhtautua positiivisesti: "tän hienon tavoitellun asian tiellä on pari hankaluutta, mutta kyllä me hanskataan ne kun on vastaavia hoidettu aiemminkin".
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/884d ... ff852caa2b

Tällä kertaa Sannalta hyvä, kiihkoton ja asiallinen kirjoitus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.07.2021 9:27 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/884d ... ff852caa2b

Tällä kertaa Sannalta hyvä, kiihkoton ja asiallinen kirjoitus.
Noemmänyttiedä. Musta pikemminkin on taas niin, että olipa itse asiasta mitä mieltä tahansa, vaikka samaa mieltä Ukkolan kanssa, niin kirjoitus on aika surkea.

Alussa kerrotaan parilla lauseella suffrageteista mainitsematta edes minkä maan mistä äänioikeudesta on kyse, vaikka annetaan tarkka vuosiluku. Lienee kopioinut tekstin taas suoraan jostain nettijutusta miettimättä ollenkaan, mitä kirjoittaa.

Sitten kritisoidaan Kardashianien paljastelufeminismiä kulmasta, josta hypätään suoraan suomalaiseen liikkeeseen, vaikka nimenomaan sama kulma ei päde. Väliin sitten jotain tyhjänpäiväistä evoluutiopsykologiaspekulaatiota, ja loppuun sitten se pakollinen mitäs jos miehet samalla lailla -urpoilu, vaikka miehet nimenomaan eivät voi samalla lailla, niin epäsymmetrinen on paljastelun, ahdistelun ja sukupuolinormien historia.

Roskaa, kuten aina.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/prof ... 4ea85bebed Vaikea olla kallistumatta kohti samaa kantaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tiedä, mitä mieltä olen (en ole tarkistanut wikipediasta!). Se on selvää, että joku olympiamenestys on maakuvan kannalta aivan merkityksetön. Korkeintaan joku Norjan menestys saa ajattelemaan, että epärehellisellä pelillä pärjätään. Suomalaisten menestys ei tietenkään kiinnosta ketään muita kuin suomalaisia.

Mutta toisaalta kysehän on verovaroista ja jos kansa haluaa maksaa itselleen sirkushuveja, niin mikäs siinä. Omasta mielestäni kunnallinen strippari olisi parempi verovarojen kohde.

Tärkeysjärjestys verovaroille;

1. kunnallinen strippari
2. olympiamenestys
3. jäätä sulamaan taideteoksena
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.08.2021 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin