Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.04.2021 14:56 Tähän on tultu. Selailin nettitiedotusvälineitä ja huomasin, että sekä Sanna Ukkola että Jari Ehrnrooth ovat näemmä julkaisseet jotain kolumneja. En jaksanut klikata auki, kun en kerta kaikkiaan usko, että sieltä voisi tulla jotain älyllisesti kiinnostavaa. Onko tämä nyt minun puoleltani pahimman luokan kuplautumista, ad hominem -ennakkoluuloisuutta, vagabondomaista suojautumista häiritsevältä informaatiolta vai ihan vaan terveen kaupunkilaisjärjen reaktio laajaan evidenssiin?
Tervetuloa pimeälle puolelle mun ja Vagiksen joukkoon. Meillä
on keksejä!

Itse olen jo enenevässä määrin alkanut suojella itseäni. Hesarin mielipiteiden lukemisen lopetin jo vuosi sitten em. syystä ja yritän myös pysyä poissa twitteristä samasta syystä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 8:47 Saarikosken kommentti
Saarikosken ei pitäisi selittää. Kaivaa vaan itselleen syvempää kuoppaa. Nyt koettaa namedroppailla, että argumenttinsa perustui klassikkoteokseen, eikä ollut mitään hänen omaa aivopiereskelyään. Oi voi. Tämän "klassikkoteoksen" otsikko on, kuten Saarikoski kertoo, "Western Intellectual Tradition". Mutta koko otsikko on siis "Western Intellectual Tradition: From Leonardo to Hegel".

Siis Saarikoski analysoi tiukasti nyky-tieteenalojen ominaisluonteita ja ajankohtaista yliopistopoliittista keskustelua yhden, vähän obskyyrin kirjan perusteella, joka on kirjoitettu n. 60 vuotta sitten ja käsittelee aatehistorian keinoin ajanjaksoa 1400-luvun lopusta 1800-luvun alkuun, eli aikaa ennen modernien yhteiskuntatieteiden syntyä. Tyypillä taitaa vieläkin olla kuumetta.

Edit. Niin, jos sä siit tosissasi harkitset muuttoa eteläisiin kaupunginosiin, niin sun täytyy alkaa lukea HBL:ää. Eilisessä Höblässä oli täällä vastikään mainitsemani Anu Koivusen aika hyvä kommentti Saarikosken kirjoituksesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 9:23
Edit. Niin, jos sä siit tosissasi harkitset muuttoa eteläisiin kaupunginosiin, niin sun täytyy alkaa lukea HBL:ää. Eilisessä Höblässä oli täällä vastikään mainitsemani Anu Koivusen aika hyvä kommentti Saarikosken kirjoituksesta.
Kävisikö The Economist? Tosin se vaatisi varmaan suvun perintönä olleen 200m2:n asunnon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Talous on nousukkaita varten.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Erkki Tuomioja on lukenut lapsesta saakka!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 10:52 Kävisikö The Economist?
The Economist taitaa muuten yhä julkaista aika ison osan artikkeleistaan anonyymeinä, ei vain pääkirjoituksia. Onhan tässä ehkä se, että saattaa suunnata huomiota journalismin sisältöön, ei tähtitoimittajien henkilöbrändiin. Mutta ehkä tämä Saarikosken yltiöurpo pääkirjoitus vähän korostaa, että nykymaailmassa ainakin suuremmat sanomalehdet ovat aika laajoja ja moniäänisiä yhteisöjä, joissa on vähän outoa, että joku yksittäinen anonyymi pläjäys määrittäisi koko lehden linjan.

Mut siis, ei riitä, pitää seurata myös paikallista keskustelua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 8:49 Tervetuloa pimeälle puolelle mun ja Vagiksen joukkoon. Meillä
on keksejä!
Mulla on siideriä! Pirkka siideriä, mutta sitä parempaa mallia joka on ehtaa ranskalaista sidukkaa :ohyeah:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mutta vielä, Saarikoski on kyllä kiinnostava. Se viuhtoo nyt tosi holtittomasti sinne tänne. Tää pääkirjoitustunarointi oli aivan ala-arvoista, ja jotenkin tämä hätäinen vetoaminen yhteen, satunnaiseen ja kommentoitua aihetta vain aika erikoisten assosiaatioaskelten kautta koskevaan teokseen, vain korostaa Saarikosken pihalla oloa. Jotenkin sillä ei näytä olevan tarpeeksi kulttuurista pääomaa käsittelemään näitä asioita tai arvioimaan kriittisesti lukemaansa.

Tulee mieleen, että se haluaisi kovasti keskustella sellaisella tasolla, jolla keskusteleminen oikeasti edellyttää raakaa, kovaa työtä - käytännössä alan kirjallisuuden systemaattista opiskelua, ei satunnaista selailua ja siitä assosiointia - mitä tyyppi ei koskaan ole jaksanut tehdä. Ei kai sillä ole muuta koulutusta kuin Hesarin toimittajakoulu? Tulee mieleen Kitinän itsenäiset ajattelijat, jotka kuvittelevat, että niiden epäinformoidut ajatukset ovat jotenkin yleisesti kiinnostavia, kun niitä ei ole saastutettu lukemalla alan kirjallisuutta. Tekee mieli keittiöpsykologisoida, että Saarikoski jollain tasolla tunnistaa tämän oman epäpätevyytensä osallistua keskusteluun, ja juuri se ruokkii hänen irrationaalista aggressiotaan kovaa työtä tekeviä tutkijoita kohtaan.

Tänään sillä näyttäisi olevan twitterissä joku uusi sota tiedeyhteisön kanssa, tällä kertaa matemaattisempia tieteitä vastaan, kun se moittii sitä, miten liikkumisrajoitusesitysten taustalla oli THL:n virheellistä dataa. Osin tämä on tietysti vain huolimatonta kirjoittamista, mutta näyttää sillä olevan ihan aitoja ongelmia ymmärtää datan, mallien, skenaarioiden ja ennusteiden eroa tiedepohjaisessa päätöksenteossa, mikä estää hänellä olevan ihan tärkeän pointin älyllisen käsittelyn. Ja taas lopputuloksena on aggressiivinen ja vähän urpo kritiikki tutkijoita kohtaan, ei nöyrempi asenne.

Ja tietysti vielä sen pääfoorumi, yleinen kulttuurikeskustelu. Saarikoski on niin Hesarin kulttuuritoimituksen entisenä esimiehenä kuin myös isänsä ja ensimmäisen vaimonsa kautta tavallaan kiinni Suomen aiempien vuosikymmenien korkeimmassa kulttuurieliitissä, mutta taas jotenkin sivullisena vailla omia ansioita. Ja vaikka hän kuinka koettaa käydä tuimaa taistelua taistolaisia vastaan (mikä ehkä oli ihan relevanttia hänen nuoruudessaan), nuoriso ei vakuutu vaan pilkkaa setää. Millään hän ei saa kullttuuriväeltä tunnustusta johtavana intellektuaalina. Ja taas reagoi läimimällä sinne tänne, ei kehittämällä ajatteluaan.
Viimeksi muokannut urpiainen, 16.04.2021 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 16.04.2021 13:58
James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 8:49 Tervetuloa pimeälle puolelle mun ja Vagiksen joukkoon. Meillä on keksejä!
Mulla on siideriä! Pirkka siideriä, mutta sitä parempaa mallia joka on ehtaa ranskalaista sidukkaa :ohyeah:
:leuhka: Ei käy. Pirkka-punaviini olisi vielä mennyt, mutta noilla eväillä en vakuutu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Lähdin googlettamaan, mistä tulee Saarikosken ensimmäisen vaimon sukunimi ja selitys on aika antikliimaksi ” Snellman on Saskan isän Pentti Saarikosken äidin tyttönimi. ”

Ei siis ilmeisesti mitään sukua.

Mutta ehkä Saskalla on ongelmana tuo, että isä oli Pentti Saarikoski ja isoäiti oli oikea Snellman. Onneksi mun suku on maanviljelijöitä, niin ei tule paineita.

Mutta tottahan se on, että lukio ja toimittajakoulu antaa heikot eväät väitellä kirjanoppineiden kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 14:42 Onneksi mun suku on maanviljelijöitä, niin ei tule paineita.
Von Böndelius? Siis sen puimurimogulin lapsenlapsi?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 14:42 Mutta ehkä Saskalla on ongelmana tuo, että isä oli Pentti Saarikoski ja isoäiti oli oikea Snellman.
Mä en ajatellut tuota snellmaniutta vaan sitä, että siinä missä Isä-Pentillä on paikkansa Suomen kirjallisuuden kaanonissa, vaikea on kuvitella myöskään suomalaisen kirjallisuuden historiaesitystä, joka ei tunnustaisi Anja (Snellman-)Kaurasen romaanin Sonja O. kävi täällä roolia kirjallisuuden sukupolvenmurroksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:31 :leuhka: Ei käy. Pirkka-punaviini olisi vielä mennyt, mutta noilla eväillä en vakuutu.
Tässä mulla ehkä menee raja. Pirkka brandättyä siideriä voin vielä ostaa, koska aidoksi ranskalaiseksi kohtuu hintaista ja näppärän pienissä pulloissa, mutta pirkka punaviini en usko ostavani. Jotenkin liian geneeristä vaikka olis kuinka hyvää ja laatuun nähden edullista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:52vaikea on kuvitella myöskään suomalaisen kirjallisuuden historiaesitystä, joka ei tunnustaisi Anja (Snellman-)Kaurasen romaanin Sonja O.
Vähän vaikeutti lukemista, kun kuvittelin tuon O:n jälkeisen pisteen päättävän lauseen. Mulla ei selvästikään ole asiaa tähän keskusteluun :oops:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:52
James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 14:42 Mutta ehkä Saskalla on ongelmana tuo, että isä oli Pentti Saarikoski ja isoäiti oli oikea Snellman.
Mä en ajatellut tuota snellmaniutta vaan sitä, että siinä missä Isä-Pentillä on paikkansa Suomen kirjallisuuden kaanonissa, vaikea on kuvitella myöskään suomalaisen kirjallisuuden historiaesitystä, joka ei tunnustaisi Anja (Snellman-)Kaurasen romaanin Sonja O. kävi täällä roolia kirjallisuuden sukupolvenmurroksessa.
Juu. Toki. Mutta ajattelin, että onko se ensimmäinen vaimo vieläpä jotain sukua snellmannelleikin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.04.2021 14:46
James Potkukelkka kirjoitti: 16.04.2021 14:42 Onneksi mun suku on maanviljelijöitä, niin ei tule paineita.
Von Böndelius? Siis sen puimurimogulin lapsenlapsi?
En koskaan pysty täyttämään isoisäni saappaita :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kepulaisuus haisee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 16.04.2021 15:01
urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:31 :leuhka: Ei käy. Pirkka-punaviini olisi vielä mennyt, mutta noilla eväillä en vakuutu.
Tässä mulla ehkä menee raja. Pirkka brandättyä siideriä voin vielä ostaa, koska aidoksi ranskalaiseksi kohtuu hintaista ja näppärän pienissä pulloissa, mutta pirkka punaviini en usko ostavani. Jotenkin liian geneeristä vaikka olis kuinka hyvää ja laatuun nähden edullista.
No ei sit! Loukkaantuneina nyt sitten luin Ehrnroothin ja Ukkolan. Roskaahan ne olivat. Olisi ehkä pitänyt ottaa siiderikeksit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14917
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 16.04.2021 15:01
urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:31 :leuhka: Ei käy. Pirkka-punaviini olisi vielä mennyt, mutta noilla eväillä en vakuutu.
Tässä mulla ehkä menee raja. Pirkka brandättyä siideriä voin vielä ostaa, koska aidoksi ranskalaiseksi kohtuu hintaista ja näppärän pienissä pulloissa, mutta pirkka punaviini en usko ostavani. Jotenkin liian geneeristä vaikka olis kuinka hyvää ja laatuun nähden edullista.
https://www.goodhousekeeping.com/uk/foo ... 10-pounds/
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mun vahvin kokemus kepulaisuudesta on noin 10 vuoden takaa vaimoni ystävän häistä. Sulhanen oli ja on Keskustan eduskunta-avustaja ja kaasona/seremoniamestarina huseerasi muuan Anneli Saarikko. Mullahan ei poliittista kotia ole ja vierastan poliittista aktiivisuutta ylipäätään - kyllä ihmisen tulee seisoa tolpillaan ilman uskontoa tai puolueen tukea. Häissä sitten keskustalaisuus tuli esiin monimuotoisesti. Muistelen jotakin tupailtalauluja kuulleeni ja sutsisatsi-tanssia toimitetun. Sellainen aivopesuvaikutelma jäi voimakkaana mieleeni.

Liittyiköhän tämä nyt mihinkään...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 16.04.2021 15:26
Vagabondo kirjoitti: 16.04.2021 15:01
urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 14:31 :leuhka: Ei käy. Pirkka-punaviini olisi vielä mennyt, mutta noilla eväillä en vakuutu.
Tässä mulla ehkä menee raja. Pirkka brandättyä siideriä voin vielä ostaa, koska aidoksi ranskalaiseksi kohtuu hintaista ja näppärän pienissä pulloissa, mutta pirkka punaviini en usko ostavani. Jotenkin liian geneeristä vaikka olis kuinka hyvää ja laatuun nähden edullista.
https://www.goodhousekeeping.com/uk/foo ... 10-pounds/
Hieno! Mulla oli joskus ennen koronaa tapana ostaa Viking Linen laivan shampanjaa, mutta tuo on kyllä kovempi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Harmi, että Kyösti myi Tokmannin. Kyöstin kusella leikattu ilmainen Tokmanni-Samppanja olisi ollut kova vetonaula avajaisiin. Ämpäristä tarjoiltuna, totta kai.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Leipää ja sirkushuveja koko rahalla tarjoaa tämä pilipalihallitus.

Kommentti: Kehysriihi kaadetaan pääministerin syliin
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Iäkäs henkilöauto jäi kuorma-auton alle ja kuoli. Ikävää.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin