Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Tässä nyt on sentäs jotain vaikka ehdollinen onkin lähinnä taputus poskelle.

Baarissa tavannut pari päätyi samaan sänkyyn: Pian nainen syytti miestä raiskauksesta ja lupasi tuhota tämän elämän
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Totta kai on niin, että perusteetta seksuaalirikoksista syytetyksi tuleminen, ja siihen mahdollisesti liittyvä julkinen leimaaminen, ovat aivan kamalia juttuja ja niin ei pitäisi käydä kenellekään. Tästä ei varmaan ole erimielisyyttä. Mutta kyllä mä nyt silti vähän mietin sitä, että minkälainen jäsennys tässä on päällä ongelmakentästä.

Lienee nimittäin myös kiistatonta, että lukemattomat naiset ja tytöt joutuvat kokemaan eriasteista seksuaalista häirintää, hyväksikäyttöä ja väkivaltaa ihan joka päivä, ja Suomessakin näistä tapauksista iso osa ei koskaan tule viranomaisten tietoon. Mahdollisesti väärin perustein syytetyistä miehistä taas persukuningatar löytää globaalisti pari keissiä useamman vuoden ajalta. Ikäviä juttuja, tietysti, mutta on tässä nyt jonkunlainen mittakaavavirhe kun fokusoidaan näihin pariin ongelmatapaukseen eikä valtavan volyymin varsinaiseen ongelmaan.

Ehkä Ukkola sentän vähän kykenee näkemään tämän itsekin, kun näillä parilla julkisella keissillä kiihottamisen lisäksi koettaa vähän tuoda tilastotietoa mukaan ja toteaa, että muutama prosentti poliisin tutkintaan johtaneista raiskauskeisseistä haudataan perusteettomina. Mutta mitä tämä osoittaa? Että valtaosa siitä pienestä osajoukosta, joka tulee poliisin tietoon, on vakavaia keissejä, ja osassa tutkinta keskeytetään. Eli homma toimii, kuten tuo uusikin linkkaus Hesariin osoittaa? Tosi vaikea nähdä, että miehiin kohdistuvat perusteettomat syytökset olisivat se tämän aihepiirin keskeinen ongelma, vaikka toki jokainen tapaus on kovin valitettava.

No, ehkä tässä Ukkolan ja Bluntlyn huomiossa on sellainen kultareunus, että vaikka tutkimuksesta tiedämme, että miesten perusteeton syyttäminen on aivan marginaalinen ongelma miesten tekemään ahdisteluun ja väkivaltaan verrattuna, niin tiedämme myös, että ainakin anglo-amerikkalaisessa kontekstissa (joka lienee tässä oleellinen, eikö Ukkola revi kaikki juttunsa amerikkalaisen alt-rightin kiihotussivustoilta) perusteettomat syytökset kohdistuvat erityisesti etnisten vähemmistöjen miehiin. Ja usein vielä LSVHM:ien taholta, ei edes naisten. Kun tämä sama dynaaminen duo on aika usein suuntautnut misogynian lisäksi rasistissävyiseen ksenofobiaan, tämä into puolustaa etnisten vähemmistöjen miehiä lietsonnan edessä on osin tervetullutta, vaikka viekin huomion aivan toisarvoisiin asioihin naisiin kohdistuvan seksuaalisen häirinnän kontekstissa.

Viimeksi, kun tästä aihepiiristä viuhdottiin Kitinässä, suosittelin tätä kirjaa. Suosittelen yhä: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009300871.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kaikki lumihiutaleet saisivat nyt ryhdistäytyä. Meillä on euroopassa sota, kohta sota maailman kahden supervallaan välillä, EU:ssa vainotaan taas juutalaisia, valtio on ajamassa seinään, vihollinen tuhoaa kriittistä infraamme ja hiilestä luopuminen ei etene. Vessan turvattomuudesta voi itkeä omalle äidilleen ja itse maksetulle terapeutille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009971658.html

Aloin lukea kolumnia hyvin ennakkoluuloisena, mutta Korkmanin kolumnin kautta päädyin tähän

https://www.taloustieteellinenyhdistys. ... 86-102.pdf

Eli suurimmassa osassa maailman maita eläkemaksuja ei tilastoida veroiksi, Suomessa tilastoidaan.

Jos henkilö A Suomessa maksaa pakollista eläkemaksua, se on tilastoissa vero. Jos henkilön A ruotsin serkku maksaa samasta palkasta saman verran eläkemaksua, sitä ei tilastoida verona.

Eli ehkä Suomen kokonaisveroaste ei tosiaan kainsainvälisesti vertaillen ole niin korkea, kuin ensikatsomalta luulisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoista, että kokonaisveroasteen ennakoidaan itsestään laskevan 2,9 prosenttiyksikköä 2027 mennessä. Tämä
johtuu pääasiassa siitä, että valmisteverot kasvavat bkt:tä hitaammin. Valmisteverojen hitaampi nousu johtuu siirtymisestä pois fossiilisista polttoaineista ja polttomoottoreista.
Lisäksi valmisteverot ovat euromääräisiä, eli inflaatio laskee niiden reaaliarvoa.

Nykyhallitukselle voi olla vaikeaa lisätä fossiilisten valmisteveroja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2023 9:03 Eli ehkä Suomen kokonaisveroaste ei tosiaan kainsainvälisesti vertaillen ole niin korkea, kuin ensikatsomalta luulisi.
Minusta Korkman häpeämättömästi kusettaa. Hän kertoo, että tulevaisuudessa eläkemaksuja saanut voi odottaa saavansa tänä päivänä luvatun suuruisen eläkkeen tämän päivän veroasteella. On ihan päivän selvää, että tällä talouskasvulla ja huoltosuhteen heikkenemisellä tuo ei tule toteutumaan.

Yksi kuudesta valtion kuluttamasta eurosta on velkaa. Tuo velka on siirrettyä verotusta. Tulevaisuudessa nuo rahat otetaan niiltä, joilta voidaan.

Eläkkeiden kohdalla pitää myös huomioida, maksaako työssä käyvä oman viiteryhmänsä eläkkeitä vai niiden, jotka eivät tee töitä. Jos tänä päivänä eläkemaksuja maksavan isoa eläkettä tulevaisuudessa leikataan, jotta työtä tekemättömille saadaan maksettua eläkettä, niin tuohan efektiivisesti lisää työn verotusta tänä päivänä.

Suomen ongelma on korkea työn verotus tänä päivänä (ml. nuo eläkkeet!) ja odotus veroasteen kiristymisestä tulevaisuudessa.

Oman lapseni kasvatan valmiiksi lähtemään maailmalle, jotta hänen ei ole pakko jäädä tänne paskavaippaorjaksi. Itsekin voisi nostaa kytkintä samaan aikaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2023 9:20 Mielenkiintoista, että kokonaisveroasteen ennakoidaan itsestään laskevan 2,9 prosenttiyksikköä 2027 mennessä. Tämä
johtuu pääasiassa siitä, että valmisteverot kasvavat bkt:tä hitaammin. Valmisteverojen hitaampi nousu johtuu siirtymisestä pois fossiilisista polttoaineista ja polttomoottoreista.
Tuo on aivan perseestä. Kokonaisveroasteen lasku on hyvä asia, mutta tuo pitäisi toteuttaa niin, että työn verotusta laskettaisiin ja valmisteveroja nostettaisiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2023 10:25
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2023 9:20 Mielenkiintoista, että kokonaisveroasteen ennakoidaan itsestään laskevan 2,9 prosenttiyksikköä 2027 mennessä. Tämä
johtuu pääasiassa siitä, että valmisteverot kasvavat bkt:tä hitaammin. Valmisteverojen hitaampi nousu johtuu siirtymisestä pois fossiilisista polttoaineista ja polttomoottoreista.
Tuo on aivan perseestä. Kokonaisveroasteen lasku on hyvä asia, mutta tuo pitäisi toteuttaa niin, että työn verotusta laskettaisiin ja valmisteveroja nostettaisiin.
Juu. Mutta persuille mahdotonta, että valmisteveroja nostettaisiin.

Jos veroaste bkt:stä haluttaisiin pitää ennallaan pitäisi siis joko kiristää fossiilisten valmisteveroja tai alkaa verottaa enemmän ei-fossiilisia tai sitten nostaa muita veroja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Teknisesti autoveron ja käyttömaksun nosto kohdistuvat väärin, mutta noin polttomoottoriautojen veroja voitaisiin nostaa bensan hintaan kajoamatta. Itse asiassa tuo toimisi aika hyvin, koska paljon ajavan kannattaa jo nyt siirtyä sähköön.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2023 10:40 ^
Teknisesti autoveron ja käyttömaksun nosto kohdistuvat väärin, mutta noin polttomoottoriautojen veroja voitaisiin nostaa bensan hintaan kajoamatta. Itse asiassa tuo toimisi aika hyvin, koska paljon ajavan kannattaa jo nyt siirtyä sähköön.
Juu, mutta ei tuo ole poliittisesti mahdollista.

Jäi edellä sanomatta, että veroaste laskee myös autoverokertymän alenemisen takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ehkä noin. Vähintään 2/3 persuista on sen verran fiksuja, että ymmärtävät bensaveron olevan parempi kuin tulovero. Sitten on se 1/3 mölisijät, joille bensan hinta on uskonnollinen asia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2023 10:49 ^ Ehkä noin. Vähintään 2/3 persuista on sen verran fiksuja, että ymmärtävät bensaveron olevan parempi kuin tulovero. Sitten on se 1/3 mölisijät, joille bensan hinta on uskonnollinen asia.
Bensan hinta oli oleellinen asia persujen vaalikampanjaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2023 10:57 Bensan hinta oli oleellinen asia persujen vaalikampanjaa.
Tuo nyt ei tarkoita mitään. Suurin osa persujen äänestäjistä ei äänestänyt bensan hintaa. Ei ne oikeasti ole kaikki ihan idiootteja, ei edes yli puolet.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Huomaan ajatusvirheen itsessäni; harmittelin, että
en pääse hyötymään tästä valmisteverojen laskusta, mutta sitten hokasin, että mähän nimenomaan olen juuri hyötynyt täysimääräisesti, koska en ole autoa tankannut kahdeksaan vuoteen ja Model S autovero oli 5% ja Model Y:ssä 0.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tähän verokeskusteluun voisi lisätä tämän: Suomi tasaa tuloja eniten maailmassa. Maailman 5. korkein veroaste ja kovin tulojen tasaus ei nyt kuulosta voittavalta yhdistelmältä. Esim. natsikapitalistipaskalassa Ruotsissa tuloja tasataan paljon vähemmän, vaikka siellä kokonaisveroaste on hieman korkeampi. Päättelen tuosta, että Ruotsissa asiantuntijan kannattaa tehdä enemmän tunteja ja korkean tuottavuuden työtä, jolloin yhteiskunnalle tuotetaan enemmän arvokkaita palveluja ja tuotteita.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse gini-indeksissä Suomi on maailman 12. tasaisin.

https://data.worldbank.org/indicator/SI ... 2&view=bar


Tanska ja Norja hyvin lähellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Norjaa nyt ei kannata mainita. Mutta Alankomaita kannattaa vilkaista:
- "Parempi" gini ilman massiivisia tulonsiirtoja ja hieman paremmat keskitulot
- Isompi bkt per capita ja pienempi julkisen sektorin velka per bkt.
- Merkittävästi alhaisempi kokonaisveroaste.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Alankomaiden gini on siis Suomea pienempi. En nyt heti tajua pointtiasi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pienempi gini tarkoittaa pienempiä tuloeroja. Samaan aikaan tuossa toisessa kuvaajassa hollanti tasaa tuloja paljon vähemmän. Meillä ei siis innokkaammasta verotuksesta ja tulojen tasauksesta huolimatta päästä yhtä pieniin tuloeroihin kuin hollannissa.

Oma veikkaukseni on, että hollannissa työmarkkinat toimivat tehokkaammin, koska käteen jäävä raha ohjaa osaajat oikeisiin töihin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2023 13:04 ^
Pienempi gini tarkoittaa pienempiä tuloeroja. Samaan aikaan tuossa toisessa kuvaajassa hollanti tasaa tuloja paljon vähemmän. Meillä ei siis innokkaammasta verotuksesta ja tulojen tasauksesta huolimatta päästä yhtä pieniin tuloeroihin kuin hollannissa.

ok. Nyt ymmärrän ajatuksenkulkusi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tiedä, onko Hollannin veroaste oikeasti Suomea alempi, koska siellä eläkemaksuja ei lasketa veroasteeseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hämmentävä mielipidekirjoitus: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010019532.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ihan järkevä kirjoitus. Kun sienestän, en tuhoa sieniä. Wokettajien Orwellilainen uuskieli on vastenmielistä.
Vastaa Viestiin