Metsästys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:. Mennään farmille, maksetaan rahaa, paikalliset ajaa sut autolla sen elukan viereen joka ei oikeastaan edes älyä paeta (koska se käydään myös ruokkimassa sillä autolla) Pamautat sen siitä vierestä hengiltä, paikalliset hakee sen takaisin tapahtumapaikalle ja voit sitten ottaa sen kanssa kuvia ja tuntea ittes suureksi metsästäjäksi. Jos Fyffe riittää niin voit tehän saman vaikka 6 kertaa päivässä. Eikö siitä jää uupumaan juuri se luonnossa liikkuminen ja "saalistaminen"?
Ei noita "ongi sangosta"- retkiä tarvitse afrikkaan asti edes lähteä kokemaan. Sama meininki on esim. etelä-suomen fasaanitiloilla. Niissä ammutaan satoja fasaaneja päivässä ja ammutut linnut päätyvät ravintolaan ja myyntiin. Se puuha on puhtaasti pelkkää ammuntaa ja kaukana "metsästyksestä".

Afrikassa homma on varmasti pakotetusti ohjattua. Siellä tuskin on "metsähallituksen maita" ja mahdollisuutta ostaa "päiväkortti jolla saat ampua yhden gasellin, kaksi seepraa ja yhden leijonan, tai jos ammut yhden kirahvin, on kiintiösi täynnä".

Georgina kirjoitti:No miksi sä et sitten tee sitä kaikkea samaa mitä kuvailit ja lopuksi ota siitä elukasta valokuvaa ampumisen sijaan?
Koska olen lihansyöjä ja pidän riistan mausta ja sen valmistamisesta. En minä ota niityillä lehmistäkään kuvia ja jätä ostamatta kantturan perskannikkaa marketissa. Eettisyydesta on varmaan turha edes mainita.

Onkohan se siitä silti innoissaan?
Pomminvarmasti on. Yleensä koira saa myös sydämen ja piiran palkkioksi. Jos koira inhoasi sitä hommaa, ei se haukkuisi pää kenossa kuusen larvaan puolta tuntia ja odottaisi kun isäntä ryömii puskia ja ojia pitkin hollille.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

annepa kirjoitti: Ihminen on sekasyöjä joka kyllä pärjää täysin vegeravinnolla jos niikseen tulee, mutta on sekasyöjä kuitenkin. Lihaa siis pitäisi syödä.
Öh, ottamatta kantaa itse aiheeseen, niin eikö näissä virkkeissä nyt ole ristiriitaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kottarainen kirjoitti:Pienpetojen ampuminen on mautonta ja perusteetonta.
Tämä on lie tunnepohjainen mielipide? Vai oletko perehtynyt aiheeseen syvällisesti?
Ilman pienpetokantojen kurissapitoa luonnossa olisi huomattavan paljon vähemmän mm vesilintuja ja varmaan kottaraisiakin. Jo yksi minkki tyhjentää kesässä pitkän pätkän (lue: kilometrejä) rantaa vesilinnuista ja osan ihan tappamisen himosta eli ei syö läheskään niitä kaikkia.

Ai niin. Mulla ei ole ajallisesti mahdollisuutta pienpetojen metsästykseen.

Viimeisimmän hirvikokeeni suoritin lauantaina. Ja yhtään hirveä en vielä ole kaatanut (vaikka koe on ollut aiemminkin suoritettuna ja passissa tullut oltua useana vuonna), ohi olen päästänyt sellaisia joita ei saa ko hetkellä kaataa tai ei muuten ole sovitun mukaan kaadettavissa esim vaikkapa nuorta urosta/naarasta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kottarainen kirjoitti:Sanotaan mieluummin elämänfilosofinen mielipide. Gattiksella taisi olla jotain asiapohjaakin taustalla.
Eli pidätte siitä, että lintuja+pikkunisäkkäitä (poislukien pienpedot) on vuosikausia erittäin huomattavasti nykyistä vähemmän? Mahdollisesti jonkin ajan kuluttua kummankin määrät nousevat hieman (mutuni) mutta lähes kaikkien lintujen ja piennäsäkkäiden määrät jäävät nykyistä tasoa pienemmäksi?
Eli näkisin sinun (ja Gat:n kunhan ei aiheudu vahinkoa omaisuudelleen) haluavan luonnontilan aikaan, jossa ei ollut vielä metsästäviä ihmisiä? Eli tilaan, jota ei ole ollut olemassakaan tällä eläinlajistolla. Olenkohan väärässä?
Kaikenlaisia kettutyttöjä sitä :D
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti: Eli pidätte siitä, että lintuja+pikkunisäkkäitä (poislukien pienpedot) on vuosikausia erittäin huomattavasti nykyistä vähemmän?

Taitavat diggailla rabiesta myös.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Kreitsu kirjoitti:
annepa kirjoitti: Ihminen on sekasyöjä joka kyllä pärjää täysin vegeravinnolla jos niikseen tulee, mutta on sekasyöjä kuitenkin. Lihaa siis pitäisi syödä.
Öh, ottamatta kantaa itse aiheeseen, niin eikö näissä virkkeissä nyt ole ristiriitaa.
Huonosti muotoiltu. "Minusta lihaa siis pitäisi syödä vaikka pelkällä kasvisravinnollakin pärjäisi". Kaiken lisäksi pelkällä kasvisravinnolla ei pärjää koska joitakin ravintoaineita, esim B12-vitamiinia, ei saa kuin lihasta. Unohetaan lisäravinteet/napit nyt. Korjatkaa jos olen väärässä.

En ota kantaa muiden ruokatapoihin muuten, syökää veikkoset pelkkiä kasviksia jos siltä tuntuu. Vielä tarkennan, että lihaa ei tarvisi syödä niin paljon kuin länkkärit sitä nyt syö. Esim pari liha-ateriaa viikossa pitäisi riittää. Lisäksi ne jotka pystyvät, voisivat korvata toisen näistä kahdesta liha-aterioista kotimaisella kalalla.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Ok, nyt kuulostaa järkevältä. :)

"Sekaravinnon syöjä saa B12-vitamiinia eläinperäisestä ravinnosta, kuten lihasta, kananmunasta, maitotuotteista ja kalasta. Puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen henkilön B12-vitamiinin tarpeen[4]. Lihasta B12-vitamiini imeytyy heikommin kuin maitotuotteista."

http://fi.wikipedia.org/wiki/B12-vitamiini

Edit: Ei siis ole tarkoitus johdattaa tätä keskustelua "väärille" jäljille. "Totaalivegen", joka ei maitotuotteitakaan käytä, voi olla vaikea saada B12-vitamiinia.

Jatkakaa!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kottarainen kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Tämä on lie tunnepohjainen mielipide? Vai oletko perehtynyt aiheeseen syvällisesti?
Sanotaan mieluummin elämänfilosofinen mielipide. Gattiksella taisi olla jotain asiapohjaakin taustalla.
Pienpetojen tappaminen on luonnonsuojelua parhaimmillaan. Pienpedoissa on vieraslajeja mm. minkki ja supi joka vie alkuperäislajeja (esim. vesikko) sukupuuton partaalle, hävittää paikallisesti lintukantoja jopa kokonaan ja uhanalaistaa lukuisia lintulajeja. Niillä ei ole juurikaan luonnollisia vihollisia, joten ihmisen täytyy hoitaa homma. Tämmöiset aivopierut ovat aika tyypillisiä juuri niiltä jotka eivät tiedä mistään mitään.

Minkkien yleisyys luonnossa on osaltaan "luontoaktivistien" syytä. Käsittämättömän typerää sakkia.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Tämä on lie tunnepohjainen mielipide? Vai oletko perehtynyt aiheeseen syvällisesti?
Sanotaan mieluummin elämänfilosofinen mielipide. Gattiksella taisi olla jotain asiapohjaakin taustalla.
Pienpetojen tappaminen on luonnonsuojelua parhaimmillaan. Pienpedoissa on vieraslajeja mm. minkki ja supi joka vie alkuperäislajeja (esim. vesikko) sukupuuton partaalle, hävittää paikallisesti lintukantoja jopa kokonaan ja uhanalaistaa lukuisia lintulajeja. Niillä ei ole juurikaan luonnollisia vihollisia, joten ihmisen täytyy hoitaa homma. Tämmöiset aivopierut ovat aika tyypillisiä juuri niiltä jotka eivät tiedä mistään mitään.

Minkkien yleisyys luonnossa on osaltaan "luontoaktivistien" syytä. Käsittämättömän typerää sakkia.
Mä olin kanssa vähän hämmentynyt tämän jutun äärellä. Voikohan tässä olla se, että Masa niputti vieraslajien kanssa samaan porukkaan vaikkapa ketut? Tuossa voisi kuulla kaikuja siitä (riippumatta siitä, ajatteleeko Masa oikeasti niin vai ei) tietyissä metsästäjäpiireissä toisinaan esiintyvästä linjasta, joka suojelee varsinaista riistaa (metsästäjille) haluamalla lahdata ahmat, kotkat, haukat ja sudet siinä missä kettutyötkin? Vai liittyykö tuo halu yleensä porotalouteen tai muuten vain haluun pitää metsässä asumisesta poissa metsässä asumisen (koetut) vaarat lapsille ja lemmikeille?

Metsästyksestä yleisellä tasolla vain se, että itse en henkilöhistoriallisista syistä metsästä, mutta arvostan montaa metsästyskulttuurin piirrettä ja syön mielelläni riistaa. Trofee-metsästys on minusta jotenkin vastenmielistä (sillä annepa-varauksella, että kai nyt hirvenmetsästäjä voi sarvet saunan naulakoksi laittaa), mutta en mä sitä edes afrikkalaiskontekstissa paheksu, koska nettovaikutus luonnolle ja paikallisväestölle taitaa olla positiivinen. Vastenmieliset halut valjastettuna hyvään tarkoitukseen(eri asia sitten on, että kuten SH:kin, vaikea minun on kuvitella tulevani juttuun tyyppien kanssa, jotka sitä harrastavat). Sen sijaan joidenkin suomalaistenkin sankarimetsästäjien halua mennä vaikkapa Venäjälle hakemaan elämyksiä luontoarvoista piittaamatta olen kyllä valmis paheksumaan.

Ja vaikka SH:n, Masan ja Annepan metsästyskuvaukset saavat minut hymyilemään ihastuneena, törmään kyllä metsästäjissä aika usein aika vastenmielisiinkin piirteisiin (tulee mieleen vaikkapa G. Hägglundin elvistelyt), mutta niinhän se on joka hommassa (paitsi tietysti Hommassa, jossa äärilaita on aika homogeenistä (hihi)), että porukkaa on moneen junaan ja moni jää vielä asemallekin.
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.09.2011 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Mä olin kanssa vähän hämmentynyt tämän jutun äärellä. Voikohan tässä olla se, että Masa niputti vieraslajien kanssa samaan porukkaan vaikkapa ketut?
Ei hirvikään toki vieraslaji ole, mutta jos katsoo hirvikantojen kehitystä niin on selvää, että jos ihminen ei harvenna, kanta räjähtää käsiin. Ei vieraslajius toki pienpetoihin rajoitu eikä pienpeto-ongelma vieraslajeihin, mutta suurin ongelma pienpedoissa ovat minkki ja supi.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Mä olin kanssa vähän hämmentynyt tämän jutun äärellä. Voikohan tässä olla se, että Masa niputti vieraslajien kanssa samaan porukkaan vaikkapa ketut?
Ei hirvikään toki vieraslaji ole, mutta jos katsoo hirvikantojen kehitystä niin on selvää, että jos ihminen ei harvenna, kanta räjähtää käsiin.
Toinen vaihtoehto on kasvattaa suurpetokantaa niin että se harventaa hirvikantaa, mutta ei taida nykyilmastossa mennä oikein läpi. Puhun poliittisesta ilmastosta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Paikallisesti suurpetokanta harventaa jo hirviä liiaksi, esim mökkini maastoissa. Noita tuon alueen suurpetoja voisi kyllä siirtoistuttaa paremman hirvikanna alueille :D
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Paikallisesti suurpetokanta harventaa jo hirviä liiaksi, esim mökkini maastoissa. Noita tuon alueen suurpetoja voisi kyllä siirtoistuttaa paremman hirvikanna alueille :D
En tiedä miten meillä, on siellä 2 karhua, eri puolilla jokea. Lupia tuli mejän porukalle 7 aikuista ja 5 vasaa, mikä on aika paljon. Viime syksynä oli noin suurinpiirtein saman verran ja vissin 4 jäi metsään. Kait siellä joku on laskenu että 12 on hyvä, oli karhuja tai ei. On siinä tekemistä.... Kerran oli 18 lupaa ja se meni kuulema jo työn puolelle (ite en vielä sillon metästäny). Lihaakin oli niin että ei tienny että minne sitä laittaa. Silloinkin jäi kyllä osa luvista käyttämättä.

Jos joku nyt ihmettelee että miten niin 13 on paljon, niin on se meille kun ampujia on vissin 12 mukana. Eri asia joissain isoissa seuroissa joissa on kymmeniä tai satoja osallistujia, lupiakin voi olla 400.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti: Mä olin kanssa vähän hämmentynyt tämän jutun äärellä. Voikohan tässä olla se, että Masa niputti vieraslajien kanssa samaan porukkaan vaikkapa ketut?
Kettu sattuu vaan olemaan yksi niistä pienpedoista joita etelä-pohjanmalla on runsaasti ja joita metsästetään niiden runsauden vuoksi paljon. Kettu on myös peltokanalintujen vihollinen nro:2. Tehomaatalous on numero:1. Mut se näköjään kuolee tappamattakin.

Tuolla juttua aiheesta peltopyy vs. kettu ja supi:

http://tinyurl.com/67sdy4w
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:
Ei noita "ongi sangosta"- retkiä tarvitse afrikkaan asti edes lähteä kokemaan. Sama meininki on esim. etelä-suomen fasaanitiloilla. Niissä ammutaan satoja fasaaneja päivässä ja ammutut linnut päätyvät ravintolaan ja myyntiin. Se puuha on puhtaasti pelkkää ammuntaa ja kaukana "metsästyksestä".
Ai semmosia paikkoja jonne markku metsästäjä voi mennä rahalla ampumaan fasaaneja? Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Georgina kirjoitti:
masa kirjoitti:
Ei noita "ongi sangosta"- retkiä tarvitse afrikkaan asti edes lähteä kokemaan. Sama meininki on esim. etelä-suomen fasaanitiloilla. Niissä ammutaan satoja fasaaneja päivässä ja ammutut linnut päätyvät ravintolaan ja myyntiin. Se puuha on puhtaasti pelkkää ammuntaa ja kaukana "metsästyksestä".
Ai semmosia paikkoja jonne markku metsästäjä voi mennä rahalla ampumaan fasaaneja? Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
Tätä minäki oon ihmetelly....
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
Ammuntaharjoittelua ja tarvitsemansa määrän fasaanipaisteja.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
Ammuntaharjoittelua ja tarvitsemansa määrän fasaanipaisteja.
Aijaa, joo. Oon vähän yllättynyt tästä!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:
masa kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
Ammuntaharjoittelua ja tarvitsemansa määrän fasaanipaisteja.
Aijaa, joo. Oon vähän yllättynyt tästä!
No mitä sitten odotit?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Georgina kirjoitti:
masa kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Mitä Markku Metsästäjä saa tästä itselleen jos se fasaani menee ravinteliin?
Ammuntaharjoittelua ja tarvitsemansa määrän fasaanipaisteja.
Aijaa, joo. Oon vähän yllättynyt tästä!
Jos fasaani menee ravinteliin niin millä konstilla se metsästäjä saa sen fasaanipaistin?

Ampumista ei tarvi harjoitella elävällä fasaanilla, sen voi tehdä ampumaradalla ihan tauluun. Myös liikuuvaan kohteeseen harjoittelua voi toimittaa radalla.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Kottarainen kirjoitti: Minkeilläkin on minusta oikeus elää eikä leikkiä kuollutta jonkun harpyijan niskassa. Ymmärrän kyllä harvennuksen näissä sillä perusteella jos uhkaavat hävittää lajeja Suomesta.
Minä olen ilmeisesti potentiaalinen harpyija koska voisin pitää minkkiä (ja kettua) ylläni JOS se ei ole tarhaminkki (tai -kettu). Tämä kyllä edellyttää sitä että kyseinen haittaeläin on haitaksi esim paikallisessa (luomu)kanalassa ja se pitää siksi lopettaa. Lisäksi se edellyttää sitä että olen itse pyytänyt ja lopettanut ko haittaeläimen. Ja sitä että ko haittaeläin on hyvässä kunnossa eikä esim kapinen. Enkä edes tiedä yhdenkään kanalan sijaintia.

Että aika heikosti potentiaalinen olen mutta kuitenkin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:
No mitä sitten odotit?
No että jos fasaaneja pitää kasvattaa syötäväksi ravinteliin niin ne lopetettas vaikka kaasulla, vai mitä lie jollekin kanoillekin käytetään. En ota kantaan kummankaan eettisyyden puolesta, pidän vaan aika jännänä että suomessa järkätään ja on kysyntää moiselle.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
masa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja masa »

annepa kirjoitti: Jos fasaani menee ravinteliin niin millä konstilla se metsästäjä saa sen fasaanipaistin?
.

No kyllähän niistä ammutuista linnuista riittää ampujillekin. Ottavat sen minkä tarvitsevat ja loput menee myyntiin.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ja noiden fasaanijahtien järjestäjät saavat tietty lisätuloja tuosta touhusta, verrattuna muuhun lopettamistapaan.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pulkannaru kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Sanotaan mieluummin elämänfilosofinen mielipide. Gattiksella taisi olla jotain asiapohjaakin taustalla.
Eli pidätte siitä, että lintuja+pikkunisäkkäitä (poislukien pienpedot) on vuosikausia erittäin huomattavasti nykyistä vähemmän? Mahdollisesti jonkin ajan kuluttua kummankin määrät nousevat hieman (mutuni) mutta lähes kaikkien lintujen ja piennäsäkkäiden määrät jäävät nykyistä tasoa pienemmäksi?
Eli näkisin sinun (ja Gat:n kunhan ei aiheudu vahinkoa omaisuudelleen) haluavan luonnontilan aikaan, jossa ei ollut vielä metsästäviä ihmisiä? Eli tilaan, jota ei ole ollut olemassakaan tällä eläinlajistolla. Olenkohan väärässä?
Kaikenlaisia kettutyttöjä sitä :D
Löytyneekö jostain tilastoa, mikä on ihmisen osuus syötävien riistaeläinten kannan harvennuksessa ja mikä on ns luonnollisen hävikin osuus? Jälkimmäinen kun sisältää ne, jotka joutuvat petoeläinten kitaan, minne ne toki kuuluvatkin.

Kysymykseesi, että kyllä minusta olisi ihan omien arvostusteni takia parhainta, jos eläinkannat jätettäisiin ihan silleen, ilman ihmisen kontrollia. Kyllä se balanssi (tai siis sen luontaiset heilahtelut) toimii ilman ihmistäkin, kun on vuosimiljoonia toiminut. Tuo on nykyään toki utopiaa, paitsi tosi laajoilla suojelualueilla. Sitten toiseksi parhaitta olisi se vanha tilanne, jossa ihminen oli vain yksi metsästävä suurpeto, joka ei pystynyt kontrolloimaan kaikkea. Tuokaan ei ole enää realistista.

Suomessa metsästys oli näihin aikoihin asti ja jossain vieläkin samaa kuin luonnonkansojen harjoittama metsästys: hankittiin välttämätöntä lisäravintoa suuruspyssyllä. Nykyään ei enää niin ole. Metsästys on ylimääräinen harrastus ja viihdetoimintaa. Vaikka sen hyväksynkin ja itsekin olen mehdännyt. Elikkä siis alkaa ollut mennyt aika, jolloin oli paljon perusteita tappaa petoeläimiä pois ihmisen ravinnosta kilpailemasta. Ihmisen harjoittama metsästys se nykyään on ylimääräistä.

Kotoperäisten lajien suosiminen on minusta kovin kulttuurinen keksintö, tai kaikki on kulttuurista. Samalla tapaa voitaisiin sanoa, että ihminenhän se vieraslaji täällä on. Tai sitten että kaikki kuuluu luontoon, miten päin vaan. Jos maillani olisi parempi vesistö kuin yksi haiseva puro, ja sinne teksi majava puustoa hukuttavan puun...kai ensisijaisesti purkaisin patoa. Se tuskin kyllä onnistuisi, kuulemma ne lattahäntäiset pirut korjaavat nopeammin kuin mies ehtii purkaa. Mutta vittuako välittäisin, onko se euroopan-vai kanadanmajava? Sama majavan ekologinen lokero.

Suomen minkkikanta ei kuulemani mukaan suinkaan ole kettutyttöjen ja -poikien parin tempauksen ansiota, ei ne niin tehokkaita olleet. Vaan ne ovat turkistarhoilta karanneita. Samoin kuin supikoiratkin lähinnä venäläisiltä tarhoilta. En välitä, vaikka minkki on korvannut vesikon. Sitä en kyllä tiedä, onko minkki todella noin ylitappaja kuin kuvaatte. Voi olla, mutta eiköhän siihenkin korjausta tule luonnostaan jos ylituhoavat omaa ravintoansa. Mut just minkkeihin en ota jyrkkää kantaa suuntaan enkä toiseen.

Varista nyt kaikkein viimeiseksi ampuisin. Eläinmaailman älykköjä. Tympäsee kun naapurin akka kehui, miten räkättirastaat katosivat kun pojat saivat ilmakiväärit.

(Niin ja en kitke voikukkia. Kaunis kasvi, kesän merkki. Ja niiden kahden kalliolänttini johon homona kasveja istutin, on tarkoitus näyttää feikisti luomulta, vaikka siellä on ulkomaisia maksaruohoja ja alppikasveja.)

Suomessa on ollut vanhastaan itsestäänselvänä pidetty petoviha. Tämä johti siihen, että vanhempieni nuoruudessa ei ollut paljoa yhtään susia ja karhuja ja petolinnutkin melkein tapettiin sukupuuttoon. Että niin sen "tarpeellisen säätelyn" muoti muuttuu. Samaa alkukantaista petovihaa tapaa vieläkin kansan syvissä riveissä, varsinkin pohjoisen junttikansalla. Siinäkin on jotain yhtä vahvasti tunteenomaista tai tunteenomaisempaakin kuin luonnonsuojelijoilla. Suojellaan "viattomia" suloisia kasvissyöjiä ja tapetaan "pahat" pedot pois. Kuin satukirjasta jumalauta.

Itselläni myönnetään tunteenomaisesti se menee toisinpäin. Molempia ei voi varjella, joten symppaan enemmän petoeläimiä. Jos nyt eivät suorastaan kimppuun käy. Mutta jos karhu raatelisi minua tai susi tappaisi koirani, en silloinkaan usko hysteerisenä alkavani vaatimaan petojen hävitystä. Vaan toteaisin, että tätähän se on.

Yksityisanarkistina ja yleisvastuusta piittamattomana kusipäänä se näkyi minulla joskus illegaalinakin. Saksanseisojahan siis ei tietenkään tapa itse lintuja, muita kuin haavakoita. Mutta meidän kk. uroksella oli harrastus pyydystää jäniksiä (kaupungin ulkoilualueilla, se illegaali puoli :D ) Yhden piisaminkin nappasi. Tappoi kaikki siististi selästä ravistaen. Minulla ei tullut synnintuntoa viattomista pupujusseista, vaan samaistuin kun sain nähdä perheen petoeläimen in action ja toteuttamassa itseään paremmin kuin puudelit koirapuistossa.

Mutta mitään sadismia tuossa ei ollut minulla. Toisin kun yksi tyyppi kehui omasta saksanseisojastaan: "Se roikotti mäyrää munista, rahrahhahaha. Siinä pallit repeili, hahahaha!". Kyllä vitutti, vaikken sanonut mitään. Jotenkin joillakin metsästäjillä on sittenkin vaikuttimena sadismi ja se tappamisen nautinto. Ja riistanhoito, ulkoilu ym. ovat sitten sievisteleviä selityksiä.
Vastaa Viestiin