Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja masa »

MrM kirjoitti: on aika heikkoa laittaa juuri muuta kuin suolaa; mausteet vain nousevat munamaidossakin pinnalle.
Munamaitoon sotketaan kiehautetussa nesteessä sulatetut lihaliemikuutiot, 1 per 400 kg jauhelihaa. Jauhelihaan pippuri yms. mausteet jo ruskistusvaiheessa. Jauheliha, ruskistetut sipulit ja puolikypsä makarooni sekoitetaan isossa astiassa, kaadetaan vuokaan tasaiseksi ja kaadetaan päälle munamaito. Sitten 200 astetta ja 40 minsaa.

1.2 kg jauhelihaa, 2 pss makarylliä, 4 - 5 munaa, 3 liemikuutiota, valko ja mustapippuria, paprikajauhetta, kaksi isoa sipulia ja 1.3 litraa maitoa on suurperheen satsi. Menee kuin kuumille kiville.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:Munamaitoon sotketaan kiehautetussa nesteessä sulatetut lihaliemikuutiot, 1 per 400 kg jauhelihaa.
On sulla miehekkäät setit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Menemme kaverin luokse orpojen joulujuhliin. Meidän vastuulla on rosolli, jääpaisti (hirvestä, ylläri) ja riimiliha (hirvestä, tuplaylläri). Ehtoisa emäntä aikoi laittaa sienisalaattia ja modernisoidut laatikot. Kinkun virkaa hoitaa pajuniemen luomupossun fileeleike.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja MrM »

masa kirjoitti:Munamaitoon sotketaan kiehautetussa nesteessä sulatetut lihaliemikuutiot
No ei hemmetissä mitään vesi-natriumglutamaattisekoituksilla jatkettuja munamaitoja, hyi!
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Meen vanhempien luokse jouluksi, eli pöydässä perinteiset safkat mutsin ja siskon tekeminä.
Tiedossa ainakin erilaisia kaloja, laatikoita (ei kuitenkaan maksa-), itsetehtyä ruisleipää+karjalanpiirakoita, juustoja ja tietty kinkku. Jälkiruokasi riisipuuro+sekahedelmäkeitto.
Jonkin verran jää harmittamaan, ettei ehtinyt syksyllä fisustaa siikaa (+ mätiä!!) ja järvitaimenta. Omapyytäminä ne maistuvat vaan paremmalle.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja masa »

MrM kirjoitti: No ei hemmetissä mitään vesi-natriumglutamaattisekoituksilla jatkettuja munamaitoja, hyi!
Miksi ostaa E621 liemikuutioita kun muitakin on saatavilla?
masa

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti: Jonkin verran jää harmittamaan, ettei ehtinyt syksyllä fisustaa siikaa ja järvitaimenta. Omapyytäminä ne maistuvat vaan paremmalle.

Syksyllä pakastettua siikaa ja taimenta jouluna? Taidat digata lipeäkalastakin..
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja MrM »

masa kirjoitti:
MrM kirjoitti: No ei hemmetissä mitään vesi-natriumglutamaattisekoituksilla jatkettuja munamaitoja, hyi!
Miksi ostaa E621 liemikuutioita kun muitakin on saatavilla?
Miksi käyttää lihaliemikuutioita kun voi käyttää ihan puhtaita perusmausteitakin?
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

masa kirjoitti:Syksyllä pakastettua siikaa ja taimenta jouluna? Taidat digata lipeäkalastakin..
Marraskuun lopulla tai joulukuun alussa pakastettua. Riippuu jäiden tulosta. Paras kerta oli muutama vuosi sitten, ilma -18 astetta ja järvi sula -> n 15 siikaa ja saman verran taimenta ja pyyntipäivä joulukuun puoliväli.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja masa »

MrM kirjoitti: Miksi käyttää lihaliemikuutioita kun voi käyttää ihan puhtaita perusmausteitakin?
Eli pelkkää suolaa siis. Got it.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja MrM »

masa kirjoitti:
MrM kirjoitti: Miksi käyttää lihaliemikuutioita kun voi käyttää ihan puhtaita perusmausteitakin?
Eli pelkkää suolaa siis. Got it.
En mä nyt ihan niinkään sanonut. Ja jos yhtään vilkaiset mitä noi "korkealaatuisemmat lihaliemikuutiot" pitävät sisällään, niin aika pitkälti ne on rasvoilla ja tärkkelyksillä kasaan sidottua suolaa ja arominvahvennetta. Hiivauute on käytännössä ihan samaa kamaa kuin natriumglutamaatti, mutta kuulostaa kuluttajan korvaan hienommalta, ja voi lyödä pakettiin kivasti että "Ei sisällä natriumglutablötäblööblöö!"

Toi "ilman lisättyjä arominvahventeita" on jo muutenkin sen verran rikasta hevonpaskaa tuotteista, jotka lilluu glutamiinihapoissa, että pistää suoraan sanottuna ihan vituttamaan.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
masa

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja masa »

MrM kirjoitti:Ja jos yhtään vilkaiset mitä noi "korkealaatuisemmat lihaliemikuutiot" pitävät sisällään, niin aika pitkälti ne on rasvoilla ja tärkkelyksillä kasaan sidottua suolaa ja arominvahvennetta. Hiivauute on käytännössä ihan samaa kamaa kuin natriumglutamaatti, mutta kuulostaa kuluttajan korvaan hienommalta, ja voi lyödä pakettiin kivasti että "Ei sisällä natriumglutablötäblööblöö!"

Toi "ilman lisättyjä arominvahventeita" on jo muutenkin sen verran rikasta hevonpaskaa tuotteista, jotka lilluu glutamiinihapoissa, että pistää suoraan sanottuna ihan vituttamaan.

Kyllä minä kalakeittoon ja parempiin liharuokiin kokoonkeittelen itse liemet, mutta makaroonilaatikon kanssa hifistely on kyllä ihan silkkaa ajanhukkaa, puhumattakaan lisäainekammoista.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja MrM »

En mä lihaliemikuutioita sinne lisäainekammon takia jätä laittamatta.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meillä on kinkku ja peruslaatikot, lisäksi punajuuri-auralaatikko, karjalanpaisti, karjalanpiirakat, herneitä, lohirullia ja mausteista vuokaleipää voin kanssa. Jälkiruoaksi luumurommijuustokakku ja myöhemmin juustopöytä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mitä joulupöydässä tänä(kin) vuonna?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Peruna,- porkkana- ja lanttulaatikkoa plus salaattia. Sitä on vedelty jo useampi päivä putkeen. Juomana glögiä, viiniä ja mojitoja. Mitään makeita joulujuttuja ei tässä taloudessa ole. Muutaman turkinpippurin olen vetänyt jälkiruuaksi. Sopivat hyvin yhteen Mojiton kanssa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin