Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21131
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^
Nyt on kelvollista!

Samaan aikaa meikäläinen:
Kuva
tuo on siis kahvivehje
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Vagabondo kirjoitti: 21.08.2022 18:54
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2022 16:52 Vagis, minkä koneen ostit? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Vedin vähän överiksi, mutta kun halvalla sai :oops:

Kuva
Terve Vagioija!

Mitä ihmettä! Mahtava kone! Onko sinulla a) suuri perhe vai b) olet kahviyrittäjä tai c) todellinen kahvinautiskelija viimeisen päälle!

Minullakin on kapselikone, mut silti olen Stadin heinätyylinen ja tykkään residentin suodatinkaffeesta maidulla! :o

ELOA KAHVISTA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16548
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Loistavaa! Vagis kyllä veti maton alta, löi kuun kurkkuun, näytti närhen munat ja ties mitä palstan kahvi-aloittelijoille. Onko espoolaisempaa ratkaisua, kuin että jos tekee mieli kahvilatason kahvijuomaa, niin käynnistetään tuollainen pienen henkilöauton kokoinen helvetinkone yhtä pikku kupposta varten oman linnan rauhassa. Mä saan enemmän kahvinautintoa pelkästään Vagabondon koneen käynnistymisen ajattelemisesta kuin tästä nenän edessä olevasta kapseli-cappuccinosta.

Jotenkin assosioituu siihen, kun joku talvi tässä jotenkin ajauduin vieraisille Norjaan sellaiseen omakotilähiöön, niin vaikka siinä rinteessä kenenkään piha ei ollut montaa neliömetriä, niin jokaisella piti olla siinä pihaläntillä varmaan puolet pihasta peittävä lumilinko-pikkutraktori, jolla olisi taittanut pitkääkin matkaa varmaan miellyttävämmin kuin mun Toyotalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 22.08.2022 9:14 Jotenkin assosioituu siihen, kun joku talvi tässä jotenkin ajauduin vieraisille Norjaan sellaiseen omakotilähiöön, niin vaikka siinä rinteessä kenenkään piha ei ollut montaa neliömetriä, niin jokaisella piti olla siinä pihaläntillä varmaan puolet pihasta peittävä lumilinko-pikkutraktori, jolla olisi taittanut pitkääkin matkaa varmaan miellyttävämmin kuin mun Toyotalla.
Ja minulla juolahti mieleeni tästä Jope Ruonansuun Aarne Tannis imitaatiosketsi, jossa se kertoo paikallisuutiset ja ohimennen mainitsee, kuinka Ameriikassa kaikki on suurta ja mahtavaa, ja hänelläkin on pihassa kahdeksan Rolls Roycea ja ne kaikki ovat käynnissä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.08.2022 9:14Onko espoolaisempaa ratkaisua, kuin että jos tekee mieli kahvilatason kahvijuomaa, niin käynnistetään tuollainen pienen henkilöauton kokoinen helvetinkone yhtä pikku kupposta varten oman linnan rauhassa.
Juu, ei tätä voi eko-ihmisille suositella tai mihinkään keskustakaksioon. Eikä kiireisille, kun lämpiäminen kestää yli 20 minuuttia.

Mä ymmärrän norjalaisia. Oon itsekin suunnitellut laittavani mönkkärin ja siihen ison lumilingon eteen sitten kun muutan maalle. Nykyisellä tontilla saa perässäkäveltävä linko riittää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25358
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 21.08.2022 18:54
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.08.2022 16:52 Vagis, minkä koneen ostit? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Vedin vähän överiksi, mutta kun halvalla sai :oops:

Kuva
Olkiluoto 3 ei tule hetkeäkään liian aikaisin. Ihmettelin, kun aina välillä kotona valot himmenee, mutta se onkin vain Vagis laittamassa sumpin pihisemään!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.08.2022 9:59 Olkiluoto 3 ei tule hetkeäkään liian aikaisin. Ihmettelin, kun aina välillä kotona valot himmenee, mutta se onkin vain Vagis laittamassa sumpin pihisemään!
Ei toi mikään sähköauto sentään ole :lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 22.08.2022 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 22.08.2022 9:59 Olkiluoto 3 ei tule hetkeäkään liian aikaisin. Ihmettelin, kun aina välillä kotona valot himmenee, mutta se onkin vain Vagis laittamassa sumpin pihisemään!
Ei toi mikään sähköauto sentään ole :lol:
#olkiluoto4
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23423
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.08.2022 10:15 #olkiluoto4
Säästyy ikävältä lumen linkoukselta kun voi toteuttaa todellisen espoolaisen ratkaisun: lämmityskaapelit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4269
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Aiheeseen liittyen mtv:n uuden pöllölaakson sisäänkäynnin pihalle tuli sähkösulatus vaikka kiinteistöön tulee kaukolämpö. Köyhät ja hippikommarit vittuun.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16548
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen vähän kyllästynyt mun kapselikahveihin. Tekisi mieli juoda vähän parempaa kahvia, erityisesti maitosellaisia. Toisaalta mulla ei ole rahaa siihen eikä mun kämppään mahdu sitä Vagabondon laitetta, jossa oli integroituna oma ydinvoimala energiaa ja tekoallas vettä varten. Enkä halua harrastaa, vaan painaa nappia. Niin kahvin teossa kuin puhdistamisessakin. Eli suhteellisen pieneltä täysautomaattikoneelta alkaa ehkä kuulostaa. Mitä mä menetän, jos ostan jokun tällaisen enkä Vagiksen tehdasta tai ns. Ekonomi-Juraa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 19.09.2022 14:26 Mä olen vähän kyllästynyt mun kapselikahveihin. Tekisi mieli juoda vähän parempaa kahvia, erityisesti maitosellaisia. Toisaalta mulla ei ole rahaa siihen eikä mun kämppään mahdu sitä Vagabondon laitetta, jossa oli integroituna oma ydinvoimala energiaa ja tekoallas vettä varten. Enkä halua harrastaa, vaan painaa nappia. Niin kahvin teossa kuin puhdistamisessakin. Eli suhteellisen pieneltä täysautomaattikoneelta alkaa ehkä kuulostaa. Mitä mä menetän, jos ostan jokun tällaisen enkä Vagiksen tehdasta tai ns. Ekonomi-Juraa?
Mitä mä oon noita automaattikoneiden kahveja juonut, niin ne ei oo parhaimmillaankaan yltäneet ihan samalle tasolle kuin puoliautomaateilla tehty. Varsinaisesti laitteita en tunne. Toi maitopuolen puhdistus kannattaa selvittää kuinka helppoa ja kätevää se on. Noissa puoliautomaateissa kun maito vaahdotetaan kupissa, niin puhdistus on helppoa.

Mä olin pitkään suunnitellut Nuovo Simonellin Oscar keitintä seuraavaksi koneeksi, mutta satuin sitten saamaan tuon nykyisen halvemmalla. Tää olis kuitenkin paljon helpommin sijoitettava kotikäyttöön suunniteltuna: https://www.coffeeitalia.fi/nuova-simon ... i-red.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21131
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Ihan hyvältä tuo delonghi näyttää tuohon tarpeeseen.

Tällä setillä pitää tehdä hieman muutakin kuin painaa nappia, muttei työllistä juurikaan enemmän kuin moccamaster. Itsellä muuten sama, mutta vedenkeitin on eri.
https://www.kahvikaveri.fi/p/aeropress-kahvikone/
https://www.kahvikaveri.fi/p/kahvimylly-baratza-encore/
https://www.kahvikaveri.fi/p/vedenkeiti ... tte-black/
https://www.crema.fi/fi/products/bodum/latteo/2291
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse en maksaisi maidon lämmityksestä ja vaahdotuksesta koneen yhteydessä. Mun viidensadan egen Delonghi jauhaa pavut, tekee kakun ja tiputtelee hyvää kahvia. Samalla ehtii hyvin lämmittää 20s maidon mikrossa ja 10s vaahdotus 5€:n vispilällä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21131
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Komps.

Tuo yllä linkattu bodumin kannu on siitä kiva, että sen saa pestyä koneessa. Vaahdon määrää ja rakennetta on myös helppo muokata. Miinusta tulee siitä, että kannua ei jaksa pestä käsin, joten aamucappun lisäksi ei yleensä tule otettua toista maitoa sisältävää juomaa. Mutta harvoin sitä iltapäivällä maitopohjaista kaipaakaan.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Maitopesu tapahtuu mun (ammattilais-) Jurassa niin, että pudotetaan pieni maitopesutabletti kippoon ja kone hoitaa loput. Pesee (ehe ehe) siis ylimääräisten astioiden käsin- ja konepesut 6-0.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12249
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ajattelin siirtyä kofeiinittomaan kahviin. Kokemuksia?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25358
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt meininki menee hurjaksi; päätin kokeilla seuraavaksi cappuccinon sijaan flat whitea. Cappuccino on mun makuuni hieman liian maitoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2023 10:40 Nyt meininki menee hurjaksi; päätin kokeilla seuraavaksi cappuccinon sijaan flat whitea. Cappuccino on mun makuuni hieman liian maitoista.
Tuplaespressona (doppio) voit säädellä, kuten kahvin laadulla tuota maitoisuutta. Toki maidon määrällä myös. Noissa kahviloiden kappareissa on isoja eroja. Jossain joudun tilaamaan tuplana, koska muuten liian maitomaista.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 21.01.2023 11:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25358
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Joskus olen ottanut tuplana. Usein juon kuitenkin koneen tekemää ja vaikka väännän vahvuuden kaakkoon on aika maitoista. Huomasin äsken, että valikossa on myös tuo flat white ja siitä kekkasin tämän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16548
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.09.2022 15:58 Itse en maksaisi maidon lämmityksestä ja vaahdotuksesta koneen yhteydessä. Mun viidensadan egen Delonghi jauhaa pavut, tekee kakun ja tiputtelee hyvää kahvia. Samalla ehtii hyvin lämmittää 20s maidon mikrossa ja 10s vaahdotus 5€:n vispilällä.
Mulla on nyt siis ollut pari kuukautta tämä https://www.delonghi.com/fi-fi/ecam370- ... B%20EX%3A4 (ihan varma en ole mallinumerosta, mutta muistaakseni tämä). Olen kyllä ollut mun mukavuudenhaluuni tosi tyytyväinen tuohon maitoautomatiikkaan, kun kone hoitaa suurimman osan puhdistuksistakin. Olen muuten siirtnyt käyttämään siinä kauramaitoa (oddly good barista) - vaahdon koostumus on vähän huonompi, mutta maku minusta parempi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25358
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt kyllä iskee moccamasterin haltijana keitinkateus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25358
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Periaattessa haluaisin jonkun tuollaisen urpiaisen esittelemän värkin, mutta pelkään, että en kuitenkaan jaksaisi hoitaa sitä. Vaatiiko tuo paljon ylläpitoa?
Verkkokaupan kuvasta näen, että maitosäiliön voi irrottaa ja laittaa jääkaappiin. Eli ei tarvitse joka päivä ainakaan sitä putsata?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... automaatti
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2023 11:00 ^Joo. Joskus olen ottanut tuplana. Usein juon kuitenkin koneen tekemää ja vaikka väännän vahvuuden kaakkoon on aika maitoista. Huomasin äsken, että valikossa on myös tuo flat white ja siitä kekkasin tämän.
Meinasin ehdotella macchiatoa, mutta kun googlasin tuon flat whiten, niin sehän on suunnilleen sama. Ehkä hieman maitosempi kuin macchiato ja siten lähempänä sitä espanjalaista versiota samasta asiasta minkä nimeä en just nyt muista. Mä monesti teen macchiaton tuplana iltapäivällä, kun en halua cappuccinoa, mutta kuitenkin pidemmän ja pehmeämmän kuin espresso eikä kahvijuomien aatelinen corretto con sambuca tule kyseeseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin