Minkälainen kamera sinulla on?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Millaisella laitteella otat valokuvia?

Minulla on kallis digi-järjestelmäkamera
2
22%
Minulla on halpa digi-järjestelmäkamera
4
44%
Minulla on kehittynyt digi-taskukamera
1
11%
Minulla on halpa digi-taskukamera
0
Ei ääniä
Minä kuvaan kännykälläni, jossa hyvä kamera
0
Ei ääniä
Minä kuvaan kännykällä, jossa vaatimaton kamera
1
11%
Minä kuvaan vanhanaikaisella filmikameralla
0
Ei ääniä
Kuvaan ns. Polaroid-kameralla
0
Ei ääniä
Käytän vain tietokoneen kameraa
0
Ei ääniä
En kuvaa millään
1
11%
 
Ääniä yhteensä: 9

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hei kaikki!

Tällaista kyselyä ei varmaan vielä ole!

Tuli mieleen kun ostin aika halvan järjestelmäkameran (399 euroa).

Äänestäkää ja mieluiten laittakaa minkälainen kuvauslaite teillä on ja oletteko hankkineet lisääosia, esim.objektiiveja, jalkoja.

tai kuvaatteko lainkaan tai ettekö ole jaksaneet lukea ohjeita ettekä käytä kameran lukuisia vaihtoehtoja...

Onko käsisäätöä tai ohjelmointia tai mitä tahansa kuvaukseen liittyvää!!

Terveisin ystävänne


KUVAUSARSKA
(Siis Stadinarska)
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Ohhoh, mikäs tässä on kun ei ole enempää vastauksia. Onko niin, ettette tosiaan pidä väreistä!
Hassua.

Mutta ei se mitään. Jätetään tämä mustavalkoiseksi. Minä oon ollut hiukan kovapäinen kun en ymmärtänyt sitä, että värejä täällä inhottiin. Mä itse rakastan valokuvausta ja värejä.

Kiitos Mcjannelle toki!

Vastatkaapa, jos teillä on kamerainnostusta tai valokuvainnostusta!

Onkos Homeellakaan kameraa. Ei muuten taida olla. Hänethän tänään näin sovitusti niinkuin omiin blogeihini ja SANOMIINI kirjoitin!

STADIN KESÄNOLIIVINEN STADILAINEN LÄMMIN MIES
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Puuttuu myös keskihintaiset järjestelmäkamerat :kele:
Järkkärit yleensä luokitellaan halpoihin aloittelijakameroihin, keskihintaisiin kehittyneempiin, sanottaisko harrastajatason, laitteisiin ja kalliisiin ammattitason kameroihin. Objektiiveja näihin löytyy sitten myös vastaavissa luokissa.

Kuten yllä olevasta voi päätellä niin kuvaan juurikin tollasella keskihintasella rungolla ja objektiivilla. Nykyiselle rungolle mulla on vasta yksi objektiivi (18-135), joka polttoväliltään on todella kattava eri kuvaustilanteita ajatellen. Rinnalle hankin luultavasti muutaman kiinteän polttovälin objektiivin paremman herkkyyden ja vielä tarkempaa piirtoa tavoitellakseni lähinnä sisätiloihin ja henkilökuvaukseen, mutta odottelen nyt vähän aikaa ennen hankintaa, että raaskin sitten kerralla ostaa riittävän hyviä, kun tuo nykyinen runko ei ole ollut mulla vielä vuottakaan.

Silloin kun järkkäri ei ole mukana niin kuvaan kalliilla (parhaalla) kamerapuhelimella. Järkkärin otan vain mukaan silloin kun tarkoitus on ottaa enemmän kuvia tai muuten keskittyä enemmän siihen kuvaamiseen.

EDIT: Pallotin kallis järjestelmäkamera, kun en halua omaani halvaksi kutsua.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 07.07.2014 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kai tuo mun on sitten edellisen mukaan aloittelijajärkkäri, mikä sopii täydellisesti tälläiselle ikuiselle aloittelijalle. Objekteina halvin mahdollisen kiinteä ja kalansilmä, hyvin harvoin jopa mukana tullut kittilinssikin. Lisäkrääsää on kertynyt kuten akkukahva (jota ilman ei voi elää), laukaisimia, jalustoja, yms. Ja kuvat mankeloidaan Lightroomilla toki.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Canon D400 EOS ja känny Jumia900
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5036
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kaksi kameraa on ns. aktiivikäytössä. Pokkari on melko uusi tuttavuus (pari vuotta sitten ostin) nopeita räpsyjä ja turistikuvia varten. Se on Canon PowerShot ja hyvin futaa. "Pääkamera" on niinikään Canon, järkkäri EOS 7D. Kuvausta olen harrastanut jo filmiajoilta saakka.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Pokkarina vanha Ixus65. Järjestelmät jääneet filmiaikaan, niistä kykenevin on Canon A1 ja näppärin Minox 35 GT. Nuo molemmat edelliset ostin käytettynä.
Digijärjestelmäkamera odottaa vielä ostoaan ja kovempaa kuvausintoa.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Halpa pokkari, digijärkkäri, joka oli 10 vuotta sitten kallis, sekä ikuisen vanha, aikanaan ammattilaistasoinen järkkäri, johon pitää ihan filmiä laittaa.
Lisäks varastossa on filmijärkkärin kanssa liki yhtä vanha palkkikamera, jota opettelen käyttämään jonain päivänä kun vaan ehdin...
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No nyt tuo kamerani sanoikin kaput ja kun en taida ilman osata olla niin edessä on uuden hankinta. Mutta se valinnan vaikeus, 6D vai 70D.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Sain synttärilahjaksi tänävuonna pokkarin:
Canon PowerShotSX280HS.
Tykkään.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:Nykyiselle rungolle mulla on vasta yksi objektiivi (18-135), joka polttoväliltään on todella kattava eri kuvaustilanteita ajatellen. Rinnalle hankin luultavasti muutaman kiinteän polttovälin objektiivin paremman herkkyyden ja vielä tarkempaa piirtoa tavoitellakseni lähinnä sisätiloihin ja henkilökuvaukseen.
Eka prime hankittu. Hankintaa vauhditti, kun tuli joulunaikaan kuvattua sisätiloissa. Kuvat oli joko rakeisia tai sitten salamavalon tappamia. Eihän niitä pystynyt edes jälkikäsittelyllä pelastamaan.

Päädyin lopulta ostamaan 50mm F1.8 objektiivin. Lähinnä koska arvosteluissa on kehuttu sen hinta-laatu-suhdetta, niin ei tule pahasti takkiin, jos ei näistä kiinteän polttovälin linsseistä innostukaan. Muutaman testikuvan ehtinyt vasta ottamaan, mutta kyllä tuo näyttäisi piirtävän kuvan zoomiani kauniimmin. Aukko täysin auki tulee kuviin hieman pehmeyttä, mutta jo F2.5 tuottaa mukavan teräviä kuvia, joten kyllä tällä saa reilusti lisää valovoimaa kuvaukseen, kun zoomi on parhaimmillaan vasta F8 arvolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ilmeisesti EF 50mm f/1.8 II ?

Tuolla olen nyt joutunut tykittelemään pidemmän aikaa ja onhan se hinta/laatu-suhde järkyttävän hyvä, mutta vaikka vaihtoi täyskennoiseen niin 50mm asettaa edelleen rajoituksia.

Tällä hetkellä harkinnassa yleislinssiksi EF 24-70mm f/4 USM L IS kunhan vähän rikastuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Ei ole canikon.

Toi 24-70 näyttää nopeesti vilkaistuna vähän vastaavalta kuin minun 18-135 F3.5-5.6, joskin hieman suppeammalla alueella. Mä oon tykännyt tosta todella paljon juuri kuvaamisen joustavuuden takia ja oletettavasti jatkossakin eniten käytetty objektiivi. Vallankin ulkoilmassa kun valoa riittää tolla saa kuvattua kaiken, eikä tarvi kannella muita putkia mukana ja alkaa vaihtelemaan niitä.

Prime on lähinnä sisäkuvaukseen, mutta siihenkin olen suunnitellut hankkivani jonkun noin 30mm putken rinnalle, jonka oletan kuva-alaltaan sopivan paremmin käyttööni. Valovoimaisina ne vaan tuppaa maksamaan mun kameralle selvästi enemmän, kuin tämä 50mm, joten hankin tämän testikappaleeksi ja katsellaan sitten lisää, jos objektiivien vaihtelu jaksaa innostaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jos hiukan saivarreellan niin noilla on hyvin vähän yhteistä. Tuota Pentax SMC-DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL [IF] WR voisi lähinnä verrata Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 I, joita kumpiakin myydään kameroiden mukana kittilinsseinä. Yhteistä on hutera rakenne ja heikohko kuvanlaatu, mutta ihan päteviä pelejä ensimmäiseksi leluksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti:No jos hiukan saivarreellan niin noilla on hyvin vähän yhteistä.
Sä olet nyt kyllä vähän erehtynyt. Pentaxiltakin toki löytyy tuollainen edullinen 18-55 linssi, mutta toi 18-135 on rakenteeltaan ja kuvanlaadultaan ihan muuta (toki hinnaltaan myös), vaikka sitä myös kittinä saakin. Laadunvalvonta ei tosin taida olla ihan kohdillaan, kun liikkeellä tuntuu olevan myös huonolaatuisia yksilöitä, mikä selittänee myös tuon linkkaamasi arvostelun. Jotkut on testannut useampaa eri putkea ja raportoineet osan putkista toimivan yleistä tasoa huonommin.

Samalla tavalla tota EF 24-70 objektiivia näyttää saavan vähän parempana kittilinssinä ja pehmeistä kulmista isoimmalla aukolla varoitellaan kummankin kohdalla. Ei nyt kiinnosta lähteä keulimaan kumpi noista on de facto parempi, kun molemmat on varmasti ihan käyttökelpoisia ja monipuolisia putkia. Vallankin kun lisänä on prime tai pari täydentämässä niihin hetkiin, kun tarvii enemmän valovoimaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jepu, metsässä olin. Onhan tuo Pentax parempilaatuinen rakenteelisesti, kuvasta en sitten puhu jos riski maanantaikappaleen saamiseen on iso.

Mitään kusemiskilpailua on turha ottaa kun ei nuo ole kilpailijoita.

Itsellänikin on harkinnassa EF 24-105mm f/4 yleislinssiksi, mutta kyllä tuo EF 24-70mm f/4 taitaa viedä voiton.

Mieli toki tekisi hommata sopivampi kiinteä aisapariksi. Canonistina Samyang 35mm f/1.4 AS UMC olisi varsin mielenkiintoinen yksilö, autofocuksen puuttuminen ei oikeastaan edes haittaa kun tuon kanssa olisi aina jalusta ja laukaisin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Riskin suuruutta lienee mahdoton sanoa, mutta selvästi sellainen on. Tuolla pentaxforumin puolella oli myös joitain viittauksia tuohon photozonen arvosteluun:

"IQ: Image quality is really great for 7,5x zoom. Indeed, it will be great even if it will be only 18-55. Sharpness in center of frame is very good thru FL and even on wide open. If you stop down one to 5.6 or 8, it is really very sharp. Corners are bit soft, especially past 100mm to long end. On wide end it is not super performer, but which super zoom is. From 24mm to 75mm are sweetpoints. Don't be scared by some reviews (photozone), this lens has pronounced filed curvature, but this doesn't mean, that it is that soft as in that reviews. This lens has nice color redention (not on par with DA stars, but nice). And has really good bokeh on longer FL. Almost comparable with primes. Control of CA and PF aren't bad."

Sulla kun on FF runko, niin tuo 24-105 saattaa antaa ihan merkittävästi lisää telepäähän. Mulla on ollut vain croppikennoisia, niin unohtaa helposti, että polttovälit pitää kertoa. 70mm FF kennolla on kuitenkin vähemmän kuin 55mm croppikennolla ja ainakin minusta ulkona kuvatessa vanhan kameran 18-55 objektiivista loppui säätövara usein kesken. Kun sen parina oli 70-300 objektiivi, niin niitä sai sitten olla aina vaihtamassa edestakaisin, kun kuvausalueet ei menneet yhtään ristiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Siirretääs aihe tuolta toisaalta tänne:
Vagabondo kirjoitti:Järkkäri on sökö :cry:

Ostaako uusi runko vai korjata vanha, siinä pulma. Kummastakaan vaihtoehdosta ei olisi ollut väliksi.
Tää viikko on mennyt valokuvausta pähkiessä. Sori siitä, työnantaja. Ahkerasti keskustelupalstoja selaamalla olen selvittänyt rungon vian aukon säätömekanismiin, joka näyttää olevan jonkinlainen tyyppivika. Selvitystyön myötä avautui kuitenkin kolmas vaihtoehto; Siirtyä kuvaamaan objektiiveilla, joissa aukon säätö on objektiiveissa eli siirtyminen kokonaan manuaalikuvaamisen puolelle.

Katsoin edeltävät viestini läpi. Sittemmin prime objektiivi on vallannut pääosan mun kuvaamisesta, kun ei tuon zoomin kuvanlaatu tahdo enää riittää. Olenkin jo jonkin aikaa suunnitellut hankkivani lisää prime objektiiveja, mutta en ollut vielä päässyt toteuttamisvaiheesen, kun rahalle ollut muutakin käyttöä.

Nyt kun sain hyvän tekosyyn haastaa itseni ja kehittyä paremmaksi valokuvaajaksi, niin hankin pari käytettyä manuaalista prime objektiivia, 50mm ja 100mm, ettei tarvi runkoon tuhlata rahaa tällä hetkellä. Halpoja ovat, kun filmiaikakaudelta näitä on jäljellä enemmän kuin näille on kysyntää. Yhteishinta jäi alle kahdensadan. Silti näin ensimmäisten koekuvien pohjalta molemmat näyttää kuvanlaadullaan pesevän entuudestaan omistamani prime linssin.

Tavallaan tämä on paluu menneisyyteen. Puhtaasti manuaalisella kameralla tuli aikoinaan kuvaaminen opeteltua. Jos vaan viitsii nähdä tarvittavan vaivan, niin manuaalinen maailma on edullinen tapa päästä käsiksi hyvään kuvanlaatuun. Jos ei jaksa nähdä vaivaa, niin tää voi tulla kalliiksi, kun ehtii tottua loistavaan kuvanlaatuun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ai niin.
Bluntly kirjoitti:Tällä hetkellä harkinnassa yleislinssiksi EF 24-70mm f/4 USM L IS kunhan vähän rikastuu.
Ei tullut tuota vaan Tamronin vastaava.

Viime ulkomaanreissulle ostettu BlackRapid RS-Sport 2 oli kyllä joka euron arvoinen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ajattelin palata vanhaan ketjuun, kun olis päivittämisen varaa. Edellisen postauksen jälkeen on tullut ostettua 3 järkkäri runkoa, kolmisenkymmentä objektiivia ja vähän muuta sälää. Et vois sanoo, että lähti tääkin harrastus vähän lapasesta :doh:

Niihän siinä kävi, että taitojen ja ymmärryksen karttuessa olen pikkuhiljaa siirtymässä ammattilaiskalustoon. Onneksi toistaiseksi on ollut älyä pysyä erossa MF rungoista, kun budjetti ei millään veny niihin. Kuitenkin välineisiin sidottu pääoma lähestyy viisinumeroisia lukuja ja sinne päädytään kun suunnitellut hankinnat on saatu tehtyä, joten tukevasti tuolla kalliin kameran puolella ollaan :yo:

No ainakin on ollut kivaa leikkiä vermeiden kanssa ja laskut saatu maksettua, niin rahanmeno ei haittaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Minkälainen kamera sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nykyisin käytössä melkein pelkästään Canon EF 40mm f/2.8 STM.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin