Sivu 1/2

Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 18:30
Kirjoittaja KKK
Tässä on nyt sotkettu rullaluistelun vaihteluksi muijan 20v vanhalla maastopyörällä jokunen sata kilometriä ja alkaa tuntua että joku "vähän" soivempi peli voisi olla paikallaan. Vaikka perse ja koivet kestäisivätkin niin niskat kipeytyvät - osin varmaan kokemattomuutta. Toi runko tuntuu liian pieneltä ainakin pituussuunnassa.

Sattuuko palstalla olemaan ketään fillarointiin perehtynyttä joka auttaisi maantiepyörän / cyclocrossin valinnassa alkuun? Lähinnä suurimmat sudenkuopat haluaisin välttää (väärä runkokoko, halppis-osasarjat jne, paskat merkit/mallit)

Aikani olen aiheesta googlaillut ja mutu on että lajia harrastavat ovat huomattavasti keskimääräistä enemmän välineurheilijoita, toki siellä täällä foorumeilla on ihan tolkkujakin puheenvuoroja. Mä en maksa ihan periaatteesta - vaikka rahaa jostain ihmeen syystä olisikin - tuhansia euroja polkupyörästä. Enkä rupea ostamaan maanantai-illan poutasäälle ja tiistai-illan pilvipoudalle jokaiselle omaa pyörää, vaikka naapurilla olisi kymmenen pyörää tallissa.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 18:38
Kirjoittaja So Hard
Meinasin sanoa Huima, mutta saisit todennäköisesti liian kalliita neuvoja.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 18:49
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Jos pino on kunnossa, osta ihmeessä uusi pyörä. Krossari on mielestäni turha pyörä, jos ei halua kolmea pyörää omistaa. Eli ostat suoraan maantiepyörän. Suomen Urheilupyörän Nokian toimipisteessä on laaja valikoima, sopuhinnat ja asiantunteva opastus. On tietenkin hyvä tietää perusjutut, mutta susta otetaan mitat ja voit koeajaa, joten ongelmia ei pitäis olla. Jos joskus kyllästyt, jälleenmyyntiarvoakin saa, joten se reilu tonni, mikä kannattaa sijoittaa, ei mene kokonaan hukkaan.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 19:31
Kirjoittaja Bluntly
Maantiepyörä on varsin ikävä niskalle, kuten myös alaselälle, jos on vanha ja kankea.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 20:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
Cyclocrossari pesee maantiepyörän 10-0, jos ei ole satavarma pysyvänsä asfaltilla.

Jäykemmän ja satunnaisemman harrastajan kannattaa tehdä hakuja sanalla 'sportive'. Tuloksena löytyy hieman rennommalla geometrialla toteutettuja pyöriä.

Edit: niin että maastopyörälläkin kipeytyy niska? Onko satula tankoon nähden kovin korkealla jos kerran on muuten pieni pyörä? Voisi olla fiksuinta hakea suosiolla pystympää menijää. Tankoa voi sitten stemmillä säätää alemmas myöhemmin, jos paikat antaa periksi.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 21:11
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Krossarin ostaja ostaa jossain vaiheessa maantiepyörän, koska jossain vaihessa matkojen kasvaessa tietenkin alkaa harmittamaan ja haluaa polkea hieman kovempaa. Onneksi en ostanut krossaria, matkapyörällä pääsee lyhyet hiekkaosuudet ongelmitta.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 21:14
Kirjoittaja aasi
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Jos pino on kunnossa, osta ihmeessä uusi pyörä. Krossari on mielestäni turha pyörä, jos ei halua kolmea pyörää omistaa. Eli ostat suoraan maantiepyörän.
Ostin maantiepyörän, mutta jälkeenpäin oon miettinyt että ehkä cyclocrossari ois toiminut sittenkin paremmin. Voisi mökillä mennä sorateitäkin kun olisi vähän paksummat renkaat, samoin talvikäyttö onnistuisi järkevästi. Kaupungissa tuo on kyllä loistava lenkkipyörä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 21:43
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Monella maantiepyörän ostajalla on jo peruspyörä, hybridi tai maastovehje. Niillä pääsee hiekkateitä. Matkaa ajaessa kannattaa ostaa pyörä, joka palvelee sitä asfalttiajoa, jos alusta on pääosin tai kokonaan asfalttia.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 21:52
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
^^ Tuo on juuri oikea syy krossariin.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 22:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Monella maantiepyörän ostajalla on jo peruspyörä, hybridi tai maastovehje. Niillä pääsee hiekkateitä. Matkaa ajaessa kannattaa ostaa pyörä, joka palvelee sitä asfalttiajoa, jos alusta on pääosin tai kokonaan asfalttia.
Kysyjällä on 20v vanha liian pieni vaimon fillari.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 22:41
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
^ Ok, luulin, että sillä oli potkupyörä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 22:44
Kirjoittaja sivustahuutaja
aasi kirjoitti:Ostin maantiepyörän, mutta jälkeenpäin oon miettinyt että ehkä cyclocrossari ois toiminut sittenkin paremmin. Voisi mökillä mennä sorateitäkin kun olisi vähän paksummat renkaat, samoin talvikäyttö onnistuisi järkevästi. Kaupungissa tuo on kyllä loistava lenkkipyörä.
Eikös maantiepyörä ole kaupungissa hieman hankala? Nopeudesta ei oikein pääse nauttimaan, ympäristön seuraaminen on hankalaa ja käsiteltävyyskin on niin ja näin.

Maantiepyörä sopii mielestäni parhaiten maantielle. Muualle se ei sitten sovikaan. Maantiepyörän suurin etu on nopeus, mutta se on vähän kyseenalainen etu polkijalle, joka ei kisaa. Harrastajien havaitsemat nopeuserot esim. 20km työmatkassa ovat muutaman minuutin luokkaa. Käytännössä maantiepyörällä ja cyclocrossilla tehtyjen lenkkien ero on tämä:
- maantiepyörällä pääsee kovempaa, mutta vain asfaltilla = lenkki on pitkä ja vain asfaltilla
- cyclocross on marginaalisesti hitaampi, mutta vain maantiellä jossa tilannenopeus ei rajoita vauhtia. Cyclocrossilla pystyy kuitenkin käyttämään hiekkateitä ja kovia polkuja. = lenkki on lyhyempi, reitit ja maastot vaihtelevat paljon.

Mielestäni cyclocrossilla löytää mielenkiintoisempia lenkkejä kodin läheltä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 27.06.2016 22:53
Kirjoittaja Bluntly
Jos nopeutta ja pitkiä lenkkejä haluaa niin sitten nojapyörä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 8:24
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Sivis, äijä vääristelee. Olet niin rakastunut tuohon krossariin, ettet muuta näe.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 9:27
Kirjoittaja Vagabondo
Asfaltilla ajaminen on tylsää kestävyysurheilua. Metsäpolkujen huristelu maastopyörällä sen sijaan on jännää extremeurheilua. Kysymyksen vastaisesti siis suosittelen hyvää maastopyörää. Pystymmän ajoasennon ansiosta niskaystävällisempi vaihtoehto ja toimii kaikilla alustoilla. Toki asfaltilla häviää nopeudessa maantiepyörille, mutta jousituksen ansiosta sileällä ajettaessa kyyti on sametin pehmeää.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 9:31
Kirjoittaja So Hard
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Sivis, äijä vääristelee. Olet niin rakastunut tuohon krossariin, ettet muuta näe.
Cyclolla monipuolisemmat reitit on mahdollisia kuin maantiepyörällä. Eiköhän sun kantas jo tullut selväksi, turhaan sä sitä propagoit 10 viestiä ohuin argumentein. Kaikki ei halua 5 erilaista pyörää talliin. Siviksen pointin on valideja.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 9:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^^ kerros nyt mitä vääristelen?

Pointtini:

1) Maantiepyörä sopii vain maantielle. Suositteletko maantiepyörää hiekalle tai poluille? Mitenkäs kiveysten ylitykset? Onko maantiepyörä mielestäsi kiva vehje kaupungissa, eli ympäristössä jossa on paljon autoja, risteyksiä, jalankulkijoita, pyöräilijoitä ja koiranulkoiluttajia? Jos tarkoitus on ajaa maantiellä, niin siihen maantiepyörä sopii parhaiten.

2) Cyclocross on vain marginaalisesti hitaampi kuntoilijan käsissä kuin maantiepyörä. Pieni mopeusero on kiistaton, mutta väliä sillä on jos ei kisaa tai aja joukossa? Kalustosta johtuva nopeusero kun ei kerro mitään esim. kunnosta. Suosittellisin muuten cyclocrossariin levyjä, vaikka ne kisakäytössä ovat vähemmän suosittuja, l. sekunnin hitaampia. CC sopii maantielle, hiekalle, hyville poluille, kanttareita ei tarvitse arastella, talvella mahtuvat nastarenkaat, entrytason vehkeissä on aika hyvä varustelutaso ja halutessa saa tarakan ja lokasuojat kiinni. Juurakkoisille ja kivisille poluille CC ei oikein sovi.

Voidaan kyllä viskata tuo CC luokan veks, jos se ahdistaa. CC:tä haittaa edelleen kisatausta ja harrastajakäyttöön löytyy parempiakin vehkeitä. Niitä vain on vähän hankala etsiä luokituksen puutteen takia ja hinnat tuppaavat nousemaan kovemmiksi kuin entry crossareissa. Esim. Ridley X-Trail on kiinnostava vehje, mutta liian kallis meikäläisen käyttöön:
Kuva
http://velonews.competitor.com/2016/04/ ... loy_399276

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 10:09
Kirjoittaja Bluntly

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 10:20
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Osa argumenttejani on yleisellä tasolla ja osan lähtokohta on kk:n avausviestin info + oletus käyttötarkoituksesta. Tulkitsin näiden perusteella, että nimen omaan on tarkotus nostaa kuntoa ajamalla pitkää matkaa. Korjaa, kk, jos olen väärässä. Pitkää matkaa ajetaan matkapyörällä ja asfaltilla. Tarkotus oli siis korvata pitkät rullistelulenkit. Tähän tarkoitukseen paras peli on maantiepyörä.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:10
Kirjoittaja Vagabondo
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Pitkää matkaa ajetaan matkapyörällä ja asfaltilla. Tarkotus oli siis korvata pitkät rullistelulenkit. Tähän tarkoitukseen paras peli on maantiepyörä.
Nohnoh, äläs nyt esitä omaa mielipidettäsi faktana. Kunhan pyörä on ergonomisesti sopiva, niin kaikilla pyörätyypeillä voi ajaa ihan niin pitkään kun kunto kestää ja huvittaa. Toki asfalttia maantiepyörällä ajaen taittuu kilometrejä nopeiten, mutta nopeus ei kuntoilijalle ole mitenkään oleellinen mittari, vaan oleellisia on syke ja aika.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:12
Kirjoittaja So Hard
Joo, ikään kuin taitettujen kilometrien määrä olisi jotenkin merkitsevä tekijä. Ainakin meikäläiselle reittivaihtoehtojen määrä olisi aika iso kriteeri.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:15
Kirjoittaja sivustahuutaja
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Pitkää matkaa ajetaan matkapyörällä ja asfaltilla. Tarkotus oli siis korvata pitkät rullistelulenkit. Tähän tarkoitukseen paras peli on maantiepyörä.
Tuo kuulostaa sitten enemmän endurance-pyörältä kuin maantiepyörältä:
http://road.cc/content/buyers-guide/192 ... at-choices

Toki jos tarkoitus on kisata ja ajaa tiimissä maantiellä, niin silloin maantiepyörä on paras.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:28
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Mä olen ymmärtänyt, että suurin osa kuntoilijoista preferoi pientäkin vauhdin lisäystä ja tulkitsen varsinkin kk. Hänhän on ollut mm. innokas suksien voitelija ja pitää speksien vertailusta (enemmän kuin esmes minä) ja luulisin myös kunnon nousun ja kilometrin seuraamisesta. Tässä on vähän sellianen maku, että krossarin ostaessa hän ostaisi uudet hienot sukset, muttei voitelisi niitä ollenkaan eli lujaa pääsee, mutta lujempaakin pääsisi.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:30
Kirjoittaja Vesper
So Hard kirjoitti:Joo, ikään kuin taitettujen kilometrien määrä olisi jotenkin merkitsevä tekijä. Ainakin meikäläiselle reittivaihtoehtojen määrä olisi aika iso kriteeri.
+1.

Re: Munamankelointi

Lähetetty: 28.06.2016 11:37
Kirjoittaja So Hard
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että suurin osa kuntoilijoista preferoi pientäkin vauhdin lisäystä
Mihin tää sun ymmärrys oikein perustuu? Kaikilla mun tuntemilla himopyöräilijöillä on tyyliin 5-10 eri pyörää alkaen läskipyöristä maastofillarien kautta ties mihin virityksiin. Ei niitä eri pyöriä ostella vauhdin takia vaan käyttötilanteiden.