Uusi ahkerampi urheilusäie

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 12.09.2020 14:40
nokkaelain kirjoitti: 12.09.2020 13:29 ^Miten sinulla voi olla paino-ongelmia, kun treenaat aina kun silmä välttää.
Olin puoli vuotta vuodepotilaana ja turposin 25-30kg (en punninnut)
Hyväksyttävä syy. Mutta laihduttaminen lienee ankeaa. Jatkuva nälkässs
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti: 12.09.2020 13:07 Tänään palauttava harjoitus kävellen, 6,71km 64min, keskisyke 108
Toi on ehkä enempi peekoota. Palauttavalla tarkoitetaan esmes 30min-45min ykkösalueen (harmaa) reeniä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bhven »

En tiedä miten taviksilla, mutta huippukilpapyöräilijöillä zone1 tarkoittaa sitä, että solut polttavat energiaksi pelkkiä rasvahappoja ja glukoosia ei kulu vielä yhtään.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Helppoa kun en välitä noista yhtään, kävelen vain.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti: 12.09.2020 19:21
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.09.2020 16:33
McJanne kirjoitti: 12.09.2020 13:07 Tänään palauttava harjoitus kävellen, 6,71km 64min, keskisyke 108
Toi on ehkä enempi peekoota. Palauttavalla tarkoitetaan esmes 30min-45min ykkösalueen (harmaa) reeniä.
PK mulla 117-127, läskifactor nääs.
Tuon sun taulukon ja sykekäppyräsi perusteella mainitsin. 109-127 on sun peekooalue, tämä on yleinen tulkinta. Tuosta sitten alapeekoo alempi ysi ja yläpeekoo ylempi ysi. Palauttavalla tarkoitetaan yleisesti alle peekootaosn sykettä ja palauttava harjoitus sun kunnolla on puolisen tuntia.

Toki tulkitsen kuvaasi siten, miten muutamaa eri softaa visuaalisesti nähneenä voin tulkita. Mutta se kannattaa muistaa, että palauttava on oikeasti lyhyt ja tosi kevyt reeni.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Lauantaina tyttären ollessa kehonhuollossa alarannassa, poikkesin Pyynikillä kävelemässä ja portaissa. Valitsin toiseksi pisimmät, tosin hyvin jyrkät portaat. Ei tarvinnut kun neljä kertaa reippaasti ylös mennä ja vieläkin tuntuu. En usko, että pyöräilystä suurta apua tuohon oli, koska kuvittelin happojen tulevan vasta jossain vaiheessa, enkä heti ekan vedon jälkeen. Viimeisestä kunnon porrasreenistä tosin aikaa 10+ vuotta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Työsuhdefillarin saa kohta 1200 egeen asti verovapaana etuna
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyom ... 5f10f049ec

Tämähän on mielenkiintoista. On tehnyt mieli täysjoustoa cyclon rinnalle. Nyt valtio kustantaa täpäristä siivun.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Kortin taas eilen urheilukentällä juosta 400 metriä, mutta kas kummaa...siellä oli häiriköitä.
En jaksanut mitään seikkailua ja näin menin kotiin. Nimittäin Olin hankkinut uuden citypyörän ja minulla
ei ollut edes Lukkoa.

Äh.

Syysurheilija
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja KKK »

Työmatkapyörä kiinostais. Suostuiskohan ne pistään osan vaikka tuollaisen hinnasta?

Rupeaa näyttämään siltä että 5.000km saan fillarointia tälle vuodelle, nyt on vuoden alusta jotain 4.2K ja harrastuksen aloittamisesta 11K. Olikohan 2016 eika vuosi ja syöpävuonna 2018 tuli vaan alle 500km eli satulassa on vietetty aikaa nousujohteisesti. Jos vaan ei kovasti lunta tule ennen joulua ni tuo on mahdollisuuksien rajoissa.

Olen vedellyt 65-70km työmatkalenkkejä muutama kerran viikossa. Julmasti saa virtaa vaikka joutuukin heräämään törkeän aikaisin. Töissä olen aloitellut Hemsworth-haastetta eli 20 punnerrusta ja 20 kyykkyä kerran tunnissa. Hieman katsovat avokonttorissa hitaasti, mutta onhan se paljon luonnottomampaa että kyyhöttää tuolissaan 8h liikkumatta. Moni 15-20 vuotta nuorempi kollega vaikuttaa hävettävän huonoryhtiseltä ja -kuntoiselta ja valittavat selkävaivojaan.

Kattelin alkuvuoden käppyröitä Polarista. Näyttäis että nyt olis syytä vähän lyhentää ja keventää lenkkejä, palautumisessa on toivomisen varaa. Tuntuu että välillä käy ylikierroksilla ja uni aika usein rikkinäistä, syke yöaikaan samaten.

Paino on ollut koko vuoden oikeastaan 0.1kg tarkkuudella sama, syöpää edeltävältä ajalta kiloja edelleen kateissa -11kg. Mullahan on aina ollut taipumista kerätä kiloja, joten tämä on yllättävää mutta tervetullutta.

Hieman ihmettelin kun verenpaine on koulujen alettua laskenut reippaasti. Mulla on ollut pitkään jo paineet sillä tasolla että lääkitys olis voinut olla edessä. Nyt sitten varoittamatta - jopa 125/75 (ennen 145/95 oli tavallisempi). Mitään muuta ei elämässä ole muuttunut ku vaimon kanssa menee paremmin ja sappihapporipulikääkitys. Samaa käytetään kolestrolikääkkeenä, tiedä sitten voiko se vaikuttaa myös verenpaineeseen?
Amazing shit happens!
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bhven »

22 Ab Exercises Ranked (Worst to Best!)
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja KKK »

Tälle vuodelle poljettu 5.000km. Kokonaiskertymä vuodesta 2016 on kohta 12.000km, joten "pientä" nousujohteisuutta on havaittavissa. Kausi toki jatkuu ympäri vuoden, mutta vähän ajattelin himmata. Talvikaudella oli ajatus hankkia jalkoihin vähän voimaa salilta.

Ensi vuodelle pitää keksiä joku uusi tavoite. Nää lähiseudun tiet ja polut alkaa olla jo niin nähty...
Amazing shit happens!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä olen loppuvuodesta vähentänyt pyöräilyä joku 70%. Kävelylenkkejä ja säbää tilalle, kokonaismäärä laskenyt kuitenkin selvästi. Mut rapuissa, pääosin Pyynikillä, on jonkun verran tullut ravattua. Ihan mun juttu. Muutama salireeni jaloille myös, mut siinä vaara, että reenaa liian kovaa jalat tymiksi moneksi päiväksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vapaan sukset olen omistanut lapsuudesta lähtien. Joskus ala-asteella siirryin pelkkään vapaaseen ja pari talvea kävin ihan hiihtokisoissakin. Nyt sitten "heti perään" hankin myös pertsan paketin. Vaimo osin painosti hankkimaan, että voin lasten kanssa paremmin hiihtää. Ja kun ollaan lomalla Ylläksellekin lähdössä. Ei kai tässä muuta kuin kovaa ajoa... tai rentoja vetoja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eilen kävin kävelylenkin rämpimässä. Espoon puolella heinänkorret tampanneet lumikerrokseen kovan pinnan, josta menin läpi joka askeleella. 5-10 senttiä upposi, melko raskasta. Helsingin puolella ei oltu aurattu, hyvin raskasta.

Jos menisi liikuntakeskukseen heiluttemaan raajoja johonkin laitteeseen tunniksi noiden kävelylenkkien sijaan kunnes lumet sulaa, liian suuri onnettomuusriksi. Olikin Elixiaan tullut hiihtosauvojen heiluttelua muistuttava masiina.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kesken työpäivän käyn aina pienen kävelylenkin ja olin useampaan otteeseen vähällä mennä nurin. Ajattelin, että hitokseen vaarallista hommaa. Mutta sitten tajusin katsoa kenkieni pohjia ja aivan sileät pohjat. Vaihdoin toiset kengät jalkoihin ja nyt päiväkävely sujuu paljon paremmin. Tavallaan "vesi on märkää" -tyylinen oivallus, mutta piti sekin kuitenkin tehdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kengistä pari sanaa. Joku kymmenisen vuotta sitten ostin ensimmäiset ulkoilu/vaellus tyyppiset jalkineet. Ihan parhautta kesät talvet. Kesällä vetelen pääosin släpäreillä tai muilla kevyillä. Lenkit lenkkareilla. Mutta talvella ja muina aikoina oikeastaan aina näillä "vaelluslenkkareilla". Ovat miellyttävät jalkaan, kestävät ja monikäyttöiset. Lämpimätkin. Nykyiset ovat Salomonin. Eivätkä varmasti luista talvella.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Icebugit :h:

En lähde ilman jos vähänkin liukkautta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 20.01.2021 18:25 Icebugit :h:

En lähde ilman jos vähänkin liukkautta.
James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2021 13:53 Kesken työpäivän käyn aina pienen kävelylenkin ja olin useampaan otteeseen vähällä mennä nurin. Vaihdoin toiset kengät jalkoihin ja nyt päiväkävely sujuu paljon paremmin.
Köpöttelettekö te vaarit bingoon vai päivätansseihin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tietsikkatuolista vessaan naapurikaupungin kautta. Dementia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 20.01.2021 18:42
Bluntly kirjoitti: 20.01.2021 18:25 Icebugit :h:

En lähde ilman jos vähänkin liukkautta.
James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2021 13:53 Kesken työpäivän käyn aina pienen kävelylenkin ja olin useampaan otteeseen vähällä mennä nurin. Vaihdoin toiset kengät jalkoihin ja nyt päiväkävely sujuu paljon paremmin.
Köpöttelettekö te vaarit bingoon vai päivätansseihin?
Luhdan tuulipuvuissa, kävelysauvat maata raapien.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.01.2021 18:42
Bluntly kirjoitti: 20.01.2021 18:25 Icebugit :h:

En lähde ilman jos vähänkin liukkautta.
James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2021 13:53 Kesken työpäivän käyn aina pienen kävelylenkin ja olin useampaan otteeseen vähällä mennä nurin. Vaihdoin toiset kengät jalkoihin ja nyt päiväkävely sujuu paljon paremmin.
Köpöttelettekö te vaarit bingoon vai päivätansseihin?
Kävelen henkeni edestä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mäkin ilmottaudun kävelijöiden kerhoon! Kroppa kun ei juuri muuta sätkimistä kestä. Pävittäin tulee 15 - 25t askelta riippuen millaisella työmaalla milloinkin päiväni vietän. Viikonloppuisin askeleet pyörii 10 - 20t kieppeillä. Tuntuis olevan vanhalle ruholle se paras liikkumismuoto. Rullaluistelua sitten kesällä ikinuoren Saulin tyyliin!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

7 päivän keskiarvo kuvassa. Ei huono? Ei ainakaan alla olevan linkin mukaan.

"Yli 10 000 askelta päivässä on jo paljon, henkilö on liikunnallisesti aktiivinen. Vielä pari kolmetuhatta askelta lisää, niin ollaan hyvin aktiivisia."

https://www.terveyskirjasto.fi/terveysk ... i=dlk01005

Screenshot_20210131-231536_Samsung Health.jpg
Screenshot_20210131-231536_Samsung Health.jpg (117.77 KiB) Katsottu 1330 kertaa
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Itselläinkin tulee keskiarvoisesti tuo 20 kiloaskelta työpäivisin ja siihen työmatkafillarointi vielä päälle. Silti polarin kello valittaa detrainingia kun juoksulenkkeilyä tulee talvisin nolla kilometriä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Uusi ahkerampi urheilusäie

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Rauhallinen (yli 10min/km) kävely ei sinänsä kuntoa nosta tai edes säilytä. Joskus ulkomaanreissuilla tullut käveltyä usein joku 15km joka päivä huomaamatta. Lähinnä tuo kuluttaa vähän energiaa ja pitää pään kunnossa. Mut hyvähän se aktiivisuus tietenkin on. Kaikenlainen. Mulla tulee kesällä tuplamäärä ulkoiluliikkumista talveen verrattuna, koska olen kermaperse.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin