Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 9:11 Joo, eilinen karsintaottelu meni hyvin. Italia voitti 3-1.

Mua aavistuksen ärsyttää, kun Suomi yrittää väkisin tunkea mukaan sotkemaan mun arvoturnausten seurantaa. Aikaisemmin saanut vapaasti valita kannustettavat joukkueet ja nyt olisi sitten mukaan tulossa Suomi, jota on kokolailla mahdoton sivuuttaa ja jonka voittoon uskomi... No ei se vaan voita. Ennakkoasetelmissa olen suunnitellut jatkavani vanhalla linjalla, eli Italia ja Saksa on ne ykköskärjet ja sympatiaa jaetaan skandinaavisille joukkueille, mutta pelkään ettei ihan näin rationaalisesti pysty kuitenkaan suhtautumaan Suomen menestykseen.
Mun pojalla on termi niille, jotka kannattavat muita joukkueita kuin kotikaupunkinsa tai kotimaansa; "mieshuoraus" :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 9:17Mun pojalla on termi niille, jotka kannattavat muita joukkueita kuin kotikaupunkinsa tai kotimaansa; "mieshuoraus" :)
Entäs jos haluaa kannattaa liigajoukkuetta, mutta synnyinkaupunki pelaa mestistä ja nykyasuinpaikka Suomi-sarjaa?

(Kannatan kaikkia näitä)
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.09.2019 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 9:17Mun pojalla on termi niille, jotka kannattavat muita joukkueita kuin kotikaupunkinsa tai kotimaansa; "mieshuoraus" :)
Entäs jos haluaa kannattaa liigajoukkuetta, mutta synnyinkaupunki pelaa mestistä ja nykyasuinpaikka Suomi-sarjaa?

(Kannatan kaikkia näitä)
Täytyy kysyä pojalta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 9:17 Mun pojalla on termi niille, jotka kannattavat muita joukkueita kuin kotikaupunkinsa tai kotimaansa; "mieshuoraus" :)
Voi miten teiniä :facepalm:

Ei kannatuksia vaihdeta niin kuin asuinpaikkaa. Siitä pidetään kiinni mihin on sitouduttu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kyllä tässä isoihin kisoihin ollaan menossa. Ensiksi piti voittaa lätkän MM ja Euroviisut, nyt sitten ensimmäinen sotatraumaton sukupolvi kepeine jalkoineen ja mielineen marssii vakaasti kohti kolmatta kansallistunnon kannalta välttämätöntä maalia. Luvata en voi, mutta hyvältä näyttää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 10:56
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 9:17 Mun pojalla on termi niille, jotka kannattavat muita joukkueita kuin kotikaupunkinsa tai kotimaansa; "mieshuoraus" :)
Voi miten teiniä :facepalm:

Ei kannatuksia vaihdeta niin kuin asuinpaikkaa. Siitä pidetään kiinni mihin on sitouduttu.
Juu, kyllähän siinä on nuoren miehen ehdottomuutta :)

Mutta onhan siinä kuitenkin eroa, jos kannattaa lapsuuden kotikaupunkinsa/kotimaansa juokkuetta, vs. jotain täysin toisen maan/kaupungin jengiä.

Mulla tässä ei ole ehdotonta mielipidettä, kun ylipäänsä olen niin surkea penkkiurheilija(kin).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla on sellainen käsitys, että termi on ihan yleisessä käytössä teini-ikäisillä ja sitä vanhemmilla jalkapallon urpofaneilla, jotka ihailevat joidenkin keskisen Euroopan maiden fanaattista kannattajakulttuuria. Jos ymmärrän oikein, varmaan homma (assosiaatiot intentionaalisia) on lähtenyt liikkeelle siitä, että paheksutaan erityisesti jengiä, joka katsoo mielellään ulkomaisia jalkapallosarjoja (ja maajoukkueita), ja puhuu samaan aikaan väheksyvästi ja pilkkaavasti kotimaisesta jalkapallosta. Ilmeisesti asia on sitten laajentunut tästä kansaivälinen v. kotimainen pallo myös kotipaikkaan maan sisällä.

Erityisen akuuttia tämä tuntuu olevan Espoossa, joka toki kärsii yleisemminkin historiattomuudesta, identiteetittömyydestä ja yleisestä loiseudesta Helsingin kyljessä. Urheilupuiston kulmilla näkyy joidenkin aktiivien läimimiä tarroja, joissa koetetaan syyllistää helsinkiläisiä jääkiekko- ja jalkapalloseuroja kannattavia espoolaisia (ja luoda jotain ihme velvollisuutta kannattaa espoolaisia seuroja (mikä on aavistuksen verran koomista, kun erityisesti jääkiekon puolella tarrat ovat aina vähintään pari konkurssia jäljessä espoolaisjoukkueen viimeisintä nimeä)).

Epämiellyttävää hommaa, varmaan liittyy joidenkin heikkomielten kaipuuseen kohti yhteenkuuluvuutta, auktoriteettia, hierarkioita ja selkeitä sääntöjä. Ja onhan se käytännössäkin hankalaa. Uus-espoolaisena koetin kuitenkin vähän kantaa korteani kekoon, ja kävin keväällä katsomassa yhden Hongan fudismatsin paikan päällä (lätkää ei Metro-areenalla viime kaudella kai edes pelattu?). Halvatun kylmä, vähän jengiä ja olematon tunnelma - silti hirveät jonot kaikkialle. Pelin taso surkea kaamealla perunapellolla. En ehkä ihan heti mene uudestaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:06 Mutta onhan siinä kuitenkin eroa, jos kannattaa lapsuuden kotikaupunkinsa/kotimaansa juokkuetta, vs. jotain täysin toisen maan/kaupungin jengiä.
Maalta kun olen, niin ei mulla mestaruussarjatasolla tälläisiä ole ollut tarjolla. Sitä on pitänyt käyttää muita valintaperusteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 Mulla on sellainen käsitys, että termi on ihan yleisessä käytössä teini-ikäisillä ja sitä vanhemmilla jalkapallon urpofaneilla, jotka ihailevat joidenkin keskisen Euroopan maiden fanaattista kannattajakulttuuria. Jos ymmärrän oikein, varmaan homma (assosiaatiot intentionaalisia) on lähtenyt liikkeelle siitä, että paheksutaan erityisesti jengiä, joka katsoo mielellään ulkomaisia jalkapallosarjoja (ja maajoukkueita), ja puhuu samaan aikaan väheksyvästi ja pilkkaavasti kotimaisesta jalkapallosta. Ilmeisesti asia on sitten laajentunut tästä kansaivälinen v. kotimainen pallo myös kotipaikkaan maan sisällä.
Tutulta kuulostaa. En nyt kuitenkaan halua olla nuorelle miehelle liian ankara. Nuoruuteen kuuluu tuollainen.

Mutta kyllä se imho on noloa, jos Englannin maajoukkue saapuu suomeen pelaamaan ja lehtereillä olevat suomalaiset kannattavat sitä, eikä Suomen maajoukkuetta. Ainakin joskus -80 luvulla noin kävi..
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 06.09.2019 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 yleisestä loiseudesta Helsingin kyljessä.
Tiedän (toivon) tuon olevan provo, mutta ikävästi sanottu silti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pieni pettymys. Kotikaupungin lätkäjoukkueen verkkokaupassa ei ollut myynnissä tupsupipoa. Harkitsin ruokalappua, mutta jätin väliin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:37
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 yleisestä loiseudesta Helsingin kyljessä.
Tiedän (toivon) tuon olevan provo, mutta ikävästi sanottu silti.
Stadilaiset aina yrittää päteä paremmilleen. Ei niitä kannata ottaa tosissaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:35
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 Mulla on sellainen käsitys, että termi on ihan yleisessä käytössä teini-ikäisillä ja sitä vanhemmilla jalkapallon urpofaneilla, jotka ihailevat joidenkin keskisen Euroopan maiden fanaattista kannattajakulttuuria. Jos ymmärrän oikein, varmaan homma (assosiaatiot intentionaalisia) on lähtenyt liikkeelle siitä, että paheksutaan erityisesti jengiä, joka katsoo mielellään ulkomaisia jalkapallosarjoja (ja maajoukkueita), ja puhuu samaan aikaan väheksyvästi ja pilkkaavasti kotimaisesta jalkapallosta. Ilmeisesti asia on sitten laajentunut tästä kansaivälinen v. kotimainen pallo myös kotipaikkaan maan sisällä.
Tutulta kuulostaa. En nyt kuitenkaan halua olla nuorelle miehelle liian ankara. Nuoruuteen kuuluu tuollainen.

Mutta kyllä se imho on noloa, jos Englannin maajoukkue saapuu suomeen pelaamaan ja lehtereillä olevat suomalaiset kannattavat sitä, eikä Suomen maajoukkuetta. Ainakin joskus -80 luvulla noin kävi..
Eikö se sun poika käynyt jossain marsseillakin? Tuntuu olevan taipumusta tuollaiseen yhteenkuuluvuudentunnetta kasvattavaan öyhötykseen.

Urpiainen kuvaa sellaista porukkaa, jos mieluusti pysyn erillään. Onneksi täällä mun kuplassa ei ole ollut havaittavissa mitään tuollaista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:50
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:35
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 Mulla on sellainen käsitys, että termi on ihan yleisessä käytössä teini-ikäisillä ja sitä vanhemmilla jalkapallon urpofaneilla, jotka ihailevat joidenkin keskisen Euroopan maiden fanaattista kannattajakulttuuria. Jos ymmärrän oikein, varmaan homma (assosiaatiot intentionaalisia) on lähtenyt liikkeelle siitä, että paheksutaan erityisesti jengiä, joka katsoo mielellään ulkomaisia jalkapallosarjoja (ja maajoukkueita), ja puhuu samaan aikaan väheksyvästi ja pilkkaavasti kotimaisesta jalkapallosta. Ilmeisesti asia on sitten laajentunut tästä kansaivälinen v. kotimainen pallo myös kotipaikkaan maan sisällä.
Tutulta kuulostaa. En nyt kuitenkaan halua olla nuorelle miehelle liian ankara. Nuoruuteen kuuluu tuollainen.

Mutta kyllä se imho on noloa, jos Englannin maajoukkue saapuu suomeen pelaamaan ja lehtereillä olevat suomalaiset kannattavat sitä, eikä Suomen maajoukkuetta. Ainakin joskus -80 luvulla noin kävi..
Eikö se sun poika käynyt jossain marsseillakin? Tuntuu olevan taipumusta tuollaiseen yhteenkuuluvuudentunnetta kasvattavaan öyhötykseen.

Urpiainen kuvaa sellaista porukkaa, jos mieluusti pysyn erillään. Onneksi täällä mun kuplassa ei ole ollut havaittavissa mitään tuollaista.
On se onneksi jo tuosta rauhoittunut..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:42
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:37
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 11:23 yleisestä loiseudesta Helsingin kyljessä.
Tiedän (toivon) tuon olevan provo, mutta ikävästi sanottu silti.
Stadilaiset aina yrittää päteä paremmilleen. Ei niitä kannata ottaa tosissaan.
Me ollaan väännetty tästä ad nauseam aiemminkin. Mulla syntyperäisenä stadilaisena ja So Hardilla syntyperäisenä espoolaisena ei tunnu olevan mitään vaikeutta saavuttaa täyttä yhteisymmärrystä tässä asiassa: Espoossa ei ole kunnon keskustaa, ravintoloita, kahviloita, kulttuuri- ja urheilutarjontaa, koska Espoon keskusta on Helsinki, ja näissä asioissa käydään Helsingissä. Espoon koko idea on olla Helsingin itsenäinen ympäryskunta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 06.09.2019 11:03 Kyllä tässä isoihin kisoihin ollaan menossa. Ensiksi piti voittaa lätkän MM ja Euroviisut, nyt sitten ensimmäinen sotatraumaton sukupolvi kepeine jalkoineen ja mielineen marssii vakaasti kohti kolmatta kansallistunnon kannalta välttämätöntä maalia. Luvata en voi, mutta hyvältä näyttää.
Uljaan uuden sukupolven esiinmarssin lisäksi auttaa, että vasta toista kertaa lopputurnaukseen otetaan 24 maata. Eikä lohkoarvontaonnikaan ihan huono ollut. Mutta silti, onhan tämä aika huikeaa. Pitkään on näyttänyt, että Suomen maajoukkue on kuin Mika Häkkinen - se on Vantaalta, voittaminen ei vaan sovi sille. Mut niin sitten voitti Häkkinenkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:00
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:42
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 11:37
Tiedän (toivon) tuon olevan provo, mutta ikävästi sanottu silti.
Stadilaiset aina yrittää päteä paremmilleen. Ei niitä kannata ottaa tosissaan.
Me ollaan väännetty tästä ad nauseam aiemminkin. Mulla syntyperäisenä stadilaisena ja So Hardilla syntyperäisenä espoolaisena ei tunnu olevan mitään vaikeutta saavuttaa täyttä yhteisymmärrystä tässä asiassa: Espoossa ei ole kunnon keskustaa, ravintoloita, kahviloita, kulttuuri- ja urheilutarjontaa, koska Espoon keskusta on Helsinki, ja näissä asioissa käydään Helsingissä. Espoon koko idea on olla Helsingin itsenäinen ympäryskunta.
No ei se ihan noinkaan ole. En minä halua olla helsinkiläinen, vaan nimenomaan olen espoolainen. Se on totta, että Espoolla ei ole oikean kaupungin kaupunkirakennetta ja ravintola- ja kulttuuritarjona on köyhää, mutta kyllä se syntyperäiselle espoolaiselle silti identiteetin tarjoaa. Urheilutarjontaa ei (nyt) ole liigakiekon saralla, mutta kyllä osana sitä identtiteettiä oli aika iso juttu kun Kiekko-Espoo nousi liigaan Lathoonin legendaarisina aikoina. Se, että pisnesmiehet sössivät urheilun milloin jääkiekossa, milloin koripallossa, säbässä tai jalkapallossa on oma juttunsa, mutta on aika karskisti sanottu ettei tarjolla ole urheilutarjontaa. Identiteetti on kuitenkin sellainen asia, että kun on teininä ollut hurraamassa suosikkien nousua liigaa, muutamakaan konkurssi ei saa kannattamaan naapurikaupungin joukkueita. Samalla lailla Kärpät on pohjoisen asukkaille sellainen identiteettikiinnepiste, josta harvemmin päästetään irti vaikka olisi asuttu etelässä. Kovin vaikea minun silti nuorenakaan oli kokea jotain loukkaantumisen tunnetta siitä että joku kannatti HIFK:iä. Suurin osa Espoon asukkaista on kuitenkin muualta tulleita tai osaidentifioituu joksikin sudeettikarjalaisiksi vaikka olisivat täällä syntynyttä polvea.

Nähtäväksi jää, miten kauppakeskustuminen niin Helsingin, Espoon kuin Vantaankin suunnalla vaikuttaa siihen, että miten Helsingin keskustan käy. Kyllähän sinne alkaa olla koko ajan vähemmän syitä mennä, lähinnä ravintolaan tai yökerhoon jos sellaiseen haluaa. Voisi melkein sanoa, että Espoo on kyllä Espoo, mutta Helsinki on espoolaisten viihdekeskus. Tarjonta kyllä muuttuu koko ajan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:00 Me ollaan väännetty tästä ad nauseam aiemminkin. Mulla syntyperäisenä stadilaisena ja So Hardilla syntyperäisenä espoolaisena ei tunnu olevan mitään vaikeutta saavuttaa täyttä yhteisymmärrystä tässä asiassa: Espoossa ei ole kunnon keskustaa, ravintoloita, kahviloita, kulttuuri- ja urheilutarjontaa, koska Espoon keskusta on Helsinki, ja näissä asioissa käydään Helsingissä. Espoon koko idea on olla Helsingin itsenäinen ympäryskunta.
Tätä mä just tarkoitin. Niin kuin Helsingissä olisi jotain erikoista :D

Olisiko aika päivittää itsensä tälle vuosituhannelle? Kyllä mäkin kävin Helsingin keskustassa 90-luvulla, mutta ei Espoosta enää nykyään tarvi juurikaan Helsingissä käydä, kun lentokenttäkin on Vantaalla. Verkkokaupassa kerran käväisin, mutta muuten en ole tainnut asioida Helsingin keskustassa koko vuonna. Hankala, kallis pysäköidä ja kaukana, niin miksi sinne vaivautuisi. Espoon usean keskustan rakenne on just hyvä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:00 Espoossa ei ole kunnon keskustaa, ravintoloita, kahviloita, kulttuuri- ja urheilutarjontaa, koska Espoon keskusta on Helsinki, ja näissä asioissa käydään Helsingissä. Espoon koko idea on olla Helsingin itsenäinen ympäryskunta.
Tietenkin. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin loisiminen. Kyse on symbioosista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 06.09.2019 12:20 No ei se ihan noinkaan ole. En minä halua olla helsinkiläinen, vaan nimenomaan olen espoolainen. Se on totta, että Espoolla ei ole oikean kaupungin kaupunkirakennetta ja ravintola- ja kulttuuritarjona on köyhää, mutta kyllä se syntyperäiselle espoolaiselle silti identiteetin tarjoaa. Urheilutarjontaa ei (nyt) ole liigakiekon saralla, mutta kyllä osana sitä identtiteettiä oli aika iso juttu kun Kiekko-Espoo nousi liigaan Lathoonin legendaarisina aikoina. Se, että pisnesmiehet sössivät urheilun milloin jääkiekossa, milloin koripallossa, säbässä tai jalkapallossa on oma juttunsa, mutta on aika karskisti sanottu ettei tarjolla ole urheilutarjontaa. Identiteetti on kuitenkin sellainen asia, että kun on teininä ollut hurraamassa suosikkien nousua liigaa, muutamakaan konkurssi ei saa kannattamaan naapurikaupungin joukkueita. Samalla lailla Kärpät on pohjoisen asukkaille sellainen identiteettikiinnepiste, josta harvemmin päästetään irti vaikka olisi asuttu etelässä. Kovin vaikea minun silti nuorenakaan oli kokea jotain loukkaantumisen tunnetta siitä että joku kannatti HIFK:iä. Suurin osa Espoon asukkaista on kuitenkin muualta tulleita tai osaidentifioituu joksikin sudeettikarjalaisiksi vaikka olisivat täällä syntynyttä polvea.

Nähtäväksi jää, miten kauppakeskustuminen niin Helsingin, Espoon kuin Vantaankin suunnalla vaikuttaa siihen, että miten Helsingin keskustan käy. Kyllähän sinne alkaa olla koko ajan vähemmän syitä mennä, lähinnä ravintolaan tai yökerhoon jos sellaiseen haluaa. Voisi melkein sanoa, että Espoo on kyllä Espoo, mutta Helsinki on espoolaisten viihdekeskus. Tarjonta kyllä muuttuu koko ajan.
Hyvin kirjoitettu. Kuten Davekin sanoi, ehkä olin vähän tarpeettoman ikävä, kun käytin sanaa "loinen" - hain tällä kertaa kuitenkin vain sitä, että Espoon olemisen tapa on kuitenkin asymmetrisesti riippuvainen Helsingistä. Ei ehkä pitäisi käyttää biologista metaforaa tässä ollenkaan.

Olet myös ilman muuta oikeassa, että Espoolla ja espoolaisilla on kotikaupunkiin sidottu identiteetti. Ehkä tarkoitin enemmän sitä, että espoolaisidentiteetti on jotenkin erikoisella tavalla (jota en esimerkiksi tunnista Helsingistä tai muista itsenäisemmistä, "oikeista" kaupungeista) hankala erityisesti muualta tulleille tai tietyntyyppisille espoolaisille nuorille.

Näille tahoille näyttäisi olevan hankalaa, että espoolainen identiteetti on niin olemuksellisesti riippuvainen naapurikaupunki Helsingistä sen sijaan, että olisi omanlaisensa itsenäisesti, ihan Helsingistä riippumatta. Tämä tuska sitten oireilee tyypillisesti joko pseudokepulaisena Helsinkivihana, tai jääräpäisenä haluna rakentaa espoolaiset vastineet Helsinkiläisille kaupunkirakenteille kaupunginteatterista jalkapallostadioniin - tai ärjymällä juuri tällaisesta urheilukannattamisen mieshuoraamisesta. Molemmissa minusta kummittelee halu kieltää Espoon eksistentiaalinen, yksisuuntainen riippuvuus Helsingistä - ja tätä halua en tavoita jotenkin seestyneemmistä espolaisista. Heille tämä ympäryskuntalaisuus on nimenomaan espoolaisen identiteetin yditä, jotain josta voi olla ylpeä, ja jota ei tarvitse hävetä kieltämällä Helsinki-riippuvaisuus.

Jaan kuitenkin myös sen huomion, että tulevaisuus on kiinnostava. Minusta osassa Helsingin identiteettipolitiikka korostuu tällä hetkellä ei-espoolaisuus tavalla, jota en aiemmilta vuosikymmeniltä tunnista. Espoon rooli ja merkitys kasvaa myös Helsingin itseymmäryksessä, se ei enää ole niin itsenöistä kuin ennen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 12:31 Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin loisiminen. Kyse on symbioosista.
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:41Ei ehkä pitäisi käyttää biologista metaforaa tässä ollenkaan.
Taidan lukita tämän vastauksen. Jos kuitenkin biologisessa termistössä pysytään - ja itsehän sen hullutuksen aloitin - niin pitäisi kai sanoa, että loisiminen ajatellaan kai usein yhdeksi symbioosin muodoksi tai alalajiksi (https://fi.wikipedia.org/wiki/Loisinta). Tässä keississä voisi kai wikipedian mukaan olla parhaimmillaan kyseessä symbioottinen suhde, jossa Helsinki on isäntä ja Espoo symbiontti, ja suhteen laatu asettuu jonnekin kommensalismin ja loisimisen välimaille, tulkitsijasta riippuen. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Symbioosi)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:51
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 12:31 Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin loisiminen. Kyse on symbioosista.
urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:41Ei ehkä pitäisi käyttää biologista metaforaa tässä ollenkaan.
Taidan lukita tämän vastauksen. Jos kuitenkin biologisessa termistössä pysytään - ja itsehän sen hullutuksen aloitin - niin pitäisi kai sanoa, että loisiminen ajatellaan kai usein yhdeksi symbioosin muodoksi tai alalajiksi (https://fi.wikipedia.org/wiki/Loisinta). Tässä keississä voisi kai wikipedian mukaan olla parhaimmillaan kyseessä symbioottinen suhde, jossa Helsinki on isäntä ja Espoo symbiontti, ja suhteen laatu asettuu jonnekin kommensalismin ja loisimisen välimaille, tulkitsijasta riippuen. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Symbioosi)
Mä ajatten sen "Tiukimmin määriteltynä[2] symbioosi tarkoittaa lajien välistä vuorovaikutussuhdetta, josta molemmat osapuolet hyötyvät."

Helsinki luonnollisesti hyötyy Espoosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olen tässäkin viallinen kun en oikein keksi syitä poistua Leppävaarasta.

No rautakaupassa käyn Tammistossa, mutta saa nähdä miten käy uuden kauppakeskuksen rakentamisen jälkeen. Punttisalilla pitskussa ja hyvin harvoin keikoilla Helsingissä.

PS. Tapiolalaiset on outoa sakkia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.09.2019 13:10
PS. Tapiolalaiset on outoa sakkia.
Tästä voidaan kaikki olla samaa mieltä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2019 12:41"oikeista" kaupungeista
:perse:

Meille joillekin Espoo on ihan oikea kaupunki. Sä et stadilaisena jotenkin pysty tätä hahmottamaan, kun kaupungin rakenne ei vastaa sun käsitystä kaupunkirakenteesta. Mutta juuri sen perinteisen kaupunkirakenteen puute tekee Espoosta Suomen parhaan kaupungin asua. Luonto ja palvelut on lähellä ja niihin on helppo poiketa. Täällä on helppo elää ja harrastaa. Jos tämä väkimäärä olisi ympätty yhden keskuksen ympärille, niin se olisi melkein yhtä toimimaton kuin Helsingin kantakaupunki.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin