Laadukas polkupyörä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
ElanorRaven

Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Tarvitsisin (taas) uuden polkupyörän. Tällä kertaa kumminkin jättäisin mieluummin sen Sardan Hobby Halliin, ja satsaisin vähän laadukkaampaan menopeliin. Vielä kun Turun Sanomien artikkelissa jokin aika sitten sanottiin, että harva pyöräkorjaamo suostuu edes huoltamaan noita halpispyöriä, kun niissä eivät säädöt pysy paikallaan kuitenkaan ja alkuperäiset osat ovat niin heikkoja, että kaikki pitäisi vaihtaa. Opiskelijan tuloilla laadukasta pyörää ei kumminkaan makseta kertarysäyksellä, vaan täytyy turvautua osamaksuun.

Tarkoituksena olisi ostaa vähintään 7-vaihteinen, 28-tuumainen hybridi/maastopyörä. Kesällä polkupyörä on minulle lähes ainoa kulkuväline, ja matkat toisinaan jopa 40 km, joten mukavuus on ehdottoman tärkeää. Missä hintaluokissa tämänkaltaiset pyörät mahtavat suunnilleen liikkua? Esim. Anttilassa myytävät Corratec-, Insera- ja Ideal-merkkiset eivät varmaankaan ole kovinkaan laadukkaita? Entä Bauer, Sartano, Renault? Kaikkein eniten haluaisin jonkin kotimaisen valmistajan kaksipyöräisen, mutta osamaksumahdollisuudet lienevät aika vähäiset.

EDIT: Ja täytyy vielä lisätä, ettei ole edes kauheasti halua ostaa mitään halpispyörää, kerran kun meinasin päästä hengestäni, kun alamäessä jarruvaijeri meni naps poikki ja suoraan keskelle vilkasliikenteistä tietä.
Viimeksi muokannut ElanorRaven, 15.04.2006 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Tämä on vain tietenkin vain huhua, mutta olen kuullut notta Bilteman "Yosemite" fillarit ovat hinta-laatusuhteeltaan ihan kelpo pelejä. Mitään extreme mäkilaskua tai vastaavaa tuskin niillä kannattaa harrastaa, mutta vaihteistot, jarrut jne. ovat samaa shimanon kamaa mitä muissakin fillareissa yleensä. Olettaen etten hae mitään tonnin spesiaalizykkeliä vaan ihan peruspyörää.

Mutta tosiaan se osamaksu taitaa niidenkin kohdalla olla mahdottomuus :?
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Bliss

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Omiin kokemuksiin perustuen...
Katso: www.trekbikes.com ja
www.takatalo.fi, klikkaa sieltä Polkupyörät, löytyypi merkki Trek :)

Mulla on ollut monenmerkkisiä fillareita, mutta tämä on ehdottomasti paras kaikin puolin. Ns. naisten mallista fillaria en ole kyllä ikuna omistanut.


Edit: Tarkensin vähän
Viimeksi muokannut Bliss, 15.04.2006 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on halpispyörien (alle 200e) vertailu ja siinä Insera Canyon Lady voitti testin ylivoimaisesti: ainoana 5 tähteä, seuraavaksi paras sai 3 tähteä. Kannattaa lukea tuo testi lehdestä, tässä tiivistelmä:

http://www.tekniikanmaailma.fi/?y=2006&p=7&id=1498907

Tuo Insera kuulostaa sen tasoiselta, että merkittävästi paremmasta joutuu jo maksamaan sen 500e.

Älä mene nimen perusteella halpaan: mikään hienolta kuulostava merkki ei pysty tarjoamaan hyvää halvalla yhtään sen paremin kuin halpismerkkikään. Käytännössä kaikki halpispyörät tulevat samoilta alihankkijoilta taiwanista ja muualta, vaikka nimi olisikin eurooppalainen tai jenkki.

Jos todella käytät polkupyörä matkustamiseen, etkä vain liikuntaan, niin renkaisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kapeilla ja sileillä renkailla polkeminen on merkittävästi kevyempää kuin karkeakuvioisilla ja leveillä maastorenkailla. Urheillessa ylimääräisestä vastuksesta ei ole haittaa, mutta matkustaessa kesällä olisi joskus kiva päästä kevyesti ja hikoilematta perille.

Eräs hyvä ratkaisu on katsoa laadukkaiden kauppojen alennusmyyntejä, esim. Kauppaveljet helsingissä on erikoistunut laadukkaisiin maastopyöriin ja alennushinnat näyttävät varsin hyviltä:
http://www.kauppaveljet.fi/subcat/14/
1108

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja 1108 »

http://www.fillari-lehti.fi/

Auttaa asiaan paljon.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

1108 kirjoitti:http://www.fillari-lehti.fi/

Auttaa asiaan paljon.
Tai on liian heviä kun haussa on vähintään 7-vaihteinen hybridi?
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Mulla on Cresentin fillari. Hyvin on toiminu, mutta hintava oli. Ite en ehkä ois raskinu ostaa, mutta toisaaalta, eipä niitä tuu joka vuosi sitten vaihdettuakaan.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Herra Manala

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ElanorRaven kirjoitti:Tarkoituksena olisi ostaa vähintään 7-vaihteinen, 28-tuumainen hybridi/maastopyörä.
Ömm. Onko tuo 28" rengaskoko niin pakollinen ominaisuus? Useimmat maasto/hybridipyörät kun ovat nimenomaan 26" renkailla varustettuja.

Kuten jo mainittua, Inseran kanjonileidi on selvästi sinun pyöräsi. Vaihteita on riittävästi ja edullisempaa ja laadukkaampaa alumiinirunkoista fillaria ei ole olemassakaan. Harva tuplasti kalliimpikaan pyörä yltää laadullisesti samaan.

Siskollani on hybridi-Insera, ja ainakin on ollut kovin tyytyväinen pyöräänsä.
Viimeksi muokannut Herra Manala, 15.04.2006 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Herra Manala kirjoitti:Ömm. Onko tuo 28" rengaskoko niin pakollinen ominaisuus? Useimmat maasto/hybridipyörät kun ovat nimenomaan 26" renkailla varustettuja.
No aivan totta, ei se kyllä ole pakollinen. Mutta tämänhetkinen pyörä on 26-tuumainen, ja jotenkin tuntuu vähän turhan pieneltä, tai sitten en ole vaan osannut säätää satulaa ja ohjaustankoa oikein :D
Herra Manala kirjoitti:Kuten jo mainittua, Inseran kanjonileidi on selvästi sinun pyöräsi. Vaihteita on riittävästi ja edullisempaa ja laadukkaampaa alumiinirunkoista fillaria ei ole olemassakaan. Harva tuplasti kalliimpikaan pyörä yltää laadullisesti samaan tulokseen.
Mutta onko kyseessä ihan kunnon merkki? Nimittäin sitä pitäisi saada huollettua jatkossakin, ja kun tosiaan kaikki huoltamot eivät edes ota mitään halpiksia huoltoon.

Lähetin sähköpostilla kyselyn muutamaan turkulaiseen pyöräliikkeeseen ja kyselin, onnistuuko osissa maksaminen. Yhdestä firmasta ainakin tuli jo vastaus, että tule käymään niin katsotaan millainen sopimus saadaan aikaan. Nyt olisi siis mahis saada ihan kunnon polkupyöräkin!
Herra Manala

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ElanorRaven kirjoitti:Mutta tämänhetkinen pyörä on 26-tuumainen, ja jotenkin tuntuu vähän turhan pieneltä, tai sitten en ole vaan osannut säätää satulaa ja ohjaustankoa oikein :D
Joo siis rungon mitoitushan vaikuttaa eniten ajoasennon tilavuuteen, ei rengaskoko.
Mutta onko kyseessä ihan kunnon merkki? Nimittäin sitä pitäisi saada huollettua jatkossakin, ja kun tosiaan kaikki huoltamot eivät edes ota mitään halpiksia huoltoon.
Kyllä Insera on ainakin omasta mielestäni ihan tunnettu laadukkaana halpismerkkinä. Ja se pyörien huollettavuus on ennemminkin kiinni siitä, minkälaisia vaihteita ja jarruja niissä on käytetty. Kaikista halvimmat osasarjat kun eivät tarjoa huolto/säätömahdollisuuksia välttämättä lainkaan, ja useimmat halpismerkit käyttävät juuri näitä halvimpia mahdollisia "huoltovapaita" osasarjoja. Sellaiset osat on vain pakko vaihtaa kokonaan uusiin mennessään pois säädöistä. Canyon Ladyssa kyllä pitäisi olla ihan laadukkaat ja huollettavissa olevat paremman luokan komponentit, joten jos joku pyöräliike ei suostu sitä huoltamaan vain siksi ettei se ole Cannondale, voit haistattaa niille viisi lasta synnyttäneen äidin pinpin.
Lähetin sähköpostilla kyselyn muutamaan turkulaiseen pyöräliikkeeseen ja kyselin, onnistuuko osissa maksaminen. Yhdestä firmasta ainakin tuli jo vastaus, että tule käymään niin katsotaan millainen sopimus saadaan aikaan. Nyt olisi siis mahis saada ihan kunnon polkupyöräkin!
Ei kandee lähteä merta edemmäksi kalaan. Käy kokeilemassa tuo kanjonileidi. Jos se ei miellytä niin mieti jotain muuta, mutta minun mielestäni on aika perusteetonta alkaa maksaa yli kolminkertaista rahamäärää saadaksesi samanlaatuisen / hieman paremman fillarin, kun se ei kuitenkaan tule mihinkään kilpaharrastuskäyttöön.

Ajattelepa montako kertaa voisit siinäkin säästetyllä rahalla matkustaa luokseni expressbussilla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

ElanorRaven kirjoitti:No aivan totta, ei se kyllä ole pakollinen. Mutta tämänhetkinen pyörä on 26-tuumainen, ja jotenkin tuntuu vähän turhan pieneltä, tai sitten en ole vaan osannut säätää satulaa ja ohjaustankoa oikein :D
Polkupyörän koon määrää rungon koko, ei renkaiden koko.
ElanorRaven kirjoitti:Mutta onko kyseessä ihan kunnon merkki? Nimittäin sitä pitäisi saada huollettua jatkossakin, ja kun tosiaan kaikki huoltamot eivät edes ota mitään halpiksia huoltoon.
Ei. Kyseessä ei ole 'kunnon' merkki. Insera ei tee vakavasti otettavia maastopyöriä, jotka maksavat vähintään 700-1000e jos maastoon oikeasti haluaa mennä. Tuo TM:n Insera on kuitenkin halpismerkin HYVÄ pyörä hyvillä osilla ja osien ollessa hyviä ei huoltokaan ole ongelma. Valmistajathan eivät tee noita huolettavia osia itse, joten pyörän merkki ei kerro mitään osien laadusta.
ElanorRaven kirjoitti:Lähetin sähköpostilla kyselyn muutamaan turkulaiseen pyöräliikkeeseen ja kyselin, onnistuuko osissa maksaminen. Yhdestä firmasta ainakin tuli jo vastaus, että tule käymään niin katsotaan millainen sopimus saadaan aikaan. Nyt olisi siis mahis saada ihan kunnon polkupyöräkin!
Jos meinaat tyyriimmän pyörän, niin turussa ajopyörä voisi olla hyvä liike. Linkatulla tarjous-sivulla esim Trek 7200 ja 4300 voisivat olla ok:
http://www.ajopyora.fi/index.php?21
Bliss

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Bliss »

sivustahuutaja kirjoitti: Jos meinaat tyyriimmän pyörän, niin turussa ajopyörä voisi olla hyvä liike. Linkatulla tarjous-sivulla esim Trek 7200 ja 4300 voisivat olla ok:
http://www.ajopyora.fi/index.php?21
Mulla on just tuo Trek 4300, enkä parempaa fillaria ole omistanut ikinä. (Ja edellinen oli sentään Cannondale)
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Herra Manala kirjoitti:Joo siis rungon mitoitushan vaikuttaa eniten ajoasennon tilavuuteen, ei rengaskoko.
Aloinkin viisastumaan huomattavasti, kun selailin netissä kaikkia pyörävaihtoehtoja. "Useita runkokokoja" monissa mainostetaan.
Herra Manala kirjoitti:Ei kandee lähteä merta edemmäksi kalaan. Käy kokeilemassa tuo kanjonileidi.
Tuossa on kyllä ihan hyvä ajatus, toinen juttu vaan, että mistä päin Turusta tuollainen löytyy, jos ollenkaan. Löysin kyllä tukkumyyjän osoitetiedot Turustakin, mutta nettisivuilla mainittiin, että ko. malli on ainakin nettikaupassa loppuunmyyty, liikkeissä saattaa olla jäljellä.
Herra Manala kirjoitti:Ajattelepa montako kertaa voisit siinäkin säästetyllä rahalla matkustaa luokseni expressbussilla.
Aivan, tämähän täytyy nyt pistää ihan ensimmäisenä mieleen!

Esim. Tunturi T210 tai Tunturi T110 tai Tunturi Agura nyt kuitenkin houkuttaisivat. Agura on ehkä kuitenkin vähän turhan maasturi.
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

sivustahuutaja kirjoitti:Jos meinaat tyyriimmän pyörän, niin turussa ajopyörä voisi olla hyvä liike. Linkatulla tarjous-sivulla esim Trek 7200 ja 4300 voisivat olla ok:
http://www.ajopyora.fi/index.php?21
Kiitoksia, nuo molemmat mainitsemasi ovat tutustumisen arvoisia! Lähetin tuonnekin kyselyn osamaksun mahdollisuudesta, mikäli vastaavat myönteisesti niin täytyy käydä paikan päällä ihastelemassa.
eps

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja eps »

Tärkeimmät (ainoat?) kotimaiset polkupyörävalmistajat ovat Helkama ja Tunturi. Näistä Tunturi taitaa nykyisin tehdä laadukkaammat pyörät, mutta ero ei ole suuren suuri. Molemmilta valmistajilta löytyy varmasti seitsenvaihteinen napavaihdepyörä, siis sellainen, jota etsit. Jos kotimaisuus ei ole välttämättömyys, niin sinun kannattaa tutustua Trek- ja Nishiki-merkkisiin napavaihdepyöriin. Tekniikan Maailman muutama vuosi sitten tehdyssä napavaihdepyörien testissä Trek Multitrack 4700 voitti ja Nishiki 407 Hybrid tuli toiseksi. Molemmat ovat juuri toivomasi kaltaisia pyöriä.

Tuo täällä kehuttu Insera Canyon Lady on 21-vaihteinen hyvin varustettu peruspyörä. Se on hinta-laatusuhteeltaan huippua, mutta ulkoisilla vaihteilla se vaatii napavaihdepyörää enemmän huolenpitoa ja huoltoa. Jos haluat selvitä helpolla, niin jokin napavaihteinen pyörä on parempi vaihtoehto. Pelkkää hinta-laatusuhdetta ei kannata katsoa, vaan myös käytön helppous ja käyttötarkoitus ovat tärkeitä.

e.
hermine

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja hermine »

eps kirjoitti:Se on hinta-laatusuhteeltaan huippua, mutta ulkoisilla vaihteilla se vaatii napavaihdepyörää enemmän huolenpitoa ja huoltoa. Jos haluat selvitä helpolla, niin jokin napavaihteinen pyörä on parempi vaihtoehto.
Tuleeko pyörien mukana yleensä miten selkeät ohjeet esim. juuri noiden vaihteiden huollosta ja säätämisestä? Vai tarvitseeko tumpelon sit käyttää se pyörä jossain liikkeessä monta kertaa vuodessa huollettavana? Itselläkin varmaan uuden pyörän osto edessä kunhan muutan paikkaan, jossa on jonkinlainen säilytystila sille, tähän pihalle ei viitsi uutta pyörää ostaa ruostumaan tai varastettavaksi vaikka tuo äidin vanha onkin mulle ihan liian pieni.

Tosiaan toivoisin, että jossain järjestettäisiin peruskursseja pyörän huollosta ihan renkaanvaihdosta lähtien. Ei enää tän ikäisenä kehtaisi turvautua isin apuun joka asiassa, mut ei kukaan ehdi ikinä neuvoakaan kunnolla.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minullakin on uuden pyörän osto edessä, kun viikko sitten myin vanhan pois. Minä haluan sellaisen peruspyörän, jolla voin harrastaa rauhallista sunnuntaiajeluani pyöräteillä ja jalkakäytävillä. Siis 7 vaihdetta, pysty ajoasento ja jalkajarru. Tämä ketju auttoi omalta osaltaan vaihtoehtojen etsimisessä ja lopullisessa päätöksessä.

Suomen Polkupyörätukusta löytyi ihan kiva Insera hintaan 449 euroa, mutta lopulta voiton vei 59 sentin runkokoollaan Tunturin Elle tai Prego28. Seuraavaksi suuntaan Tikkurilan Intersportiin vaatimaan, että saan ostaa jomman kumman just oikean kokoisena ja värisenä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
hermine

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja hermine »

Lolita kirjoitti:Minä haluan sellaisen peruspyörän, jolla voin harrastaa rauhallista sunnuntaiajeluani pyöräteillä ja jalkakäytävillä. Siis 7 vaihdetta, pysty ajoasento ja jalkajarru.
Jotain tuollaista minäkin tahtoisin. Tai siis liikun kyllä joka paikkaan pyörällä kesät talvet (kesäisin voi helposti tulla kymmeniä kilometrejä päivässä), mutta sen ajamisen pitää olla miellyttävää eikä mitään hikiliikuntaa. Eli Lolitan vaatimusten lisäksi pyörän pitäisi olla kevyt polkea (voiko tuon päätellä muuten kuin kokeilemalla tai renkaiden perusteella?) ja siinä pitää olla kunnon tarakka (ei mitään max 8 kg -irtotelinettä) sekä mahdollisuus tilavan etukorin asentamiseen ja mahdollisimman vähän mitään rikkoutuvia härpäkkeitä. Kellään ehdotuksia, mielellään hintaluokasta alle 500e? Miksi muuten ihan peruspyörät tuntuu joka paikassa maksavan enemmän kuin hifistelymaastopyörät?

Kumma kyllä, miten sitä alkaa haaveilla heti kun saa vähän rahaa.
eps

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja eps »

hermine kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Minä haluan sellaisen peruspyörän, jolla voin harrastaa rauhallista sunnuntaiajeluani pyöräteillä ja jalkakäytävillä. Siis 7 vaihdetta, pysty ajoasento ja jalkajarru.
Jotain tuollaista minäkin tahtoisin. Tai siis liikun kyllä joka paikkaan pyörällä kesät talvet (kesäisin voi helposti tulla kymmeniä kilometrejä päivässä), mutta sen ajamisen pitää olla miellyttävää eikä mitään hikiliikuntaa. Eli Lolitan vaatimusten lisäksi pyörän pitäisi olla kevyt polkea (voiko tuon päätellä muuten kuin kokeilemalla tai renkaiden perusteella?) ja siinä pitää olla kunnon tarakka (ei mitään max 8 kg -irtotelinettä) sekä mahdollisuus tilavan etukorin asentamiseen ja mahdollisimman vähän mitään rikkoutuvia härpäkkeitä. Kellään ehdotuksia, mielellään hintaluokasta alle 500e? Miksi muuten ihan peruspyörät tuntuu joka paikassa maksavan enemmän kuin hifistelymaastopyörät?

Kumma kyllä, miten sitä alkaa haaveilla heti kun saa vähän rahaa.
Sori että vastaukseni on vähän vaiheessa. No vastaan samalla molempiin viesteihin.

Napavaihteiset ovat helpompihoitoisia kuin ulkovaihteiset, mutta helppouden hintana on raskaampi ajo. Jos ajat paljon, niin ulkoiset vaihteet ovat paremmat. Renkaista vaikuttaa ensimmäiseksi kuviointi, toiseksi paksuus ja kolmanneksi vannekoko. Jos rengas on kovin ohut, meno voi olla kiikkerää hiekkatiellä. Jos rengas on kovin paksu ja varsinkin raskaasti kuvioitu, meno on raskasta missä vaan. Pieni rengas pyörii huonommin kuin iso, joten maantiellä 27-28 tuumaa on paras.

Ulkovaihteisen pyörän voi huoltaa aika helpolla itse, jos sen tekee säännöllisesti. Ensin pitää harjata ketjuista pois irtoroska, sen jälkeen mielellään puhdistaa ketjut ja vaihteet siihen tarkoitukseen myytävällä puhdistusaineella. Jotkut tosin käyttävät ihan pesuainevettä ja pesusientä, joten kai sekin toimii. Sen jälkeen ketjut pitää suihkuttaa mielellään teflon-pohjaisella liukastimella. Öljykin käy, mutta öljy kerää pahemmin pölyä ja likaa kuin teflon. Kaikkia puhdistukseen tarvittavia tarvikkeita saa urheiluliikkeistä ja usein myös tavaratalojen urheiluosastoilta.

Vaihteiden säätöön en tässä sekaannu tämän enempää. Päivittäiseen käyttöön tarvittavia vaihteita ei tarvitse juurikaan säätää. Halpoja saattaa joutua säätämään tiheästi, ja kilpailuun tarkoitettuja vaihteita säädetään aina ennen ajoa. Jos pyörä rahisee ajettaessa tai vaihteet vaihtuvat itsestään, niin pyörähuolto osaa hoitaa homman. Vaihteessa on kaksi pientä ruuvia, joita kääntämällä saa itse säädettyä vaihteita, mutta jos niistä ei tiedä mitä tekee, niin tulos on melko varmasti huonompi kuin aloittaessa.

Omasta mielestäni vaihteita hankalammat huollettavat ovat jarrut. Napavaihteisissa on käsittääkseni takana jalkajarru, joka on todella helppohoitoinen. Ulkovaihteisissa on jarrupalat, jotka kuluvat. Ja kun palat kuluvat, niitä pitää säätää ja vaihtaa. Jarrujen pitää olla niin kireällä, että jarrutus alkaa jo jarrukahvojen painamisesta sentin verran. Se tarkoittaa, että jarrupalojen ja vanteiden välissä ei ole juurikaan tilaa. Vanteen on oltava aivan keskellä eikä se saa olla yhtään soikea.

Renkaan vaihto ei ole vaikeaa. Tärkeintä on, että rengasta irroitettaessa ja laitettaessa takaisin ei käytetä mitään terävää esinettä, sillä sisäkumi voi puhjeta siitä. Vanne irroitetaan pyörästä, kumi tyhjennetään, päälyskumin ja vanteen väliin laitetaan parin sentin välein tylppiä vipuja, ja lopuksi vipujen avulla ulkorengas otetaan toiselta puolelta pois vanteen päältä. Sen jälkeen ulkorengas ja sisäkumi lähtevät kivuttomasti irti. Sisäkumiin pumpataan ilmaa, ja sitä upotetaan vesiastiaan osa kerrallaan, kunnes reiän ilmaiseva kuplavana näkyy vedessä. Siitä ei voi erehtyä. Sitten kohta kuivataan, sille levitetään rengasliimaa, annetaan liiman kuivua ohjeen mukaan ja lämästään paikka liiman päälle. Liimaa on oltava niin laajalla alueella, että paikan alle tulee joka paikkaan liimaa. Kun paikka on paikallaan, sisäkumiin pumpataan ilmaa ja varmistetaan, että reiästä ei tule enää kuplavanaa. Tämän jälkeen paikan päällä oleva suojamuovi poistetaan, sisärengas pujotetaan ulkorenkaan sisälle, venttiilin tukiruuvia kiristetään sen verran, että venttiilikohta ei pääse pois vanteelta ja pujotetaan sisä- ja ulkokumi yhdessä vanteen päälle taas ensin toiselta puolelta. Sitten ulkokumin toinen puoli laitetaan vipujen avulla vanteen päälle samaan tapaan kuin kumi otettiin irti. Lopuksi vanne laitetaan takaisin paikalleen ja renkaaseen pumpataan ilmaa. Samalla kiristetään venttiilin tukiruuvi käsin. Sen ei tarvitse olla kovin kireällä, sillä rengaspaine pitää sisäkumin tiukasti kiinni vanteessa.

Napavaihteiset pyörät ovat kalliimpia kuin ulkovaihteiset, koska napavaihteen tekeminen on vaikeampaa. Ulkovaihteille on tilaa vaikka miten paljon, mutta napavaihteen kaikki välitysrattaat on tungettavat todella pieneen tilaan. Napavaihteista ei käsittääkseni ole halpisvaihtoehtoja.

Jos ostat pyörän, hanki sellainen, jossa tarakka ja lokasuojat tulevat mukana. Ilman lokasuojia likaat lahkeesi, ja ilman tarakkaa et voi kuskata mitään. Joudut siis hankkimaan ne joka tapauksessa . Etukori ei luultavasti ole vaikea asennettava.

e.
Pehmovanukas

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

eps kirjoitti:Tärkeimmät (ainoat?) kotimaiset polkupyörävalmistajat ovat Helkama ja Tunturi. Näistä Tunturi taitaa nykyisin tehdä laadukkaammat pyörät, mutta ero ei ole suuren suuri. Molemmilta valmistajilta löytyy varmasti seitsenvaihteinen napavaihdepyörä, siis sellainen, jota etsit. Jos kotimaisuus ei ole välttämättömyys, niin sinun kannattaa tutustua Trek- ja Nishiki-merkkisiin napavaihdepyöriin. Tekniikan Maailman muutama vuosi sitten tehdyssä napavaihdepyörien testissä Trek Multitrack 4700 voitti ja Nishiki 407 Hybrid tuli toiseksi. Molemmat ovat juuri toivomasi kaltaisia pyöriä.
Tähän on pakko lainata 14.4. taloussanomia: Tunturi ei aio lähteä polkumyyntiin. Eli se siitä kotimaisuudesta.

– Jalansijamme Suomen pyörämarkkinoilla on niin vahva, että meidän ei
tarvitse ryhtyä polkuhinnoitteluun, kuittaa Tunturin toimitusjohtaja
Kari Sulin.

Hän uskoo Tunturin pysyvän tuotannon siirrosta huolimatta
markkinajohtajana. Yhtiö myy vuosittain noin 45 000 pyörää, mikä
tarkoittaa noin 20 prosentin markkinaosuutta Suomen koko pyöräkaupasta.

Tunturi myy lisäksi pyöriä Ruotsiin 6 000 kappaletta vuodessa.


– Pyörän kotimaisuusasteella on tietty merkitys, mutta kuluttaja tekee
lopullisen ostopäätöksensä polkupyörän houkuttelevuuden ja hinnan
mukaan, perustelee Sulin.

Hänen mukaansa polkupyörien menekkiin vaikuttavat erityisesti malliston
ominaisuudet, muodikkuus ja käyttötarve.

Sulin arvelee iäkkään väestön olevan nuoria kiinnostuneempia pyörän
valmistusmaasta.

Polkupyöriä ja kuntovälineitä Turussa valmistanut Tunturi vahvisti
alkuviikosta siirtävänsä polkupyörien tuotannon Unkariin ja
kuntovälineiden perusvalmistuksen Viroon.

Muutokset merkitsevät lähes 50 henkilön irtisanomista.


Sulin korostaa, että Tunturin päätöksellä ei ole tekemistä Kiina-ilmiön
kanssa, vaan se liittyy Tunturin omistajayhtiön, hollantilaisen
urheiluvälinekonsernin Accell Groupin tehdaslaajennukseen.

– Haemme luonnollisesti suurtuotannon etuja, joihin kuuluvat
kilpailukykyiset hinnat, mutta pyörien korkeasta laadusta emme tingi,
Sulin sanoo.

Accell Group osti Tunturin finanssikonserni Nordealta viime kesänä.
Hollantilaisyhtiö myy polkupyöriä eri tuotemerkeillä, ja on 259
miljoonan euron liikevaihdollaan Euroopan toiseksi suurin polkupyöräalan
yritys.

Tunturin kokonaisliikevaihto oli viime vuonna 38 miljoonaa euroa ja
pyörien liikevaihto noin 11 miljoonaa euroa. Sulinin mukaan Tunturin
liikevaihto on ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen 10 prosentin
kasvuvauhdissa. Unkarissa valmistettuja polkupyöriä ei ole vielä tullut
markkinoille.

Tunturin kovin kotimainen kilpailija Helkama seuraa Tunturin liikkeitä
tarkasti etenkin hinnoittelun osalta. Helkaman toimitusjohtaja Jarkko
Pohjonen ei halua kuitenkaan suurennella asiaa.

– Meidän kannaltamme on tietysti negatiivista, jos Tunturi aloittaa
aggressiivisen hinnoittelupolitiikan. Uskon kuitenkin, että jatkossakin
riittää kauppiaita ja kuluttajia, jotka arvostavat kotimaisuutta, toteaa
Pohjonen.


Helkama valmistaa teräsrunkoiset pyörät Hangon tehtaalla. Pyörät tehdään
kokonaan Suomessa alkaen teräksen työstämisestä. Valutekniikalla
valmistettavat huippupyörät suunnitellaan kotimaassa, mutta itse valu
tehdään Taiwanissa.

Pohjosen mukaan paikallisuudesta on pyörämarkkinoilla selviä etuja.
Helkama työllistää Hangossa noin sata ihmistä.

– Tuotannollisista syistä johtuen pystymme reagoimaan nopeasti
päivittäiseen tarpeeseen. Myös logistiset kustannukset pysyvät hyvin
hallinnassa, kun polkupyörää ei tarvitse kuljettaa maapallon toiselta
puolelta.


Pohjonen muistuttaa, että Helkama ei edes harkitse ryhtyvänsä
kilpailemaan halpapyöräsegmentissä. Korkealla hinta-laatu –suhteella on
edelleen yhtiön liiketoiminnassa tärkeä merkitys.

– Perustotuus on, että laatu maksaa, tehtiin pyöriä missä tahansa,
Pohjonen kiteyttää.

Hän sanoo Helkaman myynnin olevan tällä hetkellä viime vuoden lukemissa,
mutta uskoo myynnin kuitenkin kiihtyvän, kun kevät kunnolla alkaa.

Helkama myi viime vuonna Suomessa 35 000 pyörää, ja koko
pyörätuotannosta 10 prosenttia menee vientiin. Yhtiön viime vuoden
liikevaihto oli noin 10 miljoonaa euroa.

Riku-Matti Akkanen
Tiikeriankka

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

A) Mikään peruspyörä ei maksa enempää kuin hifistelymaastofillari *tietää, koska maksoi itse pyörästään about 2500(ediittiä: laskin uusiks, kylähullu on maksanu yli 3000€ :nuts: ), vaikka haali osat halvemmista eurooppalaisista verkkokaupoista ja käytti liikettä vain ohjainlaakerin kiinnittämiseen, koska itsellä ei ollut työkalua, eikä tuokaan vielä ole mikään ultrahifi*.

B)Suurin osa halpafillareista on kuraa, juuri osiensa vuoksi. Runko kyllä kestää perusajelun, vaikka saattaa painaakin saman verran kuin kokonainen laadukas fillari. Kaikki firmat jotka mainostaa pyöriensä sisältävän "SHIMANON VAIHTEET" kusevat todennäköisesti kuluttajaa silmään sillä Shimano valmistaa osia verkkopainosta kilpatason osasarjoihin ja näissä halpiksissa on juuri ne verkon painoiksi kelpaavat. Kannattaa lukea kokonaan tuo TM-artikkeli.

C)Ja mitkä ne sitten pitäisi olla? Ulkovaihteisissa hybrideissä on useimmiten maastosarjat, joten vähintään Deore. Kurasarjoista ei saa kuin vitutuksen. Tai jos tykkää kuunnellaa rahinaa ja rätinää.... (Niin ja vaihteiden säädöstä, eps. Ne ruuvit siellä on rajoittimet, jotka säädetään siten, että ketju ei putoa pienimmän eikä suurimman rattaan ulkopuolelle. Itse vaihtamista säädetään vaijerin kireydellä, joka hoituu sitten sarjasta ja merkistä vaihdellen yleensä vaihtajassa ja/tai kahvassa/liipasimessa olevalla nippelillä, jonka läpi se vaijeri kulkee.)

Napavaihteisissa taitaa Shimanskilla olla Nexus se asiallisin. Sitä ainakin laitetaan noihin parempiin versioihin.

Monissa hybrideissä on myös joustohaarukka= no go. Saattaa alkuun olla ihan mukava mutta ajan myötä elastomeeripaska haarukan sisällä kuolee ja haarukasta tulee riesa.

Runkogeometria vaikuttaa rutkasti ajomukavuuteen, varsinkin pitkillä matkoilla. Kesäsäillä ajettavuus ei ole yleensä probleema mutta jos ajoasento on persiillään, tulee ongelmia. Kannattaa löytää asiantunteva pyöräkauppias, joita EI löydy Polkupyörätukusta, Biltemasta jne.. Myös rungon paino on olennainen. Halpisfillareista sitä painoakin helposti löytyy enemmän ja siitä tulee herkästi rasite, kun vähänkin pitempään polkee.
Viimeksi muokannut Tiikeriankka, 18.04.2006 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mun 6500 markkaa maksanut Scott Windriver on kohta 15-vuotias ja se on käytössä edelleen. Samat alkuperäiset DeoreDX:t kilkuttaa takana virheettömästi, mutta etuvaihtaja on kertaalleen vaihdettu 500LX:ään.
slam

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja slam »

hermine kirjoitti: Tuleeko pyörien mukana yleensä miten selkeät ohjeet esim. juuri noiden vaihteiden huollosta ja säätämisestä?
huhu miten helppo homma... käykää koulua, prkele :wink: :lol:
Tiikeriankka

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

slam kirjoitti:
hermine kirjoitti: Tuleeko pyörien mukana yleensä miten selkeät ohjeet esim. juuri noiden vaihteiden huollosta ja säätämisestä?
huhu miten helppo homma... käykää koulua, prkele :wink: :lol:
Ei tartte käydä koulua enempää kuin sen, että osaa lukea. http://www.sheldonbrown.com
hermine

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja hermine »

slam kirjoitti:
hermine kirjoitti: Tuleeko pyörien mukana yleensä miten selkeät ohjeet esim. juuri noiden vaihteiden huollosta ja säätämisestä?
huhu miten helppo homma... käykää koulua, prkele :wink: :lol:
Ei tommosia koulussa opeteta. Ja jos yrittää IRL joltain kysyä, nauretaan vaan että etkö sä nyt noin helppoa juttua osaa sensijaan että saisi jonkinlaista ohjeistusta. Ehkä mulle on sitten tapahtunut jonkinlainen kehityshäiriö sikiöaikana, kun en synnynnäisesti osaa pyöränkorjaamisen taitoa.

Kiitoksia kuitenkin ihmisille neuvoista tässä ketjussa.

Tolla hifistelymaastopyörällä mä tarkoitin niitä halpisleluja, joissa on kamalasti vaihteita ja kaikkea turhaa lisävarustetta, mutta jotka varmaan hajoaa viikossa jos niillä oikeasti jonnekin metsään menee. Mua vaan ihmetyttää, miten joka paikasta löytyvissä halvimmissa pyörissä on yli 20 vaihdetta ja sit ne, joissa on vaan kolme tai ei ollenkaan onkin jo parisataa kalliimpaa hintaryhmää.
Vastaa Viestiin