Laadukas polkupyörä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Tiikeriankka

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

hermine kirjoitti: Mua vaan ihmetyttää, miten joka paikasta löytyvissä halvimmissa pyörissä on yli 20 vaihdetta ja sit ne, joissa on vaan kolme tai ei ollenkaan onkin jo parisataa kalliimpaa hintaryhmää.
Siksi ne on paljon kalliimpia, koska ovat paljon parempia. Halpismaastopyörät on hengenvaarallisia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21318
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

hermine kirjoitti:Mua vaan ihmetyttää, miten joka paikasta löytyvissä halvimmissa pyörissä on yli 20 vaihdetta ja sit ne, joissa on vaan kolme tai ei ollenkaan onkin jo parisataa kalliimpaa hintaryhmää.
Aloittelijat ostavat aina tavaransa numeroihin pohjautuen:
- 200e maksava viisi kaiutinta sisältävä kotiteatteri on tietenkin parempi kuin pelkkä 300e kaiutinpari
- 200e 21-vaihteinen pyörä on parempi kuin 3-vaihteinen 200e pyörä, mutta 200e täysjoustomaasturialamäkipyörä on paras kaikista!

Harrastajien keskuudessa taas 1-vaihteinen(!) +1000e maastopyörä on ihan käypä peli, tässä yksi tarjoushintaan 999€:
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/408/

Heitetään vielä pari neuvoa:
- Mieti huolella millaisesta ajoasennosta pidät: monet maastopyörät eivät mahdollista kovin pystyä asentoa. Kiinnitä myös huomiota rungon kokoon, jotta ajoasento on hyvä.
- Kiinnitä huomiota renkaisiin. Jos et oikeasti aio mennä maastoon, lue: pois siisteiltä poluilta, niin tuskin tarvitset maastorenkaita. Karkeakuvioiset hybridirenkaatkin ovat ihan turhan, jos matka taittuu aina teitä tai pyöräteitä pitkin. Kyllä ne isomummut pystyivät polkemaan sileillä renkailla niitä siistejä lehmipolkuja.
- Kaupungissa isoista maasto/hybridirenkaista on iloa, koska jalkakäytävän reunoja ei tarvitse varoa niin paljoa. HUOM: halpispyörien vanteet eivät kuitenkaan kestä tätä vaikka renkaat säilyisivätkin ehjinä!
- Etujousituksella ei alle 500e pyörässä tee yhtään mitään, koska tuohon hintaan joustohaarukka on aika heikko. Mutta jousto ei ole paha miinus, jos pyörä on muuten hyvä.
- 7-vaihteinen umpivaihde on huoltovapaampi kuin halpa ketjuvaihde ja TODELLISUUDESSA 7-vaihdetta tarjoaa lähes samat välitykset kuin 21-vaihdetta ==> peruskäytössä ei ole mitään eroa. 21-vaihteisessa kun ei ole 21 eri välitystä, vaan 3 käyttöaluetta eri tilanteisiin.
- Maastopyöriä varastetaan innolla, lukitut perinteiset pyörät eivät tunnu voroja kiinnostavan, varsinkaan naisten pyörät (jos nyt ylipäätään haluat naisten rungon)
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Meninpä nyt sitten satsaamaan ihan kunnolla siihen pyörään, ja päädyin lunastamaan itselleni Tunturi T210-mallin. Täytyy tunnustaa, että tuo herkullinen GraphitePink-väri vaikutti suuresti ostopäätökseen, mutta ensin tuo pyörä osui kohdalle Tunturin nettisivuston Bikefinder-toiminnolla, joten tuon pitäisi olla ainakin omaan käyttööni hyvin sopiva pyörä. Hintaa tuolla oli vähän enemmän kuin edes suunnittelin pyörästä maksavani, 469 euroa, mutta sain mielestäni hyvän osamaksudiilin (käsirahana 1/3 hinnasta, 150 € ja rapiat, loput kolmessa erässä kolmen kuukauden aikana, n. 105€/kk).

Huomenna menen hakemaan pyöräni liikkeestä pois, taidan polkea aamusta iltaan :D
Edith

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lolita kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, sit kun oot ostanut, niin kertoisitko, oliko helppo löytää sellaista, jossa polvet ei ole liian koukussa? Vaikka mä olen selkeesti pätikämpi versio ihmisestä kuin sinä, mua kiinnostaisi tuo seikka, kun mulla on ikivanha olevinaan aikuisten naisten pyörä, mutta sillä ei ole kovin mukava polkea, kun se on siis kai vähän lyhyemmille tarkoitettu, vaikka satula onkin niin ylhäällä kuin turvallisesti mahdollista. Tosin ei mulla kyllä tänä vuonna olis varaa pyörää ostaakaan, mutta haaveilla kai aina saa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä ostin tänään pyörän. Homma oli oikeastaan päätetty Tunturin nettisivujen perusteella, se olisi jompi kumpi aikaisemmassa viestissäni mainitsemistani pyöristä. Lopulta ostin Prego28:n koska se oli edullisempi ja se löytyi kaupasta siitä jonon päästä. Haen pyörän kotiin ylihuomenna.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Edith kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, sit kun oot ostanut, niin kertoisitko, oliko helppo löytää sellaista, jossa polvet ei ole liian koukussa?
Oli se helppoa nyt, kun tiesi mitä etsi. Tuolla Tunturin sivuilla oli taulukko, mistä katsoin itselleni sopivan runkokoon, taulukko. Ja sitten vaan pyöräkaupassa katsoin, että sen kokoisen sain. Tuon taulukon mukaan sinulle sopiva olisi runkokoko 54 tai 57 senttiä, ja tuo 54 näytti olevan erittäin hyvin edustettuna Intersportissa ainakin. Nopsan pyörissä näkyi tuota 57 senttiäkin. Valitettavasti isona naisena joutuu ostamaan hieman kalliimman pyörän, kun halvemmissa pyörissä runkokokoja ei pääse valitsemaan, vaan tarjolla on yksi ja ainoa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lolita kirjoitti: taulukko
Aivan loistavaa! Ja pätevät varmasti ensi vuonnakin, jos silloin voisin ostaa pyörän. Hip hei! Mun nykyinen kun on ostettu joskus tooosi kauan sitten, kun dinosaurukset vielä hallitsivat maata ja minä olin kai 13 tai jotain ja nykyistä jonkin verran lyhkäisempi, niin ei silloin tullut ajateltua asiaa loppuun asti.

Ja tietysti onnittelut Lolitalle uudesta pyörästä! Uusi pyörä on iloinen asia!
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Edith kirjoitti: Ja tietysti onnittelut Lolitalle uudesta pyörästä! Uusi pyörä on iloinen asia!
Mulle kans! *itkupotkuraivari*
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

ElanorRaven kirjoitti:Mulle kans! *itkupotkuraivari*
Elanorille onnittelut uudesta polkupyörästä, hyvän merkin valitsit :D
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Edith »

ElanorRaven kirjoitti: Mulle kans! *itkupotkuraivari*
Voi ei, en ymmärrä, miten iloinen pyörätapahtumasi saattoikaan mennä silmieni ohi. Saat hyvitykseksi tuplaonnittelut: Onnittelut! Onnittelut! :cheer:
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Jee! Kiitos onnitteluista :) Huomenna poljen itseni kipeäksi :)
slam

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja slam »

hermine kirjoitti:
Ei tommosia koulussa opeteta. Ja jos yrittää IRL joltain kysyä, nauretaan vaan että etkö sä nyt noin helppoa juttua osaa sensijaan että saisi jonkinlaista ohjeistusta. Ehkä mulle on sitten tapahtunut jonkinlainen kehityshäiriö sikiöaikana, kun en synnynnäisesti osaa pyöränkorjaamisen taitoa.
Easyhän se on rakentaa, vaik koko pyörä osista. Vaihteistoa tutkiessa tajuaa ilman opetustakin, että miksi ketju ei mahdollisesti pysy rattaalla tai vastaavaa...
slam

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja slam »

ElanorRaven kirjoitti:Jee! Kiitos onnitteluista :) Huomenna poljen itseni kipeäksi :)
voi ku söpöö... *kyynel* :cry: It´se olen niin vaativa pyöräilyn suhteen, että moinen ilo herkistää mielen...
nokkaelain

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

eps kirjoitti:Tärkeimmät (ainoat?) kotimaiset polkupyörävalmistajat ovat Helkama ja Tunturi. Näistä Tunturi taitaa nykyisin tehdä laadukkaammat pyörät, mutta ero ei ole suuren suuri.
Nykyään nuo taitavat keskittyä suhteellisen laadukkaisiin pyöriin, mutta täytyy sanoa, että mieluummin halpispyörälläkin ajelee kuin kotimaisellakin 70-80 -luvun mallilla.

Lapsena itselläni oli 3-vaihteinen Tunturi, jossa oli huonosti kestävä vaihteisto, ja edellinen pyöräni oli isäni vanha Helkama (70-luvun lopulta), jonka tosiaan käytin loppuun. Molemmissa runko oli todella hutera verrattuna mihin tahansa nykyiseen, ja käsijarrut olivat todella tehottomat uusillakin jarrupaloilla. Jälkimmäisestä runko lopulta aikansa ruostuttuaan katkesikin kesken ajon, mutta en vielä luovuttanut vaan hankin "uuden" rungon kierrätyskeskuksesta. Viime vaiheessa alkuperäisiä osia taisi olla enää etulokasuoja ja polkimet.

Viimeiset viisi vuotta olen ajanut Carraro-halpispyörällä (n. 170e) ja hyvin sekin vielä kulkee (arviolta vajaan 10000 km jälkeen), vaikka onkin ollut pääasiallinen kulkuvälineeni ympäri vuoden. Edes bussia en ole Turussa käyttänyt paria kertaa usemmin per vuosi. Ei halvalla kyllä hyvää saa: melkein heti toinen rengas alkoi vuotaa, kun venttiilin kyljessä(!) oli reikä, ja toinen poljinkin meni palasiksi. Vaihteiston säädin vaihteeksi pitkästä aikaa kohdalleen 10 minuutissa tuurilla, kun en jaksanut etsiä ohjeita.

(Joku täällä muuten sanoi Turun bussiliikennettä toimivaksi. Itse olen kyllä jo tänä vuonna käyttänyt enemmän joukkoliikennettä Helsingissä kuin Turussa 10 vuodessa. Täällä keskusta on sen verran kompakti, ettei sen takia viitsi mitään kausilippua hankkia, ja työmatkakin sujuu paljon nopeammin polkien. Itse asiassa myös 10 vuotta sitten Haritussa 6 km päässä keskustasta asuessa sieltä pääsi aamuisin bussia nopeammin yliopistolle pyörällä.)
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

nokkaelain kirjoitti:Ei halvalla kyllä hyvää saa: melkein heti toinen rengas alkoi vuotaa, kun venttiilin kyljessä(!) oli reikä, ja toinen poljinkin meni palasiksi. Vaihteiston säädin vaihteeksi pitkästä aikaa kohdalleen 10 minuutissa tuurilla, kun en jaksanut etsiä ohjeita.
Juu, tuon takia en nyt halunnut itsekään halpikseen satsata. Edellisestä pyörästä kun meni toinen poljin rikki kesken polkemisen - melko vaarallista. Samoin, kuten aiemmin jo kerroin, käsijarrun vaijeri katkesi alamäessä ja siitä suin päin vilkasliikenteiselle kadulle - myöskin melko vaarallista.
nokkaelain kirjoitti:(Joku täällä muuten sanoi Turun bussiliikennettä toimivaksi. Itse olen kyllä jo tänä vuonna käyttänyt enemmän joukkoliikennettä Helsingissä kuin Turussa 10 vuodessa. Täällä keskusta on sen verran kompakti, ettei sen takia viitsi mitään kausilippua hankkia, ja työmatkakin sujuu paljon nopeammin polkien. Itse asiassa myös 10 vuotta sitten Haritussa 6 km päässä keskustasta asuessa sieltä pääsi aamuisin bussia nopeammin yliopistolle pyörällä.)
Sinänsä olen Turun bussiliikenteen toimintaan todella tyytyväinen. Ainakaan niillä linjoilla, joita itse käytän, ei ole ikinä niin ruuhkaa, ettei istumaan pääsisi (tosin asunkin aika landella) ja aikatauluissa pysytään hyvin, keskimääräinen ajoaika on jopa hieman yläkanttiin arvioitu. Mutta pyöräily taas on varsinkin kesällä paljon miellyttävämpi vaihtoehto, kun bussien ilmastointi on mitä on. Ja pyörällä pääsee pitkilläkin matkoilla suhteellisen lyhyessä ajassa bussiin verratessa - kun poljen kotoa 16 kilometriä vanhempieni luo, matkaan menee noin 45 minuuttia. Kahdella bussilla matkustettaessa ei aika tuosta juurikaan lyhene, saattaa jopa pidentyä hieman.

Joka tapauksessa, joku aika sitten lehdessä esitettiin arvio, että alle 6 kilometrin matkat keskusta-alueella pääsee pyörällä nopeammin kuin bussilla tai edes omalla autolla.
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

[quote="sivustahuutaja"] Etujousituksella ei alle 500e pyörässä tee yhtään mitään, koska tuohon hintaan joustohaarukka on aika heikko. Mutta jousto ei ole paha miinus, jos pyörä on muuten hyvä. [/quote

Tota vois kompa muuten, mutta viimeks kun ostin pyörän myyjä sanoi, että alta 500e maksava joustohaarykka on rasite ja et vasta teilusti yli tontun vehkeissä voi tulla mukana kunnon jousto.
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
hebuli

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Siis tuota. Kun noissa hybridipyörissä, varsinkaan kalliimmissa, ei näytä kuvien mukaan olevan lokasuojia ollenkaan, tarkoittaako se että niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi sateella tai sateen jälkeen mutaisilla teillä? Muistelen vaan joskus nuorempana kun ajelin lokasuojattomalla pyörällä, selkä ja etupuoli olivat monesti ihan paskassa ajon jälkeen pyöristä tulevista jatkuvista roiskeista. On se niin pro:ta. Jostain syystä joissakin halvemmissa hybrideissä lokasuojat ovat? Kai se pitää sitten valita joku retkipyörä tms.
Durasel

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Durasel »

Kyl mun Insera-Hybridissa on lokarit ja kait ne saa tilailtua/itse kiinnitettyä? Urpoahan se olis jossei sateella vois ajella :roll:
hebuli

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Joo, no katsoin vain esim. Pyörätukun hybridivalikoimaa, ja ainoastaan yhdessä (seitsemästä) vaihtoehdosta oli ainakaan kuvissa lokasuojat. Ovatko ne nykyisin joku ihme lisävaruste? :roll:
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21318
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

RAM13 kirjoitti:Tota vois kompa muuten, mutta viimeks kun ostin pyörän myyjä sanoi, että alta 500e maksava joustohaarykka on rasite ja et vasta teilusti yli tontun vehkeissä voi tulla mukana kunnon jousto.
Olet ihan oikeassa, mutta 500e pyörän joustohaarukka on vain semi-paska, eikä niin _suuri_ rasite, että koko pyörää kannattaisi tuon takia lempata. Jäykät haarukat maasto/hybridi-pyörissä ovat kuitenkin sen verran harvinaisia ja harrastajille suunnattuja, että niiden kohdalla tuntuu olevan vaikeampi löytää hyvää diiliä.
Pehmovanukas

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

sivustahuutaja kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:Tota vois kompa muuten, mutta viimeks kun ostin pyörän myyjä sanoi, että alta 500e maksava joustohaarykka on rasite ja et vasta teilusti yli tontun vehkeissä voi tulla mukana kunnon jousto.
Olet ihan oikeassa, mutta 500e pyörän joustohaarukka on vain semi-paska, eikä niin _suuri_ rasite, että koko pyörää kannattaisi tuon takia lempata. Jäykät haarukat maasto/hybridi-pyörissä ovat kuitenkin sen verran harvinaisia ja harrastajille suunnattuja, että niiden kohdalla tuntuu olevan vaikeampi löytää hyvää diiliä.
Entäs sellaset jotka voi lukita?
Tiikeriankka

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

sivustahuutaja kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:Tota vois kompa muuten, mutta viimeks kun ostin pyörän myyjä sanoi, että alta 500e maksava joustohaarykka on rasite ja et vasta teilusti yli tontun vehkeissä voi tulla mukana kunnon jousto.
Olet ihan oikeassa, mutta 500e pyörän joustohaarukka on vain semi-paska, eikä niin _suuri_ rasite, että koko pyörää kannattaisi tuon takia lempata. Jäykät haarukat maasto/hybridi-pyörissä ovat kuitenkin sen verran harvinaisia ja harrastajille suunnattuja, että niiden kohdalla tuntuu olevan vaikeampi löytää hyvää diiliä.
Ei kyllä ne on totaalipaskoja. Sisusta on yleensä elastomeeria ainakin vaimennuksen osalta. Säätöjä on tasan nolla. Saattaa menetellä aloittelijalle tai sellaiselle, jolle on vain tärkeää, että siinä näyttää olevan joustokeula, jos kehon paino on oikea mutta kun oikeasti ajetaan, niin ei niillä mitään tee.
Tiikeriankka

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Pehmovanukas kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:Tota vois kompa muuten, mutta viimeks kun ostin pyörän myyjä sanoi, että alta 500e maksava joustohaarykka on rasite ja et vasta teilusti yli tontun vehkeissä voi tulla mukana kunnon jousto.
Olet ihan oikeassa, mutta 500e pyörän joustohaarukka on vain semi-paska, eikä niin _suuri_ rasite, että koko pyörää kannattaisi tuon takia lempata. Jäykät haarukat maasto/hybridi-pyörissä ovat kuitenkin sen verran harvinaisia ja harrastajille suunnattuja, että niiden kohdalla tuntuu olevan vaikeampi löytää hyvää diiliä.
Entäs sellaset jotka voi lukita?
Lukittavat keulat ei yleensä enää ole niitä halvimpia. Tosin lukitus on yleensä myös melko turha sillä pyörähän on metsään tarkoitettu. Ja siirtymillä jäykkäperäisessä oikein toimiva keula tuskin aiheuttaa niin suurta pogoamista, että olisi vaivaksi asti..
Zeb

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Zeb »

ElanorRaven kirjoitti:Meninpä nyt sitten satsaamaan ihan kunnolla siihen pyörään, ja päädyin lunastamaan itselleni Tunturi T210-mallin.
Oletko Elanor ollut tyytyväinen pyörääsi ? Mä tarviin kanssa fillarin ja olen katsellut tuota Tunturin T310-mallia vähän sillä silmällä.
ElanorRaven

Re: Laadukas polkupyörä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Zeb kirjoitti:
ElanorRaven kirjoitti:Meninpä nyt sitten satsaamaan ihan kunnolla siihen pyörään, ja päädyin lunastamaan itselleni Tunturi T210-mallin.
Oletko Elanor ollut tyytyväinen pyörääsi ? Mä tarviin kanssa fillarin ja olen katsellut tuota Tunturin T310-mallia vähän sillä silmällä.
Olen todellakin! Se on aivan :h: Tuota mainitsemaasi malliakin ekana harkitsin, mutta T210 vei voiton kun se GraphitePink oli niin ihana väri :D (ja halvempi...) Mutta ainakin mulle pyörä on ollut kuin unelma - kevyt poljettava, tarpeeksi vaihteita, näppärä myös pienessä crossailussa. Ja noissa malleissa ei ole hirveästi eroa kuin lisävarustelussa, mitä nyt T310:ssä on eri vaihteisto ja vähän lisää herkkuja :) Mutta omasta Tunturistani en toistaiseksi ole valituksen sanaa keksinyt.
Vastaa Viestiin