Paras sieniruoka

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
RolloTomasi

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

kuinkakohan kauas täältä pitäisi lähteä, jos haluaisi metsään poimimaan sieniä... :roll:
Noriyumi

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

RolloTomasi kirjoitti:kuinkakohan kauas täältä pitäisi lähteä, jos haluaisi metsään poimimaan sieniä... :roll:
Kerro huviksesi kuinka kaukana metsät sieltä sun luotasi ovat 8)
Bliss

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Bliss »

AarneAnkka kirjoitti:Tuosta muuten puheenollen, harmi ettei täällä missä minä asun ole kauppatoria mistä voisi käydä poimimassa niitä sieniä. Mutta onneksi Sittarin valikoima on aika laaja, sieltä löytyy sesonkiaikaan myös kantarelleja.
Eiks siinä ompun parkkiksella oo sesonkiaikaan niitä torikauppiaita, jotka myy ihan kohtuuhintaan marjoja ja sieniä?? Muistelisin että oli, silloin ku minä asuin niillä nurkilla :D
Herra Manala

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:Tuosta muuten puheenollen, harmi ettei täällä missä minä asun ole kauppatoria mistä voisi käydä poimimassa niitä sieniä. Mutta onneksi Sittarin valikoima on aika laaja, sieltä löytyy sesonkiaikaan myös kantarelleja.
Eiks siinä ompun parkkiksella oo sesonkiaikaan niitä torikauppiaita, jotka myy ihan kohtuuhintaan marjoja ja sieniä?? Muistelisin että oli, silloin ku minä asuin niillä nurkilla :D
Joo, ja onhan siellä ollut sunnuntaisin ties mitä kalakukkokauppiaitakin ympäri suomea, jotka myyvät omien kotitilojensa etc. tuotteita siinä kentällä. Tosin en nyt muista, rakennettiinko siihen jo jotakin tielle. Mutta joo, joku kauppatori/kauppahalli olisi mukava olla olemassa.
RolloTomasi

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Suvinen kirjoitti: Mutta ei täällä suomessa nyt kuitenkaan missään miljoonakaupungeissa asuta,
jossa lähimpään metsään olisi sadan kilometrin ajomatka.
Mutta ethän missään kohtaa tekstiäsi sanonut puhuvasi Suomesta?
Geetzu

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Suvinen kirjoitti:Tietysti jos ei ole tietoa eikä taitoa hakea sitä tavaraa metsästä, voi metsäreissu hirvikärpäsineen kaikkineen olla aika turhauttava kokemus..
Plus että meillä täällä kaupungissa osa joutuu asumaan kovinkin ahtaasti ja ylimääräistä säilytystilaa ruokatuotteille ei yksinkertaisesti ole. Tätä tuskailen enemmän kuin usein itse...
ninnithequeen

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Suvinen kirjoitti:Ja torilla kuulema näkee virolaisia kantarelleja..
Tää on nyt vähän offtopikkia, mutta me ollaan ostettu Suonenjoen torilta virolaisia mansikoita :roll:
RolloTomasi

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Anteeksi, mutta lauseesi oli tämä ja se oli vastaus Elppikselle, ei Manalalle:
Suvinen kirjoitti: Musta on aina ollut vähintäänkin outoa että joku ostaa sieniä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Paras sieniruoka on sellainen, josta on sienet jätetty pois. Nih!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Aito_Johanna

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Suvinen kirjoitti:
Tämä oli varmaan tarkoitettu pisteliääksi lauseeksi, mutta kun aloin miettimään, niin itseasiassa mainitsemasi asiat ovatkin aika luonnollisia - minulle :D
Minäkin haluan päästä kertomaan: poimin sienet ja marjat metsästä itse, ja käytän (ainoastaan) itse viljeltyjä (ts. isä niitä lähinnä viljelee, mutta minä kitken rikkaruohoja yms.) perunoita, porkkanoita, lanttuja, sellereitä, punajuuria, purjoja ja herneitä ja kesällä myös tomaatteja, kurkkuja ja salaattia. Niin stadilaiseksi ei pidä koskaan tulla, että eläminen olisi ostovihannesten varassa :)
Herra Manala

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Suvinen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Musta on aina ollut vähintäänkin outoa että joku ostaa sieniä. Ja vieläpä yleensä kalliilla hinnalla. Tai marjoja!
Ilmaista tavaraa metsät täynnä
Onko susta outoa myös se, että joku ei kasvata omakotitalonsa takapihalla perunoita? Entäs se, ettei hanki vettä omasta porakaivosta? Pidätkö outona sitä, että joku ei vaihda itse renkaita autoonsa? Onko se outoa, että joku ostaa joulukuusen, eikä lähde itse sitä metsästä kaatamaan?
Tämä oli varmaan tarkoitettu pisteliääksi lauseeksi, mutta kun aloin miettimään, niin itseasiassa mainitsemasi asiat ovatkin aika luonnollisia - minulle :D
No ei niinkään pisteliääksi. Kyllä minulla on itsellänikin taipumusta ja halua olla mahdollisimman omaehtoinen ja omavarainen. Sen lisäksi myös nautin monista asioista jotka saa tehdä itse ja tuntea sitä kautta osaavansa yhtä sun toista. Minullekin on itsestäänselvää, että mm. vaihdan itse autoni renkaat. Myöskin perunoita varmasti kasvattaisin oman taloni takapihalla, jos olisi se talo ja jos sille löytyisi tilaa.

Pointti olikin lähinnä siinä, että kaikilla ei välttämättä ole kykyä/mahdollisuutta tehdä em. asioita. Se ei kuitenkaan tee siitä vielä outoa eikä omituista. Jos taas ei viitsi edes yrittää, vaikka hyvät mahdollisuudet em. toiminnalle olisi, niin se on tietenkin vähän neitimäistä ja hölmöä.

Tottahan toki pk-seudullakin on metsikköä, mutta moniko haluaa popsia sieniä, jotka ovat noukittu jostain hämeenlinnanväylän ja kehä ykkösen kupeesta, alikulkusillan reunalla sijaitsevan puurykelmän juurelta? Minä en ainakaan lähtisi keräämään ruokasieniä mistään vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilta. Se taas tarkoittaa sitä, että sienien perässä joutuu vähän väkisinkin matkustelemaan, jos haluaa puhdasta tavaraa pöytäänsä. Minusta kun tuntuu ettei edes täällä etelä-Espoossa ole oikein tarpeeksi raikkaita ja saasteettomia metsiä sienestämiseen, Helsingistä puhumattakaan.

Ja kuten sanottu, monilla kaupungissa asuvilla ei edes ole kunnon pakastinta. Mihinkään säälittävään pakastinlokeroon ei mitään sieniä juuri säilötä, ja tuskinpa kukaan pelkkä sienien kuivaaminen ajatuksenaan haluaa lähteä pidemmälle metsään rämpimään.

Aito_Johanna kirjoitti:Niin stadilaiseksi ei pidä koskaan tulla, että eläminen olisi ostovihannesten varassa :)
Eikä niin itsenäiseksi pidä koskaan tulla, että eläminen EI olisi isin viljelyiden varassa? :)
Aito_Johanna

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Herra Manala kirjoitti:
Eikä niin itsenäiseksi pidä koskaan tulla, että eläminen EI olisi isin viljelyiden varassa? :)
Tai niin epäitsenäiseksi, että itsenäisyyttä pitää pönkittää sillä että minähän enenenenenenenenenen *uhmakiukkupotku* ota niitä ilmaisia isän viljelemiä vihanneksia vaan ostan marketista ihan omat vihannekset ihan omilla rahoilla ja tunnen sillä tavoin itseni aikuiseksi? :?

Sitä paitsi koen kyllä, että ne viljelykset on osittain mun, koska kitken niitä kasvimaita ja osallistun sadonkorjuuseen. Viime vuonna istutin sipulit.

edit: Sienistä vielä. Manala, kun sanoit, ettei PK-seudulta tunnu löytyvän syötäviä sieniä, mites Nuuksio? Olen joskus tuonut sieltä vähän sieniä kotiin ja söinkin ne. En kuollut.
Herra Manala

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Aito_Johanna kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
Eikä niin itsenäiseksi pidä koskaan tulla, että eläminen EI olisi isin viljelyiden varassa? :)
Tai niin epäitsenäiseksi, että itsenäisyyttä pitää pönkittää sillä että minähän enenenenenenenenenen *uhmakiukkupotku* ota niitä ilmaisia isän viljelemiä vihanneksia vaan ostan marketista ihan omat vihannekset ihan omilla rahoilla ja tunnen sillä tavoin itseni aikuiseksi? :?
No höps. Tottahan toki ottaisin itsekin jos vanhemmat ilmaiseksi omalta maaltaan tarjoisivat omalle lapselleen. Tuossa yhteydessä vaan tuntui hieman hassulta kun liitit "epästadilaisuuden" ikäänkuin omavaraisuuden merkiksi, jossa tämä omavaraisuus sitten syntyikin isän peltojen kautta.
Sienistä vielä. Manala, kun sanoit, ettei PK-seudulta tunnu löytyvän syötäviä sieniä, mites Nuuksio? Olen joskus tuonut sieltä vähän sieniä kotiin ja söinkin ne. En kuollut.
Nuuksio on varmasti oikein mainio paikka sienestää, kuten monet muutkin Pohjois-Espoon metsät Kehä III:n ulkopuolella. Se kuitenkin jo vaatii jonkun verran sitä matkustelua mistä puhuin. Kehä III:n sisäpuolelta en juuri haluaisi ruokasieniäni kerätä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Suvinen kirjoitti:Siis häh. Eikö kukaan ole maininnut sienikeittoa?!
Kauan sitä joutui odottamaan! Tulihan se sieltä!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Minä en ole sienien ystävä, mutta pakko sanoa että kermainen kanttarellikeitto on aivan loistavaa vaalean patongin kera :h:
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16660
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suvinen kirjoitti:suolaaminen.
Juu! Olen nyt kahtena viime vuonna kerännyt rouskuja (erityisesti haapa-, kangas- ja karvasellaisia) suolasäilöntään. En suostu pitämään niitä roskasieninä edes lainausmerkeissä, niin herkullisia ovat. Toki kerään myös kastike-, keitto- ja muhennoskäyttöön vahveroita ja tatteja, mutta suolasienisalaatti on huimaava herkku.
Suvinen kirjoitti:itse teen äidin ohjeen mukaan näin:

n. ½ litraa suolasieniä
1 kunnollisen kokoinen sipuli
½ - 1 dl kuohukermaa
Minä taas en käytä kuohukermaa, vaan fiiliksen mukaan smetanaa tai ihan kermaviiliä. Ja sipulini on punasipuli. Valkopippuria tulee aina myös, ja sitten vähän mielihalujen mukaan etikkaa, tilliä/persiljaa, valkosipulia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Geetzu

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Hieman irvistelen ajatukselle suolasta. Mutta mutta... Aion kokeilla ohjeitanne tänä vuonna. On sitä joskus ihan hyvää sienisalaattiakin tullut kylässä maisteltua, lähinnä kuitenkin nautin sienet keittona tai kastikkeena iiiihanassa määrässä voita. Sieni kuuluu kyllä jotenkin niihin herkkuihin, mitä himoaa vasta näin kesän alla. Samoin kalat. Nautiskellut nyt joka toinen päivä lohta ja uusia perunoita, ei tähän vaan kyllästy. <3
Avatar
snowmen
Elämätön Kitisijä
Viestit: 283
Liittynyt: 14.08.2005 19:11
Paikkakunta: Itävaltava
Viesti:

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja snowmen »

Lolita kirjoitti:Paras sieniruoka on sellainen, josta on sienet jätetty pois. Nih!
Kerrankin joku puhuu asiaa... Oot Ehana!!! :h:
-Eihän tuolla naamalla voi muuta tehdä, kuin kusta muuntajaan-
nokkaelain

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Suvinen kirjoitti:Musta on aina ollut vähintäänkin outoa että joku ostaa sieniä.
Tuolla ulkona kasvavista ruokasienistä tunnen vain kantarellin ja pari muuta. Ja niistä ei tunnut helposti saavan valmistettua kuin niljakasta mössöä, joka ei edes maistu hyvälle.
Bliss

Re: Paras sieniruoka

Viesti Kirjoittaja Bliss »

nokkaelain kirjoitti:niistä ei tunnut helposti saavan valmistettua kuin niljakasta mössöä, joka ei edes maistu hyvälle.
Johtunee taidon puutteesta, ei sienien laadusta.... :roll:
Vastaa Viestiin