Asuminen

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Bliss

Asuminen

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Huomattiin viikonloppuna, että jotenkin vahingossa ollaan jouduttu asumaan ihan muualle (=Lohjalle) kuin alunperin piti. Viime syksynä alkoi tuntua siltä, että Pakkalan SATOhelvetistä on päästävä pois, ja saatava ihan oma kämppä. Ensisijaisina vaihtoehtoina oli kuitenkin Ylästö tai Silvola, ja kakkostilalla Hyrylän ympäristö. Siitä huolimatta jotenkin kummasti päädyimme tänne sisäänpäinlämpiävään, suurkaupunkia leikkivään pikkukylään.
Syynsä siihenkin... Asunto on sitä kokoluokkaa kuin haettiin, kiva rivari rauhallisella paikalla jne jne jne, ja remppaamalla saatiin just mieleiseksi. Tällä hinnalla olis saanut ehkä just ja just Länsimäestä pikkuruisen yksiön :roll: Hinta siis ratkaisi tällä kertaa, tällä välimatkallakin kannatti (duunit molemmilla pääkaupunkiseudulla).
Miksi TE asutte juuri siellä missä asutte??? Kertokaa, täti tahtoo tietää :P
ninnithequeen

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä luulin vielä viisi vuotta sitten, että asun koko ikäni Espoon Soukassa. En siis todellakaan tahtonut sieltä pois (mikä näin jälkikäteen tuntuu hassulta), mutta minkäs teet, kun rakastut. Miehen perään Herttoniemeen painuin kissat ja kanit kainalossani. Ja samoihin aikoihin tulin raskaaksi. Saatiin isompi asunto Puotilasta, jossa asusteltiin parisen vuotta, kunnes sekin alkoi tuntua ahtaalta. 56 neliön kolmio ei muuten ole kovin tilava :roll:
Eräänä kauniina päivänä mieheni sitten ilmoitti, että on löytänyt meille asunnon täältä itä-Helsingistä. Naurahdin, kun hän kertoi kyseessä olevan osaomistus-asunto, 100 neliötä, 4 h+ keittiö, sauna, piha ja parveke. "Joopa joo." totesin kuivasti. En tosiaan kuvitellut, että joskus asuisin moisessa, varsinkaan näin nuorena.
Menimme katsomaan asuntoa, ja rakastuin siihen päätä pahkaa. Tämä on saatava. Ja voi sitä riemun päivää, kun saimme tietää asunnon olevan meidän. Tässä asutaan, ja tässä pysytään :h:

Soukassa en siis enää asu, mutta työt ja kaverit ovat edelleen siellä. Kyllä sinne aina pääsee, jos ikävä tulee.
swirl

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja swirl »

Kun päätin ostaa asunnon, tärkeimpinä kriteereinä olivat sijainti ja kulkuyhteydet – kantakaupungin alue, sporalla on päästävä kotiin. Lisäksi asunnossa toivoin olevan puulattiat, leveät ikkunalaudat ja huonekorkeutta ja hinta ei saisi tietenkään nousta taivaisiin. Itäinen kantakaupunki oli siis paras ratkaisu. Olen kovasti mieltynyt tuohon Vallila-Alppila –alueeseen, mutta nyt kun haussa on isompi kämppä, joudumme todennäköisesti muuttamaan vähän kauemmas :(

Toisaalta, keskustan läheisyys ei ole enää niin tärkeää kuin oli silloin, koska iltamenoja tai yöjuoksuja ei enää pahemmin ole. Betonilähiöön muuttaminen tuntuu silti kovin ahdistavalta ajatukselta enkä missään tapauksessa aio lähteä mihinkään kauas itään… saas nähdä, mihin tässä päädytään.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja ak »

Tästä on lyhyt matka junalla duuniin. Vähän pidempi, mutta edelleen kohtuullinen matka junalla keskustaan. Kaikki palvelut kaupoista eri liikuntamahdollisuuksiin ihan vieressä. Hintataso nyt on sitten se ainoa vika. Jostain syrjempää olisi samaan hintaan saanut varmasti enemmän neliöitä, mutta paikka ratkaisi tällä kertaa eikä tullut tarvetta autolle. Lähellä oli kyllä, että olisin jostain landempaa joutunut kämpän hankkimaan, kun tältä alueelta ei meinannut budjettiin mahtuvaa asuntoa löytyä. Oli aika kiireellinen aikataulu muutossa.
bedlam

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Muutin nykyiseen kämppään, koska a) entinen oli VITUN ruma ja b) halusin omistusasunnon.

En voi käsittää kuinka pystyin edellisessä kämpässä asustamaan 4-5 vuotta. Aivan järkyttävän ruma asunto oli se; ruskeat tapetit, kulunut korkkimatto, pinkki kylpyhuone, kalusteena mm. kauheat hajonneet nahkasohvat...YYYH!

Aloin etsimään mukavampaa asuntoa lähempää keskustaa (matkaa nyt n. 4km), kun sitten bongasin Etuovesta kuvat samalta tieltä myyntiin tulevasta kämpästä. Kävin uteliaisuuttani tsekkaamassa ja tiesin välittömästi että TÄÄ SE ON. Myyjät olivat remontoineet kämpän täysin lattiasta kattoon ja remontti oli itse asiassa vielä kesken kun kaupat tehtiin. Juuri mun näköinen asunto ja vielä saunakin.

Muuttomatkaa olikin sitten vain 100m, vaikka ei tuosta paljon iloa ollut kun kaikki vanhat kalusteet lensivät kaatopaikalle.
hermine

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja hermine »

Yksi tuttu asui kyseisessä TOAS-kohteessa. Sen kämpässä oli kivasti kaksi ikkunaa siinä ainoassa huoneessa (oikeanlaiset ikkunat ovat hyvin merkityksellinen seikka siinä, kuinka viihtyisä asunto on) ja vuokra niin halpa, että laskeskelin voivani viettää yhden kesäkuukauden lorvien kokonaan vailla tuloja, koska säästäisin vuokrassa niin paljon. Päätin, että tommoisen kodin minäkin haluan ja laitoin hakemuksen vain tuohon kohteeseen ja vain tuollaiseen asuntotyyppiin. Olin varautunut odottamaan vähintään vuoden sopivan asunnon vapautumista, mutta tärppäsi jo parin kk jälkeen. Sijaintikin on loistava, melkein kaikki kaverit asuvat samassa kaupunginosassa, keskusta ja yliopisto ovat ihan lähellä. Koska toi on opiskelija-asuntola, josta lentää pihalle ellei opintosuorituksia kerry, sinne ei myöskään pesiydy täysjuoppoja tms. häiriköitä tai muodostu huumeluolia niinkuin muihin halpoihin vuokrataloihin (kuten se, missä ennen asuin).

Nyt yritetään saada poikaystävällekin huonetta samasta asuntolasta. Siinä olisi sitten kaikki yhdessä- ja erilläänasumisen hyvät puolet koottuna.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Saz »

Vuokrakaksiossa itäisessä kantakaupungissa. Isohko kaksio, mutta silti tuntuu että seinät kaatuvat päälle. Tuli pari vuotta elettyä omassa omakotitalossa n. 30km Helsingistä joten nyt kyllä luonnollisesti ottaa päähän nykyinen asumistilanne. Huonompaan on vaikea palata... Onneksi ei tarvitse enää yrittää kituuttaa opintotuella tms. :)
Unelmaisin asumismuoto on kyllä se oma talo jossakin rauhallisella seudulla hyvin kulkuyhteyksien päässä Helsingistä. Mutta kaikkeen tottuu kyllä, kunhan ei vanhempien nurkkiin tarvitse palata viikkoa pidemmäksi aikaa. :P
killkill

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Rauhallinen kerroskaksioasuntoni löytyi läheltä edellistä residenssiä. Kun hintakin oli kohdallaan, ostin pois kuleksimasta. Ostopäätökseen vaikutti myös eteläparveke ja metsän läheisyys. Tosin tuo alkaa käydä ahtaaksi kahdelle aikuiselle ja mun harrastusvälineilleni. Varmaan jossain välissä muutto rivariin tai ok-rakennuttaminen... ainakin jos noita pikku-Killereitä meinaa hommata.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuli muutto toisesta kaupungista tänne kehä I:n sisäpuolelle niin kämppäkin oli etsittävä. Firma oli muuttamassa tähän kyseiseen kaupunginosaan lähitulevaisuudessa, joten etuoven hakuehdot oli helppo pistää: postinumero, kaksio ja sauna. Tuloksia tuli muistaakseni kolme, joista ylimmän kerroksen kämppä näytti houkuttelevimmalta. Eikun esittelyyn ja muitta mutkitta tarjous jäi tyyliin "Jos vastaus tulee kolmen tunnin sisällä niin hinta on tämä".

Firma meni konkkaan ennenkuin ehti muuttaa lasihelvettipalatsiin. Kämpästäkin löytynyt pari negitiivisuutta, mutta kai tässä makoillaan vielä pitkään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Opiskeluaikana kun tuli asuttua solussa jos toisessakin (mm. samassa huoneessa kahden muun tytön kanssa ja kolmen huoneen solukämpässä kahden pojan kanssa. Pojat on kivempia kämppiksiä kuin tytöt), niin vapaaehtoisesti en kovin pieneen luukkuun itseäni ole sen jälkeen tunkenut. Ensimmäinen yhteinen asunto eksän kanssa oli upouusi kolme huonetta, keittiö + sauna talonmiehen velvollisuuksin seurakunnan kerhotalossa. Ostettiin myöhemmin samankokoinen kolmio ilman saunaa. Eron tultua piti sulloa itseni yksiöön, ja niin kivaa kuin olikin, niin totesin, että kyllä asunnossa pitää edelleen olla makuuhuone per asukas ja aloin metsästämään kaksiota.

Asunnon haussa tärkeimmät kriteerit olivat edullinen hinta, tarpeeksi neliöitä ja hyvät kulkuyhteydet työpaikalle ja Helsingin keskustaan. Varovaisena ja pienituloisen ihmisenä en halunnut ottaa ihan tajutonta lainaa, joten hintahaarukka sulki listalta pois jopa Helsingin hienostoalueet Kontulan ja Jakomäen. Jäljelle jäi siis Vantaa ja Espoo, joista Vantaa tuntui mukavammalta vaihtoehdolta kulkuyhteyksien takia. Sitten vaan listaamaan sopivia asuntonäyttöjä ja heti toisessa näyttökohteessa napsahti. Siisti ja tilava kaksio vastarempatulla keittiöllä radan varressa, muttei liian lähellä rataa. Otin siis sen, kun halvalla sain.

Enpä olisi ikinä osannut arvata päätyväni vantaalaiseksi. Mutta enpä osannut kuvitella muuttavani pk-seudulle miehen perässäkään ja luovani uraani poliisihallinnossa ravintola-alan koulutuksella, joten en jaksa ihmetellä vaan nautin kun elämä vie.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Think »

Asuin aikaisemmin Suomen ainoan metropolin, eli Tampereen, ydinkeskustassa :wink: . Syynä kulkuyhteydet ja se, että kaupungille pääsi pörräämään päivin ja öin helposti. Sitten kun kiinnostus pörräämiseen lopahti ja vittuuntuminen vuokran maksuun kasvoi eksponentiaalisesti, päätin muuttaa omaan asuntoon Tampereen lähikuntaan. Vartin ajomatka Tampereen keskustaan, mutta silti rauhallinen ja mukava ympäristö asua. Luonto lähellä, pakolaiset kaukana (vaikka en rasisti olekaan) ja oma remontoitu sekä sopivan kokoinen koti. Ilman omaa autoa erittäin epäkäytännöllinen paikka asua, mutta auton kanssa oikein sopiva. Vastaavanlainen asunto Tampereen puolella maksaa puolet enemmän.
Ovela kuin orgasmi
isohaara

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Tulin tuossa jälleen kerran muuttaessa tajunneeksi, etten ole koskaan asunut yksin omassa (tai vuokratussa) kämpässä. Uusikin asunto kohtuullinen käenpesäkommuuni.
Kolme kämppistä, kaksi jätkää ja yksi rietas piispan tytär. Muiden asukkien määrä vaihteleva; eilen meillä koisasi yhteensä kuusi ihmistä, huomisesta ei vielä edes tiedä. Soveliaasti myös tuomiokirkon naapurissa (kyllä, ne kellot herättävät krapula-aamuisin).
120 neliöön mahtuu varsin mukavasti; vakiasukeille omat huoneet, mulla asunnon yli 20-neliöinen olohuone sekä lasitettu parveke aamuauringon suuntaan.
Tarpeellisuudet löytyvät runsaissa mitoissa, astian- ja pyykinpesukone, iso sauna, kaksi kylpyhuonetta, toinen jätkä tykkää pestä pyykkiä, toinen astioita. Ei valittamista kun saa mukavassa seurassa asua halvalla aivan ydinkeskusta huulilla.
Viimeksi muokannut isohaara, 08.05.2006 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ebola

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Ebola »

Mä muutin tänne lappeen Rantaan miehen perässä, koska itselläni ei ollut Turkusessa velvollisuuksia kun miehellä taas dippatyöntekoa täällä. Tarkoitus oli valmistumisen jälkeen lähteä jonnekkin muualle, mistä työtä nyt saa, mutta kävikin niin, että sai hommiinsa täältä jatkoa. Sitten oli tarkoitus tänä kesänä töiden loputtua lähteä taas jonnekkin muualle, mutta näillä näkymin töihin tulee edelleen jatkoa ensi vuoteen. Joten täällähän kökimme :)
Toisaalta mulle on ihan sama missä asutaan kunhan yhdessä ollaan, toki Turku oisi yksi vaihtoehto, jossa perhe ja ystävät asuvat, toisaalta miehen suku ja ystävät ovat taas ihan muualla. Lappeenrannassa kummallakaan ei mitään siteitä ole. Saa nähdä mihin tässä tie vie, ehkä jäämme tänne lopullisesti, ei voi tietää. Molemmat kyllä ovat avoimia paikkakuntien suhteen, ei välttämättömyys asua synnyinseudulla kummallakaan ---> autot, junat ja liNkkarit keksitty.
Feiz

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Olen asunut ympäri Suomenmaan ja pääkaupunkiseudulla kokeillut espoota, kalliota ja töölöä. Tällä hetkellä asuntoni on parhaalla paikalla missä ikinä olen asunut. Hiljainen sijainti keskustan tuntumassa ja kaikki palvelut alle 100m päässä. Sopivan kokoinen yksiö ja täysin rempautettiin niin on just eikä melkeen.
Tällä hetkellä olen oppinut niin hyvälle, että kaikki kisahallia pidemmällä on landea. Ennen tykkäsin asua jopa kalliossa, mutta nykysin kun siellä käyn niin aikamoista paskaseutua se on. Paskasakkia keskenään siellä pöristelee.
Lohjallakin asuin aikoinaan pari vuotta ja pahempaa persereikää saa hakemalla hakea. Onhan noita samanlaisia tuppukyliä pohjoisessakin yhtä suurella kusipää populaatiolla, mutta silti. Lohjan kyräilyt vie kyllä #1 sijan tällä hetkellä. Eihän sitä koskaan tiedä mihin elämä johdattaa, mutta aikamoinen johdatus saa olla , että Töölöstä nyt vähään aikaan mihinkään lähden.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Rupes ahistaan maksaa hirveetä vuokraa yksiöstä. Sijainti tosin ykkönen, mutta kaikkee ei voi saada. Ostin kämpän, sain 16 lisäneliötä ja 400m pidemmän matkan keskustaan. Noin 7min kestää matka reippaasti kävellen ydinkeskustaan. Pientä ostokrapulaa ollut havaittavissa, nyt kun remonttihommien ja muitten myötä alkaa tosissaan tajuta että mähän oon jumalaut ostanu Oulusta kämpän! Ja mun piti alunperin tulla vaan käymään täällä.. :? Jotenkin tänne on vaan kai nyt jumittunut. Mut kyl se siit, niinku krapulat yleensäkin.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Bliss kirjoitti:Hyrylän ympäristö.
Tervetuloa. Mie asun saatanan haminassa, koska koulu on siellä. Iisiä. Tulevaisuudessa asun jossain päin Suomea, siellä missä työ on.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Bliss

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mylwin kirjoitti:Mie asun saatanan haminassa
Mie oon asunu siellä. Paikka jees, mutta asuinkaveri ei...
ninnithequeen

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Mie asun saatanan haminassa
Mie oon asunu siellä. Paikka jees, mutta asuinkaveri ei...
Ai te ootte ollu kämppiksiä?

On se maailma pieni....
Bliss

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Mie asun saatanan haminassa
Mie oon asunu siellä. Paikka jees, mutta asuinkaveri ei...
Ai te ootte ollu kämppiksiä?

On se maailma pieni....
Piti oikein tarkistaa kalleriasta. Ei se kyl tuon näkönen ollu :roll:
Mulla on kyl paha aavistus että Ninni saattaa tietää/tuntea sen miun kämppiksen
ninnithequeen

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti: Mulla on kyl paha aavistus että Ninni saattaa tietää/tuntea sen miun kämppiksen
Yyveetä ja heti!!!!11
ElanorRaven

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Hmh. Tässä olen, mutta toivottavasti en lopullisesti. Tällä hetkellä siis asustelen Turun "maaseudulla", keskustaan 10 kilometriä ja tässä on ympärillä hehtaareittain peltoa ja muutenkin aika landemeininkiä. Työpaikalta sain tämän kämpän vuokrattua, ja opiskelijalle kämppä on aika unelma: asun yksinäni 54 neliön kolmiossa, ei juurikaan valittamista. Missään huippukunnossa tämä ei ole, mutta suhtaudun tähän vain väliaikaisena ratkaisuna. Haaveena on tulevaisuudessa, kunhan elämä tasaantuu ja vakiintuu, päästä vielä landemmalle omakotitaloon.
1108

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Bliss kirjoitti:Miksi TE asutte juuri siellä missä asutte??? Kertokaa, täti tahtoo tietää :P
Pohjanmaalla asutin aikani, vitutti. Onneksi isääni enemmän ja tajusi häipyä hämeeseen. Sekin vitutti, kamalaa kun nuorta lasta ottaa päähän silleen. No H-Helvetissä majailtiin, kesti aikansa osoite muuttui Sodankyläksi. 330 päivää ja takasin hämeeseen. Ei vituttanut. Poks ja Tampereelle, poks ja H-helvettiin takasin. Kouvolaan ja H-helvettiin. Takas Tampereelle, täällä vieläkin. EI vituta.
AarneAnkka

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Olen jotenkin onnistunut aina asuttamaan itseni lähelle työpaikkaani. Viimeksikin olin muuttamassa jo vähän kauemmas, kun firma sitten muuttikin perässä. No mikäs siinä. Jos kerran matka pitää tehdä joka arkipäivä, niin mieluummin kulutan siihen mahdollisimman vähän aikaa.

Unelmoin korkealla olevista näköalakämpistä ja kattoasunnoista. Tämä kaksikerroksinen kämppä ei ehkä ole se käytännöllisin ratkaisu - täällä on huomattavan paljon hukkaneliöitä - mutta se on jännä. :D Ostin uudiskohteena. Kävelin raksan ohi, kiinnostuin ja otin talosta selvää. Ihastuin ja ostin.

Vielä joskus ostan Haikaranpesän ja muutan sinne. Ainahan sitä voi haaveilla, nicht?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Lolita »

AarneAnkka kirjoitti:Vielä joskus ostan Haikaranpesän ja muutan sinne. Ainahan sitä voi haaveilla, nicht?
Mä taas olen aatellut muuttavani Kansallismuseoon, sitten kun museon vuokrasopimus päättyy. Olis tilaa useammallekin kissalle ja vaikka miehelle, ja asuis mukavan keskustassa ja tyylillä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

Oulun keskustassa kahden kämppiksen kanssa. Edullista, elämäntilanteeseen sopiva paikka ja muutenkin ihan hupaisaa asumista. Kaikki vain loppuu aikanaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin