Sykemittarit

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Tuolla toisaalla alkoi jo offtopic-jauhanta sykkeestä niin perustetaampa aiheelle ihka oma ketju. Kertokaa kokemuksia mittareista. Mikä on hyvä tai huono hinta-laatusuhteeltaan? Mista ominaisuuksista tavallinen kuntoilija hyötyy ja mistä taas on turha maksaa? Oletko kokenut oikeasti hyötyväsi mittarista vai onko se turhaa krääsää? Missä laj(e)issa mittariasi käytät? Onko esim. jotain nettikauppaa mistä löytyisi edullisemmin kuin urheiluliikkeistä?

Jo jonkun aikaa on ollut mielessä, että mittarin voisi hankkia, mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Lähinnä rullaluisteluun ja vähemmässä määrin lenkkeilyyn olisin mittaria ostamassa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Itsella on Polar F11 joka on muistaakseni tarkoitettu sali ja pelikayttoon.
Hinnan puolesta Polareitahan ei saa alennusmyynnistä (se on joku brandijuttu että niita ei saa myyda kun yhteen hintaan).

Kaytan sita lahinna salilla seka salibandy peleissa vahtimaan että syke pysyy aisoissa harjoitellessa eli ei karkaa liian korkealle tai ainakin palautuu normaalitasolle ennen seuraavaa toistoa ja toisaalta se pitaa huolta siita etta syke ei putoa liian alas elikka patistaa tekemään kovemmin toita.
Sen lisäksi tuossa on se kalorimittari jonka toimintaan en kylla ihan luota mutta suurinpiirtein se kertoo miten paljon sita on kulutettu. Lisaksi se antaa viikottaisen tavoitekulutuksen jonka saavuttamisella saa pokalikuvan ja jos ei paase niin tulee sellainen viemaripyorteen nakoinen ikoni seuraavaksi viikoksi ruutuun (psykologiaa).

Taman lisaksi nahtavasti nuo kuntosalin kuntopyorat osaavat lukea sita dataa eli ei tarvitse pitaa kasia niillä pedaaleilla polkiessa mikali haluaa seurata syketta.

Lisaksi tama muistaa harjoituskerrat, kulutuksen ja harjoitusajan. Seka viikkotiivistelmat naista.

Matkamittaria tassa ei ole eli lenkkeilyyn on se toinen sarja olisko ollut R tai jotain.
eps

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja eps »

Mun mittari on pyöräilyyn tarkoitettu Polar S710i. Mittari on minulle oikein hyvä. Muistia riittää sen verran, että viikon verran 8h päivässä pyöräily ei vielä täyttänyt muistia. Vehje mittaa matkan, nopeuden, sykkeen, korkeuden (ilmanpaineen), lämpötilan ja energiankulutuksen. Toisin kuin useimmat pyörämittarit, Polar tuntuu toimivan hyvin pakkasellakin. Olen ajanut tuolla parhaimmillaan lähes 30 asteen pakkasessa, eikä mittari vielä hyytynyt. Tosin matkaa ei tullut (onneksi) kuin viitisen kilometriä, joten en osaa sanoa, miten pidemmällä matkalla olisi käynyt.

Polarin pahin heikkous on näppislukon puuttuminen. Mittari ei sovi sellaiseen harjoitteluun, jossa laitteen nappulat saattavat painua kontaktissa. Lisäksi laite on aika herkkä ottamaan häiriöitä magneettikentistä. Esimerkiksi junaradan vieressä pyöräillessä mittarin mielestä nopeutta tulee 250km/h, kun läheinen sähköjuna ajaa ohi.

Käytin jonkun aikaa pienempää Polaria S510i. Siinä muisti loppui hetkessä kesken. Lisäksi siinä yhteys mittarin ja tietokoneen välillä oli mikrofonin ja kaiuttimen kautta. Tuloksena oli pirusti melua ja epävarma yhteys. Jaksoin mittaria puolisen vuotta, jonka jälkeen ostin tämän nykyisen.

Kaapissa on vielä yksi aika vanha Polarin sykemittari, joka osaa vain mitata sykettä ja hälyttää rajojen ylittymisestä. Muuten mittari on täysin kunnossa, se on vain auttamatta vanhanaikainen. Jos joku kaipaa sellaista, niin sen saa ostaa minulta nimelliseen hintaan omatunnon mukaan. Lähettämään en sitä rupea, joten ostaja saa hakea sen Helsingistä.

e.
Geetzu

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

eps kirjoitti:Kaapissa on vielä yksi aika vanha Polarin sykemittari, joka osaa vain mitata sykettä ja hälyttää rajojen ylittymisestä. Muuten mittari on täysin kunnossa, se on vain auttamatta vanhanaikainen.
Mulla just tommonen, oiskohan A5 tms. Vanha ku mikäkin ja ajanut asiansa täysin tyydyttävästi. Joskus kyllä kummastelin miksei se toimi esim. autossa, jostain syystä halusin keskeytyksettä pitää laskurin päällä myös ajomatkan treenipaikalle ja eipä onnistunut... Mutta riittävä siis minulle, käytän ajanottoon ja toki sykkeen tsekkailuun. Itse olen huomannut hyödylliseksi, ennen taisin arvioida melko pahastikin alakanttiin sykkeet juostessa. Raskaana ollessa käytin tuota eniten, kattelin ehkä hysteerisenkin tarkasti, etteivät sykerajat ylity.
eps

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja eps »

Gwyneira kirjoitti:Itse olen huomannut hyödylliseksi, ennen taisin arvioida melko pahastikin alakanttiin sykkeet juostessa. Raskaana ollessa käytin tuota eniten, kattelin ehkä hysteerisenkin tarkasti, etteivät sykerajat ylity.
Mulla taas oli toisin päin. Ennen tuon vanhimman mittarin ostoa sain vedettyä sykkeet niin korkealle, että minua rupesi huimaamaan todella pahasti. Ensin maa lähti vipattamaan ylös alas ja sitten se alkoi pyöriä. Jos silloin erehdyin pysähtymään, niin en päässyt kamalalta ololtani puoleen tuntiin liikkeelle. Oli pakko vain juosta, kunnes kohtaus meni ohi. Sykemittarin rajojen asettamisen jälkeen ongelma poistui, kun sykkeet eivät nousseet enää liian korkealle.

Nyt vanhemmiten ongelma on poistunut, kun iän myötä sykkeet eivät enää nouse kovin ylös. Onneksi niin, sillä nuo ylikierrokset olivat aivan kamalia.

e.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja JoeB »

eps kirjoitti: Polarin pahin heikkous on näppislukon puuttuminen. Mittari ei sovi sellaiseen harjoitteluun, jossa laitteen nappulat saattavat painua kontaktissa. Lisäksi laite on aika herkkä ottamaan häiriöitä magneettikentistä. Esimerkiksi junaradan vieressä pyöräillessä mittarin mielestä nopeutta tulee 250km/h, kun läheinen sähköjuna ajaa ohi.
F sarjassa on ainakin nappaimistolukko olemassa ('Light' nappi pohjaan muutamaksi sekunniksi).
eps

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja eps »

JoeB kirjoitti:
eps kirjoitti: Polarin pahin heikkous on näppislukon puuttuminen. Mittari ei sovi sellaiseen harjoitteluun, jossa laitteen nappulat saattavat painua kontaktissa. Lisäksi laite on aika herkkä ottamaan häiriöitä magneettikentistä. Esimerkiksi junaradan vieressä pyöräillessä mittarin mielestä nopeutta tulee 250km/h, kun läheinen sähköjuna ajaa ohi.
F sarjassa on ainakin nappaimistolukko olemassa ('Light' nappi pohjaan muutamaksi sekunniksi).
Hyvä, saivat sen sitten lisättyä uusiin malleihin. Otin nimittäin aika pian mittarin ostamisen jälkeen yhteyttä asiakaspalveluun ja motkotin näppislukon puuttumisesta. Sieltä sanottiin, että tulevissa malleissa on lukko. Eivät ilmeisesti huiputtaneet sitten.

e.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minulla on Polarin F6, joka toimii minulla motivaattorina ja tietenkin sykerajojen näyttäjänä. Kun tykkään taulukoista, tilastoinnista ja mittaamisesta, niin tuo on ajanut hyvin asiansa motivoinnin suhteen. Nyt pitäis vaan päättää mitä urheilisin ja mittailisin seuraavaksi, ehkä alan pyöräillä, kun sali ei enää työaikana kiinnosta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Kertokaa miksi sykettä pitää mitata? Siis harrastelijaliikkujana, kun tavoitteena ei ole ura valitun lajin parissa ja sen vuoksi suorituksen maksimointi elämäntavoilla ja lisävarusteilla. Olen vahvasti, kenties ennakkoluuloihin perustuen sitä mieltä, ettei tavallinen liikuskelija tarvitse elektroniikkaa. Kokonaan toinen asia on jos kokee vempeleet kivoiksi ja saa niistä intoa liikkumiseen, huvin kautta hyötyä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Melnais kirjoitti:Kertokaa miksi sykettä pitää mitata? Siis harrastelijaliikkujana, kun tavoitteena ei ole ura valitun lajin parissa ja sen vuoksi suorituksen maksimointi elämäntavoilla ja lisävarusteilla. Olen vahvasti, kenties ennakkoluuloihin perustuen sitä mieltä, ettei tavallinen liikuskelija tarvitse elektroniikkaa. Kokonaan toinen asia on jos kokee vempeleet kivoiksi ja saa niistä intoa liikkumiseen, huvin kautta hyötyä.
Syketta pitaa lahinna mitata sen takia etta ei vasahda liian aikaisin ja pystyy parmmin optimoimaan liikunnan hyodyt, tietysti joissakin tapauksissa jos on todella huono kunto ja enemman ikaa niin silla voidaan kayttaa myos varolaitteena joka vahtii etta ei veda liian kovaa ja hanki sydankohtausta tms.
Varsinkin aerobisessa harjoittelussa juoksu, pyoraily etc, on tarkeaa etta noudatetaan niita sykerajoja muuten saattaa helposti vetaa liian kovaa tahtia ->
lihaksisto menee anaerobisen tyon puolelle ->
muodostuu sita maitohappoa ->
tulee vasy jo muutaman sadan metrin jalkeen ->
hommasta ei juuri mitaan varsinaista hyotya.

Lisaksi, jos sydanta rasittaa liikaa niin se on sille haitaksi, mutta jos sita rasittaa oikein niin se vahvistuu.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

JoeB kirjoitti:tulee vasy jo muutaman sadan metrin jalkeen ->
hommasta ei juuri mitaan varsinaista hyotya
Eikö siis ihminen itse osaa huomata milloin mennään turhan lujaa, ja hiljentää sitten sitä vauhtia? Itsellä ainakin kerran parin kokemus opetti ettei kannata vetää täysillä tiettyä kilometrimäärää, tai en jaksa juosta kotiin asti.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja JoeB »

irmelianneli kirjoitti:
JoeB kirjoitti:tulee vasy jo muutaman sadan metrin jalkeen ->
hommasta ei juuri mitaan varsinaista hyotya
Eikö siis ihminen itse osaa huomata milloin mennään turhan lujaa, ja hiljentää sitten sitä vauhtia? Itsellä ainakin kerran parin kokemus opetti ettei kannata vetää täysillä tiettyä kilometrimäärää, tai en jaksa juosta kotiin asti.
Osaa jos on juossut paljon ja tietaa mita tekee mutta satunnainen harrastelija ei valttamatta osaa eli tarvitaan vahti. Viime kesana monesti kavin lenkilla ilman mitaan varsinaista apuvalinetta ja joka ikinen kerta samanlainen ongelma, vauhtia ei osaa saataa siten etta lopussa vasyttaa kunnolla mutta ei kunto yhtakkia lopu. Siihen on varmaan joku kellokikkailu olemassa, mutta sykkeella sen vahtiminen on paljon helpompaa.
Ensimmaisilla kerroilla kun mittaria kaytin huomasin etta tosissaan pulssin pitaa nousta paalle 170 etta huomaan etta jokin mattaa kun ei osaa kuunnella kehoa (ideaali olisi varmaan siella 140 tuntumassa).

En ole himokuntoilija enka ole koskaan ollut mutta kaikki maailman avut otan kylla kayttoon mikali siita apua on kuntoilun tehostamiseksi ja miellyttavaksi tekemiseksi. Pari poikkeusta toki on: safkaa en ryhdy silma kovana vahtaamaan ja kaloreita laskemaan tarkasti, sivusilmalla ehka. Laakkeilla en myoskaan ryhdy parantamaan kuntoa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Kiitokset vastauksista. Töistä tullessa kävelin kauppaan ja sitten kaupasta ulos tommosen F11 kanssa.

Vastauksia kymysyksiin. Itsellä ainakin on taipumus vetää liian lujaa. Pitäisi hidastaa, mutta siinä vaiheessa, kun tuntuu pahalta on jo myöhäistä. Niinpä piipittäjä ranteessa toivottavasti auttaa pitämään vauhdin järkevämmällä tasolla. Oman kehityksen seuranta on mielenkiintoista ja toivottavasti myös kannustavaa. Niin ja uudet lelut on aina tietty kivoja ;)

Ensimmäinen testi ainakin osoitti tuon "liian kovaa" osuuden oikeaksi. Datan siirto äänenä toimi juuri niin kuin oli odotettavissakin. Viidennellä kertaa taisi mennä läpi...
hebuli

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Melnais kirjoitti:Kertokaa miksi sykettä pitää mitata? Siis harrastelijaliikkujana, kun tavoitteena ei ole ura valitun lajin parissa ja sen vuoksi suorituksen maksimointi elämäntavoilla ja lisävarusteilla. Olen vahvasti, kenties ennakkoluuloihin perustuen sitä mieltä, ettei tavallinen liikuskelija tarvitse elektroniikkaa. Kokonaan toinen asia on jos kokee vempeleet kivoiksi ja saa niistä intoa liikkumiseen, huvin kautta hyötyä.
Olen jokseenkin samaa mieltä, koskaan en ole sykemittareita käyttänyt enkä edelleenkään näe syytä sellaista hankkia lenkkeilyä varten. Tosin, voisin kuvitella että sykemittari osaa hälyttää heti jos sydän pysähtyy kokonaan, joten voi siitä joissain tilanteissa jotain hyötyä kuitenkin olla, vai? Ohikulkijat voivat nopeammin tilata ambulanssin pururadan varrelle ilman että tarttee erikseen alkaa katsoa mikäs tolle nyt tuli.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mulla on tosi simppeli ja halpis sykemittari, en edes tiedä sen merkkiä. Ihan hyvä tuollakin on vertailla lenkkien keskisykkeitä ym. Käytän sykemittaria juostessa ja joskus kokeilumielessä ratsastaessa.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Melnais »

JoeB kirjoitti: Varsinkin aerobisessa harjoittelussa juoksu, pyoraily etc, on tarkeaa etta noudatetaan niita sykerajoja muuten saattaa helposti vetaa liian kovaa tahtia -> jne
Eli niille jotka ottavat liikkumisensa vakavasti. Terve nuori ihminen, vaikka rapakuntoinenkin, ei kyllä juoksemalla saa sydäntään vaurioitettua, koska juoksua ei pysty jatkamaan kun hapenottokyvyn rajat tulevat vastaan. Ehkä ymmärtäisin tarpeen paremmin jos pitäisin juoksemisesta, mutta tuo selvitti, kiitos.

Tosikuntoilija ottaisi sykettä myös rakastellessa, optimointi ennen muuta.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Geetzu

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Melnais kirjoitti:Tosikuntoilija ottaisi sykettä myös rakastellessa, optimointi ennen muuta.
Alle satasen pysy tänään kevyessä kylkimöyhyssä. Huoh.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Melnais kirjoitti:
JoeB kirjoitti: Varsinkin aerobisessa harjoittelussa juoksu, pyoraily etc, on tarkeaa etta noudatetaan niita sykerajoja muuten saattaa helposti vetaa liian kovaa tahtia -> jne
Eli niille jotka ottavat liikkumisensa vakavasti. Terve nuori ihminen, vaikka rapakuntoinenkin, ei kyllä juoksemalla saa sydäntään vaurioitettua, koska juoksua ei pysty jatkamaan kun hapenottokyvyn rajat tulevat vastaan. Ehkä ymmärtäisin tarpeen paremmin jos pitäisin juoksemisesta, mutta tuo selvitti, kiitos.
Minä rapakuntoisena vetelisin liian lujaa kuntopyörällä ja crosstrainerilla, jos ei olisi tuota piipitintä ranteessa. Nyt kun pitää hidastaa tahtia, jaksan pidempään kuin ilman mittaria puuskuttaen.

Ihan oikeaa aitoa hyötyä tuosta tuskin on minun liikuntamäärälläni, mutta hei, jos se motivoi liikkumaan niin antaa mennä vaan. Minusta on kiva sitten seurata niitä taulukoita, mitä mittari näyttää ja ihastella kuinka monta kaloria taas tuli kulutettua.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Niin, ei sitä varmaan itseään hengiltä revi ilman mittaria, mutta vähempikin voi olla liikaa. Ei mua noi kulutetut kalorit kauheasti kiinnosta, vaikka tuo niitäkin laskee. Kiva olisi, jos oppisi treenaamaan fiksummin. Teoriaosaaminen ei ole ainakaan toistaiseksi toiminut omalla kohdalla. Lisäksi tietty, jos tuo auttaa pitämään motivaatiota yllä niin sekin olisi oikein positiivista. Ylimääräinen ärsyke potkimassa liikkeelle + automatisoitu kehityksen seuranta. Mitään hyötyä ei tietenkään tule, jos jää vaan kotisohvalle makoilemaan.

Edelleenkin on tietenkin täysin mahdollista, että muutaman viikon sisällä alkuinnostus on mennyttä, ja tuo jää yhdeksi turhista kalliista leluista joita ajoittain tulee ostaneeksi.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Gwyneira kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Tosikuntoilija ottaisi sykettä myös rakastellessa, optimointi ennen muuta.
Alle satasen pysy tänään kevyessä kylkimöyhyssä. Huoh.
Kait teillä oli molemmilla mittarit keskinäistä vertailua varten :lol:
Geetzu

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ak kirjoitti:
Gwyneira kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Tosikuntoilija ottaisi sykettä myös rakastellessa, optimointi ennen muuta.
Alle satasen pysy tänään kevyessä kylkimöyhyssä. Huoh.
Kait teillä oli molemmilla mittarit keskinäistä vertailua varten :lol:
Haha, no onneks ei. Miehellä tais pysyä leposykkeen tienoilla. Niin seksikäs olin. x)
(oli vaan kädessä toi vehje ku yritin lenkille karata)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Lolita kirjoitti: ...mutta hei, jos se motivoi liikkumaan niin antaa mennä vaan.
Näkisin lausunnon olevan asian ytimessä. Ehkä realisoin miehen pikku vehkeen käyttööni ja testaan onko siitä hyötyä tai hupia.
Elämä kantaa, jos sen antaa
tuubelo

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja tuubelo »

Melnais kirjoitti:Näkisin lausunnon olevan asian ytimessä. Ehkä realisoin miehen pikku vehkeen käyttööni ja testaan onko siitä hyötyä tai hupia.
Jos olisin miehesi, vittuuntuisin aika kovasti että täällä puhutaan julkisesti hänen pikku vehkeestään, ja mietitään onko siitä edes mitään hupia saati hyötyä. Vihjailetko ettei se aina toimi (hupi) tai että se ampuu tyhjiä (hyöty)?
ninnithequeen

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

tuubelo kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Näkisin lausunnon olevan asian ytimessä. Ehkä realisoin miehen pikku vehkeen käyttööni ja testaan onko siitä hyötyä tai hupia.
Jos olisin miehesi, vittuuntuisin aika kovasti että täällä puhutaan julkisesti hänen pikku vehkeestään
Aahhahaa, päivän total reps.
Sudenhenki

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

Minulla ei ole sykemittaria, enkä osaisi edes kuvitella käyttäväni moista rakkinetta. Turhuuksien turhuus ja kaikki turhuus.
Vastaa Viestiin