Prätkäkortti

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Nisäkäs

Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Nisäkäs »

Ikäkriisin kourissa (?) olen päättänyt tänä kesänä ajaa prätkäkortin, lainailla kaverin 750-kuutioisen ja lähteä pienelle road tripille. Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa? Haluaisin oikeasti oppia ajamaan fiksusti ja turvallisesti pidempiä matkoja. Kaikki apu ja vinkit aloittelijalle ovat erittäin tervetulleita. Viimeksi ajanut 10 vuotta sitten piikillä soramontulla.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Saasta, minäkin haluan pyöräkortin...
En tajua, miten aikanani olin niin urpo, etten sitä suoraan ajanut. Nyt ärsyttää, ajokelit parhaimmillaan... No, jos ei nyt keväällä (rahapulan takia) niin sitten syksyllä viimeistään, ensi kesää varten.

EDIT: ja tämähän ei oikeastaan liittynyt itse aiheeseen mitenkään, tahdoin vain kertoa.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kai sen kortin voisi ajaa ennen viittäkymppiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Sinkkumatti

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Ei kannata ajaa. Sen kortin jälkeen perse on aina, kuin tuulen huuhtoma. Tai tuulenpuiskan.
ElanorRaven

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Voi, itsekin haaveilen prätkäkortista ja upeasta krominhohtoisesta Harrikasta (+kaupan päälle pitkätukkainen Harrikkamies), mutta toistaiseksi joudun ajamaan itse poljettavalla kaksipyöräisellä... :roll:
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sinkkumatti kirjoitti:Ei kannata ajaa. Sen kortin jälkeen perse on aina, kuin tuulen huuhtoma. Tai tuulenpuiskan.
Tuokin totta...
Mietin vaan velipoikaani, ja hänen tuhatkuutioista. Viime kesänä maksoi siitä paljon, talvella lisää kaikkien katteiden maalaamisesta ja täydellisestä konerempasta, nyt kokoaa sitä ja kiroaa, ajokausi on lyhyt, vakuutuksiin sitten yli 6€/päivä, ja siihen polttoaineet päälle, puhumattakaan siitä ajasta mikä siihen kuluu, jonka olisi voinut käyttää rahan polttamisen sijasta tienaamiseen...

Mutta tahtoo silti!! Kyydissä olemisesta tulee vain kärttyiseksi.

Olkoot tuulen huuhtoma perse, onpa myös tuulen suhina korvissa ihanan vapaudentunteen ja koneen murinan lisäksi... Ja se tunne, kun kaikki ne kuutiot jyrisee jalkojen välissä, ah... :D
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Sinkkumatti

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

LillyMunster kirjoitti: Ja se tunne, kun kaikki ne kuutiot jyrisee jalkojen välissä, ah... :D
Toi on halvempi, saasteettomampi ja helpompi säilyttää.

Kuva
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sinkkumatti kirjoitti:Kuva
Vie se heti takaisin mun yöpöydän laatikkoon!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sinkkumatti kirjoitti: Toi on halvempi, saasteettomampi ja helpompi säilyttää.
Minä ja ajopuku, yhdistettynä torin laidalla ja satamassa notkumiseen tuo haaroissani? No thanks, toi on kaalimato. (Ja ruman värinen)
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Sinkkumatti

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

LillyMunster kirjoitti:Minä ja ajopuku, yhdistettynä torin laidalla ja satamassa notkumiseen tuo haaroissani?
Mikä ajopuku? Ei prätkäsussuille mitään ajopukuja ole. Vain minihameita, verkkosukkia ja korkokenkiä. Mielenkiintoinen skenaario toki :wink:
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sinkkumatti kirjoitti: Mikä ajopuku? Ei prätkäsussuille mitään ajopukuja ole. Vain minihameita, verkkosukkia ja korkokenkiä. Mielenkiintoinen skenaario toki :wink:
Kokeileppas käydä vaikka Rovaniemiturneella verkkosukissa ja korkkareissa.

Totta kai tyylin pitäisi olla aina ennen tarkoitusta, mutta kyllä ajomukavuus on kuitenkin sen verran olennainen asia, että panostaisin kunnon ajopukuun, ja jopa kypärään; ei pidä itkeä, että kampaus litistyy :D
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Sinkkumatti

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

LillyMunster kirjoitti: Kokeileppas käydä vaikka Rovaniemiturneella verkkosukissa ja korkkareissa.
Been there, done that :oops:
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sinkkumatti kirjoitti:
Been there, done that :oops:
IHQ!! :h:

Joo, ja kaupunkireissuilla toki voi olla sillai lutkasti hameessa ja Bitch-topissa, matka-ajo on asia erikseen.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
mustakikkeli

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Sinkkumatti kirjoitti:
LillyMunster kirjoitti: Kokeileppas käydä vaikka Rovaniemiturneella verkkosukissa ja korkkareissa.
Been there, done that :oops:
Jaahans, että kaapista ulos poks vaan?
Bliss

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Nisäkäs kirjoitti:Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa?
Mikä tahansa A-korttiin vaadittavaa ajo-opetusta tarjoava autokoulu käypi. Siellä kurssilla kun ei opi ajamaan, vaan vasta kun se kortti on taskussa...

Helsingistä poispäin on kilometritolkulla hyvää tietä ajokokemuksen kartuttamiseen ;)
Ja prkl että tekis mieli lähteä samantien ajelemaan...
slam

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja slam »

A ja D puuttuu korttivalikoimasta. A-olisi kohtalaisen cool... Hommaisin monttupyörän, jolla pystyisi hieman ajelemaan yleisilläkin.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Nisäkäs kirjoitti:Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa?
Helsingin nuorisoasiainkeskuksen MP-koulu taitaa olla ihan halvimmasta päästä ja opetuksen tasoa olen kuullut kehuttavan.

Nisäkäs kirjoitti:Haluaisin oikeasti oppia ajamaan fiksusti ja turvallisesti pidempiä matkoja. Kaikki apu ja vinkit aloittelijalle ovat erittäin tervetulleita. Viimeksi ajanut 10 vuotta sitten piikillä soramontulla.
Fiksussa ja turvallisessa ajamisessa mikään ei korvaa kokemusta ja sitähän ei oikein saa kuin ajamalla. Maltillisesta kaasukädestä ei myöskään ole haittaa, koska se pyörä kuitenkin kiihtyy vähän eri tavalla kun auto ja pysähtyykin kyllä nopeasti, KUNHAN vaan osaa jarruttaa. Prätkä on monessa mielessä paljon vaativampi kulkine kuin nykyaikainen auto.

Kun kokemusta on vähän kertynyt, kannattaa mennä esim. ennakoivan ajon kurssille. Myös moottorirataharjoittelu on erittäin suotavaa, itse opin ekalla ratakeikalla enemmän kuin parina kokonaisena kesänä.
Loppuiko data & argumentit?
Nisäkäs

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Nisäkäs »

Kiitti Sleazoid, luovuin jo melkein toivosta että joku kirjoittaisi jotain aiheestakin...
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja par-sky »

minä haluan myös a-kortin, mutta kotona saa kuulla vain vittuilua.

"minäpä ruuvaan epämukavan satulan ammeen pohjalle, sitten sinä istut siinä ja revit kakskymppisiä samaan aikaan kun minä ruiskutan suihkulla kylmää vettä sinun päällesi" :(
Me transmitte sursum, Caledoni!
Nisäkäs

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Nisäkäs »

Uusi nörttigadget. Jatketaan.

Kuva
Yönmustaritari

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Nisäkäs kirjoitti:Uusi nörttigadget. Jatketaan.
Ai jai. Varovasti nyt. Miltei työnäppikselle.

Se on päätetty. Keväällä mönkkäri- tai moottorpyöräkaupoille.
Nisäkäs

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Nisäkäs »

Yönmustaritari kirjoitti:Se on päätetty. Keväällä mönkkäri- tai moottorpyöräkaupoille.
Viisas päätös.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18752
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Niba »

ElanorRaven kirjoitti:Voi, itsekin haaveilen prätkäkortista ja upeasta krominhohtoisesta Harrikasta (+kaupan päälle pitkätukkainen Harrikkamies), mutta toistaiseksi joudun ajamaan itse poljettavalla kaksipyöräisellä... :roll:
Ota apupyörät vaan uskaliaastii irti, kyllä se siitä.. :off:
Viimeksi muokannut Niba, 14.07.2006 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18752
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja Niba »

par-sky kirjoitti:minä haluan myös a-kortin, mutta kotona saa kuulla vain vittuilua.

"minäpä ruuvaan epämukavan satulan ammeen pohjalle, sitten sinä istut siinä ja revit kakskymppisiä samaan aikaan kun minä ruiskutan suihkulla kylmää vettä sinun päällesi" :(
Sulla on viisas mies, mistähän mahtais johtua?
:off:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Prätkäkortti

Viesti Kirjoittaja syttiK »

par-sky kirjoitti:minä haluan myös a-kortin
Minä myös, aikoinaan jäi ajamatta sattuneista syistä.

Taloudesta löytyy yksi pyörä, toinen siihen lisäksi ois kallis kustannus. Yhessäkin jo maksamista :? Siihen vielä autot sun muut herkut päälle.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Vastaa Viestiin