Haaste: Helsinki City Marathon

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
huima

Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja huima »

HCM juostaan 19.8.2006 ja ilmoittautuminen loppuu 31.7.

Maratonin juokseminen onnistuu ilman suurempia treenejä hyväkuntoiselta ihmiseltä. Jos haluaa että se on mukavaa, kolmen kuukauden treeniaika on tarpeen -- ja kuinka ollakaan, tässä on vielä juuri sopivasti kolme kuukautta aikaa.

Eli velliperseet nyt liikkeelle ja lunastamaan niitä suuria puheita.

Treenikaveriksi voi lähteä allekirjoittaneen seuraksi, jos tarttee motivaatiota juoksemiseen tai treeniin lähtemiseen. Olen laiminlyönyt aktiivista treenaamista tähän saakka, mutta koska HCR meni vahingossa ihan hyvin - otan seuraavan kolmen kuukauden sykliin treeniohjelmaksi Harri Hännisen harjoitusohjelman kirjasta "Tavoitteena maraton". Treeniohjelmassa tavoitteena on juosta maraton 4.00 - 4.30 ( todellinen tavoite vähän yli neljä tuntia ) ja lähtötasona 10 km:n juokseminen aikaan 55-65 km.

Viikottainen juoksumäärä ensi viikosta alkaen on n. 150-240 minuuttia - eli tien päällä tulee vietettyä paljon aikaa.

Omalla kohdalla se iso juttu tulee nyt olemaan tasavauhtisen kevyen- ja pitkän lenkin saaminen ohjelmaan. Tähän mennessä olen treeniohjeita tulkiten juossut lähinnä tasavauhtisia reippaita lenkkejä, eli kilometrivauhtina sitä vauhtia mitä toivon juoksevani maratonissa ( 5 - 5.30 / km ). Tuosta pitäisi tiputtaa vauhtia ja sykettä selkeästi pitkää lenkkiä varten.

Ketäs kiinnostaa ja ketkä lähtevät kokeilemaan omia rajojaan?
silsakenraali™

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Olen nyt toista kesää vakavissani miettinyt marathonin juoksemista, mutta... Taas uhkaa käydä niin, että paikat eivät kestä juuri tätä juoksemisharrastusta. Pahin ja herkin kohtani on penikat, jotka tulehtuvat pirun helposti huollosta huolimatta. Muutenkin jänteet tulehtuvat helposti. Se tässä harmittaa, koska pidän juoksua kestävyyslajien ainoana oikeana mittarilajina ja karuudessaan kiehtovana, mutta siis se fysiikka.

Eli osallistun ja otan vedon vastaan, mutta mitään en lupaa. Juuri nyt pidän ainakin viikon juoksutauon, jotta kroppa saa levätä. Lupaan yrittää ja palaan astialle myöhemmin.

Siihen asti, pyöräilyä ja rullistelua ja fudista.
Turbohaltija

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Onhan se pitkäaikainen haave juosta maraton. Intissä sen olen kerran pikamarssina vetänyt kuuteen tuntiin puolipakkauksella, mutta ei sitä tietenkään juoksemiseksi voi sanoa.

En oikein pidä Helsingissä juoksemisesta ja olen siellä vaihtelevasti paikallakin. Jos Huima haluat tulla Nurmijärvelle, täällä olisi oivallinen 17 kilsan lenkki jota aikoinaan juoksin ahkerasti. Puhdasta ilmaa ja vaihtelevaa maastoa, mäkiä ja suoraa. Oma tavoitteeni tällä hetkellä on päästä ensinnäkin taas juoksuvireeseen. En ole juossut yli viiden kilsan lenkkejä pitkään aikaan.
huima

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja huima »

Turbohaltija kirjoitti:En oikein pidä Helsingissä juoksemisesta ja olen siellä vaihtelevasti paikallakin. Jos Huima haluat tulla Nurmijärvelle, täällä olisi oivallinen 17 kilsan lenkki jota aikoinaan juoksin ahkerasti. Puhdasta ilmaa ja vaihtelevaa maastoa, mäkiä ja suoraa. Oma tavoitteeni tällä hetkellä on päästä ensinnäkin taas juoksuvireeseen. En ole juossut yli viiden kilsan lenkkejä pitkään aikaan.
Mikäettei.

Sitä voisi pitää sellaisen treeniviikonlopun että vetää pitkän lenkin, sitten lepoa ja huoltoa esimerkiksi shakkia pelaten - ja sitten palauttava kevyt harjoitus vielä viikonlopun päätteeksi.
huima

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja huima »

silsakenraali™ kirjoitti:Eli osallistun ja otan vedon vastaan, mutta mitään en lupaa. Juuri nyt pidän ainakin viikon juoksutauon, jotta kroppa saa levätä. Lupaan yrittää ja palaan astialle myöhemmin.

Siihen asti, pyöräilyä ja rullistelua ja fudista.
Jep. Mun projekti on kahtena vuotena kaatunut keväisin sairastumisiin / loukkaantumisiin. Viimeisen kahden vuoden aikana ne caset olivat vielä niin rajut, että keräilin voimis syksyllä / talvella viikon verran tiputuksessa -- ja rankan antibioottikuurin jälkeen ei ihan heti ollut voimia aloittaa uudestaan harjoittelua.

Nyt on siis ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen, kun projekti on raiteillaan tässä vaiheessa vuotta. Keväällä ei ole ollut mitään major-sairastumisia ja paikat ovat kestäneet. Itse pelkään nilkkojen / akillesjänteiden, pohkeiden ja polvien kestävyyttä - sillä ne ovat olleet ne tyypillisimmin oireilleet paikat. Pitäisi ehkä kokeilla joskus tuota lihashuoltoa ja treeniä tukilihaksille :-D
Turbohaltija

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

huima kirjoitti:

Mikäettei.

Sitä voisi pitää sellaisen treeniviikonlopun että vetää pitkän lenkin, sitten lepoa ja huoltoa esimerkiksi shakkia pelaten - ja sitten palauttava kevyt harjoitus vielä viikonlopun päätteeksi.
Parin viikon päästä, lauantaina 3.6. tai 10.6? Ehtii käydä lyhyempää lenkkiä tässä välillä.
Mutantti

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Mutantti »

Harrastelijamaratoonareilla usein sydämen toiminnan häiriöitä


Maratonjuoksu on elimistölle suuri haaste eikä sitä kannata yrittää huonosti valmistautuneena. Harrastelijamaratoonarien pitäisikin harjoitella paljon ennen maratonia.

Yksinomaan Yhdysvalloissa puolisen miljoonaa ihmistä juoksee vuosittain maratonin eli yli 42 kilometriä. Vuoden 2003 Bostonin maratonin yhteydessä tehtiin tutkimuksia pitkäkestoisen rasituksen vaikutuksista elimistöön. Tuolloin oli poikkeuksellinen säätila. Lämpötila oli yli 30 astetta ja ilmankosteus korkea. Yhteen tutkimukseen osallistui 20 harrastelijamaratoonaria, joille tehtiin sydämen kaikututkimus ultraäänellä juuri ennen juoksua, heti juoksun jälkeen sekä noin kuukauden kuluttua. Harrastelijat juoksivat alle 65 kilometriä viikossa ennen maratonia.

Sekä sydämen systolisessa toiminnassa (supistusvaihe) että diastolisessa toiminnassa (lepovaihe) havaittiin häiriöitä. Kaikki supistusvaiheen muutokset normalisoituivat nopeasti, mutta sydämen kyky levätä pumppaustoiminnan välillä ei normalisoitunut juoksua seuraavan kuukauden aikana. Tutkimustulosta ei voi soveltaa huippujuoksijoihin, jotka harjoittelevat moninkertaisti harrastelijoihin verrattuna. Osallistujien harjoitusmäärät eivät toisaalta olleet suinkaan mitenkään vähäisiä vaan tarkoittavat yhdeksän kilometrin lenkkiä päivässä. Tutkimus ei myöskään anna vastausta kysymykseen, onko näillä sydämen toiminnan muutoksilla pitkäaikaisia tai pysyviä vaikutuksia sydämen toimintaan. Näyttää siltä, että harrastajelijamaratoonarien pitäisi ehdottomasti harjoitella paljon ennen maratonia, selvästi tavallisia lenkkeilijöitä enemmän. Maratonjuoksu on joka tapauksessa elimistölle suuri haaste eikä sitä kannata yrittää huonosti valmistautuneena.

Lähde: European Heart Journal 2006;27:1079-1084
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mä lupaan osallistua sille ens kevään puolimaratonille. Mun polvet on vaan nyt niin huonossa kondiksessa, et näillä ei juosta kun se yks lenkki viikkoon. Joku vois lahjottaa mulle uudet polvet? Niin ja lonkan..
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mie olen keskittynyt lähinnä anaerobiseen urkkailuun lähiaikoina. Eli hapoilla on tullut oltua muutenkin kuin ryyppäämisestä.
Gayperin testi meni niin kehnosti ettei maratoonille ole tänä vuonna asiaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
silsakenraali™

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Mylwin kirjoitti: Gayperin testi meni niin kehnosti ettei maratoonille ole tänä vuonna asiaa.
Kerro pliide paljon män? Lupaan olla kertomatta kellekään. Mä ajattelin kokeilla syksyllä paljon menee. Tuntuis aika herkältä, vaikka juuri nyt paikat ovat ylirasittuneet.

Mä en ole koskaan juossut yli 3000, vaikka sitä selvästi paremmassa kunnossa olin viime kesän lopulla.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

silsakenraali™ kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Gayperin testi meni niin kehnosti ettei maratoonille ole tänä vuonna asiaa.
Kerro pliide paljon män? Lupaan olla kertomatta kellekään. Mä ajattelin kokeilla syksyllä paljon menee. Tuntuis aika herkältä, vaikka juuri nyt paikat ovat ylirasittuneet.

Mä en ole koskaan juossut yli 3000, vaikka sitä selvästi paremmassa kunnossa olin viime kesän lopulla.
2500 ja rapiat. Tosin temmoin itseni edellisellä viikolla aivan paskaksi ja 2 päivää ennen testiä marssittiin 25km. Lisäksi lähdin yli-innokkaasti 3100m vauhdilla liikkeelle ja hyydyin puolivälissä ihan totaalisesti.

No, jokaisella on selitys ja persereikä. Parin viikon päästä uusix, enköhän mie sen 2700-2800 pinkaise.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
silsakenraali™

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Mylwin kirjoitti:No, jokaisella on selitys ja persereikä. Parin viikon päästä uusix, enköhän mie sen 2700-2800 pinkaise.
Muista olla itsellesi armollinen. Muistaakseni olet aika skrode äijä, joten hippiäisiin ei kannata itseään verrata :D
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

silsakenraali™ kirjoitti:Muistaakseni olet aika skrode äijä, joten hippiäisiin ei kannata itseään verrata :D
Läskiä ja vettä. Mutta joo, kyllä ne juoksijatyypit ovat aivan eri tyyppejä sitten.
Jos olisin miehekkäämpi niin uhkailisin kaikkia pitkänmatkanhimpulajuoksijoita väkivallalla.
Sitten juoksisin ohi. Voitto kotiin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

silsakenraali™ kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Gayperin testi meni niin kehnosti ettei maratoonille ole tänä vuonna asiaa.
Kerro pliide paljon män? Lupaan olla kertomatta kellekään. Mä ajattelin kokeilla syksyllä paljon menee. Tuntuis aika herkältä, vaikka juuri nyt paikat ovat ylirasittuneet.

Mä en ole koskaan juossut yli 3000, vaikka sitä selvästi paremmassa kunnossa olin viime kesän lopulla.
Aijai pojat, siskoni juoksi aikoinaan 3050 m eikä sen kunto ole sen jälkeen siitä ainakaan huonontunut. Omalla suorituksellani en voi kehua, joten joudun kertomaan sisarestani.

Maraton, joo ei. Ei kuulosta kovin terveelliseltä harrastukselta.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

Mä oon aina halunnut juosta maratonin, mutten ole vielä kuitenkaan juossut. Ajattelin aloittaa treenaamisen ens vuoden Helsinki-maratonille heti kun liikuntakielto loppuu. Te maratonin juosseet: Minkälaisessa Cooper-kunnossa olette olleet ennen rutistusta? Pitääkö päästä paljonkin yli 3000m, että uskaltaa lähteä yrittämään?
huima

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja huima »

kvasaari kirjoitti:Mä oon aina halunnut juosta maratonin, mutten ole vielä kuitenkaan juossut. Ajattelin aloittaa treenaamisen ens vuoden Helsinki-maratonille heti kun liikuntakielto loppuu. Te maratonin juosseet: Minkälaisessa Cooper-kunnossa olette olleet ennen rutistusta? Pitääkö päästä paljonkin yli 3000m, että uskaltaa lähteä yrittämään?
Onkohan täällä nyt niitä juosseita?

Projekti meni tänäkin vuonna nyt reisille. Nyt pitää siis aloittaa ensi vuoden projekti - mutta tavoitteeksi asetan Tukholman. Tukholma tulee aikaisemmin kesällä, joten mikäli kevään on päässyt terveänä urheilemaan ja mikäli allergiakausi ei ole paha, treenit ei olisi ongelma.

Kuuma kesä voi olla treeneille tappavaa. Juokseminen ei maistu kun on kuumaa ja kosteaa - joten treeneille sopivaa aikaa on myöhäiset illat, aikaiset aamut.

Flunssa alkaa olla parantunut, mutta vielä ei uskalla treenata kunnolla. Sen verran flunssan häntää on jäljellä.
SikaMika

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

kvasaari kirjoitti:Minkälaisessa Cooper-kunnossa olette olleet ennen rutistusta? Pitääkö päästä paljonkin yli 3000m, että uskaltaa lähteä yrittämään?
Pitää, sellaiset 39 192m yli. Se 12 minuutin aika nyt ei ole ihan just, se on määre josta voit hieman lipsua.

Mitä tekemistä tuolla Cooperin-testin tuloksella on maratonin kanssa? Kyse ei kai ole siitä, miten kovaa pystyt juoksemaan 12 minuuttia, eikä edes siitä, miten nopeasti pystyt juoksemaan 42 kilometriä, vaan siitä, pystytkö ylipäätään siihen. Ihan maallikona keksisin kysymyksen: miten pitkä lenkki pitää jaksaa juosta ja kuinka kevyesti jotta voisi kuvitella pystyvänsä juoksemaan 42 kilometriä? Maallikkona antaisin vastauksen: n. 42 kilometriä. Isot pojat kun ovat osanneet kertoa, että maratooni alkaa vasta 35 kilometrin jälkeen.

Minä en osallistu maratonille ensi vuonnakaan.
Aito_Johanna

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

huima kirjoitti: Onkohan täällä nyt niitä juosseita?
:yo:
Tämä oli eka kesä viiteen vuoteen, kun en juossut. Ohitin kauppa- ja biitsireissupyöräillessä yhden juomapisteen ja 21 km:n kyltin, ja tuli melkeinpä haikea olo. Ehkä ensi vuonna taas.
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

SikaMika kirjoitti:
kvasaari kirjoitti:Minkälaisessa Cooper-kunnossa olette olleet ennen rutistusta? Pitääkö päästä paljonkin yli 3000m, että uskaltaa lähteä yrittämään?
Mitä tekemistä tuolla Cooperin-testin tuloksella on maratonin kanssa? Kyse ei kai ole siitä, miten kovaa pystyt juoksemaan 12 minuuttia, eikä edes siitä, miten nopeasti pystyt juoksemaan 42 kilometriä, vaan siitä, pystytkö ylipäätään siihen.
Minä olen ilmeiseti käsittänyt Cooperin-testin ihan väärin. Armeijassakin valehtelivat meille, että Cooper on nimen omaan hyvä yleiskunnon mittari. Sinun mukaasi näin ei olekaan.

Tyhmänä ajattelin, että hyvä yleiskunto (jota Cooperin-testi ei siis mittaa) korreloisi jollain tavalla onnistuneen maraton-juoksun kanssa.

Kyllä mä vaan oonkin TYHMÄ!
Aito_Johanna

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

kvasaari kirjoitti: Minä olen ilmeiseti käsittänyt Cooperin-testin ihan väärin. Armeijassakin valehtelivat meille, että Cooper on nimen omaan hyvä yleiskunnon mittari. Sinun mukaasi näin ei olekaan.

Tyhmänä ajattelin, että hyvä yleiskunto (jota Cooperin-testi ei siis mittaa) korreloisi jollain tavalla onnistuneen maraton-juoksun kanssa.

Kyllä mä vaan oonkin TYHMÄ!
Cooper-testi sen mittarina, uskaltaako lähteä maratonille vai ei, kuulostaa kieltämättä vähän nurinkuriselta. Kaikissa maratonoppaissa neuvotaan nimenomaan harjoittelemaan juoksemalla pitkiä lenkkejä hidasta vauhtia, ei 12 minuutin pyrähdyksiä niin lujaa kuin kintuista lähtee. Jostain luin, että taipumus olisi osittain synnynnäinen: joillakuilla on jokin mitä sanotaan hitaaksi lihaskiihtyvyydeksi, mikä vaikuttaa niin, että he pystyvät helposti pitkäkestoisiin suorituksiin; toisilla taas jokin mitä sanotaan nopeaksi lihaskiihtyvyydeksi, jonka ansiosta pystyvät pikajuoksuun yms. missä tarvitaan nopeutta eikä niinkään pitkää kestoa. No niin, eiköhän niillä viidentoista kilometrin hölkkälenkeillä yleiskuntokin kasva ja vaikuttanee myös Cooper-tulokseen, mutta silti.

Mulla ei ole aavistustakaan, mikä Cooper-tulokseni olisi. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää.
SikaMika

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Aito_Johanna kirjoitti:
kvasaari kirjoitti: Minä olen ilmeiseti käsittänyt Cooperin-testin ihan väärin. Armeijassakin valehtelivat meille, että Cooper on nimen omaan hyvä yleiskunnon mittari. Sinun mukaasi näin ei olekaan.
Ymmärsit oikein, mutta olet silti väärässä. Mä kysyn sulta, paljonko sun pitäisi pystyä juoksemaan Cooperissa jotta tietäisit jaksavasi luistella 100 kilometriä tai uida 10 kilometriä?
kvasaari kirjoitti:Tyhmänä ajattelin, että hyvä yleiskunto (jota Cooperin-testi ei siis mittaa) korreloisi jollain tavalla onnistuneen maraton-juoksun kanssa.

Kyllä mä vaan oonkin TYHMÄ!
Älä ole noin ankara itsellesi. Ei maratonilla mitään älyä tarvita, sen kun kipität vaan menemään. Eli kyllä sinäkin voit pärjätä.

Eiväthän ne juuri millään lailla korreloi toisiaan. Toisinpäin vähän enemmän, eli maratonin läpi vetävä juoksija saanee kelvollisen tuloksen myös Cooperin testissä, mutta silti maailmasta löytyy maratoniin kykenemättömiä/ei_maailman_huippumaratoonareita keskipitkän matkan juoksijoita, jotka pesee huippumaratoonarin cooper-tuloksen kevyesti.
Vastauksena ällistelyihisi kaksi sanaa: lajikohtainen harjoittelu.

Itse en maraton-juoksusta liikaa tiedä, enkä alkaisi valmentajaksesi vaikka tietäisinkin. Tästä voit kuitenkin luntata hieman viisaammasta suusta tullutta infoa:

Aito_Johanna kirjoitti:Cooper-testi sen mittarina, uskaltaako lähteä maratonille vai ei, kuulostaa kieltämättä vähän nurinkuriselta. Kaikissa maratonoppaissa neuvotaan nimenomaan harjoittelemaan juoksemalla pitkiä lenkkejä hidasta vauhtia, ei 12 minuutin pyrähdyksiä niin lujaa kuin kintuista lähtee. Jostain luin, että taipumus olisi osittain synnynnäinen: joillakuilla on jokin mitä sanotaan hitaaksi lihaskiihtyvyydeksi, mikä vaikuttaa niin, että he pystyvät helposti pitkäkestoisiin suorituksiin; toisilla taas jokin mitä sanotaan nopeaksi lihaskiihtyvyydeksi, jonka ansiosta pystyvät pikajuoksuun yms. missä tarvitaan nopeutta eikä niinkään pitkää kestoa. No niin, eiköhän niillä viidentoista kilometrin hölkkälenkeillä yleiskuntokin kasva ja vaikuttanee myös Cooper-tulokseen, mutta silti.
Pikku-Akka

Re: Haaste: Helsinki City Marathon

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Toinen viikko maratonharjoittelua takana. Ainakin vielä olen jaksanut lähteä lenkeille säännöllisesti ja oon täydentäny harjoittelua kuntosalitreenillä. Otin harjoittelun avuksi joskus keväällä KuntoPlus-lehdessä olleen maratonitreenin. Enää 43 viikkoa treeniä jäljellä...
Vastaa Viestiin