Kasvisruokaa

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
KulisataN
Elämätön Kitisijä
Viestit: 368
Liittynyt: 17.12.2005 16:47
Paikkakunta: Manala

Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja KulisataN »

Koska mä aina tampiona tarjoan kotiani ja ruokaa kaikille niin olen nyt taasen problemoksen edessä.
Maanantaina pitäisi tarjota päräyttävä valikoima kasvisruokia, onnistuneita sellaisia jotka eivät sisällä lihaa, kalaa, munia, maitoa eikä juustoa.
Plus et toinen heistä on italian ruokakulttuurimaasta..


HJÄLP

bm
Truth fears no trial
1108

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Kokkaa nakkikastiketta ja valehtele sen olevan tofua.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Menu 1

Alkuruoka: hernekeittoa ilman lihaa
Pääruoka: paistettuja sieniä ja kasviksia + laukkaleipä krutonkeja ruisleivästä
Jälkiruoka: kotimaisia marjoja


Menu 2

Paista itsellesi kunnon pihvi ja keitä nirsoille perunoita.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Valkosipulikeitto

3 kokonaista valkosipulia
1 keltasipuli
2rkl öljyä
8dl kasvislientä (kuutiosta)
0,5dl vehnäjauhoja
2dl ruokakermaa (esim kasvisrasvavalmistetta, ei ole maitoista)
mustapippuria
(persiljaa)

Hajota valkosipulit ja kuori kynnet, jätä kynnet kokonaisiksi. Silppua sipuli. Kuullota kaikki sipulit kevyesti öljyssä. Lisää jauhot ja sekoita hyvin. Lisää kasvisliemi ja pippuri. Anna hautua miedolla lämmöllä 30-4 min kunnes valkosipulinkynnet ovat hajonneet tai ainakin TOSI pehmeitä. Soseuta keitto. Lisää ruokakerma (ja hienonnettu persilja). Lämmitä höyryäväksi.

Tosi hyvää tuoreen leivän kanssa. Tästä satsista riitti 4:lle alkukeitoksi.
Viimeksi muokannut annepa, 01.06.2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Rehumakarooni (3ann)

1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
3 rkl oliiviöljyä
1-2 kesäkurpitsaa
1 rs kirsikkatomaatteja
1 ruukku basilikaa
1/2 tl suolaa
mustapippurirouhetta
(parmesaanijuustoraastetta, jos haluaa, ei ole pakko kun piti olla maidotonta)
5-6 dl makaroonia (penne, farfalle, simpukka...)

Keitä makarooni pakkauksen ohjeen mukaan. Kuori ja silppua sipuli sekä valkosipulinkynnet pieneksi silpuksi. Halkaise ja viipaloi kesäkurpitsa. Halkaise kirsikkatomaatit. Silppua basilikan lehdet. Kuullotta sipulit öljyssä paistokasarissa. Lisää kesäkurpitsaviipaleet. Sekoittele n.5 minuuttia. Lisää basilika ja kirsikkatomaatit. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Kuumenna. Sekoita kastike pastan joukkoon. Kuumenna. (Ripottele pinnalle parmesaanijuustoa.)

Tähänhän voi käyttää muutakin rehua kuin kurpitsaa ja tomaatteja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Mangosorpee

300g sokeria
3 dl vettä
purkki säilykemangoa

Survo mangot esim sauvasekoittimella. Sekoita sokeri ja vesi kattilassa ja anna kiehahtaa. Anna seoksen jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Sekoita mangomössö sokeriliemeen. Laita jäädytysastiaan ja pakastimeen, sekoita muutaman kerran pakastuksen aikana jotta sorpeesta ei tule liian.. kivistä.

Tähänkö lurauttaa päälle esim Mango Cruzania niin avot. Vei kielen mennessään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
ninnithequeen

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Minkä tahansa kasviskeiton saa herkulliseksi oikeilla mausteilla.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

ninnithequeen kirjoitti:Minkä tahansa kasviskeiton saa herkulliseksi oikeilla mausteilla.
Tai ilman mausteita. Mie en käytä mausteita, vaan haluan maistaa ruuat mahdollisimman puhtaina. :)
bedlam

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kreitsu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Minkä tahansa kasviskeiton saa herkulliseksi oikeilla mausteilla.
Tai ilman mausteita. Mie en käytä mausteita, vaan haluan maistaa ruuat mahdollisimman puhtaina. :)
Ei näin äkkiseltään tule mieleen kyllä yhtään ruokaa, joka maistuisi hyvälle ilman mitään maustetta.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

bedlam kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Minkä tahansa kasviskeiton saa herkulliseksi oikeilla mausteilla.
Tai ilman mausteita. Mie en käytä mausteita, vaan haluan maistaa ruuat mahdollisimman puhtaina. :)
Ei näin äkkiseltään tule mieleen kyllä yhtään ruokaa, joka maistuisi hyvälle ilman mitään maustetta.
Makuaisti tottuu vähempään suolaan (ja mausteisiin: mausteethan hyvin pitkälti koostuvat suolasta - ainakin kaupasta ostettavat). En lisää mausteita enkä suolaa ollenkaan ruokiin ja sen takia esim. valmisruokaa (kasviskiusaus tmv.) syödessä maistuu lähinnä vain suola eikä ne rehut. Onneksi kultapupunen tykkää ruuanlaitosta, niin saa safkaa au naturel. Mulle on ihan sama, mitä muut syö kunhan mun ei tarvii.
bedlam

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kreitsu kirjoitti:Makuaisti tottuu vähempään suolaan (ja mausteisiin: mausteethan hyvin pitkälti koostuvat suolasta - ainakin kaupasta ostettavat). En lisää mausteita enkä suolaa ollenkaan ruokiin ja sen takia esim. valmisruokaa (kasviskiusaus tmv.) syödessä maistuu lähinnä vain suola eikä ne rehut. Onneksi kultapupunen tykkää ruuanlaitosta, niin saa safkaa au naturel. Mulle on ihan sama, mitä muut syö kunhan mun ei tarvii.
No siis pelkästään hyvähän se on jos maistuu! En itse vain osaa kuvitellakaan moista. Aina nyt vähintään suolaa ja pippuria pitää kaikkeen vähän heittää.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

bedlam kirjoitti: No siis pelkästään hyvähän se on jos maistuu!
Se on makuasia :lol:
Herra Manala

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kyllä ruuan maustaminen on kaiken A ja O. Surkealla tai olemattomalla maustamisella saa hyvätkin raaka-aineet pilattua. Eikä ne mausteet suolaan perustu, ellei sitten ole tutustunut ainoastaan maustesekoituksiin.

Kaikkeen toki tottuu, paitsi jääpuikkoon perseessä. Ei huonoon tottuminen silti tarkoita sitä, että lopputulos olisi millään yleisellä mittarilla hyvä.
ninnithequeen

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Helvata, kun en nyt löytänyt sitä lehteä, jossa oli aivan ihanan salaatin ohje. No mutta valkoisia papuja, tomaattia, basilikaa ja oreganoa siinä ainakin oli. Uitettuna oliiviöljyssä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kasvisruokaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kreitsu kirjoitti: (ja mausteisiin: mausteethan hyvin pitkälti koostuvat suolasta - ainakin kaupasta ostettavat).
:-O Onhan niitä muitakin mausteita kuin Aromisuola? Ylivoimainen enemmistö mausteista ei sisällä suolaa, vaan pelkästään sitä mitä pussissa lukee: mustapippuria, muskottia, jne.
Vastaa Viestiin