Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Sannnu

Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

... ainakin minun kohdalla...

Aloin eilen miettiä asiaa, kun kuntosalillani jaettiin HTH kosteusvoidenäytteitä. Niitä on ollut esillä jo pari viikkoa, ja olin koko sen ajan vältellyt nätelaatikkoa. Tavallisesti kerään kaikki shampoo yms. näytepussit talteen, sillä ne ovat todellla käteviä juuri jumppaan mennessä..pieniä ja kompakteja...

Eilen sitten päätin lähestyä tuota tuotetta...ja silloin tsadaa keksin, miksi tuote ei houkutellut millään vaikka kyseessä oli monien kehuma kuivan ihon tuote!

Ei, ei kosteusvoidetta myydä likaisen oransissa kääreessää, jossa on laivaston sinsiä kuvioita..ei ei...

jos tuote olisi pakattu vaikka vaaleansiniseen tai turkoosiin pakkaukseen ja teksti olisi ollut pehmeämmällä fontilla se olisi ollut houkuttavampi..paljon...ja oisin saattanut ostaakin kaupasta tuotetta. (Sitähän sillä näytepussien jakamisella yritetään)

Muilla samanlaisia kokemuksia?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kyllä, samansuuntaisia kokemuksia. Varsinkin kun ostaa ruokaa ja etsii sen halvimman kaupan oman merkin, on se monta kertaa niin vastenmielisen halvan näköinen, että saa järjellä itselleen uskotella, että kyllä se riisi tai ketsuppi tai mikä lie maistuu ihan samalle, vaikka halvalta näyttääkin. Varsinkin Lidlissä tämä pistää silmään, ne ei vaan pakkausten näön perusteella ole muka niin hyvä ne ruuat.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Odotan mielenkiinnolla, koska joku alkaa soveltaa tätä oivallusta ihmissuhteisiin.
Geetzu

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Vadim kirjoitti:Odotan mielenkiinnolla, koska joku alkaa soveltaa tätä oivallusta ihmissuhteisiin.
Aina näin.
mustakikkeli

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Myönnettävä se on. Esim. katsellessani sohvia, ulkonäöllä oli valintaperusteena varsin suuri merkitys, värinkin piti olla tietty. No okei, kyllä mä sitä vähän koeistuinkin, joten siinä vähän fuskasin.

Myös peileissä tuon huomaa selvästi. Jos kuvajainen ei miellytä, en osta kyseistä peiliä seinälleni. Jatkan siis etsimistä.
Sannnu

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Lolita kirjoitti:Kyllä, samansuuntaisia kokemuksia. Varsinkin kun ostaa ruokaa ja etsii sen halvimman kaupan oman merkin, on se monta kertaa niin vastenmielisen halvan näköinen, että saa järjellä itselleen uskotella, että kyllä se riisi tai ketsuppi tai mikä lie maistuu ihan samalle, vaikka halvalta näyttääkin. Varsinkin Lidlissä tämä pistää silmään, ne ei vaan pakkausten näön perusteella ole muka niin hyvä ne ruuat.
Komppaan. Lidl taas menee liaan pitkälle joissain pakkauskrumeluureissa, ja tavallinen pussikeittopakkaus alkaa erehdyttävästi muistuttaa jotain kemikaalituotetta. Tekstissä on niin paljon korostuksia ja värimailma valtava...

Mietin just että mikä tuote on just sellainen joka houkuttaa...omo color pesujauhepaketti, se pienempi pahviloota...


Ei hitto hammastahnoissa tuo pakkaus vaikuttaa kanssa tosi paljon..siis TOOOOOOSIIIII paljon..halpismerkkiä never ever...ruma, tehottoman näköinen pakkaus
AarneAnkka

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Se Honda Civic on kyllä niin scifin näköinen että valehtelisin jos sanoisin ettei se vaikuttanut ostopäätökseeni.
eps

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja eps »

Mulla ei pakkaus vaikuta mitään. Tuotteen ulkonäkö voi vaikuttaa, jos sillä on esteettistä merkitystä. Lähinnä mieleen tulevat kalusteet.

Tajusin muuten, että autolla on mulle enemmän esteettistä merkitystä kuin kodilla. Koti voi olla sotkuinen, sillä se on vaan kodikasta. Sen sijaan auto ei voi olla likainen. Outoa, hmm.

e.
Noriyumi

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Monissa asioissa pakkauksen ulkonäkö vaikuttaa... Mutta joskus taas puhuu hinta. Jos ostan halpiksia kahvinsuodatinpapereita, en osta sitä kirjavaa Melittaa, vaan kirkuvan oranssin Brunon tjms.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Think »

Vaikuttaa, mutta ei paljon. Ensin tehdään päätös järkisyillä (käyttötarkoitus, hinta tms.). Jos on kaksi tasavahvaa ehdokasta, niin siinä tapauksessa ulkonäkö rules.

Autoihin ja moottoripyöriin tämä ei kuitenkaan päde... :roll:
Ovela kuin orgasmi
Bliss

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Poistettu koko paska valituksen ja itkuvirren takia :twisted:
Viimeksi muokannut Bliss, 10.06.2006 17:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Uuuh, Maserati GranSport Spyder. Sulla on hyvä maku, olen kuolannut tuota jo monen monituista vuotta.
Mulli75

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Tässä taas nähdään miksi tuotteen tai myyntipakkauksen pitää olla houkuttelevan näköinen. Se herättää tunteita, vaikuttaa mielikuvien syntymiseen ja ostopäätökseen.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

Ihanan filosofista! Suorastaan psykologista, tiedostavaa! Oma ostoskäyttäytymiseni sekä
kodinhoitoni tapahtuu yleisesti ottaen EU:n direktiivien sekä järkevän finanssiajattelun
rajoissa.

Itse asiassa, tarkoitukseni on ollut jo pidemmän aikaa liittyä Suomen punaiseen ristiin.
https://www.redcross.fi/lahjoita/kuukau ... _FI/index/


(Editoitu Blissin takia.)
Viimeksi muokannut -Superior-, 10.06.2006 18:05. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva

Harmi ettei sitä saa (vielä?) Suomesta.
killkill

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja killkill »

Sitten kun minulla on kaikki valta, säädän lain joka kieltää muiden kuin hajoavien pakkausmateriaalien käytön. Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi, miten VALTAVA määrä muovia ja alumiinifoliota päätyy luontoon vain siksi, että me kuluttajat tykkäämme ostaa tavaroita jotka ovat kivannäköisissa paketeissa?
huima

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja huima »

killkill kirjoitti:Sitten kun minulla on kaikki valta, säädän lain joka kieltää muiden kuin hajoavien pakkausmateriaalien käytön. Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi, miten VALTAVA määrä muovia ja alumiinifoliota päätyy luontoon vain siksi, että me kuluttajat tykkäämme ostaa tavaroita jotka ovat kivannäköisissa paketeissa?
Tuosta oli muuten Wiredissa mielenkiintoinen juttu jokin aika sitten. Tosin fokus oli enemmän pakkaustekninen ja käyttäjänäkökulma, eli miksi hemmetissä pakkauksia on niin paljon ja niitä on vaikea avata.

Pelkän myynninedistämisen ( kiva paketti ) lisäksi pakkauksien tehtävänä on vähentää varkauksia tai tehdä niistä vaikeampia. Ne inhottavat muovipakkaukset ja muut ovat juuri sen takia inhottavia, ettei kukaan avaisi huomaamattomasti pakkausta kaupassa ja nappaa mp3-soitinta mukaansa.

Mutta maailma on täynnä hassuja pakkausilmiöitä. Kuten jenkkiläiset tai brittiläiset sipsipussit. Pieniä pusseja. Ja jos ostat ison pussin, se on täynnä niitä samoja pikkupusseja. Jätettä, jätetää ja jätettä.
mustakikkeli

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Hajoavien pakkausmateriaalien käyttö pakolliseksi?

Ei helvetti sentään. Jos ostamani pesuainepakkaus tai kaljatölkki alkaa hajoilla itsekseen kesken kotiinkuljetuksen, ei hyvä heilu! Olen ehdottomasti hajoavia pakkauksia ja pakkausmateriaaleja vastaan! Pistää niin vihaksi että taidan mennä ulos ottamaan aurinkoa.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Pakkaus ja tuotteen ulkonäkö vaikuttavat paljonkin ostopäätökseeni.
Varsinkin muuten nämä yksittäispakkaukset: jätän hyllyyn. Minua ketuttaa äärettömästi se pakkaussilppu! Nyt taas suututtaa pakkaukset, jossa joku pieni rippunen on pakattu valtavaan kovamuoviseen hässäkkään. Ostin juuri muistitikun, 1x5cm noin suurinpiirtein, ja tämä oli pakattu sellaiseen saatanan härpäkkeeseen kokoa 15x20cm, ja niin rankkaa muovia, että taistelin Leathermanin ja mattoveitsen kanssa viitisen minuuttia, ennen kun pääsin tikustani riemuitsemaan.

Mutta kyllä, halvan näköinen on halvan oloista muutenkin, en tykkää. Laatu on yksinkertaista ja nättiä.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Vadim kirjoitti:Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva
Komppaan esteettisen tavaran tarpeettomuutta.
Amexilla ei käsittääkseni kun ole paljoa hyötyä Euroopan putiikeissa, eikä juuri Ameriikankaan?
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Razormaid kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva
Komppaan esteettisen tavaran tarpeettomuutta.
Amexilla ei käsittääkseni kun ole paljoa hyötyä Euroopan putiikeissa, eikä juuri Ameriikankaan?
Mulla on Amex, ja se käy kyllä nykyään miltei joka paikassa Suomessa. Euroopassa toki kattavampia ovat MasterCard ja Visa.

Amexin hyvä puoli on varsin antelias pisteohjelma. Esimerkiksi tuhlattuasi kultakortilla 12 000 euroa, pääset lentäen minne vain Eurooppaan (tosin Brysselin kautta) ja takaisin. Nordean Finnair MasterCardilla täytyy tuhlata 40 000 eukkaa. Amexissa ei myöskään ole luottorajaa.

Mutta tämän punaisen kortin idea on, että prosentti ostoksistasi menee Aidsin vastaiseen taisteluun. Sympatiseeraan ajatusta, niin kiero kuin se onkin.
Vastaa Viestiin