Chili & valkosipuliketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Herra Manala

Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Onkos teitä chilin ja tulisen/mausteisen ruuan ystäviä siellä? Itsehän olen ihan friikki, jääkaapissani pitää olla vähintään 20 erilaista chilikastiketta, jalapenoja, habaneroa yms. että tulen toimeen. Päätinkin perustaa nyt oman chilinylistysketjun, jossa saa kertoa oman suhteensa chiliin, valkosipuliin ja miksei muihinkin tukeviin mausteisiin.

Onko sinulla lempichiliä? Vaikka on monenlaisia tullut maistettua, niin en silti ole vielä löytänyt oikein jalapenoja parempaa kompromissia. Ne vain ovat saatavuutensa, pikantin makunsa ja tulisuutensa suhteen sellainen combo, joista on helppo pitää. Tilaankin jalapenot suoraan tukusta noin 4-5 kilon purkeissa.

Valkosipulia menee myös kohtuullisia määriä. Tykkään käyttää Dorot-merkkisiä tuorepakastemurskakuutioita, joissa on potkua ja tuoreutta ihan kiitettävästi. Hinta on kohtuu suolainen, mutta käytettävyys voittamaton varsinkin kastikkeiden, patojen ja salsojen suhteen.

Pidätkö täytetyistä jalapenoista?

Millaisena tilaat annoksesi kebab-ravintolassa?
Patz

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Patz »

Aaaaa, lempiaiheeni eli chili ja erityisesti jalapenot!
Täytyy kompata Manaajaa tässä suhteessa että vaikka kaikenlaisia chilejä on kokeiltu niin palaan aina vanhaan rakkauteen eli jalapenoon. Se vaan on ihan täydellinen chili. Erityisesti pidän sen hieman makeasta mausta joka on kun kauniin naisen hymy ennen potkua munille. Jääkaapissa on aina jalapenoja vähintään viipaleina ja kastikkeen muodossa, ja kuten jo jossain aiemmin kerroin, Jalapeno Tabascoa kuluu 1-2 prk viikossa. Jos söisin vielä pitsaa, en voisi syödä sitä ilman tätä jumalaista maustekastiketta. Kai tätä voisi kutsua addiktioksi.

Pidän myös valkosipulista, joskaan en hukuta ruokaani siihen vaan käytän n. 1-2 kynttä kerrallaan. Ja koska kynnen murskaaminen kitkeröittää makua, en juuri koskaan käytä puristinta vaan terävää veistä. Jos valkosipulilla ei olisi ympäristöä kuormittavaa hajuhaittaa, käyttäisin tätäkin herkkua varmasti enemmän. Voisikohan valkosipulia kasvattaa menestyksekkäästi itse...

Tänä kesänä en vielä päässyt kasvattamaan omia chilejä, mutta keväällä aion aloittaa sen harrastuksen ja hankkia sitä varten yrteille ja chileille sopivan kasvihuoneen. Sillä tosiasiahan on, että ruoka on entistäkin parempaa kun sen on itse kasvattanut.

Edit: vastaus kysymyksiin:
Rakastan täytettyjä jalapenoja, erityisesti niitä Cantina Westin omia, teolliset on aika mitäänsanomattoman persoonattomia.
Kebabia en juuri syö, mutta aasialaiset ruokani tilaan sieltä asteikon yläpäästä.
Bliss

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Patz kirjoitti:Voisikohan valkosipulia kasvattaa menestyksekkäästi itse...
Kyllä.
Mun faija harrastelee valkosipulin kasvatusta. Näitä takuuluomuvalkosipuleita mä sitten käytän, säilön öljyyn, pakastimeen, hunajaan... Olen jossain määrin valkosipulifriikki, hajuhaitoista viis, eihän se haju minua häiritse :roll:
Chilin suhteen olen täysin ummikko, syön kiltisti sen mitä ruuassa on, mutta en alkuunkaan tiedä niistä mitään. Vinkkejä otamma vastaan :)
Paikallisessa kebab-baarissa jokaiseen annokseen lätkäistään niitä etikkaliemessä lillutettuja vihreitä löllöjä toukkia, jotka ulkomuodoltaan etäisesti muistuttavat jonkunsortin jalapenoja, mutta maistuvat maustekurkuilta. Hyi.
Patz

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Patz »

Bliss kirjoitti:Kyllä.
Mun faija harrastelee valkosipulin kasvatusta.
Täytyypä googlettaa jos vaikka saisi viljelmän aikaiseksi. Thanks!
Bliss kirjoitti:etikkaliemessä lillutettuja vihreitä löllöjä toukkia, jotka ulkomuodoltaan etäisesti muistuttavat jonkunsortin jalapenoja, mutta maistuvat maustekurkuilta. Hyi.
Ne on pepperoneja. Näiden kohdalla erityiseti laatu vaihtelee jumalaisesta totaaliseen sontaan. Ihana, herkullinen, säilötty pepperoni on rapea haukatessa eikä mikään veltto mato. Nam!

Chileistä autuaan tietämättömät sekoittavat nämä löllöt pepperonit helposti jalapenoihin, ja sitten iloisesti tilaavat jalapenoja jossain ravintolassa ja luulevat saavansa näitä mietoja löllyköitä. Joskus yllätys voi olla melkoinen... (vrt. äitini luuli jalapenoviipaleita suolakurkkuviipaleiksi ja heitti muutaman kerrallaan suuhun --> luulin että se tukehtuu kuoliaaksi).

Sen verran asialleni omistautunut olen että mulla keittää aina yli kun joku kutsuu pepperoneja jalapenoiksi. Pitäs varmaan mennä hoitoon. :mrgreen:
Bliss

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Patz kirjoitti:Sen verran asialleni omistautunut olen että mulla keittää aina yli kun joku kutsuu pepperoneja jalapenoiksi. Pitäs varmaan mennä hoitoon. :mrgreen:
Pyydän nöyrästi anteeksi erhettäni, mutta niinq sanoin, olen ummikko. Toistaiseksi :mrgreen:
Patz

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Patz »

Bliss kirjoitti:Pyydän nöyrästi anteeksi erhettäni, mutta niinq sanoin, olen ummikko. Toistaiseksi :mrgreen:
Ei, ei! Ei mulla sun tapauksessa ollenkaan keittänyt! Mutta tuolla oikeassa elämässä kun joku sanoo siinä kebabjonossa että "mulle sitte extrapaljon niitä jalapenoja" ja sitten se karvakäsi lätkäsee niitä löllyköitä läjän... MUR!
Elukka

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Herra Manala kirjoitti:Onkos teitä chilin ja tulisen/mausteisen ruuan ystäviä siellä?
:yo: Jalapeños pizzan päällä = ehdotonta parhautta.
Pidätkö täytetyistä jalapenoista?
Kyllä Kiitos. :P
Millaisena tilaat annoksesi kebab-ravintolassa?
Yleensä se tuliseNpi vaihtoehto.
Lahdessa on muuten pizzamesta josta saa aivan tajuttoman hyvää kebebia. Se sama jota paikallinen Mc Helvetinperkeleet käytti ampumaratana.
MarthaFocker

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Elukka kirjoitti: Lahdessa on muuten pizzamesta josta saa aivan tajuttoman hyvää kebebia. Se sama jota paikallinen Mc Helvetinperkeleet käytti ampumaratana.
Ja sen jälkeen Star Lightiin joraamaan ja istumaan paikallisen moottoripyöräkerhon vakkaripöytään, niin jo on ihme jos ei luotisadetta saa sinä iltana kokea. Sen jälkeen voi vaikka mennä kirjaston eteen ja sytyttää itsensä palamaan. Se on kuulema hubaa.
Kyllä me Lahdessakin saamme adrenaliinit nousemaan, vaikkei meillä omaa huvipuisto olekaan.
chunkbite
Kitinäaddikti
Viestit: 56
Liittynyt: 06.09.2005 12:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja chunkbite »

Jalopenot ovat minulla vakiotavaraa pizzassa silloin harvoin kun pizzaa nykyisellään enää syön. Pizzaani se yleensä osuu kombinaatiolla jalopeno, paprika, sipuli ja ananas.

Ruuanlaitossani käytän mielelläni chiliä. Chilipohjaiset kastikkeet tulee yleensä tehtyä itse. Kuivatut chilijauheet on minulla aikalailla nounou-listalla. Niissä kun on monesti jokseenkin inha paahteisen kitkerä sivumaku, jota en chiliin kaipaa. Laiskuuttaan tulee ostettua jääkaappiin Rajah-merkkistä valmista chilitahnaa. Muiden valmistajien chilitahnat eivät jostain syystä vain maistu minun suussani niin hyviltä.

Valkosipulikin on usein mukana ruoanlaitossani. Kynnet tosin tuppaavat vaan helposti lentämään roskiin ennen ruokiini pääsyä, mikäli pienintäkään tuoksuvirhettä esim. väärän säilytyksen tms. seurauksena on havaittavissa. Liian usein niissä kun on sellainen tunkkaisen kellarin homeinen tuoksuvivahde. :barf:

Vahvoista mausteista käytän chilin ja valkosipulin lisäksi myös tuoretta inkivääriä. Sekin on havaintojeni perusteella turhan usein homeessa jo kaupan hyllyllä. No ainakin niissä pienemmissä ja syrjäisemmissä kaupoissa, joissa keskeinen myyntiartikkeli on se keskiolut.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä olen herkkäsuu enkä oikein mieltynyt chileihin. Kovin tulinen ruoka ei ole minulle nautinto, mutta valkosipuli on. Nams! Hajuhaitat ovat minun mielestäni muiden ongelmia.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Lolita kirjoitti:Hajuhaitat ovat minun mielestäni muiden ongelmia.
Ihan samaa mieltä!

Valkosipuli kuuluu meillä melkein joka ruokaan.

Mies taas rakastaa jalapenoja, mie en erityisemmin välitä, pienissä määrin menee.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja par-sky »

valkosipuli on perusraaka-aine, tosin mulla se menee jo ihan pelkillään. ihana valkosipuli...nam.

chili taas...paha mennä mausta mitään sanomaan, koska ensimmäisen haukkauksen jälkeen alan korisemaan lattialla kun en saa henkeä. kurkku pahalainen turpoaa umpeen.

niin, olen siis erittäin ja todella allerginen chilille. hiemanko vitutti se trendi, että kaikkiin ruokiin on chiliä pakko änkeä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja JoeB »

En ole kovin suuri tulisen ruuan ystava mutta eraana pavana tutustuin Tornin baarissa (american bar?) margaritaan johon oli laitettu chilia mukaan.. ai etta oli hyvan makuista... suosittelen.
mustakikkeli

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Mulle valitetaan edelleen töissä että käytän liikaa valkosipulia, kun tungen sitä ruokaan kuin ruokaan pienen kauhallisen. Hajuhaittoja voi edelleen koittaa estää syömällä samalla kypsentämätöntä persiljaa.
Sinkkumatti

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

mustakikkeli kirjoitti: syömällä kypsentämätöntä persiljaa.
:oksetus: Tillin lisäksi yksi sellainen rikkaruoho, joka ei taatusti ole tarkoitettu syötäväksi.
mustakikkeli

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Tosimies ei valita eikä nirsoile, vaikka lautaselle välillä eksyisikin jotain vihreää. Kaikki syödään ja lautanen nuollaan puhtaaksi.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Valkosipulista tykkään, chileistä varovasti käytettynä. Ällötyslistan top vitosessa valkosipulilta dunkkaavat ihmiset jotka tulee hönkimään lähelle(lukion ruotsinmaikka). Aika kamalaa on myös jos pitää pussailla valkosipuli-ihmistä ilman että itse haisee samalta. Vähäx karuu sanoo toiselle et hei sä haiset niin karseelta et saan susta negatiivisia viboja enkä haluu pusia. Ilmota kun olet lakannut haisemasta.

En ikinä tilaa mitään tulisinta vaihtoehtoa. Olen leimi.
Prepare for the worstest.
tonttu

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja tonttu »

nowaysis kirjoitti:En ikinä tilaa mitään tulisinta vaihtoehtoa. Olen leimi.
Samikset! Haluan nauttia ruuastani, enkä niistää nenää ja kuivata silmiä samalla.
Mieto vaihtoehto tänne kiitos.
Valkosipulista pidän kyllä sitten paljon, sitä ei tarvitse jättää pois tai säästellä.
Se on vaan voivoi, jos se haju on jollekin ongelma.
1108

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja 1108 »

tonttu kirjoitti:Se on vaan voivoi, jos se haju on jollekin ongelma.
Joudun nukkuun earit sieraimissa.
tonttu

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja tonttu »

1108 kirjoitti:Joudun nukkuun earit sieraimissa.
Ei, kyl sä haiset pahemmalle.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Alberoni teki mökillä jumalaisia valkosipulinkynsiä. Iski folioon piffimarinaadin jämät ja paljon valkosipulinkynsiä, folio rullalle ja grilliin. Ihanan pehmeitä ja AH, niin hyviä. Valkosipulia syödään meillä, kohtuudessa.

Miestä yritän kokoajan kouluttaa enemmän ja enemmän maustetuille ruuille, vielä ei olla omalla asteikolla edes "ihan ok"- tasolla, joten ensin annostelen miehelle, sitten maustan oman ruokani vähän tuhdimmin chili-pulverilla tai aidoilla jalapenoilla.

Pizzassa pitää olla jalapenoja! Mun maha prakas viime syksynä lääkkeiden takia aika kiitettävästi, joten nyt pitää ottaa iisisti kaiken tulisen kanssa. Kiinalaisessa tosin tulee syötyä sitä chilimössöä lähes *ipuliin asti :oops: vaikkei sais.
The great club outshines the individual, always and forever.
nokkaelain

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Näyttää olevan kolmea erilaista chilikastiketta jääkaapissa. Pitää kuitenkin ostaa tänään lisää, koska puuttuu sopiva kanasuikaleille ja riisille, jota olisi tarkoitus illalla syödä.

Valkosipulikin kelpaa, mutta sitä en yleensä osta kotiin. (Laiska ruuanlaittaja jne.)
Herra Manala kirjoitti:Millaisena tilaat annoksesi kebab-ravintolassa?
Tavallisen "väkevän" otan, jos kysytään. Moneen vuoteen ei ole tullut vastaan edes etäisesti tulista tai väkevääkään. Nelisen vuotta sitten Oulussa sellainenkin ihme osui kohdalle.
ninnithequeen

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Sinkkumatti kirjoitti:
mustakikkeli kirjoitti: syömällä kypsentämätöntä persiljaa.
:oksetus: Tillin lisäksi yksi sellainen rikkaruoho, joka ei taatusti ole tarkoitettu syötäväksi.
Oijoi!

Siis tillihän kuuluu ehdottomasti uusien perunoiden tai kalan mukaan!

Persiljaa kasvaa tuol mein pihalla nytkin, mutta en ole vielä keksinyt mihin sitä laittaisi :roll:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Georgina »

nokkaelain kirjoitti:
Tavallisen "väkevän" otan, jos kysytään. Moneen vuoteen ei ole tullut vastaan edes etäisesti tulista tai väkevääkään. Nelisen vuotta sitten Oulussa sellainenkin ihme osui kohdalle.
Mä olen aina luullut että pidän tulisesta ruuasta mutta jos tilaan varsinkin troijassa kebabin niin keskivahvaa pyydän, sitä tulista ei voi syödä itkemättä. Tosin nekin ovat viime vuosina menneet nynnympään suuntaan.

Itse käytän chiliä aika vähän ja jalapenoista en oikein pidä mutta valkosipuli :h:
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Chili & valkosipuliketju

Viesti Kirjoittaja Mojo »

nokkaelain kirjoitti:Tavallisen "väkevän" otan, jos kysytään. Moneen vuoteen ei ole tullut vastaan edes etäisesti tulista tai väkevääkään. Nelisen vuotta sitten Oulussa sellainenkin ihme osui kohdalle.
Kuningaskebabissa Turussa saa jos osaa pyytää. Kannattaa pyytää sitä tulista sorttia niin johan alkaa naama hikoilemaan.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Vastaa Viestiin