Rastat, dreadlocksit

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kauheasti mieltäni kiehtoo ajatus rastoista.

Mietityttää vaan useampi asia...

Kuinka pitkät hiukset pitää olla jotta niistä tulee edes pompulamittaiset?
Kuinka kallista? (itse tekeminen kuulostaa vähintäänkin... epäilyttävältä)
Ne saa pois ilmeisesti vain leikkaamalla?
Kuinka isot niistä tulee? (mahtuuko enää kypärä päähän?)

Ja kaikista eniten mietityttää niiden hoito ja päänahan kunto.
Jo nyt normaalin hiuksen kanssa päänahka alkaa kutista raivokkaasti jos sitä pesee liian harvoin tai jollakin muulla kuin tervashampoolla.

Muuttuisinko rastojen kanssa raivokkaasti päätäni raapivaksi apinaksi, vai spontaanin seksikkääksi luonnonlapseksi?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Georgina kirjoitti: spontaanin seksikkääksi luonnonlapseksi?
Henkilokohtainen mielipide kyllakin mutta tuskin ainakaan luonnonlapseksi, olen harvoin nahnyt rastatukkaa joka kantajalleen olisi sopinut.
Yleensa niista on tullut varsin epasiisti vaikutelma.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

JoeB kirjoitti:
Georgina kirjoitti: spontaanin seksikkääksi luonnonlapseksi?
Henkilokohtainen mielipide kyllakin mutta tuskin ainakaan luonnonlapseksi, olen harvoin nahnyt rastatukkaa joka kantajalleen olisi sopinut.
Yleensa niista on tullut varsin epasiisti vaikutelma.
Hmm, mies sanoo vähän samaa. Kai mä olen niitä valikoiden katsonut, viime viikonloppuna hevimestassa embrazen kosketinsoittajaa näin, sillä on tosi hienot rastat. Yritän löytää kuvan...
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

No tuommoinen kuva löytyi. Ja mallikappale siis etualalla.

Kuva
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
safi

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja safi »

JoeB kirjoitti: Yleensa niista on tullut varsin epasiisti vaikutelma.
Ei voi muuta kuin kompata. Kävin H.linnassa kesäteatterissa. Näytelmä oli tylsä ja minulla oli aikaa keskittyä etsimään elollista elämää eteeni istuneen miekkosen rastoista, koska koko pää oli sellaisen valkoisen hilseilevän? nöhdän peitossa. Ei tod mikään kaunis näky. Teki mieli siirtyä ukosta mahdollisimman kauas, koska pelkäsin kirppujen hyppäävän omaan tukkaani. Voin vaan kuvitella miten hankalaa tuollaisen tukan kunnollinen peseminen mahtaakaan olla.
ninnithequeen

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Moon kuullu, ettei niitä juuri pestäkään...
Yksi vanha asiakas, sittemmin myös duunikaveri, omisti aikoinaan rastat (mies 22v) ja lyhyillä hiuksilla. Ei sopinut ollenkaan, miun mielestä. Sitten veti kaljuksi ja nyt ihan komee pikkupoika ;)

Mulla on yksi sen rastoista täällä kotona. Pöllin baarin seinästä (se oli niitattu seinään) ihan muistoksi :D


Herminen rastat on upeet, btw.
DeliriumTremens

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

Pöh rastat on hienot! Jos niitä osaa hoitaa oikein! Hiukset kannattaa olla olkapäille asti, jotta ne saa sitte kiinni :)

Mä maksoin aikoinaan 1500 mk rastoistani, ett pyöriskö se sitte nykyään jossain 200-300:n hujakoilla.

peseminen on perseestä sen kyllä sanon! Itse rastoja ei oikeestaan tarvii ees pestä, mutta päänahkaa kylläkin... Siihenkään ei ihan shampoota tartte, vaan tyyliin joku sebamed tms... kyllä ne kampaajat noi kertoo

Sitte kannattaa investoida hyvään vahaan, joka pitää ne sitten suht siistinä, eikä minään pehkona.

Ja päinvastoin kuin monessa ylemmässä kommentissa, olen nähnyt helvetin paljon rastoja, jotka:

a) sopivat tyypille
b) ovat hyvinhoidettu ja hyvässä kunnossa


notta go for it! mutta suosittelen, kyllä, että hiukset ovat "tarpeeks" pitkät, koska paremman näköset niistä silloin tulee...

NIH!
Sinkkumatti

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

DeliriumTremens kirjoitti: Itse rastoja ei oikeestaan tarvii ees pestä, mutta päänahkaa kylläkin...
Taannoin tuli töllössä joku stailauspätkä jossa stailattiin joku brittiläinen rastajannu. Se kantanut muutaman vuoden rastojaan ja kertoi myös ettei niitä tarvitse pestä. Ottivat sitten kokeita varten yhden tupsun kaverin päästä ja tutkivat sen. Siellä oli bakteereja monisatakertaisesti normaalia enemmän ja tais siellä asustaa jos jonkinnäköistä loista ja ötökkää.

Hyi helvetti.
DeliriumTremens

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

Sinkkumatti kirjoitti:
DeliriumTremens kirjoitti: Itse rastoja ei oikeestaan tarvii ees pestä, mutta päänahkaa kylläkin...
Taannoin tuli töllössä joku stailauspätkä jossa stailattiin joku brittiläinen rastajannu. Se kantanut muutaman vuoden rastojaan ja kertoi myös ettei niitä tarvitse pestä. Ottivat sitten kokeita varten yhden tupsun kaverin päästä ja tutkivat sen. Siellä oli bakteereja monisatakertaisesti normaalia enemmän ja tais siellä asustaa jos jonkinnäköistä loista ja ötökkää.

Hyi helvetti.
kehittyypä immuniteetti
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jou, jou, jou vaan kaikille rastapäille. Eikö riitä, että Jamaikalla pidetään rastoja, poltetaan maria ja ollaan jou maan? Täytyykö ei minkään tekemisen -kulttuuri tuoda tännekin?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

DeliriumTremens kirjoitti:kehittyypä immuniteetti
Kehittyy juu, kun toiset ovat puhtaita ja pestyjä. Vähän sama kuin vanhemmat, jotka eivät rokota lapsiaan. Taudit eivät tartu, kun muut ovat rokotettuja ja taudittomia. Jos haluatte luonnollista olotilaa, muuttakaa luolaan asumaan ja haiskaa paskalle. Toinen vaihtoehto on, että teette Ponterosat ja menette Viikingin tapaan huussin pytyn alle nuolemaan asiakkaiden persereikiä.
Paras päivä ikinä.
DeliriumTremens

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

voi hyvää päivää... ahdasmielisyys kunniaan!!!

pubit takas britteihin, olut takas saksaan, kahvilat jonnekki huitsiin, mäkkärit jenkkeihin, nokia takas kumeiks, ja hyi hyi reality teeveetä, kuka ihme senkin tänne on tuonut!!!???

Eläköön takapajula! Laitanpa lantsarit jalkaan ja menen kuuntelemaan mattia ja teppoa mattolaiturille...
Sinkkumatti

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Täytyy kyllä ihmetellä, että miksi joku haluaa kulkea pahalta haiseva harakanpesä päässään. :nuts:
DeliriumTremens

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

Sinkkumatti kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä, että miksi joku haluaa kulkea pahalta haiseva harakanpesä päässään. :nuts:
jaa mistäs tiedät että se haisee??? onko sulla ikinä ollut rastoja!?
Sinkkumatti

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

DeliriumTremens kirjoitti:jaa mistäs tiedät että se haisee??? onko sulla ikinä ollut rastoja!?
En mä tiedä haiseeko se, mut jos ei hiuksia pestä, niin takuulla haisee. Haiseehan monesti muutenkin pitkät hiukset pahalle, kun niitä pestään harvemmin.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

No kyllä mä olin ihan ajatellut että niitä rastoja myös kai pestään. Eikö? Käsittääkseni on tärkeää että ne myös kuivaa hyvin. Nyt hermine tänne ketjuun heti!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
mustakikkeli

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

ninnithequeen kirjoitti:Moon kuullu, ettei niitä juuri pestäkään...
No eikös se joku julkkisrastapää, olisko ollut Jimi Pääkallo tai joku muu, todennut ylpeänä ettei ole pessyt rastojaan x kuukauteen? Mun on jotenkin vaikea kuvitella miten kukaan haluaisi oleskella sellaisten sontarullien välittömässä läheisyydessä? Vai käsitelläänkö rastat huonekalujen suojasprayllä tai muilla myrkyillä jotta ne hylkisivät likaa?

Puhun luulojeni perusteella, ei mitään käytännön kokemusta rastoista. Vitun rumat ne mielestäni ainakin ovat aina olleet, näyttävät päähän liimatuilta pitkulaisilta pölypalloilta. Herminen olen nähnyt vain pikkuisista kuvista, joten hänen rastojaan en osaa sen paremmin arvostella.

Ps. Käyvätkö rastaveikot koskaan esim. uimahalleissa uimassa? Miten kloori, sauna jne. vaikuttavat rastoihin, jos niitä ei kerran (saa?) pestä? Mitä muita harrasteita on jotka ovat rastafareille ehdoton nöy-nöy? Yleensäkin kaiketi kaikki veteen liittyvä?
Viimeksi muokannut mustakikkeli, 23.07.2006 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DeliriumTremens

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

kyllä mä pesin mun rastoja. harvoin kylläkin, enkä ikinä suoraan veden alla vaan pesusienen kanssa
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Triviaa:

Mitä tapahtuu jos rastoja PESEE?
Siis ihan kunnolla. Vedellä. Ja shampoolla?
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja ak »

Razormaid kirjoitti:Triviaa:

Mitä tapahtuu jos rastoja PESEE?
Siis ihan kunnolla. Vedellä. Ja shampoolla?
En malttanut odottaa meidän asiantuntijoidemme vastauksia joten kysyin googlelta: Rastojen hoito
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

mustakikkeli kirjoitti:
Ps. Käyvätkö rastaveikot koskaan esim. uimahalleissa uimassa? Miten kloori, sauna jne. vaikuttavat rastoihin, jos niitä ei kerran (saa?) pestä?
Hitto, hyvä pointti! Tuokin on otettava huomioon. Ja vaikka omansa onnistuisikin pitää puhtaana (ja silti hyvännäköisinä) niin onko niillä sielläkin ennakkoluuloja eivätkä myy mulle uimapilettiä?
Entä saunominen?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
segma

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja segma »

Googlesta löytynee vastaus tähänkin ongelmaan. Sitä ennen pitäisin mututiedot ihan omana tietonaan. Kuten DT sanoi, rastoja ei niinkään usein pestä, mutta päänahkaa kylläkin. Ja rastatkin pestään - harvemmin tosin ja ihan tietyntyyppisillä aineilla (jotka eivät jätä hiuksiin mitään jäämiä) - ja ennen kaikkea kuivataan hyvin.

On täyttä paskapuhetta etteikö dreadlockseja VOISI pitää täysin puhtaana ja ötökättömänä ja mikro-organismivapaana. Samalla tavalla minkälaiset hiukset tahansa (poislukien ehkä täysin kalju pää) saa huonoon kuntoon kuin dreadlocksitkin, 'lockseilla se vaan on huomattavasti helpompaa.

Ja ihan vaan "isot pojat kerto" -tyylisenä tietoiskuna sanoisin, että kannattaa ennemmin tehdä rastansa itse. Paitsi että säästää rahaa, niin oikein tehtynä hakkaavat muutamissa tunneissa kyhätyt kampaamorastat miten päin tahtovat mm. siisteydellä ja jonkinlaisella elävyydellä (se kampaamossa annettu käsittely on hiuksille ilmeisesti kovinkin stressaavaa).
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja Georgina »

segma kirjoitti: Ja ihan vaan "isot pojat kerto" -tyylisenä tietoiskuna sanoisin, että kannattaa ennemmin tehdä rastansa itse. Paitsi että säästää rahaa, niin oikein tehtynä hakkaavat muutamissa tunneissa kyhätyt kampaamorastat miten päin tahtovat mm. siisteydellä ja jonkinlaisella elävyydellä (se kampaamossa annettu käsittely on hiuksille ilmeisesti kovinkin stressaavaa).
Oon yrittänyt kattoa Googlea, ehkä käytän huonoja hakusanoja mutta löydän vaan jotain pissishöpinää. Tuntuu kovasti olevan yleistä se itse tekeminen, hirmu paljon epäilyttää miten se muka voi onnistua niin että niistä tulee hyvät? Ja heti, ei mitään sitten puolen vuoden päästä ne on jo kivat...
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
segma

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja segma »

Niin no, hyvää joutuu joskus odottamaan. :)
hermine

Re: Rastat, dreadlocksit

Viesti Kirjoittaja hermine »

Kyllä mä ainakin pesen näitä ihan normaalisti. Tai en nyt viitsi mitään kallista hoitoshampoota tuhlata, kun hiusten kunnosta ei tartte välittää, vaan käytän usein ihan palasaippuaa tai jotain halpispesunestettä. Alkuun voi olla hyvä käyttää jotain tosi "huonoa" pesuainetta etteivät hiukset tule liukkaaksi ja rastat aukea. Eiköhän tuo tervashampookin ole ihan ok. Oon myös käynyt uimahallissa eikä kellään ole ollut mitään sanomista siihen. Lähinnä uiminen on vähän ärsyttävää, kun näin pitkät märät rastat painavat tosi paljon. Jotkun urheilua harrastavat tutut saattaa pestä rastansa väh. joka toinen päivä. Ongelma ei olekaan se peseminen, vaan että hiuksia saa sitten kuivatella koko päivän (muuten ne saattaa homehtua, mikä tietysti saattaa tapahtua pitkille ja paksuille hiuksille vaikkeivat ne olisi rastoillakaan), minkä vuoksi pesen yleensä mielummin vain juuret ja päänahan, latvoja harvemmin.

Kampaajien laittamissa rastoissa sitten voi olla ihan omat hoito-ohjeet kun ne on laitettu kaikenmaailman myrkyillä kokoon (lähinnä kai permanenttiaine tms.). Oon aika samoilla linjoilla noista segman kanssa. Mä en ole ikinä vahannut rastojani enkä tiedä oikein miksi niitä pitäisikään vahata, oon kuullut että rastoihin jäävä vaha päinvastoin voi aiheuttaa ongelmia, kuten muutkin muotoilutuotteet, altistaa homehtumiselle ja kaikenmaailman öttiäisille (joita kaikenlaisissa hiuksissa on jonkin verran joka tapauksessa. Lisäähän ripsivärin käyttökin silmäripsiöttiäisten määrää).

Rastat ei rasvoitu samalla tavalla kuin normaalit hiukset, koska ne eivät ole kiinni päänahassa vaan ilmavasti. Sama kuin permanentin kanssa, sitäkään ei tartte (kuulemma) pestä läheskään niin usein kuin normaalia tukkaa. Varsinkin jos vielä blondaa hiuksia, ne rasvoittuu vielä hitaammin.

Mun lapaluiden alle olleista hiuksista tuli n. olkapääpituiset rastat. Viidessä vuodessa nämä on kasvaneet lantiopituisiksi. Ekoina vuosina rastat usein vain tiivistyvät, eivät kasva pituutta ainakaan yhtä nopeasti kuin normaalit hiukset. Ainakin itsetehdyt rastat on eka sellaiset pörröiset ennenkuin ne tiivistyvät ja litistyvät.

Ratsastaessa oon rastojen laiton jälkeen joutunut siskon kypärän sijaan lainaamaan iskän kypärää, että viehän ne tilaa, mutta kyllä joku potta päähän mahtuu silti :)
Vastaa Viestiin