Kukka- ongelma

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kysymys Elanorille, mutta julkisena siksi että ehkä muillakin tietoa asiaan liittyen?

Olen saanut tähän kukkaan pienen pienen apilan näköisen alun joskus vuosia sitten. Nyt se on tällainen. Kauhean korkea huojuva, lehtiä vain latvassa. Alkuperäinen kasvi oli tuosta puolet matalampi ja siinä puuvarsi oli tosi paksu, lähes ranteen paksuinen. Latvassa oli pippurin näköisiä kukintoja. Tosi hieno, kuin minipuu!

Miksi tämä minun kukkani kasvaa näin saamarin korkeaksi että se ei edes pysy pystyssä? Miten saan tuon puuvarren kasvamaan paksuksi ja nousemaan kasvissa korkeammalle?

Ja mikä kukka tämä edes on?

Kuva
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No mie en tiiä mikä tuo on, mutta ostin aikoinaan "minikaktuksia" penskana kaupasta. Mutsi sitten jossain vaiheessa siirsi ne olohuoneeseen, jossa saivat enemmän valoa, ja kappas: mistään minikaktuksista ei tosiaan ollut kyse. Molemmat kasvoivat törkeästi, ja nimenomaan paksuuntuivat yläpäästä. Pari kunnon kyrvännäköistä kaktusta sitten oli, ja loppujen lopuksi nekään eivät pysyneet enää pystyssä. Huvittavan näkösiä olivat kyllä :D
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kyllä tähänkin on tullut näin vanhempana tuohon vihreään varteen sellainen kaktusmainen fiilis. Puuvarsi näkyy tuolla alhaalla ihan surkeana nysänä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Georgina kirjoitti:Kyllä tähänkin on tullut näin vanhempana tuohon vihreään varteen sellainen kaktusmainen fiilis. Puuvarsi näkyy tuolla alhaalla ihan surkeana nysänä.
Huomasin. Siksi mulle ne meijän kyrpäkaktukset mieleen tulikin :D

EDIT: palmultahan se näyttää.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

ninnithequeen kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Kyllä tähänkin on tullut näin vanhempana tuohon vihreään varteen sellainen kaktusmainen fiilis. Puuvarsi näkyy tuolla alhaalla ihan surkeana nysänä.
Huomasin. Siksi mulle ne meijän kyrpäkaktukset mieleen tulikin :D

EDIT: palmultahan se näyttää.
Joo toinen pää on kuin palmu, ja pienenä se oli ihan selvä apila.

Kyrpäkaktus x)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Äidillä on tuollainen samanlainen kasvis, taisi olla kaksikin. Tuommoiseksi ne kasvoivat siitä pienestä rikkaruohon näköisestä alusta. Mun mielestä tuossa sun kasviksessa ei ole mitään vikaa, ne on kaikki tuollaisia pitkiä ja ohutvartisia ja vaativat tukea.

Tuo on itseasiassa tuuhea ja komea. Muistan yksilön, joka oli pidempi ja lehtiä oli vähemmän. Odotamme vielä Elanorin antamaa ammattilaisen tuomiota.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Lolita kirjoitti:Äidillä on tuollainen samanlainen kasvis, taisi olla kaksikin. Tuommoiseksi ne kasvoivat siitä pienestä rikkaruohon näköisestä alusta. Mun mielestä tuossa sun kasviksessa ei ole mitään vikaa, ne on kaikki tuollaisia pitkiä ja ohutvartisia ja vaativat tukea.

Tuo on itseasiassa tuuhea ja komea. Muistan yksilön, joka oli pidempi ja lehtiä oli vähemmän. Odotamme vielä Elanorin antamaa ammattilaisen tuomiota.
Tuossa oli ennen paljon enempi lehtiä, koko varren mitalta. Laitoin sen vaan aluksi tässä asunnossa liian pimeään paikkaan ja se pudotti ne eikä kasvattanut takaisin. Mutta muistan ihan selvästi sen kasvin mistä se alku otettiin, siinä oli ihan selvä paksu puuvarsi. Oli se tosi vanhakin mutta ei todellakaan tuollainen kuikelo.

Tulis nyt töistä se Elanor ja kertois :)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ElanorRaven

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Georgina kirjoitti:Tulis nyt töistä se Elanor ja kertois :)
Mun täytyy ainakin toistaiseksi tuottaa pettymys ja sanoa, että tuo on mulle ihan vieras rehu, siis ainakin nimeltään! Vastaavia olen nähnyt jossain ja juuri tuon kaltaisina "ruotoina", joten ei tuon pitäisi (?) varmaan mitenkään epätavallista olla. Mutta voin kyllä yrittää metsästää tietoa :D
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

ElanorRaven kirjoitti: Mun täytyy ainakin toistaiseksi tuottaa pettymys ja sanoa, että tuo on mulle ihan vieras rehu, siis ainakin nimeltään! Vastaavia olen nähnyt jossain ja juuri tuon kaltaisina "ruotoina", joten ei tuon pitäisi (?) varmaan mitenkään epätavallista olla. Mutta voin kyllä yrittää metsästää tietoa :D
Oih, laskin sinun varaasi että kerrot minulle yksinkertaiset ohjeet jolla tuo muuttuu puuksi. ;)
Jos sattuu jotain tietoa löytymään niin mielellään sitä otetaan vastaan! Vois tietenkin kysyä äidiltä muistaako se sitä naista entisestä työpaikastaan, jos soittais sille ja kysyis miten se on omansa puuksi saanut.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
hermine

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja hermine »

Minäkin olen nähnyt monia tuollaisia kuikeloita. Yleensä ne ovat harvalehtisiä ja kasvavat just niin pitkiksi etteivät kestä pystyssä ilman tukea. Ehkä se puumainen kasvi, jonka juurelta tuo otettiin, olikin joku ihan muu kasvi ja se "apila" oli vaan laitettu kasvamaan samaan ruukkuun sen kanssa?
Bliss

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Pääsenpäs pätemään!!
Tuo on nukkatyräkki (Euphorbia leuconeura).
Lähetä mulle siemeniä, kiitos!! :)
Pikku-Akka

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Mulla on kans tollanen nukkatyräkki työpöydälläni. Siinä on kans ohut alaosa ja uhkaavasti näyttää kaatuvan. Säikähdin eräänä päivänä, kun tuo kukka alkoi poksumaan ja nakkeli siemeniä ympäri toimistoa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Juu, tyräkki löytyy täältäkin, tunnetaan kuulemma myös nimellä "paha poika" juuri siksi että ampuu siemeniä ympäriinsä.

Mä olen jotenkin kuvitellut sen varren paksuuntunvan vähitellen itsekseen, mutta noita lehtiä tosiaankin tulee vain sinne latvaan. Vaikuttaisko kastelu tähän jotenkin..?

Vanhempien tyräkki ainakin pukkaa jälkikasvua siihen tahtiin että sieltä varmaan saa halukkaat... :wink:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
ninnithequeen

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Muah. Kukka joka saa siemensyöksyjä.

Täälläkin otetaan vastaan siemeniä jos löytyypi.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

hermine kirjoitti:Minäkin olen nähnyt monia tuollaisia kuikeloita. Yleensä ne ovat harvalehtisiä ja kasvavat just niin pitkiksi etteivät kestä pystyssä ilman tukea. Ehkä se puumainen kasvi, jonka juurelta tuo otettiin, olikin joku ihan muu kasvi ja se "apila" oli vaan laitettu kasvamaan samaan ruukkuun sen kanssa?
Oli se varmasti siitä kukasta, tuollainen nukkatyräkki siis!
Se oli vaan kovasti komeampi kun oli sellainen puumainen. Tulis mieleen että se on saanut vähempi valoa kun on kasvanut paksuksi eikä pitkäksi mutta tuo alkoi pimeämmässä paikassa pudottelemaan niitä lehtiä. Eli varmaan liittyy jotenkin lannoitukseen ja kasteluun? Siemeniä tuokin syytää ympäriinsä, tosin nykyään paljon vähemmän kuin pienempänä, silloin oli kukan alunen apiloita pullollaan. Voin luovuttaa niitä kyllä mutta postissa en taida viitsiä lähetellä :D
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Bliss

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Georgina kirjoitti: Tulis mieleen että se on saanut vähempi valoa kun on kasvanut paksuksi eikä pitkäksi mutta tuo alkoi pimeämmässä paikassa pudottelemaan niitä lehtiä. Eli varmaan liittyy jotenkin lannoitukseen ja kasteluun?
Mulla on huonekasviraamattu :)
Kodin kukoistavat kasvit/Visa Lipponen, Seppo Hilpo kirjoitti: Nukkatyräkki viihtyy valoisalla itä- tai länsi-ikkunalla. Pimeässä sen kasvu on heikkoa ja lehdet varisevat melko nuorina ja liiassa auringonvalossa sen kasvupiste vaurioituu herkästi. Anna nukkatyräkille kerralla kunnolla vettä ja anna kasvualustan kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Talvella kasvi varistaa useimmiten kaikki lehtensä. Kastele sitä silloin niukemmin. Se ei voi kuitenkaan olla talvellakaan pitkään täysin kuivana. Lannoita keväällä ja kesällä kahden viikon välein. Nukkatyräkki viihtyy normaalissa huoneenlämmössä kautta vuoden, mutta voit sijoittaa sen talveksi myös hiukan viileämpään, ei kuitenkaan alle 15°. Juuristo on melko pieni ja liikakastelun välttämiseksi kasvia kannattaa kasvattaa pienessä lasittamattomassa saviruukussa. Nukkatyräkki haaroo laiskasti, eikä latvan leikkaaminen juuri edistä haaroittumista. Kauneimmillaan se on nuorena, ja se kannattaakin uusia siemenistä aika ajoin.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Bliss kirjoitti:
Mulla on huonekasviraamattu :)
Ohoo!
Kiitos. Olen pitänyt tuota koko ajan kosteana, kokeillaanpa nyt näin! Ja taidan noista siemenistä aloittaa pari uutta ja hoitaa niitä enemmän ajatuksella. Ja tottahan se on että nuorena se oli nätimpi.

Nimimerkki: tahtoo oman pikku Bonsai puun!

Edit: kiitos Elanor ;)
Viimeksi muokannut Georgina, 24.07.2006 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ElanorRaven

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Georgina kirjoitti:Nimimerkki: tahtoo oman pikku (mikä helvetti sen japanilaisen minipuun nimi nyt oli?)
Bonsai? :D
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18748
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bliss kirjoitti:
Georgina kirjoitti:
Mulla on huonekasviraamattu :)
Kodin kukoistavat kasvit/Visa Lipponen, Seppo Hilpo kirjoitti:
Katos Visa on tollasen kirjan pistäny liikkenteeseen!
Multa ei oo tullu yhtää kirjaa, vaikka tuon tyräkiksi tunnistinkin heti.
Ei vaan systemaattinen kasvitiede ja koristekasvit kiinnostanu riittävästi.
Hyvä Visa!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Itse tunnen tuon rehun nimillä Nupukkityräkki, Paksujalka ja Syntinen poika. Hauska rehu, itsellänikin on ollut muutama.
Minullekin saa lähettää siemeniä jos se niitä ampuilee ympäriinsä. :D Nyt on niin, että kaikki meidän perheen tuollaiset yrtit on tullut tapettua...
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
AarneAnkka

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mietin pistäisinkö tämän kodinhoito-osastolle vaiko tänne, mutta raportoidaan nyt täällä kukkaongelmaketjussa: jaahas, naapurin sedät olivat näköjään ylikastelleet saintpauliaani, huomasin nyt kastellessani. Kukkaruukku oikein lillui vetisenä, ja alimmaiset lehdet olivat turvonneet, mädäntyneet ja vajonneet mullan päälle limaiseksi kerrokseksi. No, oma moka, kun en kertonut heille että saintpaulia ei paljoa vettä kaipaa.

Jouduin liruttelemaan lappoletkulla kokonaisen kastelukannullisen verran ruskeaksi muuttunutta vettä ruukun säiliöstä ulos. Annetaan kukalle nyt vähän kuivaterapiaa, jotta se (toivottavasti) tuosta tokenee.
Bliss

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mun kaktus kukkii. Katsokaa galleriasta, kuva taitaa olla sen kokoinen, että jotakuta taas harmittaa jos liitän sen tähän... :D
ninnithequeen

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:Mun kaktus kukkii. Katsokaa galleriasta, kuva taitaa olla sen kokoinen, että jotakuta taas harmittaa jos liitän sen tähän... :D
Hahahahaa, sehän on ilmiselvä kikkelikaktus kukkaseppele kaulassaan!
Bliss

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti: kikkeli kukkaseppele kaulassa
Ninni on pahasti puutteessa... :P :roll:
ninnithequeen

Re: Kukka- ongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: kikkeli kukkaseppele kaulassa
Ninni on pahasti puutteessa... :P :roll:
En muuten oo :P
Vastaa Viestiin