Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
AarneAnkka

Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Tämmöinen kodinhoidollinen kymysys. Miten saan pinttyneen rasvan irti teflon-pannusta? Tefloniinhan ei pitäisi tarttua periaatteessa mitään. Mutta pannun pohja on semmoisen inhan tahmean rasvan peitossa. Rasva ei tahdo liueta fairyyn ollenkaan kovallakaan hinkkaamisella, pysyy vaan ja pahenoo. Mitä tämä rasva ylipäätään on? Tuntuu melkein tarraliimalta, niin inhasti se tarttuu kaikkialle, ei lähde sormistakaan saippualla.

Samaista tahmarasvaa tuntuu olevan myös liesituulettimessa ja hellan takana olevassa seinässä. Cillit Bang ja/tai Lidlin Kitchen Cleaner kai irroittaa sen noista, mutta paistinpannuun en noita oikein ilkeäisi laittaa, koska vaikuttavat aika myrkyltä, ja teflonpintakaan ei ehkä tykkää.

Tahmarasva on siitäkin ikävää, että se saa pannulla paistettavan ruuankin takertumaan pintaan kiinni ja palamaan pohjaan. Tahtoo päästä siitä eroon!
Bliss

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mä ihmettelen, että kuinka sä olet saanut sen rasvan jämähtämään teflonpannuun? Millä sä olet pessyt? Ja kuinka noin yleensä käsitellyt sitä pannua?
Bliss

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Jatkoa..
Swipe yleispuhdistusaineella on lähtenyt tahrat pannuista ja kattiloista, eikä ole teflon kärsinyt yhtään. Huono puoli tuossa on se, että se pitää ostaa tuote-edustajalta, ei saa kaupasta :?
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Bliss kirjoitti:Mä ihmettelen, että kuinka sä olet saanut sen rasvan jämähtämään teflonpannuun? Millä sä olet pessyt? Ja kuinka noin yleensä käsitellyt sitä pannua?
Yleensä pesen Fairylla tai pelkästään kuumalla vedellä ja harjaamalla. Joskus pannu jää rasvaisena muutamaksi päiväksi hellalle könöttämään kun ei nappaa pestä sitä heti käytön jälkeen...

.. niin ja PeeÄs: kyseessä on parilapannu, eli siinä on paljon uria ja koloja mähnälle jämähtää.
Mulli75

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Vaikuttaa siltä että AA ei heti ruoanlaiton jälkeen siivoa keittiössä roiskeita yms. vaan antaa lian juuttua kiinni.
imbesiili

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

Voi olla, että olet jo rikkonut sen pannun, jos se on vaikka päässyt kuumenemaan liikaa ilman, että siinnä on ollut ruokaa kypsymässä. Teflon menee helposti paskaksi. Osta uusi laadukas pannu ja huuhtele se aina heti kuumalla vedellä, kun olet raapinut ruoan pois siltä esmes lautaselle. Siis heti, älä anna jäähtyä välillä. Älä käytä pesuainetta, pelkkää kuumaa vettä.
Bliss

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Jotkut pannut saa pestä tiskikoneessa, tiesitkö? Ainakin tossa mun pannussa oli ohjelapussa oikein suositus moisesta toiminnasta. Toi on siis joku mallia Kovanaama.
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Muistaakseni tämä parilapannukin on tiskikoneen kestävä. Kuumimmalla ohjelmalla vaan, niin eiköhän tokene.
Mulli75 kirjoitti:Vaikuttaa siltä että AA ei heti ruoanlaiton jälkeen siivoa keittiössä roiskeita yms. vaan antaa lian juuttua kiinni.
Pah. Vain yli-ihmiset ja ylienergiset kodinhengettäret kuuraavat keittiön puhtaaksi joka ikisen nakinpaiston jälkeen.
Bliss

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Bliss »

AarneAnkka kirjoitti: Pah. Vain yli-ihmiset ja ylienergiset kodinhengettäret kuuraavat keittiön puhtaaksi joka ikisen nakinpaiston jälkeen.
:evil:

Terveisin Ylienerginen yli-ihminen.
ninnithequeen

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Teflon-pannua ei saa pestä Fairylla.
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Bliss kirjoitti: :evil:
Pesen hellan sun muut pinnat yleensä silloin kun ne näyttävät ja tuntuvat likaisilta. Yleensä about joka toisen tai kolmannen kokkauskerran jälkeen. Eli aivan tarpeeksi usein, anteeksi nyt vaan.

Tuo tahmarasva on semmoinen ihan erityinen ongelma joka ei liity siivoamistiheyteeni mitenkään. Se on koostumukseltaan jotenkin omituista, kun aineet eivät siihen tehoa. Se ikävä kyllä taitaa olla myös sellaista että se jää pinnoille vaikka pesisinkin kaikki paikat heti kokkauksen jälkeen ennen syömistä.

Parilapannu on nyt tiskikoneessa 70 asteen ohjelmassa muutama kattila seuranaan.
imbesiili

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

Luinpas nyt huonosti. Pannun pohja. Toi liimatahna lähtee pinnoilta parhaiten hankaussienellä. Siihenkään ei tarvii välttis pesuainetta, mutta sieni on nopeasti entinen ja sitä liimaa ei sienestä saa irti vaikka pesuainetta käyttäisikin ellei sitten liota viikon tai jotn, mut ei kannata koska sienet on halpoja.
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Tuo kuulostaakin jo järkevämmältä, kiitos vinkistä. Eli turha käyttää mitään aineita kun ne eivät kuitenkaan tehoa. Fyysistä hinkkausta vaan kehiin.

Hmmmz, mitenkäs ne sienien karkeus / kovuusvärikoodit taas menivätkään? Ihan vaan etten hinkkaa teflonpintaa pois sen tahmaliiman mukana...
ninnithequeen

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Siis oikeesti.
Te pesette teflonpannunne pesuaineella ja ihmettelette miksi rasva tarttuu?

Äly hoi älä jätä.
imbesiili

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

AarneAnkka kirjoitti:Ihan vaan etten hinkkaa teflonpintaa pois sen tahmaliiman mukana...
Jos sulla on siis sitä liimaa myös siinä pannun teflonpinnassa eikä pelkästään pannun pohjassa, joka on siis levyä vasten, niin sanon nyt suoraan, että osta uusi pannu. Se tefloni ei varmaan kyllä kestä mekaanista hankausta. Ja kun sanoit, että ruoka jää kiinni, niin sekin jo viittaa siihen, että teflonin molekyylirakenne on muuttunut ja se pannu ei siis enää toimi eli se on rikki.
bedlam

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Siis jopa tiedän, ettei teflonpannuja kannattaisi pestä astianpesuaineilla.
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

ninnithequeen kirjoitti:Äly hoi älä jätä.
bedlam kirjoitti:Siis jopa tiedän, ettei teflonpannuja kannattaisi pestä astianpesuaineilla.
Entä liesituuletin? Hellaa ympäröivät seinäpinnat? Sanoinhan jo että tätä ihmeellistä tahmarasvaa esiintyy muuallakin kuin pannuissa. Get off my back!

*turhautuu ihmiskuntaan* :x

P.S. Tiskikoneen kuumin ohjelma tepsi aika hyvin.
prosessi

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ninnithequeen kirjoitti:Siis oikeesti.
Te pesette teflonpannunne pesuaineella ja ihmettelette miksi rasva tarttuu?

Äly hoi älä jätä.
Itselläsi on kyllä nyt mennyt hommat sekaisin. Se on valurautapannu, jota ei saa pestä tiskiaineilla, kun taas teflonpannu kuuluu pestä neutraalilla tiskiaineella. TJEU: http://www.mainio.net/article.asp?path= ... e_id=49182
bedlam

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja bedlam »

prosessi kirjoitti:Se on valurautapannu, jota ei saa pestä tiskiaineilla, kun taas teflonpannu kuuluu pestä neutraalilla tiskiaineella.
No mää just päivällä katsoin jokun ohjeen, jossa kehoitettiin olla pesemättä teflonpannujakaan tiskiaineella. Ja näin vanha kansa on aina sanonut!
MadameDeMeloni

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

Ja mun mielestä pitää teflonpannun antaa jäähtyä käytön jälkeen ennen kuin sen pesee ettei siitä tule kupera! Tai sitten pitää käyttää hyvin, hyvin kuumaa vettä. Ja kyllä, vähän astianpesuainetta on ihan terveeksi. Ja samoin kuin valurautapannua, teflonia kannattaa säännöllisin väliajoin öljytä.

Nimim. Iittala Prof Pan
Flipperix

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

MadameDeMeloni kirjoitti:Ja mun mielestä pitää teflonpannun antaa jäähtyä käytön jälkeen ennen kuin sen pesee ettei siitä tule kupera! Tai sitten pitää käyttää hyvin, hyvin kuumaa vettä. Ja kyllä, vähän astianpesuainetta on ihan terveeksi. Ja samoin kuin valurautapannua, teflonia kannattaa säännöllisin väliajoin öljytä.

Nimim. Iittala Prof Pan
Itse asiassa teflonpannun täytyy antaa jäähtyä ennen pesua kokonaan. Liian nopea metalliosien supistuminen viileän veden vuoksi vahingoittaa teflonpinnoiteen kiinnittymistä. Ja joo, teflonpannu tiskataan pesuaineella ja varotaan hinkkaamasta pintaa rikki.
Avatar
more
Kitinän uhri
Viestit: 568
Liittynyt: 26.08.2006 9:10
Paikkakunta: Tixi

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja more »

Kyl mun pitää asettua tässä kitinää jakavassa riidassa pesuaine-puolueen puolelle, ja vieläpä rasvaaviin kun pannun käyttöohje niin sanoi. Vaikka mun pannu onkin paskana niin luulen että se johtuu just siitä kun olen sen hetimiten huuhdellu liian kylmäs vedes ja liian kuumaksikin sen olen joskus polttanu.


Oikeastaan kyllä pitäisi pyytää jokaiselta osanottajalta kuvaa paistinpannustaan niin kanta varmistuisi.
Almost as brutal as the onslaught of "Matti ja Teppo" - Iron Gland
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä olen pessyt omaa pannuani astianpesukoneessa, koska olen ollut liian laiska pesemään käsin. Joskus liotan pannua ja huitaisen tiskiharjalla suurimmat möhnät pois ennen koneeseen laittoa.

Tulos: Rasvaton ja siisti pannu, mutta nyt alkaa teflon olla puhki.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

bedlam kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Se on valurautapannu, jota ei saa pestä tiskiaineilla, kun taas teflonpannu kuuluu pestä neutraalilla tiskiaineella.
No mää just päivällä katsoin jokun ohjeen, jossa kehoitettiin olla pesemättä teflonpannujakaan tiskiaineella. Ja näin vanha kansa on aina sanonut!
Eihän sillon ollu teflonia olemassakaan, kun vanha kansa oli vielä elossa.

Mää ainaski oon pessy teflonpannun tiskiaineen kera, eikä se siitä miksikään tunnu menneen. Kun pannun huuhtelee ruuanlaiton jälkeen, eikä anna ruuan jämien kuivua pannuun kiinni, ei sitä tarvitse tiskaamisen yhteydessä kummoisesti hangata puhtaaksi.
"I want you to get excited about your life."
AarneAnkka

Re: Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Se kaikkein päivänpolttavin kysymys vaan ei ole vielä ratkennut: mitä ihmettä tuo tahmea liimarasva oikein on? Mistä sitä tulee? Muuttuuko esim. rypsiöljy paiston yhteydessä tuollaiseksi? Miksei siihen tehoa minkään maailman aineet?
Vastaa Viestiin