Hurja omenasato

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
leila

Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja leila »

Mummon puutarhan omenapuut ovat olleet tänä vuonna hyvin satoisia. Olen tehnyt omenapiirakkaa, uuniomenia, omenapaistosta ym. mutta hedelmät eivät vain vähene. Jos sinulla on jokin hyvä vinkki omenien käytöstä, niin kerro rohkeasti (tai ujosti). Jaa paras omenaohjeesi kitinäläisten kanssa.
Geetzu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Keräisin omput koriin ja menisin syöttämään hepoille.
Mulli75

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Isän luona kylässä käydessäni joka kerta on ollut tarjolla omenoita ja päärynöitä. Viimeksi saadut hyvät päärynät jäi osittain syömättä kun niitä oli niin paljon ja pieniä kärpäsiä alkoi pörräämään sen pussin ympärillä.
Geetzu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

McJanne kirjoitti:Aah, olipa aivan ihanaa nostalgisessa hengessä käydä omppuvarkaissa!
Parhautta! Yritin juuri viikonloppuna opettaa tytölleni omppuvarkauden hienouksia. Ei vielä ihan onnistu, neiti jäi mussuttamaan omppuja puun alle, oma mummo ei tainnut käydä pelotteesta... Ensi vuonna tämäkin sujuu jo paremmin. 8)
CandyMan

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Kun vanhempieni omenapuista tippui omenia yli tarpeen (=aina, ei niitä kukaan koskaan kerännyt), tapanani oli hakea pesäpallomaila, heitellä omenia ilmaan ja harjoitella pesäpallolyöntejä. Se oli hauskaa puuhaa, omenat pläsähtivät hauskasti, varsinkin ne jotka olivat ehtineet jo hieman mädäntyä. Autoin samalla luontoa, koska muodostunut omenamuussi maatui nopeammin nurmikolla.
Elukka

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Geetzu kirjoitti:Keräisin omput koriin ja menisin syöttämään hepoille.
Lammakset ratkaisevat omenoiden ylituotanto-ongelmat mitä kätevimmin. :D
leila

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja leila »

Viime syksynä me käytettiin omenoita koiranpennun puruleluina.
tonttu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Pitäisi mennä taas appivanhempien luokse omenoita poimimaan.
Syön ne ihan sellaisenaan. Hakkaa mennen tullen kaikenmaailman grannysmith (tjsp) lajikkeet.
1108

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja 1108 »

tonttu kirjoitti:Pitäisi mennä taas appivanhempien luokse omenoita poimimaan.
Niin juu, jäi aamusta sanomatta että tekevät mehua sullekin.
tonttu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja tonttu »

1108 kirjoitti:
tonttu kirjoitti:Pitäisi mennä taas appivanhempien luokse omenoita poimimaan.
Niin juu, jäi aamusta sanomatta että tekevät mehua sullekin.
Nuuuh!!1
SikaMika

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

CandyMan kirjoitti:Kun vanhempieni omenapuista tippui omenia yli tarpeen (=aina, ei niitä kukaan koskaan kerännyt), tapanani oli hakea pesäpallomaila, heitellä omenia ilmaan ja harjoitella pesäpallolyöntejä. Se oli hauskaa puuhaa, omenat pläsähtivät hauskasti, varsinkin ne jotka olivat ehtineet jo hieman mädäntyä. Autoin samalla luontoa, koska muodostunut omenamuussi maatui nopeammin nurmikolla.
Hehee! Mieleeni tulvii kultaisia muistoja lapsuudesta. Mulla oli tapana lävistää ylijäämäomput jollain kepakolla (vanha virvelin vapa oli loistava tähän tarkoitukseen)* ja lingota hedelmät viuhuvaa vauhtia kohti maata kiertävää rataa. Yleensä maalina oli kuitenkin naapurin omakotitalojen peltikatot...

*Geetsu, ei sitten revitä mitään fallossymbolisia mielikuvia tästä lauseesta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja aasi »

SikaMika kirjoitti:Hehee! Mieleeni tulvii kultaisia muistoja lapsuudesta. Mulla oli tapana lävistää ylijäämäomput jollain kepakolla (vanha virvelin vapa oli loistava tähän tarkoitukseen)* ja lingota hedelmät viuhuvaa vauhtia kohti maata kiertävää rataa. Yleensä maalina oli kuitenkin naapurin omakotitalojen peltikatot...
Oon tehnyt tuota mökillä mädillä perunoilla, hupaahan se silloin oli. Olis varmaan vieläkin..
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Geetzu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

SikaMika kirjoitti:*Geetsu, ei sitten revitä mitään fallossymbolisia mielikuvia tästä lauseesta.
Oikeestaan mun kroppa lämpeni jo vaiheessa kun luin miten lävistit ylijäämäomput "jollain kepakolla"... American pie, uhh!!11
SikaMika

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Geetzu kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:*Geetsu, ei sitten revitä mitään fallossymbolisia mielikuvia tästä lauseesta.
Oikeestaan mun kroppa lämpeni jo vaiheessa kun luin miten lävistit ylijäämäomput "jollain kepakolla"... American pie, uhh!!11
Tuosta ilmaisusta + ongenvavasta mä sua juuri varoitinkin. Pitihän sun kuitenkin mennä tölväisemään, senkin pervertti!
Geetzu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

SikaMika kirjoitti:Tuosta ilmaisusta + ongenvavasta mä sua juuri varoitinkin. Pitihän sun kuitenkin mennä tölväisemään, senkin pervertti!
Ymmärsin ja en kuitenkaan ymmärtänyt lukemaani. Katsos kun hämäännyin kun jo kahdessa ketjussa minua tavallaan provottiin vastaamaan jotain! Olen sekavassa mielentilassa. Saatan lävistyttää itseni ihan johonkin muuhun kuin vapaan pian, uh...
SikaMika

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Geetzu kirjoitti:Saatan lävistyttää itseni ihan johonkin muuhun kuin vapaan pian, uh...
Voisin lävistää sut kuin kypsän omenan ja lingota susta mehut pihalle naapurin katolla. Sikaa on toteltava... 8)
Geetzu

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

SikaMika kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Saatan lävistyttää itseni ihan johonkin muuhun kuin vapaan pian, uh...
Voisin lävistää sut kuin kypsän omenan ja lingota susta mehut pihalle naapurin katolla. Sikaa on toteltava... 8)
Tottelin sikaa... Kyllä kannatti. :p
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Ei mitään erikoisia vinkkejä, mutta hyvin olen saanut upotettua omenoita ihan näihin tavallisiin:

- hilloksi (jaoin jo kymmenen purkkia maailmalle, pikkupurkit odottavat joulua päästäkseen lahjakoreihin), varsinkin vähän maustettuna ovat yleensä haluttua tavaraa

- sokerittomaksi soseeksi pakkaseen (puuron päälle talvella)

- kana- ja kalawokkeihin kuutioina

- uunikanaruokiin isoina lohkoina

- jokapäiväisiin välipaloihin lohkoina jugurttiin ja pari omppua per puuroannos kattilaan

- piirakoihin itselle, töihin ja suvulle, mitä olitkin jo testannut

Jos käsillä olisi luokkaa lavallinen omenoita, ajaisin hedelmien ja pullojen kera tuoremehuasemalle.
Elämä kantaa, jos sen antaa
obah
Kitinäaddikti
Viestit: 57
Liittynyt: 13.10.2005 0:36

Re: Hurja omenasato

Viesti Kirjoittaja obah »

Omenat ovat myös innoittaneet taitelijoita ja runosieluja kautta aikojen.
Wanha.
vittu mä tähän mitään laita
Vastaa Viestiin