Liikkujan ravitsemus

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Edith

Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Noniin. Missä vaan liikkujan ravitsemuksesta puhutaankin, niin neuvotaan syömään vähärasvasesti ja kuitupitosesti ja sen sellasesti, ainakin mitä mä oon lukenut. Mutta kun nyt yli 70-kilonen ihminen harrastaa liikuntoa jopa yli kymmenenkin tuntia viikossa, niin se energiankulutus vaan nousee niin suureksi, että jos aikoo noita terveysartikkeleita vaan syödä, niin niitähän saa sitten mättää kitaansa ihan urakalla. Eikä nyt kumminkaan koko aikaa, siis ihan koko aikaa, viitsi olla syömishommissa.

No, luulettekohan tai osaiskohan joku sanoa, että poksahtaakohan mun elimistöni sillä, että välttääkseni joutumasta syömään ihan koko ajan ja ollakseni laihtumatta liikaa ja liian nopeasti olen viime päivinä syönyt kuta kuinkin päivittäin voitaikinaleivonnaisia, kaakaota, keksejä, meetvurstia ja rasvaisia maitotuotteita? Missä vaan jos näitä asioita kirjoissa ja lehdissä käsitellään, niin ei tämmöstä oteta esille.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Paskaa se on. Syöt vain kohtuullisia määriä niin ei normaalilla aineenvaihdunnalla varustetun ihmisen tarvitse mitään kaloreita laskea.

Liikkuminen vaatii energiaa, ja siihen paras aine rasvan lisäksi on hiilihydraatti. Rasva-aineenvaihdunnan saa näppärästi käynnistymään vähän paremmin vetäisemällä vaikkapa lusikallisen voita ennen lenkkiä.

Suosittelen vaihtoehdoksi hiilihydraatteja ja proteiinia sisältäviä jumppajuomia. Ei tarvi syödä niin hurjasti.
Viimeksi muokannut Mylwin, 20.09.2006 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Quarter

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Quarter »

5 ateriaa päivässä joista kaksi isompaa. Hirmu määrän sää harrastat liikuntaa mutta käyppä www.kalorilaskuri.fi
Kunhan katsot, että kuluttamasi kalorimäärä ja syömäsi kalorimäärä pysyvät tasapainossa. Ja syö terveellisesti. Saahan ne kalorit voipullistakin mutta... no.. oma valinta :)
Edith

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mutta kolesterolit ja sellaiset? Nouseeko ne tätä menoa pilviin?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Edith kirjoitti:Mutta kolesterolit ja sellaiset? Nouseeko ne tätä menoa pilviin?
Mie syön aivan kuin normaali keskivertoporsas mieheksi, eikä mun kolesteroliarvoissa ollut moittimista viime testauksessa. Tosin sekin on vissiin geneettistä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Edith

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mylwin kirjoitti:
Edith kirjoitti:Mutta kolesterolit ja sellaiset? Nouseeko ne tätä menoa pilviin?
Mie syön aivan kuin normaali keskivertoporsas mieheksi, eikä mun kolesteroliarvoissa ollut moittimista viime testauksessa. Tosin sekin on vissiin geneettistä.
Eihän meidän verisuonet nyt vielä tukkeudu, mutta mietityttää juuri, että entä jos syö kuin porsas vielä muutaman vuosikymmenenkin päästä.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Edith kirjoitti:Eihän meidän verisuonet nyt vielä tukkeudu, mutta mietityttää juuri, että entä jos syö kuin porsas vielä muutaman vuosikymmenenkin päästä.
Sitten saavat ollakin. En mä ajatellut ikuisesti täällä keikkua.
Kai sitä keski-iän lähestyessä sitten rupeaa ajattelemaan että söisikö lihapiirakan sijasta vaikkapa leseitä että tulisi edes kakka, mutta en jaksa vaivata päätäni sellaisilla vielä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Quarter

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Edith kirjoitti:Mutta kolesterolit ja sellaiset? Nouseeko ne tätä menoa pilviin?
Maalaisjärki sen ruuan kanssa....
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tätä et ehkä uskoisi kuulevasi vegetaarin suusta, mutta panosta proteiiniin. Pitää nälkää tuhat kertaa paremmin kuin hiilarit. Hiilareissa panosta hitaisiin, paitsi treenin jälkeen nopeisiin. Protskua löytyy paljon myös kasvikunnan tuotteista, joissa ei sitä vältettävää kolesterolia ole ollenkaan.

Oletko siis laihtunut vastoin toiveitasi vai ainoastaan nälkäinen koko ajan? Mikäli jälkimmäinen, saat todennäköisesti liian vähän protskua. Laihtumista vastaan tulisi kasvattaa päivittäistä kalorimäärää. Paljon kasviksia ja sopivasti protskua, voitaikinaleivonnaisilla nyt ei ole niin suurta ravitsemuksellista merkitystä ;), energiaa siitä toki saa, muttei kovin pitkäksi aikaa liikuntasuorituksen ollessa kyseessä.
Prepare for the worstest.
Edith

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

nowaysis kirjoitti: Oletko siis laihtunut vastoin toiveitasi vai ainoastaan nälkäinen koko ajan?
Laihtunut, ei kokonaan vastoin toiveita, mutta tarkoituksellisesti en ole myöskään siihen pyrkinyt. Ja jos mä alan elää pelkällä vähärasvaisella proteiinilla, niin laihdun lisää. Olis mulla vielä noin viisi kiloa vaikka tietysti varaa laihtuakin, mutta ei kyllä yhtään yli sen.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Edith kirjoitti:Missä vaan liikkujan ravitsemuksesta puhutaankin, niin neuvotaan syömään vähärasvasesti ja kuitupitosesti
Vähärasvaista ja kuitupitoista neuvoisin kyllä laihduttajalle, en paljon liikkuvalle, koska energiaa noista ei kovinkaan paljoa tule.
Prepare for the worstest.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Clay »

Riippuu myös liikunnasta - eri lajeille on erilaiset ravitsemussuositukset. Proteiinia ihmiskeho tarvitsee lähinnä lihasten ja vammojen korjaamiseen. Rehuja voi syödä niin paljon kuin jaksaa, siihen sitten lisäksi niitä proteiineja ja kuituja. Enkä mä niitä voipullia välttelisi (mutta minä olenkin ylipainoinen).

Itse olen varmaan vähän samoilla linjoilla tässä asiassa Edithin kanssa - jos harrastan paljon liikuntaa, en millään jaksaisi syödä tarpeeksi. Tuntuu siltä, että pitäisi syödä kokoajan, eikä se ole kivaa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Edith kirjoitti:...päivittäin voitaikinaleivonnaisia, kaakaota, keksejä, meetvurstia ja rasvaisia maitotuotteita?
Kyllähän sitä nyt välillä voi herkutellakin, mutta kyllä kolesterolit ym varmasti nousee, jos ko. tuotteita päivittäin vetelee pitkän aikaa. Noissa on sitä huonoimman laatuista ts. eläinperäistä (kovaa) rasvaa, joka ei ole tarpeellista ihmiselle. Suosi pehmeitä rasvoja, öljyjä jne..
Dumari

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Yli kymmenen 10h/vko liikuntaa on aikasta paljon/hyvin. Jos laskee että kaksi päivää viikossa pyhitetään lepoon, niin silloin päiväsaldoksi tulisi n.2h ja se on paljon (enkä tarkoita golffia nyt).

Pari tuntia päivässä kun harrastaa liikuntaa, niin täytyy syödä kunnolla. Itse pärjäsin ikävuodet 10-15v ihan hyvin kotiruoalla vaikka fudistreenaamista oli n.10h/vko. Ikävuodet 18v-> kun punttia alkoi vetään, niin sitten ruokailu n. tuplaantui, sitä vaan oli pakko syödä kunnolla(mm. vedin koulussa aina 2-3 lautasellista safkaa ruokiksella). Kun syö monipuolisesti ja maalaisjärkeä käyttäen, niin pitäisi kyllä ihan perus-kotiruuan riittää, ellet tähtää painonnoston MM-kisoihin.
Geetzu

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Clay kirjoitti:Tuntuu siltä, että pitäisi syödä kokoajan, eikä se ole kivaa.
Sama mulla. Mutta pakotan itseni. Hirmusen hyvän olon saa kanasta, jota jostain syystä eri variaatioin kykenee syömäänkin huomattavasti suurempia satseja (protskumäärältään) kuin vaikkapa lihasta, joka ei tunnu aina oikein sulavankaan mielellään kropassa. Aamusin puurot on ihan ehdoton vatsan täyttäjä, samoin vaikkapa banaani ja raejuusto. Rehut on jees lisäkkeenä kaikessa, mutta ei niitä pelkästään popsimalla tosiaan tuu ku vihaseks... Pullat ja pirun rasvaset metukat, mkkarat jne. varmasti kerääntyy kroppaan (mä en kyllä liiku 10 aktiivista tuntia viikossa) epämieluisalla tavalla, mulle ei ainakaan maalaisjärki osaa sanoa muuta. (Itse kyllä tietosesti saatan napata illalla rasvasen lihapiirakan parin leivän sijasta jos tiedän, että päivän rasvamäärät jääneet ihan liian vajaiksi... Joten mitäs tässä muille höpöttämään... :p)
Edith

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mylwin kirjoitti:Suosittelen vaihtoehdoksi hiilihydraatteja ja proteiinia sisältäviä jumppajuomia. Ei tarvi syödä niin hurjasti.
Tämä muoksis jäi minulta tuoreeltaan huomioimatta. Mistä niitä jumppajuomia ostetaan? Mitä niitä ostaessa pitää tietää? Google-haku sanalla "jumppajuoma(t)" kun ei tuottanut mitään tulosta...
CandyMan

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Edith kirjoitti:Tämä muoksis jäi minulta tuoreeltaan huomioimatta. Mistä niitä jumppajuomia ostetaan? Mitä niitä ostaessa pitää tietää? Google-haku sanalla "jumppajuoma(t)" kun ei tuottanut mitään tulosta...
Kauppakeskuksissa joko luontaistuotekaupoissa, tai on niitä erillisiä "lisäravinnekauppojakin", ainakin jossain City-käytävässä. Voimailijoille tarkoitettuja palautusjuomia voit harkita, niissä ainakin on sekä aminohappoja että hiilihydraatteja. Valitettavasti hiilihydraatit ovat niissä yleensä nopeita, koska sillä pyritään aiheuttamaan voimakasta verensokerin nousua seuraava insuliinipiikki, mikä osaltaan tehostaa lihaskasvua. Verensokerin nopeat vaihtelut ja haiman rasittaminen niillä ei vaan ole noin muuten terveellistä pitkällä tähtäimellä.

Olen kuitenkin vähän eri mieltä siitä että noilla juomilla kannattaa korvata syömistä. Niitä kannattaa käyttää heti urheilusuorituksen jälkeen, kun keho ei ole vielä täysin valmis käsittelemään kiinteää ruokaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Noita hiilaritankkausjuomia voi käyttää myös urheilusuorituksen aikana. Ainakin itselläni tunti on aika maksimi minkä jaksaa(kovaa) liikkua pelkän veden voimin, parin tunnin treeni vaatii jo muutakin kuin nestetankkausta.
Prepare for the worstest.
Edith

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Edith »

En kyllä sitten mitään bodarijuomia halua alkaa vetämään. Vähän vahvemmaksi voisin kyllä tulla, mutta maksimaaliseen lihaskasvuun en ole pyrkimässä.

Oon kyllä nähnyt joidenkuiden sekoittelevan jumppajuomia pukuhuoneissa salilla, mutta niiden käyttö tuntuis kummikin jotenkin niin "ammattimaiselta" ja mä oon kummikin ihan harrastelija. Mun treenaukset kestää pisimillään puoltoista tuntia yhteen menoon, mutta päivässä voi sitten olla kyllä yhdet tunnin ja yhdet puolentoista tunnit treenit enimmillään, mutta siinä välissä on kyllä taukoa.
CandyMan

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Edith kirjoitti:En kyllä sitten mitään bodarijuomia halua alkaa vetämään. Vähän vahvemmaksi voisin kyllä tulla, mutta maksimaaliseen lihaskasvuun en ole pyrkimässä.
Ekanakaan pelkkä juoma ei tule tekemään lihaksillesi mitään. Enintään kyseiset juomat lihottavat sinua. Toisekseen, harvoilla naisilla lihakset juurikaan kasvavat, vaikka kuinka harjoittelisivat ja mitä palautusjuomia joisivat (kunhan ei mene kiellettyjen aineiden pariin).

Selvennyksenä vielä, ns. "bodarijuomat" sisältävät proteiineja, hiilihydraatteja ja joitakin lisättyjä vitamiineja. Joihinkin on myös lisätty kreatiinia, jota luonnossa saa esim. lihasta. Eivät sinänsä eroa siitä kuin jos sekoittaisit itse jonkun soijabanaanipirtelön ja joisit sen, suunnilleen saman asian ajaa. Se on kuitenkin hyvä nauttia pian harjoittelun jälkeen, koska se katkaisee harjoittelun jälkeisen elimistöä "hajoittavan" prosessin, jolloin urheilusta jää oikeastikin sinulle jotain hyötyä. Nestemäisenä siksi, koska elimistö ei pysty käsittelemään kiinteää ruokaa kovin hyvin heti harjoittelun jälkeen.

Mainitsin juuri voimaharjoittelijoille tarkoitetut palautusjuomat, koska käsittääkseni muuntyyppisissä urheilu-/palautusjuomissa ei ole käytännössä muuta kuin hiilihydraatteja. Mitä noita Gay-toradeja yms. sitten onkaan. Melkein sama jos joisit limpparia.

Yksi vaihtoehto on myös juoda maitoa harjoittelun jälkeen. Sekin voi olla paremman puutteessa ihan hyvä palautusjuoma, jos niin pelkäät "bodarijuomia".
Dumari

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

nowaysis kirjoitti:Noita hiilaritankkausjuomia voi käyttää myös urheilusuorituksen aikana. Ainakin itselläni tunti on aika maksimi minkä jaksaa(kovaa) liikkua pelkän veden voimin, parin tunnin treeni vaatii jo muutakin kuin nestetankkausta.
Sulla onkin speziaali ruokavalio, joten varmaan siitä johtunee? Kyl mä oon aina jaksanut juosta sen 90 minuuttia pallon perässä (kun olen siinä kunnossa ollut). Mun piti vaan syödä kunnolla n. 150/180 min. ennen treenejä.

Mites se menikään, pitää tankata hitaita hiilareita (?) etukäteen, niin potkua riittää. Itse tosin olen aina vedellyt treenipäivinä melkein normaalia mättöä verrattuna ei-treenipäiviin. Puol vuotta käytin protskua- ja palautushauhoja, mutta en huomannut (3xvko) punttitahdillani mitään mainittavaa tulosta, joten päätin että annan jauhojen olla.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Dumari kirjoitti: Sulla onkin speziaali ruokavalio, joten varmaan siitä johtunee? Kyl mä oon aina jaksanut juosta sen 90 minuuttia pallon perässä (kun olen siinä kunnossa ollut). Mun piti vaan syödä kunnolla n. 150/180 min. ennen treenejä.
Liekö ruokavalio vai aineenvaihdunta, mutta mulle sopiva aika syödä on noin 60-45 min ennen treeniä :) Kolme tuntia ennen jos söisin niin kuukahtaisin taatusti kesken. Niinkin on käynyt toisinaan :P
Prepare for the worstest.
Dumari

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

nowaysis kirjoitti: Liekö ruokavalio vai aineenvaihdunta, mutta mulle sopiva aika syödä on noin 60-45 min ennen treeniä :) Kolme tuntia ennen jos söisin niin kuukahtaisin taatusti kesken. Niinkin on käynyt toisinaan :P
60-45?????????????
Ei toimi, eihän se sapuska ehi sulaan masukissa. Ei mikään ihme ettet jaksa josset tankkaa masua täyteen... mutta wait a minute, sähän vedät kait jotain salaattia jonka energiapitoisuus on kait melkein nollaluokkaa.
Kyl mä saatan viimeistellä energiavaraston ennen treenejä banskulla tai parilla, jotta jaksaa painaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ehei, en todellakaan syö vähäenergistä ruokaa :D Sapuska ehtii kyllä alkaa luovuttamaan energioitaan mun käyttöön ihan hyvin, siis kyllähän se ruoka vaikuttaa aika nopsaan kummiskin :P Erityisesti bansku- tms. nopsahiilaritankkauksen jälkeen.

Päinvastoin, sen jälkeen kun ruoka on sulanut, siitä ei ole enää mitään hyötyä sen hetkiselle urheilusuoritukselle. Mahalaukku tyhjenee isonkin aterian jälkeen noin neljässä tunnissa. Tästä pidemmälle en halua tätä ajatusleikkä viedä, Clay ja Geetzu saavat jatkaa ;)

Dumari, olet taatusti ainakin tuplaten mun kokoinen, joten meihin on muutenkin turha yrittää soveltaa samoja kaavoja mitä ruokailuun tulee ;)
Prepare for the worstest.
Dumari

Re: Liikkujan ravitsemus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

nowaysis kirjoitti: Dumari, olet taatusti ainakin tuplaten mun kokoinen, joten meihin on muutenkin turha yrittää soveltaa samoja kaavoja mitä ruokailuun tulee ;)
Juuh, tekis mieli jankata, mut ei siitä ole hyötyä :wink: Sanotaanko näin vaan että mulla on 99%:ti kestänyt energiat reenien ajan, painoin sitten 70 tai 100 kiloa.
Vastaa Viestiin