Samat ruuat viikosta toiseen

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

ninnithequeen kirjoitti:Meillä oli muuten melkein joka päivä ruokana perunaa, kun mä olin muksu.
Sama vika Rahikaisella! Tämän vuoksi on erttäin harvinaista, että kaupassa ostoskoriini pompsahtais yhtäkään perunaa. Vaikka peruna on halpaa, terveellistä ja kaikkea... monipuolisesti käytettävä kasvi. Pitäs opetella.

Meillä ei pyöri kotona ollenkaan samat ruuat... joskus tein vuosia sitte kokoaika kanaa, mutta siitäki opin pois. Niin se kyllä äitiniki vaihteli hyvin monipuolisesti viikkojen mittaan ruokiaan, että liekö häneltä peritty.

Huomenna meillä syödään hampurilaisia! Mä teen sämpylät ja jälkkärin, raksu hoitakoon jauhelihapiffit. Niin, meillä kun se lähin Hese tai Mäkki on tuolla reilun 60kilsan päässä Kuopiossa... Joten on paljon terveellisempi ja parempi vaihtoehto tehä koko lysti ite! :P
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Yönmustaritari

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Sannnu kirjoitti:Mä oon kyllä tosi fakkintunut ruokien suhteen.
Niinkö? Toista se on vetää patterin päältä maksalaatikkoa päivästä toiseen.

Hiisi tuli nälkä tätä ketjua lukiessa. Paan perunat tulille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kakara kasvoi perunamaiden keskellä niin ei sitä siikliä tullut pitkään aikaan naamaan vapaaehtoisesti pistettyä. Nykyisin menee oikeastaan aika hemmetin paljon pottua, varsinkin kun keittoja tulee tehtyä aika uisein.

Ja onhan se hemmetin halpaa muonaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
silsis

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja silsis »

Suvinen kirjoitti: Eiköhän meidän ikäluokka kokonaisuudessaan ole perunaa lapsena syönyt ihan liikaa.
Olen aiheesta käynyt keskusteluja vanhempien työkavereiden kanssa. Heistä moni on maatalon poikia ja maataloissahan ei juuri muuta syödäkään kuin perunaa, vieläkään kaiketi? Ehkä asia on niin, että kun johonkin tottuu kunnolla, kuten perunaan, niin ei sitä opi pitämään pastoista tai riisistä samalla tavalla.

Lapsena meilläkin oli oikeastaan pelkästään perunaa, mutta en kyllä muista siihen kyllästyneeni. Pikemminkin mulle on käynyt niin, että uusien vaihtoehtojen myötä hiljalleen olen siirtynyt lähes perunattomaan diettiin, vaikka perunasta edelleenkin suuresti pidän.

Perunassa on kyllä se iso heikkous, että sen laatu vaihtelee suuresti. Lounaspaikoissa ne saavat kumisen peitteen ja vetisen maun säilytysastioissa. Lisäksi perunan loppuvalmistus on työläämpää ja hitaampaa kuin pastojen. Itsestään selvyyksiä nämäkin, mutta painavat ainakin mulla yllättävän paljon.
ninnithequeen

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kyllä mäkin perunasta paljon ruokia teen, valkosipuliperunat ja lihaperunalaatikko ovat bravuureitani. Mutta tosiaan, keitetyt perunat ja kastike ovat harvinaisempi näky meitin ruokapöydässä. Olikohan meillä muksuna sitä kaikista eniten?

Ja pakko kertoa vielä, miksi ällösin paistettuja perunoita lapsena yli kaiken. Vanhemmiten opin syömään niitä ja herkkuahan ne olivat, mutta miksi äidin tekemät olivat niin pahaa? Yksinkertainen vastaus: äitini laittoi paistinperunoihin SOIJAA. :barf:

Äitini vaan ei osaa tehdä ruokaa. Tosin kiireinen yrittäjä ostikin usein valmisruokia pöytään, kun olin penska. Siksipä meillä niitä ei syödä, mutta minäpä en olekaan kiireinen yrittäjä, vaan SAAN tehdä perheelleni ruoan alusta asti itse.
Aito_Johanna

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Suvinen kirjoitti:
Eiköhän meidän ikäluokka kokonaisuudessaan ole perunaa lapsena syönyt ihan liikaa. Mistä johtuukin, että itsenäistyttyä ollaan syöty suurinpiirtein vain pastaa.
Soraääni! Minä keitän paljon useammin perunaa kuin pastaa.
(Johtuu osittain siitä, että saan ilmaiset perunat "omalta" perunamaalta, vanhempien mökiltä. Olen ehkä Punavuoren ainoa citysinkku, jolla on jääkaappi täynnä itse viljeltyä perunaa :roll: )
ninnithequeen

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aito_Johanna kirjoitti:Olen ehkä Punavuoren ainoa citysinkku, jolla on jääkaappi täynnä itse viljeltyä perunaa :roll: )
Ehkä Punavuoren, ja sinkku; mutta kyllä meilläkin on itseviljeltyä perunaa säkkitolkulla.
Harmittaa muuten, ettei kerrostaloihin rakenneta enää kylmäkellareita. -71 rakennetussa semmoinen oli. Ei olisi onkelmaa valtavien perunasäkkien kanssa.
silsis

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja silsis »

ninnithequeen kirjoitti:Harmittaa muuten, ettei kerrostaloihin rakenneta enää kylmäkellareita. -71 rakennetussa semmoinen oli. Ei olisi onkelmaa valtavien perunasäkkien kanssa.
Olen ihmetellyt vasta rakennetuissa kerrostaloissa tätä varastotilojen puutetta. Kotietsinnöillä on tullut vastaan uusia kerrostaloja, joissa ainoa varastotila on pieni pyörä/ulkovälinevarasto. Ei siis henkilökohtaista kylmä- tai lämminvarastoa ollenkaan.
ninnithequeen

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

silsis kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Harmittaa muuten, ettei kerrostaloihin rakenneta enää kylmäkellareita. -71 rakennetussa semmoinen oli. Ei olisi onkelmaa valtavien perunasäkkien kanssa.
Olen ihmetellyt vasta rakennetuissa kerrostaloissa tätä varastotilojen puutetta. Kotietsinnöillä on tullut vastaan uusia kerrostaloja, joissa ainoa varastotila on pieni pyörä/ulkovälinevarasto. Ei siis henkilökohtaista kylmä- tai lämminvarastoa ollenkaan.
No meillä on sentään valtava varastokellari ja ihan lämpimässä. Mutta aikoinaan rakennettiin vielä erikseen kylmäkellarit, joissa oli helppo pitää tallessa itsetehdyt mehut, hillot ja tietysti nuo juurekset. Mutsin oli pakko hankkia KOLMAS jääkaappi, koska heidän taloyhtiössään ei myöskään ole kylmäkellaria. Landelta kun tulee sitä tavaraa omilta viljelyksiltä niin perhanasti.
Aito_Johanna

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

ninnithequeen kirjoitti: No meillä on sentään valtava varastokellari ja ihan lämpimässä. Mutta aikoinaan rakennettiin vielä erikseen kylmäkellarit, joissa oli helppo pitää tallessa itsetehdyt mehut, hillot ja tietysti nuo juurekset. Mutsin oli pakko hankkia KOLMAS jääkaappi, koska heidän taloyhtiössään ei myöskään ole kylmäkellaria. Landelta kun tulee sitä tavaraa omilta viljelyksiltä niin perhanasti.
Meillä on sellainen systeemi, että landetuotteet varastoidaan landella isoon vanhaan maakellariin. Isä käy siellä pitkin talvea silloin tällöin hakemassa ruokia pienissä erissä ja tuo mulle Helsinkiin.
Systeemi tietysti toimii vain, koska mökki on melko lähellä.
ninnithequeen

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aito_Johanna kirjoitti:Systeemi tietysti toimii vain, koska mökki on melko lähellä.
Niin, ei toimi kun matkaa on tuo 400 km yhteen suuntaan :?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mulla on kylmäkellari, mutten käytä sitä. Perunaa uppoaa vuodessa alta kilo itse ostettuna ja porkkanat mahtuu jääkaappiin. Mehuja jos tekis niin sitten, mutta marjat pitäisi ostaa ja se on vähän hölmön tuntuista, kun on tottunut omista pensaista poimittaviin marjoihin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Samat ruuat viikosta toiseen

Viesti Kirjoittaja par-sky »

kyllä mä mieluummin perunaa syön kuin pastaa. voipi johtua siitä että jossain vaiheessa sitä pastaa oli kaikkialla ja äiti innostui tekemään sitä. lopulta se oli vaan niin kamalaa, että ei pystynyt syömään. siinä vaiheessa suomessa ei pastat ollut vielä edes kovin laadukkaita, joten sitten syötiin sitä ei-paljon-minkään makuista luirua.

kamalinta lapsuudessa/nuoruudessa oli mutsin gourmet-kokeilut. ruoka näytti ja välillä maistui kertaalleen syödylle. onneksi myöskään faija ei pitänyt niistä ja antoi luvan syödä mitä tahtoi (leipää, salaattia yms.). yleensä kun piti syödä mitä tarjottiin ja lautanen tyhjäksi.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Vastaa Viestiin